PDA

View Full Version : Hoe zelf een nummer maken?



Motorbreath
1 januari 2009, 23:38
Ik wil graag zelf (dus zonder band) wat nummers gaan maken (metal), maar ik wilde even vragen hoe jullie dit doen.
Ik bedoel beginnen jullie met wat riffs te bedenken en later er drums en tekst erbij te zetten, of juist in een andere volgorde of nog anders?
Is er eigenlijk een "beste manier" om dat te doen, of is het meer wat je zelf het lekkerst vind werken?

Gitaar4LifeDude
1 januari 2009, 23:58
bij mij is 't elke keer anders, de ene keer heb ik 'n leuk riffje en dan bedenk ik later texten erbij en de andere keer andersom.
de zanger van de band placebo heeft een heel lied achterstevoren geschreven, text, gitaar, zang, alles.

bastiaanvanbeek
2 januari 2009, 08:09
ik ben pas sinds een half jaar gitarist in een band. daarvoor heb ik al heel wat nummers bedacht samen met een vriend op de bas. we begonnen eigenlijk met wat losse riffs die we bijvoorbeeld thuis hadden bedacht. en daar gingen we dan mee jammen, uiteindelijk ontstonden er nummers doordat er bepaalde riffs bij elkaar pasten, die we dan konden combineren (intro, couplet, refrein, etc) pas veel later toen we in een ban zaten, konden we de rest over laten aan de drums en de zang, want de basis hadden we al.

als jij echt helemaal op jezelf nummers wil gaan maken met zang, drums, bas en gitaar, zou ik eerst met een basis beginnen, dus instrumentaal. daaran kun je met de zang alles opvullen. ohw ja, en bewaar allee riffs die je maar kunt bedenken, want later kunnen ze mischien nog we ergens anders op aansluiten.

sjoerd5
2 januari 2009, 09:54
Deze gaat naar speeltechnieken en theorie.

toon-
2 januari 2009, 13:09
Ik heb ook (nog) geen band, maar ben sinds kort ook bezig met zelf wat te maken. Dat doe ik samen met een andere gitarist en het gaat eigenlijk wel vlot. Voor mij zijn de gitaarpartijen de basis van een song, en hier kan je dan verder op bouwen met drum, bas en zang. Zo doe ik het althans, natuurlijk zijn er veel andere mogelijkheden.

Jurre92
2 januari 2009, 21:41
we begonnen eigenlijk met wat losse riffs die we bijvoorbeeld thuis hadden bedacht. en daar gingen we dan mee jammen, uiteindelijk ontstonden er nummers doordat er bepaalde riffs bij elkaar pasten, die we dan konden combineren (intro, couplet, refrein, etc)

Dit doe ik ook vaak, of ik pak me gitaar op en speel opeens iets waar ik wel iets mee kan en bouw daar verder op. Tekst doe ik soms ook maar dat zijn meestal zeer slechte teksten :seriousf: