PDA

View Full Version : Zelfbouw schuurrol met lager en bovenfrees



kabouter_plons
1 januari 2009, 14:53
Dit is mijn eerste post op dit forum dus......

Ook ik ben voornemens om een gitaar te gaan maken (Les Paul). In afwachting van de bestelde tekening ben ik alvast aan de slag gegaan met het maken van wat gereedschaphulpstukken.

Voor het freeswerk van de inlay´s en bindings (ben ik allemaal nog lang niet aan toe....) heb ik een bovenfrees hulpstuk gemaakt van trespa. Hiervoor stond het model van Stuwart MacDonald enigzins model. Ik maak echter gebruik van de flex/arm op mijn dremel.

http://i544.photobucket.com/albums/hh359/goosen/Bovenfrees.jpg

E.e.a. erg werkt goed. Alleen moet ik er nog een geleider op maken maar dat komt nog wel.

Voor de schuurrol heb ik gebruik gemaakt van een beuken tafelpoot. Hierin zit al een draadeind gecentreerd aangebracht dus dat is gemakkelijk. Het lager zou langs de mal moeten gaan lopen.

http://i544.photobucket.com/albums/hh359/goosen/Schuurrol.jpg
Bij het uitproberen van de schuurrol heb ik echter het idee dat hij enigzins `bonkt` op het hout en ik vraag mij af of dit straks niet in het schuurwerk terug te vinden is. Voor alle duidelijkheid.. het stripje met de schroefjes vallen onder het `maaiveld` dus daar komt het niet vandaan. Wellicht kan het toerental van mijn boormachine nog iet verbeteren.

Wat is jullie ervaring

Tnx,
Fer

kabouter_plons
1 januari 2009, 15:02
Oeps..... ik zie dat er een speciale draad is voor zelfgemaakte gereedschappen. De volgende keer zal ik daar naar toe verhuizen. Ook mijn foto's zijn niet zichtbaar. Wat kan de oorzaak zijn?

Fer

superfly
1 januari 2009, 16:14
Dag Fer
Welkom op het forum, leuk dat je ook je gereedschap zelf gaat maken. Bovenfreesje zit er erg goed uit. Dat bonken wordt niet veroorzaakt doordat niet alles 100% gecentreerd is? Bij het schuren van bijvoorbeeld de zijkant van een LesPaul body kan een beetje gebonk geen kwaad, mijn gekochte rollen doen dat ook wel een beetje. Maar bij kwetsbaarder delen (acoustisch bovenblad bijv.) kan dat bonken wel eens gevaarlijk zijn.

Wim

kabouter_plons
1 januari 2009, 16:29
Bedankt voor je reactie. Denk je dat dat lager gaat werken? Ben zelf erg benieuwd.

barno
1 januari 2009, 16:30
Hi Fer,
je pakt het grondig aan, met het maken van die hulpstukken, dat zien ze hier graag. Veel succes met de bouw!
Barno

edit: ik denk dat die lager voor schuurrol zelfs niet nodig is. om te frezen uiteraard wel

kabouter_plons
1 januari 2009, 21:28
Maar waaron zou je dan nog een mal gebruiken? Die schuur je dan toch vrolijk mee. Ik dacht dat als ik die schuurrol door die lager over de mal laat gelijden e.e.a. veel strakker geschuurd wordt.

Fer

barno
1 januari 2009, 22:01
mss spreken anderen me hier tegen, maar als je een body goed kan frezen met behulp van mal en volglager, is er niet veel correctieschuurwerk meer aan. Die schuurrol komt vooral van pas om te corrigeren als je bv bindingchannels gefreesd hebt waarbij er hier en daar speling is van fractie van mm's, dan moet je maw iets afwijken van de perfecte mal-contouren. enfin zo gaat het bij mij.

oknarb180
2 januari 2009, 00:36
Hey,

Mooie schuurrol!
Ik heb er ook zelf 1 gemaakt van een degroller, zit ook al een gecentreerd gat in voor ene draadeind, lekker makkelijk. Ik denk dat ie bonkt omdat ie net niet inbalans is. Waarschijnlijk zijn het stripje en de 3 schroeven zwaarder dan de hoeveelheid hout die hiervoor is weg gehaald.

Je zou aan de onderkant een pennetje/draadeind kunnen inboren die door de tafel heen steekt, dan wordt ie in de tafel ook geleid, tenminste, als je 'm van bovenaf op de tafel zet. Zo heb ik dat tenminste opgelost. Als je 'm van onderaf boort, dan zul je een creatieve oplossing moeten bedenken om 'm te fixeren/geleiden.

vr.gr.

Branko

no 1 hops
2 januari 2009, 08:30
heb zelf het bonken opgelost door er een rubber matje op te lijmen.
in mijn geval een schuurmat waarop al een laag schuurpapier zit.
je vind ze in sommige bouwmarkten

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/small%20guttlin/drumsanderstofafz.jpg

Hedge
2 januari 2009, 11:08
Ik voorkom het bonken op twee manieren:
- lager aan de onderkant waardoor de schuurrol niet kan gaan zwabberen
- ik maak de rol vervolgens houd ik er een schuurblok tegenaan terwijl de rol draait zonder schuurpapier.