PDA

View Full Version : Eerst zelf denken, dan vragen?



crapton
1 januari 2009, 11:08
Valt me de laatste tijd op dat er relatief vaak erg open en 'basic' vragen worden gesteld - alsof de TS zelf nauwelijks de moeite neemt eerst even na te denken over de vraag of duidelijke informatie te geven.

Ik bedoel bv:
- Ik wil een nieuwe gitaar kopen en ik speel zowel blues als punk. Welke kunnen jullie aanbevelen?
- Ik zoek een versterker tot 800 € voor in een coverbandje. Welke moet ik kiezen?
- Somz is de speling ok noch abominbel en iz er helmaal geen tauw aan vast te knoppen.

En daar buitelen we weer met z'n allen lekker overheen... vage vraag, vage antwoorden...

Ik snap het doel van dit forum, en ja ik kan het overslaan (maar helaas pas nadat ik even heb moeten kijken waar het over gaat).

Maarrr zou dat niet anders kunnen?
- Een vraag moet een minimale inhoud/achtergrond informatie hebben (wie ben je, hoe lang speel je, welk niveau, soort muziek, budget, wat zoek je, wat heb je nu, enz enz), ofwel een soort 'template' in een sticky die je kan invullen (vooral voor de beginners).
- Een sticky met 'beste beginners gitaren' of 'beste beginners versterkers' of wellicht 'waar te zoeken op Internet'
- De TS kan liefst ook aangeven wat hij zelf al heeft uitgezocht, als je bij dit forum kan dan kan je ook bij Google of bij Thomann.de of Feedback.nl enz.
- Zie ook suggestie over 'Topictitels', mee eens.

Mitch
1 januari 2009, 14:23
Ik ben het met je eens dat je er af en toe moedeloos van wordt om te zien hoe weinig topicstarters soms zelf gedaan hebben om aan info te komen. In mijn 'eigen hok' Effecten heb ik dat opgelost door een topic te vervangen door een gesloten FAQ. Dat lijkt zijn vruchten enigszins af te werpen. Er is net een tweede gemaakt door forumlid Nielsje, die komt binnenkort on-line. In Racks is ook een goeie FAQ, in Moderne Versterkers staat wat, in Elektrische Gitaren, kortom: er is al best het e.e.a. te vinden. Als de info er al is, is het dus wel handig om topic starters ook daarop te wijzen in plaats van alleen "gebruik de zekfunctie".
Maar om dat te doen met koopadviezen, in de trant van: dit is een leuke beginnersgitaar, instapversterker, etc, daar voel ik persoonlijk weinig voor. We hebben een tijd die reviews gehad van gitaren in een bepaalde prijsklasse en dat werd eigenlijk meer een verzameling "deze gewldige gitaar heb ik pas gekocht" verhalen dan serieuze verhalen. Logisch, het is hier ook geen redactie van een tijdschrift, het is een verzameling particuliere meningen.

pimmetje
1 januari 2009, 14:31
Het is ook eigenlijk de standaard forum-etiquette en op ieder forum worstelt men hiermee.
Zo'n FAQ helpt, maar kan idd niet zo maar voor ieder probleem gebruikt worden...

Liquid_Metal
1 januari 2009, 21:18
Ik ben bang dat de enige oplossing hiervoor zou zijn om die berichten door mods te laten verwijderen. Maar het zijn meest nieuwelingen die dit soort berichten posten en die schrik je op die manier af en zo zakt op den duur (ben ik bang) de activiteit van het forum.
Een mooie FAQ, die we al hebben, wordt niet of nauwelijks doorgelezen. Mijns inziens is dit een onoverkomelijk probleem, waar ook al eerder kritiek op is geweest. Ik denk dat de ervaren forumposters gewoon niet moeten reageren, of een nuttig bericht achterlaten.

Wizz
2 januari 2009, 23:12
Allemaal samenvoegen in een nieuw "Ik koop mijn gear liever online dan bij een echte winkel, maar daar kunnen ze er geen reet over vertellen dus kom ik jullie lastigvallen-topic".

Wizz

pannekoek
3 januari 2009, 00:24
allemaal samenvoegen in een nieuw "ik koop mijn gear liever online dan bij een echte winkel, maar daar kunnen ze er geen reet over vertellen dus kom ik jullie lastigvallen-topic".

Wizz
+10 ;)

Shaggy
6 januari 2009, 14:14
Het doel van een forum is om er o.a. te kunnen discussiëren. Omdat er telkens nieuwe mensen komen zul je dezelfde basic vragen krijgen, waar niemand zich overigens over ergerde terug in 2002/2003, toen er nog geen faq was.

Nu omdat er zoveel van dezelfde onderwerpen zijn komt er een faq, wat goed is maar bij het kankeren en verwijten daaromtrent en verwijzen naar de zoekfunctie doodt dat een beetje de natuur van een forum zoals ik het ken, discussiëren en om advies vragen.

Los hiervan zijn er altijd leden die gewillig adviseren en reageren en zijn er ook altijd leden die zich ergeren aan alweer de zoveelste topic.

Je hier tegen verzetten is zwemmen tegen de stroming in.

Misschien kan er een Newby gedeelte worden geopend waar men dit soort vragen naar hartenlust kunnen stellen.

bert k
6 januari 2009, 14:45
En wie komt er dan in dat newby gedeelte om de vragen te beantwoorden?

WillemdaGuide
6 januari 2009, 14:52
En wie komt er dan in dat newby gedeelte om de vragen te beantwoorden?

De NewbyMod!! :rockon:

Kim Wilson
6 januari 2009, 14:55
Een nieuw jaar, een nieuwe oude discussie! :cheerup:

Als de TS de search had gebruikt of zelf de topics had nageplozen, had ie kunnen zien dat dit elk jaar (minstens 2 keer) voorbij komt. :)

Rocketman
6 januari 2009, 21:50
En dat komt weer omdat het zo'n uitstekend idee is, en blijft:cheerup:.

Baker
7 januari 2009, 10:44
Ik zie het probleem niet zo. Als iemand zo'n vraag stelt. kun je toch gewoon de TS vertellen dat hij veel te weinig info geeft. Vaak is zo'n beginner zich daar niet eens bewust van, je ziet ook vaak wel dat in een tweede of derde post vanzelf duidelijker wordt wat zo'n iemand nou wil.

Wat ik wél heel erg jammer vind, en deze discussie is inderdaad al veel vaker gevoerd hier, is dat er geen algemene beginnersrubriek is.

Ik kom heel vaak op astroforum.nl Daar heb je ook zo'n rubriek. Alle vragen van beginners worden hier gesteld en dat werkt echt SUPER. Sommige mensen vinden het gewoon leuk om beginners te helpen, dus die komen ook vaak in die rubriek. Anderen komen er niet, en hoeven zich dus in de reguliere rubrieken dus ook niet te ergeren aan wéér een beginnersvraag.

Maar goed, deze discussie is al vaker gevoerd, en wordt dan weggewuifd met allerlei argumenten, maar op astroforum werkt het prima en ik zie niet waarom het hier niet zou werken. Ik vind het dus een gemiste kans voor gitaarnet.nl/forum

Kim Wilson
7 januari 2009, 11:07
En dat komt weer omdat het zo'n uitstekend idee is, en blijft:cheerup:.
Blijkbaar niet, want er is nog steeds niks van gekomen.

Als je een apart beginnersgedeelte hebt, bestaat de kans dat beginners door beginners geholpen worden, en dan krijg je niet altijd het juiste advies. Het mooie van alles door elkaar is dat je ook advies kan krijgen van een (zeer ver) gevorderd gitarist.

Kakihara
7 januari 2009, 11:13
Ik vind het eerlijk gezegd nogal meevallen en ik heb de indruk dat er door aspirantgitaristen toch gebruik gemaakt wordt van de faq. Het valt me wel op dat vooral rond de kerstperiode veel vragen gesteld werden die gemakkelijk met de faq en de reviews beantwoord konden worden.

Baker
7 januari 2009, 11:19
Blijkbaar niet, want er is nog steeds niks van gekomen.

Kim, dat is natuurlijk absoluut geen argument.
Het feit dat het er nog niet is wil niet zeggen dat het niet zou kunnen werken.
Ik zie het meer als een stukje onwil / angst voor het onbekende.




Als je een apart beginnersgedeelte hebt, bestaat de kans dat beginners door beginners geholpen worden, en dan krijg je niet altijd het juiste advies. Het mooie van alles door elkaar is dat je ook advies kan krijgen van een (zeer ver) gevorderd gitarist.

Ook dat is geen argument.
Op astroforum zie je inderdaad af en toe beginners beginners helpen (nog niet eens zo heel vaak eigenlijk) , maar dat gaat eigenlijk verassend goed! Juist omdat die eerste beginners in de beginnersrubriek eerder zo goed geholpen zijn!

En mocht er dan eens een verkeerd advies gegeven worden, dan zijn er genoeg ervaren leden om in te grijpen, maar zo lang ik daar kom (nu ongeveer een jaar) heb ik dat nog nooit zien gebeuren. Verder zul je er versteld van staan hoeveel ervaren mensen het gewoon leuk vinden om in de beginnersrubriek mensen te helpen.

Trouwens, nu ik erover nadenk, in het subforum electrische gitaren zie ik hier ook wel eens gebeuren dat beginners beginners helpen. Dus wat dat betreft verandert er niks. En waarom zou een apart subforum voor beginners in de hand werken dat meer beginners beginners gaan helpen?

Ik blijf er bij, als het op astroforum.nl zo goed werkt, dan moet dat hier ook kunnen. Het scheelt een hele hoop ergernis en vervuiling in de reguliere subforums.

Kim Wilson
7 januari 2009, 11:23
Kim, dat is natuurlijk absoluut geen argument.
Het feit dat het er nog niet is wil niet zeggen dat het niet zou kunnen werken.
Ik zie het meer als een stukje onwil / angst voor het onbekende.




Ook dat is geen argument.
Op astroforum zie je inderdaad af en toe beginners beginners helpen (nog niet eens zo heel vaak eigenlijk) , maar dat gaat eigenlijk verassend goed! Juist omdat die eerste beginners in de beginnersrubriek eerder zo goed geholpen zijn!

En mocht er dan eens een verkeerd advies gegeven worden, dan zijn er genoeg ervaren leden om in te grijpen, maar zo lang ik daar kom (nu ongeveer een jaar) heb ik dat nog nooit zien gebeuren.

Trouwens, nu ik erover nadenk, in het subforum electrische gitaren zie ik hier ook wel eens gebeuren dat beginners beginners helpen. Dus wat dat betreft verandert er niks. En waarom zou een apart subforum voor beginners in de hand werken dat meer beginners beginners gaan helpen?

Ik blijf er bij, als het op astroforum.nl zo goed werkt, dan moet dat hier ook kunnen. Het scheelt een hele hoop ergernis en vervuiling in de reguliere subforums.
Nee, dat eerste is geen argument, maar dat tweede wel. Dat jij het daar niet mee eens bent is wat anders.

In een apart beginnersforum komen (denk ik althans) minder ervaren gitaristen, dus zijn er minder mensen die kunnen "ingrijpen" bij een verkeerd advies of onjuiste beschrijving of wat ook.

Baker
7 januari 2009, 11:39
Nee, dat eerste is geen argument, maar dat tweede wel. Dat jij het daar niet mee eens bent is wat anders


Je hebt gelijk, pardon. :D

Baker
7 januari 2009, 11:40
In een apart beginnersforum komen (denk ik althans) minder ervaren gitaristen, dus zijn er minder mensen die kunnen "ingrijpen" bij een verkeerd advies of onjuiste beschrijving of wat ook.


En ik denk dat dat erg meevalt. Op astroforum in ieder geval wel.
Maar daar kom je alleen achter door het (een tijdje?) te proberen.

Mitch
7 januari 2009, 12:34
Het onderwerp is vaak besproken, maar wij zien er niks in. Voornamelijk omdat het een periodieke klacht is van mensen die al een tijdje op het forum zitten ;)

bert k
7 januari 2009, 12:56
Meestal is het een klaagverhaal van mensen die vinden dat er teveel beginnersvragen in het subforum staan. Die willen dus de n00bs weghebben uit dat forum, en dat is volgens ons, de mods, niet de bedoeling. Vandaar dat we niets zien in een beginnersforum.

Baker
7 januari 2009, 13:25
Ik zit er nog even over na te denken, maar het is wel zo dat zo'n beginnersforum de andere subfora "zuiverder" houdt. En het geeft wat minder ergernis.

Tot slot, nog een argument, een beginnersforum is misschien ook wat uitnodigender voor (jonge) mensen die overwegen om gitaar te gaan spelen, want die zie je namelijk bijna niet op dit forum. Ze kunnen dan naar hartelust vragenstellen zonder meteen (boos) naar een ander topic of de zoekfunctie gestuurd te worden. Elke potentiele gitarist die je over de streep haalt is er weer één en een forum kan heel motiverend werken.... Met als bijkomend voordeel dat zo'n potentiele beginner ook nog eens van goede informatie voorzien wordt.

Maar goed, uit Bert's reactie merk ik dat het wel een bewuste keuze is, en dat wat de mods betreft n00bs van harte welkom zijn in de bestaande subfora. En dat is mooi.

bert k
7 januari 2009, 13:42
Dat is idd deels de reden. We willen voorkomen dat beginners en gevorderden elkaar niet meer tegenkomen. Zo veel mogelijk mengen, dan leer je het meest.

En boze reacties naar zogenaamd overbodige vragen kunnen niet, laat dat aan de mods over, daar heb je de rapporteerknop voor.

Chris Winsemius
7 januari 2009, 19:17
Lastige kwestie maar het wordt uiteindelijk (imho) bepaalt door alle mensen (en mods).

Op 'n bepaald amrikaans forum hebben ze het (imho) vrij goed gedaan: iedereen is behulpzaam bij "noobs" en soms wordt met 'n duidelijke maar vriendelijke knipoog even op de zoekfunctie/google gewezen.

Voor beginners lijkt mij het ook zeer handig dat meer ervaren gitaristen af en toe wat tijd nemen voor hun vragen. (Denk bijvoorbeeld eens aan je eigen start op gitaargebied en hoe je het toen deed qua vragen en het vinden van antwoorden voor de eigen ervaring/kennis die je nu hebt).

crapton
7 januari 2009, 20:11
Een nieuw jaar, een nieuwe oude discussie! :cheerup:

Als de TS de search had gebruikt of zelf de topics had nageplozen, had ie kunnen zien dat dit elk jaar (minstens 2 keer) voorbij komt. :)

Best, en wat gebruik je dan als zoekterm?

Ik zie ineens veel reacties. Ter verduidelijking het was niet mijn bedoeling een 'noobs' sectie te maken, hoewel het wel een goed idee is zeker als het elders goed werkt.

Het ging er mij om de vragenstellers eerst iets beter te laten nadenken voor een vage vraag te lanceren. Ieder zijn mening maar ik vind dat je zelf eerst huiswerk moet doen voor een ander wat te vragen - ik wilde de 'noob' vragenstellers daarbij wat houvast geven.

Als de mods vinden dat het zo goed is ook prima, dan laten we het zo. De vrij agressieve 'gebruik de zoekfunctie' of vergelijkbare opmerkingen van bepaalde forummers (zie boven) mogen vind ik dan ook achterwege blijven.

Mitch
7 januari 2009, 23:06
Als de mods vinden dat het zo goed is ook prima, dan laten we het zo. De vrij agressieve 'gebruik de zoekfunctie' of vergelijkbare opmerkingen van bepaalde forummers (zie boven) mogen vind ik dan ook achterwege blijven.

We spreken regelmatig mensen aan als ze een slechte openingspost hebben gedaan, of een slechte titel of een te vaak gestelde vraag. Of we passen de titel aan.
Ook als er iets te agressief wordt gereageerd zeggen we daar regelmatig wat van of we halen die posts gewoon weg. Maar we zien natuurlijk niet alles...

Rocketman
7 januari 2009, 23:21
Wat is er op tegen als beginners elkaar helpen? Vaak weten gevorderde gitaristen niks van die starters kits van €150. Ik in ieder geval niet. Beginners weten daar volgens mij juist meer van dan gevorderden, meestal.

bert k
7 januari 2009, 23:25
Nou, die kunnen dan toch gewoon reageren?

Wizz
7 januari 2009, 23:52
Kunnen we vanaf nu dan niet beter Duits praten ? De voorkeur van de "beginners" waar we het hier over hebben is duidelijk, en dan is dat toch de aangewezen voertaal !

Wizz

almarvk
8 januari 2009, 09:35
Zit je iets dwars Wizz, want dit is ongeveer het enige wat je nu nog post...

bert k
8 januari 2009, 10:18
Ja, redelijk overbodige post. Niet zo rancuneus, Wizz.

Ukeloeder
8 januari 2009, 11:27
Het probleem is vaak dat de zoekfunctie (of Google) voor beginners te ingewikkeld is. Welke zoektermen gebruik je als je nog helemaal niet weet wat je wilt weten? "Mijn geluid is niet goed..." is voor oudgedienden op het forum waarschijnlijk een tenenkrommende TS, maar een beginner, ik reken mezelf hier ook toe (speel pas twintig jaar), kent geen technische termen en weet niet in welke hoek van de hooiberg zijn speld ligt. Ik kom bijna dagelijks even kijken op het forum (in wintertijd beduidend meer vrij dan in de rest van het jaar) en vind nog dagelijks termen en begrippen die mij als volkomen nieuw voorkomen. Nogmaals; ik speel al/pas 20 jaar, maar heb het idee alsof ik al die tijd in een hoekje van de zolderkamer heb gezeten. De (gitaar)wereld is volledig aan me voorbij gegaan, zo lijkt het. Ik kan op basis van mijn kennis :confused: nog wel tot een enigzins gerichte vraag komen wanneer het el gitaren betreft, maar een vraag over versterkers of randapparatuur zal een wat vagere TS krijgen. Een laatst door mij geposte vraag met een uiterst vage titel werd overigens snel en adequaat beantwoord (waarvoor nogmaals dank). Ik pleit voor een sticky met techn. termen en begrippen vergezeld van hun betekenis. In het sub Speeltechnieken staan zelfs lessen voor beginners, waarom geen 'Guitar 101' in alle subs? Zo 'voorkom' je vragen als 'Wat is het verschil tussen een PAF en een P90?" met als gevolg een discussie over welke pups (met deze term zou ik starten!) beter zijn voor welk genre. MHO

Nielsje
8 januari 2009, 16:27
Het probleem is vaak dat de zoekfunctie (of Google) voor beginners te ingewikkeld is. Welke zoektermen gebruik je als je nog helemaal niet weet wat je wilt weten? "Mijn geluid is niet goed..."

Daar kan ik me wel in vinden. Ik vind het helemaal niet erg om een beginner op gang te helpen, maar vaak geven ze ook vrij weinig informatie, in de zin van:

TS: "Ik zoek een versterker voor rock!"

A:

"We willen je graag helpen, maar daarvoor hebben we wat info nodig zoals:
* budget
* muziekstijl
* voorbeelden
* gitaar
* nieuw/2e hands
* etc"

TS: "ja, het moet een beetje zoals slipknot en metallica, maar ook zoals hendrix, maar dan niet zo vals en ook een beetje beatles en stones, maar niet zo vaag.. Verder liever niet 2e hands. Ik heb een mg(stack) gezien, die ziet er goed uit is dat wat? "



(dus nog geen informatie mbt budget en gitaar, best belangrijke zaken)

A:

"Ja, maar wat is je budget en gitaar nou? De MG die je laat zien is niet zo goed, de MG serie van marshall is eigenlijk best slecht... Kijk liever naar een Vox AD15/30"

TS:

"Ja, maar zo'n Vox, is dat niet klein? En de marshall MG(combo type) dan? Is die wel goed? Ik heb ongeveer zo'n gitaar (plaatje), maar dan in het rood en met van die andere plastic kapjes."


Alsof ze niet geholpen willen worden.. dat idee krijg ik wel eens..
Of mensen die een topic openen: "overdrive A of B?"
En dan blijkt dat iedereen liever voor overdrive C gaat, maar de TS laat weten dat 'ie overdrive A eigenlijk al had gekocht...

pfff.. Desalniettemin is een 'termen-lijst' geen slecht idee, maar hoe zorg je ervoor dat mensen die gaan lezen (net als met elke FAQ eigenlijk...)

Ukeloeder
8 januari 2009, 17:03
Blijven verwijzen naar de Sticky; vriendelijk doch kordaat. Wanneer er meer specifieke vragen zijn kan een maatwerk antwoord gegeven worden. Afhankelijk van welke vragen binnenkomen zou je zo'n Termenlijst/FAQ kunnen aanpassen, zaken toevoegen.
Overigens zitten er mensen op dit forum die voor 1,5 miljoen euro aan spullen in de woonkamer/oefenruimte/studio(eigenlijk niet eens zo heel overdreven in dit geval...) hebben staan en die volgens mij heel graag eens een paar audiofiletjes zouden maken met alle mogelijke combinaties gitaar/amp, zoiets als je op YouTube tegenkomt. Laat eens horen wat het verschil is tussen een Fender Strat op een JCM800 of een VOX AC30. Verschil tussen een strat en een telecaster, wat is de meerwaarde van de vorm van een Flying V? Het hoeft niet tot overcrowding van de forum server te leiden als we gebruik maken van gratis ruimte op YouTube, MySpace etc. Wel belangrijk om regelmatig te checken of al je links nog 'alive' zijn. Niets zo frustrerend als dead links. Voor mij makkelijk lullen omdat ik met miljoenen vragen als deze 'zit' :seriousf:

Mitch
8 januari 2009, 18:45
Dan kun je net zo goed overal een permanente link naar Youtube plaatsen ;)
Overigens is er bijvoorbeeld in Effecten al een topic met links naar goede soundclips juist om dit soort dingen te ondervangen.
Maar goed, Youtube is ontzettend populair, de meesten kennen daar al goed de weg. Hoe vaak lees je al niet: "ik hoorde deze amp op Youtube en die leek me wel wat"? En wat zeggen wij dan? "Dat kun je niet beoordelen op Youtube over je PC speakertjes" :seriousf:

Ukeloeder
8 januari 2009, 19:31
Mitch, het gaat hier ook niet om de geluidskwaliteit lijkt me. Het verschil tussen een tele en een strat hoor je heel duidelijk ook op je pc speakertjes. Waar het me in eerste instantie om ging is een opsomming van gebruikelijke technische benamingen van onderdelen en handelingen. Zonder direct een handboek te willen schrijven. Overigens lijkt me verduidelijking dmv audio en video of feauteaux wel op z'n plaats in een noob sectie, maar dat is MHO.
Oh! en overal een permanente link naar Youtube plaatsen met of zonder wink is wat kort door de bocht... Evengoed; ;)

crapton
8 januari 2009, 22:10
- Een vraag moet een minimale inhoud/achtergrond informatie hebben (wie ben je, hoe lang speel je, welk niveau, soort muziek, budget, wat zoek je, wat heb je nu, enz enz), ofwel een soort 'template' in een sticky die je kan invullen (vooral voor de beginners).
- Een sticky met 'beste beginners gitaren' of 'beste beginners versterkers' of wellicht 'waar te zoeken op Internet'

Ik wil graag mijn oorspronkelijke suggesties nog eens onder de aandacht brengen, o.a. na de herkenbare en tamelijk humoristische post van Nielsje.

Ik bedoel zoiets van:
- beste 'beginner', als je hier een zinnig antwoord wil krijgen zorg dan dat je hebt ingevuld (en waarom)


Ik ben: Pietje

Ik speel al 1 jaren
Ik zoek een versterker
Mijn budget is 400 €
Muziekstijl: Guano Apes, RHCP
Gitaar: Ibanez RG
Ik heb nog geen pedaaltjes enz
Enz enz

Niet ingevuld = geen of minder zinnig antwoord... sorry (zie post Nielsje).

- Zoek je een versterker kijk dan eerst eens hier:


link 1 (bv Thomann - mag dat??)
link 2
link 3

zo moet je zoeken:


selecteer sectie versterkers (amplifiers)
kies combo of head (uitleg...)
kies dan buizen of transistor of modelling (uitleg voordeel/nadeel buizen of transistor)
sorteer op prijs en maak lijst van mogelijke types (bv Line6 SpiderJam of Marshall MG)
vergelijk de versterkers (zo doe je dat...)
dit zijn veel aanbevolen amps... (wat vinden we van de meest voor de hand liggende keuzes en waarom)
Stel nu eventueel je vraag

Als we geen noob sectie hebben helpt zoiets misschien...???

Mephistocles
8 januari 2009, 22:47
Is een forum juist niet een plaats waar je dezelfde dingen vaak vraagt? Doe je dat niet blijft er nauwelijks gitaarforum over lijkt me. Tis geen encyclopedie...

Ok, je hebt van die figuren die posten: ik wil een marshall of een roland, welke moet ik nemen? Het liefst wil ik een marshall, maar ik heb maar 200 euri en ik speel graag jazz.

Iedereen zegt roland, en dan neemt ie toch een marshall. Waarom vraag je t dan?!?

Mitch
9 januari 2009, 01:12
Een voorbeeld, een schema, een vast rijtje eisen...... ik houd best van een beetje structuur maar mij gaat dat veel te ver. Al zou je dat soort 'regels' opstellen, de helft leest het niet, houdt zich er niet aan en dan moeten mods dat weer gaan aanpakken, die zien niet alles, betweterige forumleden gaan zich er tegenaan bemoeien, er ontstaan irritaties... bekend patroon. Dat hebben we nu namelijk ook ;)

Uekloeder, die topics bestaan al voor een groot deel hoor, in meerdere subfora. Elektrisch, Moderne Versterkers, Vintage Versterkers, Effecten, Werkbank... misschien nét niet tot op het beginnersniveau wat je aangeeft, maar ik denk niet dat het veel scheelt.

iWishmaster
9 januari 2009, 15:04
Misschien een forumbot die automatisch replied?

Post met 'welke versterker' erin en een getal tussen de 100 en 300 euro, Auto-post-delete en mailtje naar de ts met: 'Koop een Roland Cube'

Post met 'welke versterker' erin en een getal tussen de 300 en 500 euro, Auto-post-delete en mailtje naar de ts met 'Koop een Peavey Valveking'

Post met 'welke versterker' erin en een getal tussen de 500 en 1000 euro, Auto-post-delete en mailtje naar de ts met 'Gebruik de zoekfunctie en ga testen in de winkel'

99% van de keren klopt het en scheelt 2/3 van de posts :D

crapton
9 januari 2009, 21:03
Misschien een forumbot die automatisch replied?

Post met 'welke versterker' erin en een getal tussen de 100 en 300 euro, Auto-post-delete en mailtje naar de ts met: 'Koop een Roland Cube'

Post met 'welke versterker' erin en een getal tussen de 300 en 500 euro, Auto-post-delete en mailtje naar de ts met 'Koop een Peavey Valveking'

Post met 'welke versterker' erin en een getal tussen de 500 en 1000 euro, Auto-post-delete en mailtje naar de ts met 'Gebruik de zoekfunctie en ga testen in de winkel'

99% van de keren klopt het en scheelt 2/3 van de posts :D


+1 geweldig idee :dance:

En geld vragen aan Roland en Peavey voor de reclame...