PDA

View Full Version : Jumbo geschikt voor fingerstyle?



iesiediesie74
31 december 2008, 18:42
Is een jumbo model geschikt voor fingerstyle of vooral voor strumming ?
Geldt dit ook voor een 12 snarige ?
Kan iemand mij uitleggen wat het specifieke gebruik is van de diverse modellen, zoals jumbo, 12 snaren, dreadnought, cutaway enzovoort.
Heeft er verder iemand ervaring met de western gitaren van Madrigal ?

Zo wat een hoop vragen zeg, nou succes ermee.

GetnFunky
31 december 2008, 19:40
http://www.youtube.com/watch?v=0_72puOACgU&feature=related Larrivee J-05

Acousticaster
31 december 2008, 20:30
Is een jumbo model geschikt voor fingerstyle of vooral voor strumming ?
Geldt dit ook voor een 12 snarige ?
Kan iemand mij uitleggen wat het specifieke gebruik is van de diverse modellen, zoals jumbo, 12 snaren, dreadnought, cutaway enzovoort.
Heeft er verder iemand ervaring met de western gitaren van Madrigal ?

Zo wat een hoop vragen zeg, nou succes ermee.

Okay, nog even snel voor de eerste oliebol dan...

Jumbo's zijn (net zoals alle andere gitaren, muv. van parlor) te gebruiken voor strumming en flat-/fingerpicking. Het is wel zo dat jumbo's een bepaalde eigen klank hebben waar je van moet houden (die anders dan je misschien zou verwachten niet gevonden wordt in de bassen, maar eerder in het midden). Of the top of my head: die vent van Racoon speelt op een jumbo-model, en dat is van alles door elkaar.

Het is is natuurlijk wel zo dat, door de aparte klank en nadruk in bepaalde registers de verschillende types vooral voor verschillende speelstijlen gebruikt worden. Een dreadnought is vooral een strummer (cowboygitaar noemen ze het ook wel eens), mede door z'n zware bas. Een Grand Auditorium wordt dan vooral weer gebruikt voor fingerpicken, omdat dit type een heel gebalanceerd geluid voorbrengt waarbij je, hoe snel je ook tokkelt, de aparte tonen blijft horen. Bij een D-model wordt dat snel een bak geluid, ipv. aparte tonen/noten.

Een 12-string kan ook voor vanalles worden gebruikt, maar vind je vooral in het folk-genre veel terug. Aangezien het op een 12-snaar lastiger fingerpicken is (niet onmogelijk, maar lastiger, zie iemand als Leo Kottke) wordt deze vooral gebruikt als slaggitaar. Door de dubbelkorigheid (twee snaren met de dezelfde toon maar dan eventueel een octaaf hoger naast elkaar) krijg je een soort natuurlijke volheid dat een beetje te vergelijken is met een choruseffect op een 'gewone' 6-snaar. Je moet ervan houden, ik vind het top...

Een cutaway is niet zozeer een bepaald type gitaar als wel een extra dingetje dat je in elk model terugvind. Het is een 'hap uit je gitaar' waardoor je makkelijker bij de hogere fretten kan, en dus in principe makkelijker kan soleren. Zeikerds claimen dat dat die hap de toon/resonantie niet ten goede komt, maar volgens mij moet je dan een echt een achterlijk goed gehoor hebben om te te onderscheiden.

Overigens legt het filmpje in onderstaande link heel veel meer uit over de verschillende modellen van akoestische gitaren: http://www.youtube.com/watch?v=TluXoqQKqN8

Oh ja, en Madrigal zegt me niets

En nu wil ik een oliebol...

iesiediesie74
31 december 2008, 21:38
@Acousticaster, hartstikke bedankt voor het snelle antwoord.
Ik laat het even bezinken, eet smakelijk en de beste wensen.

Acousticaster
1 januari 2009, 22:59
@Acousticaster, hartstikke bedankt voor het snelle antwoord.
Ik laat het even bezinken, eet smakelijk en de beste wensen.

Is prima, als je nog meer vragen hebt hoor/horen ik/we het wel. Ook de beste wensen btw.

stratestic
2 januari 2009, 20:10
Tommy Emmanuel speelt toch ook op een jumbo als ik me niet vergis?

Acousticaster
2 januari 2009, 21:17
Tommy Emmanuel speelt toch ook op een jumbo als ik me niet vergis?
O.a. idd, hij heeft ook wel wat Grand Auditorium/Grand Symphony Maton's als ik me niet vergis. Ach, hoeveel gitaren die vent heeft wil ik niet eens weten denk ik. Schijnt ook dat hij alles opneemt met een microfoon of 7 die van per stuk heeel ver boven de honderden AUD kosten...

blablablabla
3 januari 2009, 13:49
Tommy E speelt voornamelijk op een OM.
De meeste fingerstylers spelen op OM of Grand auditorium.

Een jumbo is bij mijn weten niet zo op 'midden' gericht. De mijne toch niet, in vergelijk met mn oude Taylor dread (zelfde houtsoorten)
Eerder minder bas dan een dreadnaught en een vleugje meer hoog vanwege de smallere taille.

Als ik me niet vergis speelt James taylor op een Jumbo, en ook Roland v C, die 2 zingen er natuurlijk wel bij.

Jumbo klinkt wat voller, grootser en warmer dan een OM of GA, zonder zo bassig als een dreadnought te worden.
Zijn grotere klankkast maakt het wat moeilijker voor de rechterarm om te fingerstylen, een OM of GA is hierin vele aangenamer en minder vermoeiend.

Acousticaster
3 januari 2009, 17:19
Een jumbo is bij mijn weten niet zo op 'midden' gericht. De mijne toch niet, in vergelijk met mn oude Taylor dread (zelfde houtsoorten)
Eerder minder bas dan een dreadnaught en een vleugje meer hoog vanwege de smallere taille.

Even voor mijn begrip hoor: minder bas en minder hoog --> meer midden. Toch?


Als ik me niet vergis speelt James taylor op een Jumbo, en ook Roland v C, die 2 zingen er natuurlijk wel bij.

Helaas, wat betreft JT vergis je je wel: Hij speelt op Olsen GA's (of hele kleine jumbo's als je het zo wilt noemen)

Wat de rest betreft idd waar...

iesiediesie74
3 januari 2009, 18:40
Wat ik nu meen te zien is dat de OM en GA modellen wel in het hogere prijssegement zitten, klopt dit?
Jumbo modellen zijn er vanaf € 200,00.

Acousticaster
3 januari 2009, 19:33
Wat ik nu meen te zien is dat de OM en GA modellen wel in het hogere prijssegement zitten, klopt dit?
Jumbo modellen zijn er vanaf € 200,00.

Helaas (half) waar: Grand Auditorium is niet het meest gemaakte type gitaar (dat is nog steeds dreadnought) en dus kan je wat duurder uitkomen. GA's zijn zover ik weet niet duurder om te maken. Overigens kan je ik je ten zeerste de Tanglewood 170 AS CE aanraden. 350 euro, massief spruce bovenblad, B-Band met ingebouwd tunertje en gewoon een absoluut plaatje en pracht van een gitaar (speelt sommige taylors eruit). Heel veel gitaarnetters hebben deze Brits/Chinese gitaar (waaronder ik) en zijn er zeeeer tevreden over. Kan je echt geen buil aan vallen, gitaar die je nog jaaaren met plezier zal gebruiken.

Pas trouwens wel op: OM en GA is NIET per definitie hetzelfde! Hou het dus op Grand Auditorium, dan weet je altijd precies wat je hebt is mijn advies. GA en OM is voor Taylor hetzelfde, maar voor een merk als Goodall neigt een OM weer veel meer naar een Grand Concert model. OM is Martin-taal.

iesiediesie74
4 januari 2009, 09:50
Ik heb laatst bij feedback wat gitaren geprobeerd en ik vond inderdaad de Tanglewood gitaren het fijnst ( ik weet niet welke type ik vast heb gehad )

blablablabla
4 januari 2009, 21:31
tis natuurlijk niet gemakkelijk om de klank v e gitaar te beschrijven.
Laat ik zeggen : mn jumbo klinkt wat "breder" dan die dread : even diepe maar minder luide bassen, en wat meer hoog.
De dread klonk iets nasaler.

gelukkig nieuwjaar gewenst trouwens aan iedereen.

dubdub
5 januari 2009, 21:01
Ik heb laatst bij feedback wat gitaren geprobeerd en ik vond inderdaad de Tanglewood gitaren het fijnst ( ik weet niet welke type ik vast heb gehad )

+1
tw170 heb ik geprobeerd, en stond wat mij betreft qua klank niet in de schaduw van tanglewood's jumbo (155 SolidTop of AllSolid). Heb 'm dan ook gekocht :D
wat wel zou kunnen is dat de 170 beter geschikt is voor picking omdat de jumbo een vol harmonisch geluid geeft, en dus minder individuele noten laat horen. bespeelbaarheid is echter bij beide erg goed.