PDA

View Full Version : Eindbuizen nodig



BLOK182
11 maart 2003, 21:46
Ik heb een dikke maand een mysterieuze rammel in mun amp (zie vorige topic) en vanmiddag heeft John aka Mr. Jay geconstateerd dat het aan de eindbuizen ligt, die zijn niet meer goed. Nu wil ik dus nieuwe kopen, maja, er zijn zoveel 6L6GC's, tja, wat moet ik nou kopen? Ik heb goeie dingen gehoord over JJ's, maarre, is dat wat en wat is nog meer goed? P.S. ik hoef dus geen superexclsieve NOS buizen die superduur zijn, een beetje normale prijzen graag.

sash
11 maart 2003, 23:12
Wist John dit niet dan?

vinni
11 maart 2003, 23:51
Hahahaha......dr heeft net ene Jay al mijn nieuwe JJ's gekocht....Hij komt uit Venlo...
Toevallig allemaal.....

zaten inderdaad ook 6l6's bij.

Ben geen tussenhandel hoor. Had er alleen een boel teveel besteld.

Groet,
Vinni

Dude
12 maart 2003, 00:21
hmmm, jay moet dus van zijn buizen af en smeert blok nieuwe aan.... klaar als een klontje ! :smile:

sash
12 maart 2003, 01:13
Hij 'smeert' em wel goeie aan, want over JJ's heb ik ook niets anders dan goeie dingen gehoord/gelezen. Zelf nog geen ervaring mee gehad.

Mr.Jay
12 maart 2003, 11:12
Op 2003-03-12 00:21, schreef iamyou:
hmmm, jay moet dus van zijn buizen af en smeert blok nieuwe aan.... klaar als een klontje ! :smile:


UHHHH......effe wat rechtzetten hiero>
Ten eerste SMEER ik NIEMAND iets aan, moet iedereen zelf weten.
Ten tweede heb ik BLOK van begin af duidelijk gemaakt dat ik NIET aan zijn BOOGIE sleutel, er zit nog garantie op.
Heb alleen aangeboden, omdathij in Venlo woont net als ik, gewoon even langs te komen zodat ik kon oordelen of zijn "rammel"wel aan een buis lag, dan zou hij een ritje naar Feedback R'dam uitsparen.
En inderdaad was meteen te horen dat de eindbuizen dit veroorzaakten, heb toen meteen gezegd dat er nw. in moesten > MAAR IK DOE DAT NIET in dit geval.
Hij wilde dus nw. setje MESA bestellen, hoefde hij niet te biassen. Echter constateerde ik dat de huidige eindbuizen wel ERG heet waren na 3 minuten > dus vermoed ik dat de bias sowieso NIET juist staat afgesteld > mijn advies luidde > laat toch maar afstellen i.c.m. nieuwe buizen, maar nogmaal IK doe dit niet aan een BOOGIE.
Heb em SVETS of JJ's geadviseerd > maar nogmaals niet bij mij> DUS WAAROM ZOU IK HEM MIJN BUIZEN AAN GAAN SMEREN ?
JE REINSTE BULLSHIT dus..

Jay.

Mr.Jay
12 maart 2003, 11:15
Op 2003-03-11 23:12, schreef sash:
Wist John dit niet dan?


Tuurijk !
heb BLOK SVET's geadviseerd, ofwel JJ's kan ook.
Beiden BETER dan de SovtekWXT's die er nu inzaten > onder de naam MESA dan..
Ik hoorde hierin ook weer de wat vlakkere sound van deze buizen.
Erg , na een halfjaar al "versleten", er zat op vele noten een flinke ratel in de buizen helaas.
Ik gebruik zelf RCA blackplates van reeds 30 ( ! ) jaar oud EN flink gebruikt > nog steeds prima ! kun je nagaan wat een kwaliteit tegenwoordig...

Succes nogmaals BLOK !!.........enne graag gedaan, even je Boogie checken, en dat terwijl ik alleen in Fenders duik.

Jay

Mr.Jay
12 maart 2003, 11:21
[quote]
Op 2003-03-11 23:51, schreef vinni:
Hahahaha......dr heeft net ene Jay al mijn nieuwe JJ's gekocht....Hij komt uit Venlo...
Toevallig allemaal.....
zaten inderdaad ook 6l6's bij.

WAT is hier toevallig aan vraag ik me af > dat wij beiden uit Venlo komen dan ??

mijn advies 1 aan BLOK was > SVETS . die ken ik zelf nl. > heb em een Fender laten horen waar ze inzaten.

advies 2 > JJ's> die ken ik (nog) niet zelf > alleen over gehoord.

Jay.

Dirk_Hendrik
12 maart 2003, 12:06
Mr Jay,

Is er wat mis met je shift of je caps lock ofzo? Allemaal > 's in plaats van ,'s,

sash
12 maart 2003, 12:42
Op 2003-03-12 11:15, schreef Mr.Jay:


Op 2003-03-11 23:12, schreef sash:
Wist John dit niet dan?


Tuurijk !


Ik twijfelde er niet aan :smile:

Biasmongool
12 maart 2003, 13:37
>> Mr. Jay geconstateerd dat het aan de eindbuizen ligt, die zijn niet meer goed.>>

>> dr heeft net ene Jay al mijn nieuwe JJ's gekocht....Hij komt uit Venlo...
Toevallig allemaal.....>>

>> jay moet dus van zijn buizen af en smeert blok nieuwe aan.... klaar als een klontje >>


Gaat dat hier altijd zo??

De Biasmongool

Droffie
12 maart 2003, 13:56
Ik heb JJ's en ben erg tevreden.

BLOK182
12 maart 2003, 16:08
Ik denk dat ik toch voor de svetlana's ga, die klonken clean zo mooi :wink: Heb meteen ff Feedback gebeld, en de garantie vervalt NIET als iker nieuwe buizen in laat zetten en de zooi laat biassen.

maarten
12 maart 2003, 16:29
kheb dus gehoord dat die van JJ rommel zijn....

helft van de dingen uit de fabriek zijn gaar..
maarja dat heb ik gehoord...

BLOK182
12 maart 2003, 16:32
Ja de een zegt bijv. ook weer dat Electro Harmonix heel goed bevalt terwijl de een het rotbuizen vindt, maar ik denk dat ik eerst ga proberen Svetlana's te krijgen.

Mr.Jay
12 maart 2003, 17:08
[quote]
Op 2003-03-12 16:32, schreef BLOK182:
Ja de een zegt bijv. ook weer dat Electro Harmonix heel goed bevalt terwijl de een het rotbuizen vindt,

Die had je er NU in > waren SovtekWXT = tegenwoordig EH !!

De SVETS zijn goeie keuze.
Hou er rekening mee, dat het ALLEMAAL niet meer TOP is hedentendage, helaas.

Jay

SteavisSmokin
12 maart 2003, 17:38
Electro Harmonix = Sovtek = kut
Svetlana 6L6GC = erg goed!

Soulman
12 maart 2003, 18:44
Op 2003-03-12 17:38, schreef SteavisSmokin:
Electro Harmonix = Sovtek = kut
Svetlana 6L6GC = erg goed!


Alsjeblieft zeg, dat slaat ff nergens op.
Qua betrouwbaarheid slaat dat zowie zo al nergens op en wat sound betreft is een kwestie van smaak.
Van de Sovtek 6l6 typen vind ik de 5881 en de WXT versie niet echt geweldig, maar de 6l6 + vind ik een goed klinkende buis en zeker net zo goed als de Svet's.

Fenderholic
12 maart 2003, 22:56
Heeft iemand ervaring met de "militaire" uitvoering van de 6L6.
Ik kan er waarschijnlijk aan komen.
Heb me laten vertellen dat deze hogere stroombelasting aankunnen

sash
12 maart 2003, 23:07
Volgens mij klopt dit wel, maar hoger voltage is niet perse beter!
Jongens als Jay, PeeVee en Al kunnen je hier wel meer over vertellen.

SteavisSmokin
12 maart 2003, 23:39
Soulman, ik bedoelde dat dus als mijn ervaringen en niet als een feit, had niet veel zin om te typen had nogal last van RSI vanmiddag... :smile:

Fenderholic...welke buis heb je het precies over (merk en type?)?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: SteavisSmokin op 2003-03-12 23:42 ]</font>

vinni
12 maart 2003, 23:54
hoho....
Het is toch harstikke leuk dat je mekaar overal en nergens tegenkomt? Op marktplaats, gitaarnet....noem maar op.....
Ik ken via andere kanalen al zoveel gitaarnetters...

Even over de JJ buizen:
In een cybertwin heb ik ECC83's (12AX7) gedaan...klonk zeker beter dan de standaard buizen.
In mijn Mesa single rectifier vind ik ze minder klinken. Maar wat klinkt dan wel goed in mijn Mesa?....voorlopig toch maar weer Mesa buizen genomen.
Maar ja....kwestie ook van je persoonlijke smaak.

Groet

Vinni

Mr.Jay
13 maart 2003, 11:54
[quote]
Op 2003-03-12 23:54, schreef vinni:
hoho....
Het is toch harstikke leuk dat je mekaar overal en nergens tegenkomt? Op marktplaats, gitaarnet....noem maar op.....

DAT is inderdaad steeds kleiner wereldje, zeker leuk, nog leuker is dat je op beurzen , festivals MISSCHIEN vaak deze mensen tegenkomt en niet eens weet...achteraf wel weer schrijvens hierover.

>Even over de JJ buizen:
In een cybertwin heb ik ECC83's (12AX7) gedaan...klonk zeker beter dan de standaard buizen.
BLIJFT altijd smaakkwestie uiteraard.

>Maar ja....kwestie ook van je persoonlijke smaak.

Zie je ?!!

Jay

Fenderholic
17 maart 2003, 22:40
ik weet nog niet precies welke buizen het zijn, die "militaire" maar ze zaten in bepaalde radars.
Zodra ik ze heb kom ik terug met merk en type Steven.

SchaapOpJeHoofd
18 maart 2003, 13:52
Maar wat klinkt dan wel goed in mijn Mesa?....voorlopig toch maar weer Mesa buizen genomen.

Weet iemand wat voor buizen Mesa gebruikt? Want dat zijn ook gewoon geteste, gematchte maar bovenal gerelabelde buizen van een andere fabrikant.

lagwagon_81
18 maart 2003, 14:01
Op 2003-03-18 13:52, schreef SchaapOpJeHoofd:


Maar wat klinkt dan wel goed in mijn Mesa?....voorlopig toch maar weer Mesa buizen genomen.

Weet iemand wat voor buizen Mesa gebruikt? Want dat zijn ook gewoon geteste, gematchte maar bovenal gerelabelde buizen van een andere fabrikant.


Ik heb ook nieuwe buizen nodig in m'n Mesa en ik heb om advies gevraagd bij Bob van Eurotubes. Hij adviseerde mij JJ 6L6GC's maar volgens mij geeft hij iedereen dit advies :wink:

SteavisSmokin
18 maart 2003, 14:26
Echt veel meer heeft die Bob ook niet om uit te kiezen om te verkopen he? Heb nog nooit van iemand gehoord dat Bob een set svetlanas aanraadde. :smile:

BLOK182
18 maart 2003, 15:03
Ik heb nu een setje Svetlana's 6L6-GC's besteld, zal wel posten hoe ze klinken enzo.

Mr.Jay
18 maart 2003, 15:53
Heb nog nooit van iemand gehoord dat Bob een set svetlanas aanraadde. :smile:
[/quote]

Heb van VINNIE de JJ's binnengekregen die ik bij hem gekocht had, prima deal niks mis mee.
Heb die 6L6GC in mijn tester gestopt > de POTIGSTE buizen die ik ooit hier heb gehad !!
de ECC83 echter waren wat minder veelal, maar er zaten 2 stuks gemerkt bij asls zijnde gematcht voor P.I., d.w.z. exact gelijke buishelften >
nou bij de resterende zaten er NOG VIJF die OOK gematcht waren > waarom merkt BOB die niet dan ? vreemd...zo zie je maar weer, wat moeten we toch met allemaal die gegevens he ??
EN die lui die roepen dat BIASSEN niet nodig is, en die huidige K%^&amp;^$..T buizen die NIET lang meegaan zonder te rammelen, en SLECHT gematcht zijn al te vaak, en nmog vaker TE WEINIG POWER leveren ( Sovteks b.v. )

...Allemaal een LINE6 dan maar !??

Jay

Biasmongool
19 maart 2003, 01:25
Weet iemand wat voor buizen Mesa gebruikt? Want dat zijn ook gewoon geteste, gematchte maar bovenal gerelabelde buizen van een andere fabrikant.


De reguliere Russen en Chinezen

Biasmongool

Biasmongool
19 maart 2003, 01:29
[quote] Jay: EN die lui die roepen dat BIASSEN niet nodig is,

Die schoften willen alleen maar geld verdienen over de rug van de klant. Het is pure minachting.

> en die huidige K%^&amp;^$..T buizen die NIET lang meegaan zonder te rammelen, en SLECHT gematcht zijn al te vaak, en nmog vaker TE WEINIG POWER leveren ( Sovteks b.v. ) quote]

Klopt, vaak wordt alleen op ruststroom gematcht. Heb je eigenlijk geen flikker aan.


Biasmongool

Mr.Jay
19 maart 2003, 09:00
[quote] biasmongool
Klopt, wordt alleen op ruststroom gematcht. Heb je eigenlijk geen flikker aan.

Mee eens :
Heb al vaak genoeg buizen die qua ruststroom wel 10mA uitelkaar liggen, maar op flink volume weer dicht bij elkaar , plus mooie wave geven op de scope, plus op de buizentester ook nog es prima matchen, b.v. qua biasinstalling op volume NUL > 3 x niks !!
NOU PRIMA verder > klinkt goed !

Jay

Baker
19 maart 2003, 17:37
Hoe kun je dat horen dan?
[quote]
zodat ik kon oordelen of zijn "rammel"wel aan een buis lag, dan zou hij een ritje naar Feedback R'dam uitsparen.
En inderdaad was meteen te horen dat de eindbuizen dit veroorzaakten, heb toen meteen gezegd dat er nw. in moesten
[quote]


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: mbakker75 op 2003-03-19 17:39 ]</font>

BLOK182
19 maart 2003, 18:02
Toen John tegen de eindbuizen tikte, rammelden ze nog veeeel meer, en toen ie er ff nieuwe sovteks inprikte was de rammel weg en kan hij er ook tegen tikken met amper rammel.

PeeVee
24 maart 2003, 13:39
> Maar wat klinkt dan wel goed in mijn
> Mesa?....voorlopig toch maar weer
> Mesa buizen genomen.
Mesa Boogie maakt helemaal geen buizen. Ik heb hier thuis een setje liggen, is overgestempelde Sovtek 6L6GB dus kijk maar uit...

> Maar ja....kwestie ook van je
> persoonlijke smaak.
Oei... dat kun je wel zeggen ja... :wink:

PeeVee
24 maart 2003, 13:44
> en toen ie er ff nieuwe sovteks
> inprikte was de rammel weg
> en kan hij er ook tegen tikken
> met amper rammel.

Dat zeg ik... Sovteks zijn IDEALE buizen voor iedereen en altijd! Toevallig heb ik nog een mooi partijtje liggen, vers van de radiomarkt... prachtige authentieke Sovtek 6L6GB's (doosjes met cyrillisch opschrift)... Wil ze best ruilen tegen Svetlana's of JJ's... Mensen laat deze unieke kans niet voorbij gaan :wink:

BLOK182
24 maart 2003, 14:52
Ik heb ondertussen een setje Svetlana's 6L6-GC's geplaatst, de rustroom licht nu 5mA lager dan met die Sovteks (18 tegen 23), maar verder klinkt het perfect. Oh ja, mijn pa heeft aangeboden om een nieuwe set buizen te kopen en te betalen voor het biassen, mochten die dingen er na een tijdje toch ineens aangaan.

Biasmongool
24 maart 2003, 14:58
de rustroom licht nu 5mA lager dan met die Sovteks (18 tegen 23)


Hoe weet je dat?


Biasmongool

BLOK182
24 maart 2003, 15:00
Ik heb de rustspanning op de speaker gemeten alsie aanstond.

PeeVee
24 maart 2003, 15:26
Hmmm... daar heb ik nog nooit van gehoord, vertel eens wat je precies meet en hoe?...

Biasmongool
24 maart 2003, 15:26
Ik heb de rustspanning op de speaker gemeten alsie aanstond.


Volgens mij is bias met buizen en niet met speaker.

Zo kan je dat dus niet meten.


Biasmongool

BLOK182
24 maart 2003, 15:29
Ehm, je meet gewoon met een spanningsmeter die 2 draadjes plus/min op je speakers, dan weet je hoeveel mA er uit de buizen komt.

PeeVee
24 maart 2003, 16:35
Dat lijkt me niet juist... Als je geen signaal in de versterker (b.v. een toon van een generator), dan zal er aan de primaire (buizen)kant van de OT geen / nauwelijks wisselstroom worden afgegeven aan de OT dus is er aan de secundaire (speaker) kant ook verder weinig te meten lijkt me.

Wat jij meet is de wisselspanning aan de speaker. Je kunt daarmee het vermogen berekenen dat wordt afgegeven aan de speaker, de formule is V^2 / R (Voltage in het kwadraat gedeeld door speaker impedantie). Als jij "23" meet (milliVolt?!..) dan zou dat ong. 70 uW (microWatt) zijn, een heeeeeel licht ruisje... zou kunnen ja...

Mr.Jay
24 maart 2003, 19:03
[quote]
Op 2003-03-24 14:52, schreef BLOK182:
Ik heb ondertussen een setje Svetlana's 6L6-GC's geplaatst, de rustroom licht nu 5mA lager dan met die Sovteks (18 tegen 23), maar verder klinkt het perfect.

Hoe ziet dit LICHTVERSCHIJNSEL er uit dan?

Jay

Mr.Jay
24 maart 2003, 19:04
Op 2003-03-24 15:29, schreef BLOK182:
Ehm, je meet gewoon met een spanningsmeter die 2 draadjes plus/min op je speakers, dan weet je hoeveel mA er uit de buizen komt.


HAHA !!!! goeie, da's echt simpel dus dat biassen..........daar ga je inderdaad niet voor betalen, kan iedere idioot !

Jay

PeeVee
25 maart 2003, 09:41
> HAHA !!!! goeie, da's echt simpel
> dus dat biassen..........
> daar ga je inderdaad niet voor betalen

Tjonge jonge... en ik zit altijd maar te kloten, dat chassis eruit halen, spanningsval over de output trafo meten en dan berekenen... moeilijk moeilijk... Gewoon twee draadjes aan de speaker en off you go... Zou ik ook zeker niet voor betalen!! :wink:

Mr.Jay
25 maart 2003, 11:13
[quote]
Op 2003-03-25 09:41, schreef PeeVee:

Tjonge jonge... en ik zit altijd maar te kloten, dat chassis eruit halen, spanningsval over de output trafo meten en dan berekenen...

Meten ?????
ben je mal > gewoon de draadjes vastpakken en aantal schokjes voelen / tellen ....en je weet de bias > wist je niet he ?

Jay

Dirtypool
25 maart 2003, 11:48
Jongens, plaag die jongen niet zo..jullie kennis ligt ook gestoeld in informatie van anderen en pas later kwam daar ervaring bij kijken.:smile:
Hij vergist zich gewoon.
Jullie claxoneren toch ook niet als er een lesauto voor jullie bij de stoplichten staat te stuntelen? :smile:
( Yaaak, ik lijk m'n ouwe heer wel... :grin: )
(best goeie kerel trouwens, hoor)

BLOK182
25 maart 2003, 11:57
Ach, mijn theorie was meer om ff te meten dat er geen extreme spanningen uitkwamen enzo. De buizen gloeien iig niet extreem op, de sound is goed, en mocht het fout gaan, pa betaald dus altijd ff het proberen waard :wink:

Mr.Jay
25 maart 2003, 15:54
[quote]
Op 2003-03-25 11:57, schreef BLOK182:
Ach, mijn theorie was meer om ff te meten dat er geen extreme spanningen uitkwamen enzo. De buizen gloeien iig niet extreem op, de sound is goed, en mocht het fout gaan, pa betaald dus altijd ff het proberen waard :

ik zou mijn test-theoriën toch niet al te vaak uit proberen op mijn TROTSE bezit als ik GEEN FLAUW BENUL had wat ik eigenlijk aan het doen was...
maar ja, ik heb dan ook geen rijke &amp; idiote PA !!
Jay

PeeVee
25 maart 2003, 16:15
> Ach, mijn theorie was meer om
> ff te meten dat er geen extreme
> spanningen uitkwamen enzo
Is een zinloze meting hoor... Maar zal niet verder pesten, je bent denk in de war met hoe je een een indicatie kunt krijgen van vermogen dat je versterker afgeeft aan de speaker (dat heeft in principe niets met "biassen" te maken).

Metertje op AC (wisselspanning) en dan flink raggen op je gitaar of m.b.t. een toongenerator een toontje injecteren. Dan de spanning in het kwadraat en delen door de speaker impedantie et voila!

> De buizen gloeien iig niet extreem op
Normaal zie je alleen het filamentje gloeien, als je de PLATEN ziet gloeien (cherry red), dan is het inderdaad foute boel! Dat heeft echter ook weer niets te maken met jouw meettest.

> de sound is goed
Kan altijd beter... Ligt er maar aan of je kunt leven met het feit dat je hoogstwaarschijnlijk niet het onderste uit de kan haalt. Ik vind Boogie overigens van zichzelf al wat stug en pinnig klinken, denk niet dat biassen daar wat aan zal veranderen.

Mr.Jay
25 maart 2003, 20:19
[quote]
Op 2003-03-25 16:15, schreef PeeVee:
Is een zinloze meting hoor... Maar zal niet verder pesten, je bent denk in de war met hoe je een een indicatie kunt krijgen van vermogen dat je versterker afgeeft aan de speaker (dat heeft in principe niets met "biassen" te maken).

Blok is NIET in de war, want hij weet gewoon niets van deze zaken, dus spaar je de moeite.

>Ik vind Boogie overigens van zichzelf al wat stug en pinnig klinken, denk niet dat biassen daar wat aan zal veranderen.

Helemaal mee eens. Die amp klinkt echt PLAT, niet echt dynamisch > dus wat meer of minder toon zal NIET of nauwelijks opvallen, kun je beter wat kouder biassen, scheelt je in de buizen.
Ieders smaak natuurlijk, maar feit is dat bij dit soort versterkers het typische karakter in het scheurknl. zit, en NIET in een mooie cleane sound. Een Marshall neem je ook doorgaans NIET om zijn cleane sound.
Ze hebben ieder een uitgesproken karakter in vervormde sounds.

Jay

BLOK182
25 maart 2003, 20:25
Ach, dattie clean wat minder is, i don't care, tis goed genoeg, aangezien ik er voornamelijk de scheur of de crunch gebruik. En geld voor een versterkeropstelling van een ouwe fender / vox gecombineerd met een scheurbak heb ik nog niet. Zou ook niet weten waar ik heb moet laten :wink:

Biasmongool
26 maart 2003, 22:02
schreef BLOK182: De buizen gloeien iig niet extreem op, de sound is goed, en mocht het fout gaan, pa betaald dus altijd ff het proberen waard


Naja, is igg niet erg slim. Mag ik dit misschien ff stompzinnig noemuhh?

Owja, zo'n mesa is idd wel lekkerrr bruut.

Greetzzzz

Biasmongool