PDA

View Full Version : Telecaster - kopen of zelf (laten) maken?



E-J
1 januari 2009, 22:30
Gelukkig nieuwjaar!

Ik zit al een paar maanden met een brandend gevoel. Ik wil toch wel erg graag (in de plaats van mijn Gibson SG Classic) een Telecaster, en wel met de volgende specs:

- mooie 2-tone of 3-tone sunburst
- indien mogelijk zowel de body als de hals nitro gelakt
- (swamp) ash body
- maple hals & toets
- 21 frets (vrij dikke) V hals
- zwarte slagplaat

Eigenlijk precies zoals deze dure Customshop Fender.

http://wildwoodguitars.com/electrics/fender/10s/52tele/r4308/r4308_f.jpghttp://wildwoodguitars.com/electrics/fender/10s/52tele/r4308/r4308_t.jpghttp://wildwoodguitars.com/electrics/fender/10s/52tele/r4308/r4308_bf.jpg

Deze kost echter zo'n 3500 euro en mijn budget is: < 850 euro.

Wat raden jullie me aan? Een bestaande Fender Telecaster kopen en deze modden naar mijn specs of er zelf eentje bouwen, uit bijvoorbeeld Warmoth onderdelen?

Emiel

MattellicA
1 januari 2009, 22:34
Volgens mij heb je wel een Warmoth Tele onder de 850. Kan je hem overigens volledig volgens je eigen wensen maken...

En daarbij: een tele is de gemakkelijkst te bouwen gitaar ;)

Orpheo
1 januari 2009, 22:45
warmoth ash body: 180$
maple neck en toets: 157$ (quartersawn: 195 oid)
slagplaat: 8E
pickups: 200$
switch, controls, controlplate, tuners, brug: 120E
totaal: 625 met belasting en shipping naar huidige koers.

heb je nog dik 200E voor lakwerk, WELLICHT nitro, maar vaak duurder. Wat ik zou doen, is de hals en body door warmoth laten lakken. is welliswaar geen nitro, maar nitro of poly maakt geen reet uit voor je sound, als de lak maar dun is (wat warmoth dus doet; superdun lakken). pas bij dikke lagen gaat het wellicht tellen, en zelfs daar is men 't niet echt over eens.

E-J
1 januari 2009, 22:48
Kan je ook Warmoth de hele gitaar voor je kant en klaar laten maken? Of krijg je hem altijd in onderdelen geleverd?

Orpheo
1 januari 2009, 22:53
Kan je ook Warmoth de hele gitaar voor je kant en klaar laten maken? Of krijg je hem altijd in onderdelen geleverd?

onderdelen. maar, zoals ik al vaak zei, de gaten voor de hals en in de hals voor de schroeven zitten direct uitgelijnd, dus dat is een kwestie van schroeven. PIckups vervangen hebben de meesten al vaak gedaan, dus solderen is ook zo gepiept, tuners monteren is ook zo gedaan lijkt me, als je wel eens eerder tuners hebt vervangen, en de brug op een tele is enorm straight forward te monteren.


tis net een ikea bouwpakket, alleen dan heb je niet een Billy boekenkast, maar een geweldige custombuild tele, die geweldig klinkt en speelt.

PS: ik denk dat jij de 'boat neck' te gek gaat vinden; milde V vorm, niet superscherp of superflauw, en dan nog eens lekker chunky dik.

E-J
1 januari 2009, 23:00
Hey bedankt Orpheo!

De boel in elkaar zetten moet wel lukken. alleen de halspen afstellen lijkt me niet zo geweldig... ik ben eerder een sloper dan een Handige Harry als je begrijpt wat ik bedoel.

Ik ben wel een fan van de standaard V halzen en heb liever niet een te dikke hals. Zo prefereer ik een Gibson '60s hals boven een '59 of '50s... hoe dik is zo'n boat neck? Nooit van gehoord eerlijk gezegd.

Orpheo
1 januari 2009, 23:06
Hey bedankt Orpheo!

De boel in elkaar zetten moet wel lukken. alleen de halspen afstellen lijkt me niet zo geweldig... ik ben eerder een sloper dan een Handige Harry als je begrijpt wat ik bedoel.

Ik ben wel een fan van de standaard V halzen en heb liever niet een te dikke hals. Zo prefereer ik een Gibson '60s hals boven een '59 of '50s... hoe dik is zo'n boat neck? Nooit van gehoord eerlijk gezegd.

boat neck is DIK. dikker dan een 50ies. maar ik heb 'm, dus je mag'm komen testen. je bent absoluut welkom. kweenie of je in de buurt woont maar ok, ghehe.

de halspen is foooolproof! als je de 22 fret versie modern neck neemt (je halspup zit nog steeds op de positie van de 21-fretneck, en je hebt toch de voordelen van deze neck; 22 frets, betere trussrod...).

Deze komt automatisch al vlak aan. moet ie vlakker, lees het papiertje dat erbij zit, dus ongeveer 1/4 slag naar rechts. echt, dodelijk eenvoudig. net zo makkelijk als de je volumepot dicht of open draaien tijdens het spelen, ghehe. het effect is natuurlijk niet zo dat je in een keer het voelt, duurt ongeveer 10 a 30 minuten, maar daarna merk je het.


de boatneck is een benaming die warmoth het gegeven heeft. een andere V vormige, is de clapton (heeel scherpe V!), of de SRV (wat rondere V). die zijn iets dikker dan een 60ies neck, maar neit zo dik als een 50ies neck.

Mr.Fingers
1 januari 2009, 23:10
Als je het geduld/talent/kunde/zin niet hebt om zelf te bouwen, kun je nog altijd een "classic '50" telecaster kopen, die komt in 2Tone Sunburst, dikke maple V neck, en je zet er zelf een zwarte slagplaat op. Kost in totaal iets van een 550€. Gitaar is wel in Polyester gelakt :dontgeti:

Lexvandoef
1 januari 2009, 23:13
Ik zou toch, zeker gezien het feit dat je geen hele onconventionele 'eisen' hebt aan je tele, toch voor een fender of andere goeie fabriekstele gaan.

Er zijn voor dat geld (850e) echt genoeg goeie tele's te koop, zeker 2dehands. Dan kan je zelf ook nog eens de gitaar testen voordat je hem koopt en weet je dus ook zeker of hij je wel bevalt of niet.

Bovendien is de doorverkoopwaarde van een Warmoth hier in NL echt nihil, dat zou ik dus echt alleen doen als je hele eigenzinnige eisen hebt aan je gitaar.

Ik ben zelf wel redelijk gek van oudere (80-er jaren) Japanse Fenders, die tele die ik heb vind ik zelf echt te gek (na wat upgrades, de basis was al goed). Zelfde geldt voor mijn Japanse Fender strat.

Hendriks
1 januari 2009, 23:25
De tele die jij beschrijft lijkt op een 55RI uit Japan , kun je nieuw kopen voor rond €650-700. in Engeland.http://www.guitarshogun.com/catalog.php/guitarshogun/dt61241/TL55_US_2_Tone_Sunburst_

Andere slagplaat en klaar , voordeel is dat deze zijn waarde behoudt , tov een bv Warmoth.

E-J
2 januari 2009, 15:20
De tele die jij beschrijft lijkt op een 55RI uit Japan , kun je nieuw kopen voor rond €650-700. in Engeland.http://www.guitarshogun.com/catalog.php/guitarshogun/dt61241/TL55_US_2_Tone_Sunburst_

Andere slagplaat en klaar , voordeel is dat deze zijn waarde behoudt , tov een bv Warmoth.

Daar zeg je wat...!

volgens mij heeft die een nagenoeg identieke hals als de Japanse Stratocaster '57 reissue die ik heb gehad, en dat was een machtig goed gitaartje! Alleen jammer dat die Japanners een poly finish hebben. Maar ik ga eens kijken of ze wat meer in de buurt ook te koop zijn... dan hoef ik geen invoerheffingen te betalen.

Thanks!

Lexvandoef
2 januari 2009, 15:26
Emiel, die finish daar zou ik me niet te druk over maken. Ik merk er zelf helemaal niks van, bij beide japanse Fenders niet.

E-J
2 januari 2009, 15:29
Emiel, die finish daar zou ik me niet te druk over maken. Ik merk er zelf helemaal niks van, bij beide japanse Fenders niet.

Nee tuurlijk, maar ze 'agen' niet zo mooi als gitaren met nitro lak... :)

Arjan12
2 januari 2009, 15:29
Nitro slijt natuurlijk wel mooier :).

Arjan12
2 januari 2009, 15:30
Spuit 11...

Lexvandoef
2 januari 2009, 15:31
Nee tuurlijk, maar ze 'agen' niet zo mooi als gitaren met nitro lak... :)

Dan moet je de gitaar wel zo lang hebben dattie aged he ;)

Hendriks
2 januari 2009, 16:22
Daar zeg je wat...!

volgens mij heeft die een nagenoeg identieke hals als de Japanse Stratocaster '57 reissue die ik heb gehad, en dat was een machtig goed gitaartje! Alleen jammer dat die Japanners een poly finish hebben. Maar ik ga eens kijken of ze wat meer in de buurt ook te koop zijn... dan hoef ik geen invoerheffingen te betalen.

Thanks!

Halzen zijn geweldig , ik heb er 1 gehad, ben nu 1 aan het assembleren met dezelfde specs , beetje zoeken maar ik denk dat ik beneden de 500 blijf en heb alleen maar topspullen gebruikt.

SimonS
2 januari 2009, 16:35
Daar zeg je wat...!

volgens mij heeft die een nagenoeg identieke hals als de Japanse Stratocaster '57 reissue die ik heb gehad, en dat was een machtig goed gitaartje! Alleen jammer dat die Japanners een poly finish hebben. Maar ik ga eens kijken of ze wat meer in de buurt ook te koop zijn... dan hoef ik geen invoerheffingen te betalen.

Thanks!
Komt uit GB dus geen invoerheffingen.

E-J
2 januari 2009, 16:38
Komt uit GB dus geen invoerheffingen.

Waarom zijn de prijzen op die website dan in Japanse Yen :???:

SimonS
2 januari 2009, 16:47
Waarom zijn de prijzen op die website dan in Japanse Yen :???:
ah hehe sorry, ging er gezien de post vanuit dat die site brits was. Moet je even een andere winkel (die wél in GB is) zoeken, zoals www.andertons.co.uk (http://www.andertons.co.uk)

Negative K3 fan
2 januari 2009, 17:46
kijk ook eens naar de Blade-levinson teles, geweldige dingetjes voor dat geld. Deze maand ga ik proberen een vergelijking te maken tussen die en de Fender Baja's.

Misschien dat Shamray ook wat leuks voor je kan maken, de dollar koers is best lekker nu, en ze lakken hem (standaard) nitro. Ook 99% kans dat je geen invoerheffingen betaalt.

Hendriks
2 januari 2009, 17:51
Die Blades zijn zeker niet verkeerd , alleen een geheel ander hals ,veel dunner.

Negative K3 fan
2 januari 2009, 18:42
Ik vond ze zelf niet vervelend dun of snel (ibanez/jackson achtig) aanvoelen, gewoon wel goed.

E-J
2 januari 2009, 20:10
Ik heb de site van Shamray even bekeken en alle gegevens van mijn 'droom' Tele even ingevuld. Resultaat...

1550 dollar. En dat was zonder de pickups (Fender Nocasters). Lijkt me toch iets te duur dan!

sjaak1990
2 januari 2009, 20:17
Zoals orpheo het zegt, of een blade.

Zelf ben ik fan van blade, vind het geweldig en vind het een leuk persoonlijk bedrijf. Ik kocht een 2e hands blade, en heb ik ze gemaild of het serieunummer goed is zegmaar, vroegen ze ook meteen naar foto's om te controleren of hij origineel was enz. Erg behulpzame reacties, dus niet alleen de gitaren zijn geweldig voor het geld, ook het bedrijf is leuk. Blade zou ik zeker proberen, het leuke is dat je ze haast niet tegenkomt, terwijl heel veel mensen fender hebben, en ik vind blade veel beter voor het geld.

Custom is natuurlijk geweldig, warmoth of anders, warmoth wil ik zelf ook wel wat van kopen, alleen dan een les paul. Ik vind dat ze veel mooi spul hebben.

Negative K3 fan
3 januari 2009, 16:42
Ik heb de site van Shamray even bekeken en alle gegevens van mijn 'droom' Tele even ingevuld. Resultaat...

1550 dollar. En dat was zonder de pickups (Fender Nocasters). Lijkt me toch iets te duur dan!

ja iets te duur, maar het komt nog lang niet in de buurt van die custom shop prijs... Als je een warmoth met nitro lak (en case) wilt ben je net zo duur uit.

Hendriks
3 januari 2009, 17:59
Ik heb mijn partocaster net af , ook volgens de specs van de TS , dus ash 2 tone sunburst , maple neck , hardware van Wilkinson , elementen een SD Broadcaster en een Fatbody, hals one ppiece maple. heeft mij minder dan 450 gekost . Onderdelen zijn allemaal nieuw op de Broadcaster na , ik heb met de bodie en hals wel wat mazzel gehad . Ik zal morgen foto's posten.

E-J
3 januari 2009, 18:11
Ik heb mijn partocaster net af , ook volgens de specs van de TS , dus ash 2 tone sunburst , maple neck , hardware van Wilkinson , elementen een SD Broadcaster en een Fatbody, hals one ppiece maple. heeft mij minder dan 450 gekost . Onderdelen zijn allemaal nieuw op de Broadcaster na , ik heb met de bodie en hals wel wat mazzel gehad . Ik zal morgen foto's posten.

Hoi Hendriks,

Waar heb je de body en hals gekocht? Ik ben er erg benieuwd naar :)

Barkeepert
3 januari 2009, 18:32
Kijk eens bij Sparrow Guitars. Je kan ze bij hen op de site (sparrowguitars.com bestellen en ook bij Musik-Produktiv. Als je ze een e-mailtje stuurt kun je er geheid meteen een zwarte slagplaat op krijgen. Hele aardige mensen daar bij Sparrow Guitars, laatst contact mee gehad en dezelfde dag nog een reactie en werd heel netjes geholpen (betreft linkshandige versies).

Hendriks
3 januari 2009, 18:37
Hierbij alvast een foto ;
http://img183.imageshack.us/img183/4906/dscn1818dg0.jpg

Hals is van WD music ,heb ik via 2dehands.nl was nog ongebruikt , body gewonnen op ebay (Metalshop) is van Mighty Might , ik heb hier lang over getwijfeld , over MM zijn de meningen verdeeld ,maar deze is echt top , hals paste direct lekker strak in de pocket, ziet er gewoon ook heel goed uit.

Harware via Guitarsupplies en GFS. Broadcaster via TPPRI.com.

Eko
3 januari 2009, 20:08
Ik kan het toch niet laten. Sorry , bij voorbaat. Je wilt een Ferrari voor de prijs van een Fiat 500 , moet echter wel hetzelfde presteren , even groot zijn , en hetzelfde afwerkingsniveau hebben.
Als het je alleen maar om het model te doen is , koop dan een Mex of Jap. Kant en klaar voor iemand die niet wil ( of kan ) sleutelen. Voor 3000+ aan verschil ga je liggen mutsen over het agen van nitrolak. Kan ik met m`n verstand niet bij.
Trouwens , als je het echt wilt hebben gaat er niets boven het origineel. Ik kan het zeggen , ik heb die hele weg ook afgelegd.

E-J
3 januari 2009, 21:25
Ik kan het toch niet laten. Sorry , bij voorbaat. Je wilt een Ferrari voor de prijs van een Fiat 500 , moet echter wel hetzelfde presteren , even groot zijn , en hetzelfde afwerkingsniveau hebben.
Als het je alleen maar om het model te doen is , koop dan een Mex of Jap. Kant en klaar voor iemand die niet wil ( of kan ) sleutelen. Voor 3000+ aan verschil ga je liggen mutsen over het agen van nitrolak. Kan ik met m`n verstand niet bij.
Trouwens , als je het echt wilt hebben gaat er niets boven het origineel. Ik kan het zeggen , ik heb die hele weg ook afgelegd.

Ho ho ho, dat zeg ik allemaal niet.

Zoals ik in mijn openingspost zei is een body met nitro lak erop niet een pré.

3ss
3 januari 2009, 21:56
Fiat 500

Zijn anders wel toffe auto's :)