PDA

View Full Version : Actie afstellen etc.



soup
1 januari 2009, 21:05
Ik was wat ontevreden over mijn gibson SG omdat ik vond dat ik te veel moeite moest doen om mijn snaren in te duwen vergeleken met mijn epiphone G400.

En nu was ik van plan om al m'n snaren te vervangen dus kon ik gelijk wel even wat 'tweaken', ik heb enkele snaren er op gezet maar nu komt het, nu lijkt het precies of ze te dicht bij de frets staan (van zij aanzicht staan ze perfect en even laag als op mijn epiphone), tenminste als ik ze aansla lijkt het dat hij op de fret trilt. Al kan het ook zijn omdat de snaren nieuw zijn dat ze zo metalig klinken. (of ik heb ze niet goed gestemd zodat de snaren te slap hangen)


Zucht, ik weet het niet goed. Eventjes wachten tot de snaren 'ingewerkt' zijn en dan zie ik wel of ik het verneukt heb of niet en anders zet ik het wel weer terug. Ik heb er maar een klein beetje aangedraaid.



Als ik rustig spel en wat tokkel trilt er niks.

soup
1 januari 2009, 21:10
Het lijkt me dat ik ze niet hard genoeg had aangespannen.

nog eventjes afwachten

snaarplukker
1 januari 2009, 21:12
Hebt je ze met een tuner gestemd? Op de goede octaaf? Zo nee, dan kunnen we pas helpen als je dat gedaan hebt.

Cees

soup
1 januari 2009, 21:58
Dus, alles is perfect gestemd en hij trilt wel. (bovenste 3 snaren)


Maar tweaken kan geen kwaad he? Als ik de hoogte van de brug (???) verander??


Ik word hier redelijk 'zenuwachtig' van. :D

Ash ketchum
1 januari 2009, 22:05
Het is beter als je naast de actie ook de hals controleert van je gitaar.
Er zijn overigens op het net meerdere sites waarop staat beschreven hoe je een gitaar moet afstellen.
Als je het niet zelf aandurft of vertrouwt kun je beter met je gitaar naar een "betere" gitaarwinkel gaan of een gitaarbouwer.

Thundermane
1 januari 2009, 22:08
Als je de snaren een beetje losser tuned, dan kun je met gemak gaan prutsen aan de brug.

soup
1 januari 2009, 22:19
Het is beter als je naast de actie ook de hals controleert van je gitaar.
Er zijn overigens op het net meerdere sites waarop staat beschreven hoe je een gitaar moet afstellen.
Als je het niet zelf aandurft of vertrouwt kun je beter met je gitaar naar een "betere" gitaarwinkel gaan of een gitaarbouwer.

Hoe bedoel je, wat moet ik dan controleren aan de hals?

Maar ik heb al gegoogled op afstellen etc. en dat is 10x zo ingewikkeld. Enige wat ik nu doe of wil doen is dat mijn snaren iets dichter tegen de hals staan.

Dus wat ik nu nog moet doen is zorgen dat de bovenste 3 snaren de hals niet meer raken dat ze trillen en het is opgelost. Lijkt mij. :D

Als je de snaren een beetje losser tuned, dan kun je met gemak gaan prutsen aan de brug.
Zal ik doen.

Ash ketchum
1 januari 2009, 22:24
Als je de brug iets lager wilt zetten. Ontspan je snaren en draai de geribbelde moeren bij je brug iets met de klok mee. Check wel ff de intonatie als je dit hebt gedaan.

Thundermane
1 januari 2009, 23:51
Als je de brug iets lager wilt zetten. Ontspan je snaren en draai de geribbelde moeren bij je brug iets met de klok mee. Check wel ff de intonatie als je dit hebt gedaan.

Qua intonatie ligt het vooral aan hoe ver je de losse zadels intrekt of juist uit laat.
Maar ik denk inderdaad dat na de hoogte te hebben veranderd dat de intonatie ook wel iets veranderd zal zijn.

@ de TS: Ik zelf vind het wel fijn om te klooien aan mijn gitaar, hoe meer je met je gitaar bezig bent, hoe beter je ehm leert kennen.

Ash ketchum
2 januari 2009, 12:42
Qua intonatie ligt het vooral aan hoe ver je de losse zadels intrekt of juist uit laat.
Maar ik denk inderdaad dat na de hoogte te hebben veranderd dat de intonatie ook wel iets veranderd zal zijn.

Zoals ik al zei, check de intonatie ff.

snaarplukker
3 januari 2009, 01:50
Maar ik denk inderdaad dat na de hoogte te hebben veranderd dat de intonatie ook wel iets veranderd zal zijn.
De zadel een milimeterje omhoog of omlaag doen zal zeer weinig tot geen effect op de intonatie hebben.

Cees

Ash ketchum
3 januari 2009, 16:21
De zadel een milimeterje omhoog of omlaag doen zal zeer weinig tot geen effect op de intonatie hebben.

Cees

Probeer het maar eens met een stroboscoop tuner:). Het is ieder geval verstandiger om wel te doen.

soup
3 januari 2009, 16:48
Als je de brug iets lager wilt zetten. Ontspan je snaren en draai de geribbelde moeren bij je brug iets met de klok mee. Check wel ff de intonatie als je dit hebt gedaan.

Hoe moet ik de intonatie controleren?


En ik denk toch dat ik hem door een professioneel iemand ga laten afstellen, ik krijg hem alleszins niet zoals mijn epiphone. Mijn epiphone staat zo laag en niks fretbuzz en dat lukt me niet direct bij de gibson.

Dus ik stop met prullen. =)