PDA

View Full Version : Radio en ruis in versterker



Jantje Poen
1 januari 2009, 10:41
Hoe komt het dat een versterker ruist ook al staat hij op 0 en waarom hoor ik soms een radio? Dit alles zonder iets te hebben aangesloten en de stroom komt uit een geaard stopcontact.

Zijn deze kwalen kenmerkend voor slechte versterkers?

Danieldg
1 januari 2009, 11:50
Dit kan liggen aan slechte buizen (denk ik) of aan een slecht afgeschermde kabel, die zich als een antenne gaat gedragen.

yhcmarc
1 januari 2009, 12:08
buizen lijkt me niet, maar die kabel zou idd de radio kunnen oppikken.

Jantje Poen
1 januari 2009, 12:34
Ik heb dus nog geen kabel aangesloten, alleen de versterker aan en standby op on.

cluseau
1 januari 2009, 13:00
waarom hoor ik soms een radio?

De ether zit vol met gemoduleerde hoogfrequent rotzooi, zeker als je dichtbij een (steun)zender woont. Het radio verschijnsel is naar mijn idee zeker niet te wijten aan je buizen kwaliteit maar aan de constructie van de versterker en de manier waarop de buizen staan ingesteld. Als de opgepikte troep genoeg versterkt wordt treed op een gegeven moment detectie op waardoor het op het hoogfrequent gemoduleerde audio hoorbaar kan worden. Een en ander kan ontstaan door een combinatie van slechte afscherming en (on)gunstige contitie's. Als je chassis is ingebouwd in een houten kast zul je hier snel last van hebben. Een metalen kooiconstructie om je versterker kan in zo'n geval uitkomst bieden. Houten kasten kunnen inwendig ook beplakt worden met folie en daarna elektrisch verbonden met het chassis. Daarnaast is het mogelijk om hoogfrequent zuigkringen te plaatsen op de gevoelige plaats(en) maar dan moet wel dmv een spectrum analyser eerst onderzocht worden waar je precies last van hebt. Bovendien is deze oplossing wel een beetje lokatie gebonden.

De ruis zou wel toegekend kunnen worden aan slechte buizen maar dat is niet met zekerheid te zeggen. Eerder denk ik aan dezelfde hoogfrequent instraling waar je last van hebt.

Als je een geaard stopcontact gebruikt is dat voor de persoonlijke veiligheid heel gunstig maar voor het tegengaan van hoogfrequent instraling is dit geen enkele garantie. Als je het chassis aard en de buizen erboven uit laat steken zonder metalen omhulling is het water naar de zee dragen.

Hoop dat dit een lichtpuntje werpt op je vragen.

mvg
Frans.

Jantje Poen
7 januari 2009, 09:44
Alle buizen vervangen, ruis blijft.

Andere eigenaren van dezelfde amp hebben nergens last van, dus afgesproken met de amp-bouwer hem terug te brengen voor controle. Dit doe ik binnenkort, wordt vervolgd...

Rinze
7 januari 2009, 09:52
Ik heb dit euvel ook wel gehad, maar dan altijd bij bepaalde stopcontacten, bijvoorbeeld in de oefenruimte. Blijkbaar werkt de elektrische installatie op de ene plek meer als een antenne dan op de andere? Wel veel buitenlandse zenders trouwens. Jammer dat zij mij dan weer niet hoorden..

cluseau
7 januari 2009, 10:39
zeker niet te wijten aan je buizen kwaliteit maar aan de constructie van de versterker

Je had je de moeite kunnen besparen :o

Jantje Poen
7 januari 2009, 10:48
Je had je de moeite kunnen besparen :o

Ik wil gewoon alles uitsluiten voordat ik 400km moet karren voor iets wat ik zelf had kunnen oplossen.

cluseau
7 januari 2009, 10:51
Ik wil gewoon alles uitsluiten voordat ik 400km moet karren voor iets wat ik zelf had kunnen oplossen.

Dat is dan idd gerechtvaardigd en een setje reserve buizen is nooit weg maar 400km.......???? Moet wel heel speciaal zijn dan?

Jantje Poen
7 januari 2009, 14:08
Dat is dan idd gerechtvaardigd en een setje reserve buizen is nooit weg maar 400km.......???? Moet wel heel speciaal zijn dan?

Nee, niet speciaal ofzo, maar ik laat liever de amp-bouwer zelf ermee knoeien dan 1 of andere gitaarboer, bovendien valt zoiets onder garantie, versterker is 10 dagen oud. Ik had ongeveer een zelfde probleem bij m'n RMC Wah, andere printplaat er in, probleem opgelost.

rocker_71
7 januari 2009, 14:16
Nee, niet speciaal ofzo, maar ik laat liever de amp-bouwer zelf ermee knoeien dan 1 of andere gitaarboer, bovendien valt zoiets onder garantie, versterker is 10 dagen oud. Ik had ongeveer een zelfde probleem bij m'n RMC Wah, andere printplaat er in, probleem opgelost.

Mmm, je hebt niet veel geluk dan met nieuwe gear... :confused: