PDA

View Full Version : Hardware thinline telecaster?



Klaasj Vaak
31 december 2008, 17:08
Hallo,

Ik zat zo een beetje te neuzen op de site van Warmoth en kwam tot de conclusie dat een thinline telecaster met Fender Wide Range humbuckers dmv samengestelde onderdelen van Warmoth toch wel erg voordelig uitvalt. Nou zat ik voor mezelf wat samen te stellen via die site, maar kwam op den duur tegen de hardware aan en besefte me dat ik daar eigenlijk geen reet verstand van heb en heb daar dan ook wat vragen over.

Eerste vraag is, wat van capacitor(s) (ik neem aan twee?) heb ik nodig? Ik kan kiezen tussen een .047uf, een .022uf, een .001uf, of een .1uf. Wat is aan te raden in het geval van een thinline telecaster met Wide Range humbuckers?

Dan zie ik copper shielding staan bij de hardware. Is dat echt noodzakelijk?

Vervolgens zie ik potentiometers staan en kan ik kiezen uit een CTS Brand 500k Pot, of een CTS Brand 250k Pot. Na enig zoekwerk denk ik de 500k te moeten hebben, maar zeker weten doe ik het niet.

De rest denk ik wel uit te komen, maar anders zal ik m'n vragen hier even stellen tzt.

Schiet me nog wat te binnen. Ik kan het natuurlijk vragen per mail aan Warmoth, maar stel de vraag er toch even bij. Is het ook een mogelijkheid om de gitaar volledig in elkaar te laten zetten bij Warmoth, of is het wel echt de bedoeling om zelf alles in elkaar te zetten? Zo ja, dan heb ik nog wel een mannetje die me daar mee kan helpen, maar mocht het een optie zijn om de gitaar volledig afgebouwd te laten versturen, dan doe ik dat wel denk ik.

Bij voorbaat dank.

pueblo
31 december 2008, 18:09
500k pots is vooral voor humbuckers
250k vooral voor single coils

copper shielding is wel vrij handig, het voorkomt bromgeluid

Klaasj Vaak
31 december 2008, 18:36
Oké, inderdaad de 500k's dus. Ik ben weer een stapje verder. Dank!

Wat betreft de copper shielding, is dat in het geval van humbuckers ook echt nodig? Ik bedoel, de naam humbucker, dan zou het toch al brom moeten voorkomen?:chicken: Misschien zeg ik iets heel doms hoor, ik weet het namelijk echt niet. Ik zal er in ieder geval zeker niet op bezuinigen als het echt enorm helpt tegen brom.

Rest me alleen nog de vraag omtrent de capacitors waar ik uit kan kiezen. Ik heb flink gezocht, maar ik zie door de bomen het bos niet en snap er echt niets van wat het precies doet en welke ik dan moet hebben, laat staan hoeveel. Hoewel de hoeveelheid op zich nog wel te achterhalen is dmv diagrams op het internet, dat moet te vinden zijn. Alleen kan ik niks over waardes, types, etc. vinden.

Pepe
31 december 2008, 18:40
Shielden wordt zelf nauwelijks door Fender gebruikt en humbuckers shielden heb ik zelfs nog nooit ergens gezien. Maar het kan zoals je bretels en een riem tegelijkertijd kan dragen.

Maar goedkoper? Een Fender '72 haal je uit de UK voor 550. Voor dat bedrag krijg je nog net een gelakte Warmoth body in huis lijkt me.

Weerstanden, daar kan je mee experimenteren, kosten geen drol. De Fender singlecoils gebruiken standaard de 22 en dat bepaald hoeveel hoog er door een toonknop van afgehaald. Genoeg op internet daarover te vinden.
Je zou nog kunnen kijken of je overal lineaire pots voor wil gebruiken of niet.

Klaasj Vaak
31 december 2008, 19:28
Die thinlines zijn er niet linkshandig, behalve de Japanse versie, waar dan weer geen nitro lak op zit. En ik wil graag een zwarte met tortoise slagplaat, wat bij Fender ook geen optie is volgens mij. Er is sowieso alleen nog maar een Mexicaanse versie, naast de Japanse voor zover ik weet, kan dat kloppen?

Die Warmoth bodies zijn echt goedkoper dan je denkt. Voor zover ik heb begrepen van de site kost het nog geen €300,-. Oké, dan heb je nog geen hardware en de Fender humbuckers zijn ook niet goedkoop te noemen, dat is wel zo. Ben er ook nog niet helemaal over uit en ben me nog een beetje aan het oriënteren, maar een thinline staat wel erg hoog op mijn verlanglijstje. het wordt de thinline of een Les Paul Traditional, maar die is dan wel weer behoorlijk duurder. Maar om het geld hoef ik het niet te laten en is tot op zekere hoogte ook geen issue, gezien ik nog een 14e en 15e maand tegoed heb van m'n lieve, lieve baas. :satisfie:

De capacitors wil ik hetzelfde hebben als de oorspronkelijke thinlines met Wide Range humbuckers, alleen kan ik dat serieus nergens vinden. Ik heb de zoekfunctie gebruikt hier, ik heb op Google gezocht, ik heb op de site van Fender gekeken, maar kan nergens een éénduidig antwoord vinden en zie door de bomen het bos niet meer.

Wat je zegt over de lineare pots, zou je dat kunnen toelichten? Ik heb er namelijk echt de ballen verstand van. Klopt het als ik zeg dat een 500k pot wat meer helder is dan een 250k pot en daarom meer voor humbuckers gebruikt worden?

Noid
31 december 2008, 19:48
M.b.t. die potmeters: ja 500k is helderder dan 250k. M.b.t. die capacitors zou ik het niet zeker weten, wellicht is Fender hierin zelf door de jaren heen ook niet al te consequent geweest.

Wel mooi trouwens een zwarte thinline, helemaal als je hem uitvoert met bindings. M.b.t. die widerange humbuckers. Ik heb begrepen dat er veel verschil zit tussen de originele elementen en de latere reisues. De originele worden sporadisch op ebay aangeboden tegen dikke prijzen, dus dat verhaal zal wel enigzins op waarheid berusten.

Pepe
31 december 2008, 20:28
kwa potmeter is normaal lineair voor volume en log voor toon geloof ik

Ik zit zelf ook al een tijdje te klooien met thinlines, sinds ik mijn japanse '86 verkocht heb blijft het knagen. Het liefst een honeyblonde/butterschotch met zwarte binding en dan zijn de mogelijkheden beperkt. Net vandaag nog onderhandeld over een Thinline 90's maar ik ben bang dat die gitaar toch net even te braaf is, geen rauw bluesmonster. Maar zwart met tortoise is ook een killing combi, sounds nice. Een andere optie is een losse thinline neck kopen en dan een body door RebelRelic of Fern laten maken.. oh, the problems in life... zucht.

Kwa capacitors zou ik gewoon de normale humbuckerwaardes aanhouden, de widerange zijn origineel Fender Seth Lovers, de huidige mex lijken er alleen cosmetisch op. Goeie replacements worden gemaakt door Vintage vibe, de enige die dat doet zover ik weet. Aardige vent en reasonable prices.

Als het geen centenkwestie is, de CS thinlines kan je voor 2000 oppikken, in zwart en honeyblonde, nitro and all.

Klaasj Vaak
31 december 2008, 20:49
De Fender humbuckers op de site van Warmoth zijn ook van Mexicaanse makelij? In dat geval kijk ik inderdaad wel naar een ander alternatief. Ik vind alleen dat Fender logo op de kapjes zo chique... Maar goed, dat is alleen cosmetisch, het geluid vind ik belangrijker. Wat me wel al opgevallen was, is dat dezelfde elementen niet op de site van Fender staan, wat er wellicht op zou duiden dat het inderdaad om elementen van Mexicaanse komaf gaat.

Ik denk wel dat het een Warmoth gitaar wordt. Geld speelt tot op zekere hoogte geen rol, maar het moet wel een beetje binnen normale, realistische waarden blijven. Ik ben nou eenmaal geen prof, al zou ik het kunnen betalen. Ik heb ook even op de sites gekeken die je als tip gaf (waarvoor dank), maar die zijn behoorlijk duurder en je hebt niet zo maar even keuze 'zo van de plank af'. Bovendien rekenen ze bij Warmoth geen meerwaarde over linkshandige modellen. Een customshoppert van Fender zou helemaal geweldig zijn, maar wordt wel heel erg prijzig vrees ik.

Ik zou het nu wel op kunnen zoeken denk ik, maar ik vraag het toch.:satisfie: Wat is een normale waarde voor een humbucker en aan de hand van de capacitors die te koop zijn bij Warmoth, welke zou je me dan aanraden?

Wat betreft de potmeters, ik heb beeld nu. Dank!

aaronstonebeat
31 december 2008, 21:31
Een capacitor heet in het NL condensator. Fender gebruikt standaard 0,022 uF (microFarad) en Gibson 0,047 uF (zie hier: http://www.1728.com/guitar.htm)

Condensatoren worden gebruikt voor de toonregeling. De condensator staat parallel aan het element en wordt 'geblokkeerd' door een potmeter. Condensatoren hebben een grotere weerstand voor lagere dan voor hogere frequenties (en hoe kleiner de waarde, hoe hoger die frequentiegrens ligt). Naarmate je de weerstand van de potmeter kleiner draait, lekt er meer signaal (met vooral hoge tonen) weg naar aarde voordat het de gitaar kan verlaten.

Voor volume worden logaritmische potmeters gebruikt en voor toon lineaire.

aaronstonebeat
31 december 2008, 21:46
Is dit wat je zoekt: http://www.fender.com/support/diagrams/pdf_temp1/telecaster/0137402B/SD0137402BPg3.pdf?

0,022 uF dan.

Gelukkig nieuwjaar alvast!

EDIT:
En voor de potmeters gebruiken ze 250K

Klaasj Vaak
31 december 2008, 21:54
Ja! super!

Nou iets doms... Dat PDF bestand... dat heb ik nu voor de tweede keer gedownload... In de zin van, ik had 'm al... Te snel gekeken en helemaal over het regeltje van de capacitor heen gekeken. :chicken:

Anyway, iedereen hartstikke bedankt voor de antwoorden en alvast de beste wensen!

Mr.Fingers
1 januari 2009, 14:34
De moderne "Wide Range Humbucker", zowel in de mexicaanse als in de Japanse thinline zijn in feite een gewone humbucker onder een Wide-Range Cover. Ze zijn anders opgebouwd dan de echte widerangers uit de jaren '70, en klinken derhalve ook anders (er is een ander soort magneten gebruikt ipv de CuNiFe van vroever). Als je de echte widerangesound wilt, zul je een echt vintage setje moeten kopen (en die zijn helaas erg duur)

Klaasj Vaak
1 januari 2009, 18:10
Klopt, ik ben me er ook van bewust dat het niet hetzelfde is als de oude Wide Range humbuckers. Opzich vind ik dat ook nog niet zo'n heel groot probleem, zolang het maar goed klinkt en op dat gebied ben ik redelijk vlot tevreden. De gitaar gaat toch niet in aanmerking komen voor het rustigere werk.:) Wat ik alleen niet ga doen is $95,- voor een element van Mexicaanse makelij neerleggen. Ik vind het logo op de kapjes er wel mooi uitzien, maar is ook geen pre, dus ik zal me 's wenden tot de site wat Pepe linkte. Of ik zet er een Seth Lover replica setje in of zo, dat moet te vinden zijn.

Pepe
1 januari 2009, 19:34
Klopt, ik ben me er ook van bewust dat het niet hetzelfde is als de oude Wide Range humbuckers. Opzich vind ik dat ook nog niet zo'n heel groot probleem, zolang het maar goed klinkt en op dat gebied ben ik redelijk vlot tevreden. De gitaar gaat toch niet in aanmerking komen voor het rustigere werk.:) Wat ik alleen niet ga doen is $95,- voor een element van Mexicaanse makelij neerleggen. Ik vind het logo op de kapjes er wel mooi uitzien, maar is ook geen pre, dus ik zal me 's wenden tot de site wat Pepe linkte. Of ik zet er een Seth Lover replica setje in of zo, dat moet te vinden zijn.

Ja, vergeet niet dat de widerange wat groter zijn kwa formaat. Volgens mij zijn er niet meer mogelijkheden dan 2e hands jap/mex (eventueel laten herwikkelen naar org. specs door Duncan) USA (te duur) Vintage Vibes of Rio Grandes (de enige die een of the shelf drop dead replacement maakt)

Ik zou misschien gaan voor rewinding van een jap/mex, afgezien dat je dat in 2 fases kan doen heb je dan het gestanste kapje erbij. De Rio Grandes zijn natuurlijk ook niet verkeerd (met het voordeel dat Warmoth dat levert)

Klaasj Vaak
1 januari 2009, 20:29
Bij het zoeken op de site van Warmoth naar de Rio Grande elementen keek ik ook nog even naar de Fender humbuckers en dan moet je een link aanklikken waar 'Fender USA' staat. Ongetwijfeld dat het geen exacte replica's zijn van de originele humbuckers, maar wellicht toch gemaakt in USA? Ik ga Warmoth er toch eens over mailen. Mocht blijken dat het toch Mexican made elementen zijn, dan ga ik voor de Rio Grande Big Bottoms denk ik, hoewel die wat primitief ogen naar mijn smaak.

Pepe
1 januari 2009, 22:26
Ik weet niet of je er wat aan hebt maar laat ik ze net tegenkomen bij 1 van mijn "leveranciers".

Ebay (http://cgi.ebay.nl/NEW-Fender-Tele-Deluxe-Custom-NECK-Widerange-HUMBUCKER_W0QQitemZ110330565820QQihZ001QQcategoryZ 22670QQtcZphotoQQcmdZViewItem)

Lexvandoef
1 januari 2009, 22:31
Ik zit zelf ook al een tijdje te klooien met thinlines, sinds ik mijn japanse '86 verkocht heb blijft het knagen.

Wat serieus? Die donkere mahonie met de zwarte slagplaat? Jammer dat ik daar geen ad van gezien heb! :dontgeti: :(

akkebaas
1 januari 2009, 22:32
Ik heb zelf onlangs de wide range humbuckers op mijn thinline vervangen door p90s. Dan moet je vanwege het formaat ook een andere slagplaat hebben. Maar 't klinkt wel geweldig.

Klaasj Vaak
1 januari 2009, 22:49
Ik weet niet of je er wat aan hebt maar laat ik ze net tegenkomen bij 1 van mijn "leveranciers".

Ebay (http://cgi.ebay.nl/NEW-Fender-Tele-Deluxe-Custom-NECK-Widerange-HUMBUCKER_W0QQitemZ110330565820QQihZ001QQcategoryZ 22670QQtcZphotoQQcmdZViewItem)

Super bedankt voor de tip, maar ik koop eigenlijk nooit via Ebay. Ik ben ze wel al goedkoper tegen gekomen dan bij Warmoth, maar nog niet voor $70,- moet ik bekennen.:)


Ik heb zelf onlangs de wide range humbuckers op mijn thinline vervangen door p90s. Dan moet je vanwege het formaat ook een andere slagplaat hebben. Maar 't klinkt wel geweldig.

Zijn het de Amerikaanse versie en zo ja, heb je ze nog en zou je er wellicht van af willen?

Ik ben er overigens nog steeds niet helemaal uit of ik 500k of 250k pots ga gebruiken. Fender gebruikt 250k pots voor zover ik heb begrepen, ook in hun reissues, maar de Wide Range humbuckers van tegenwoordig zijn gewoon ordinaire humbuckers die moeten lijken op de oude. Dat wordt experimenteren denk ik.

aaronstonebeat
1 januari 2009, 23:06
Hoe groter de waarde van de volumepot (en ik denk dat dat ook geldt voor de tonepot, want die staat samen met de volumepot parallel aan het element), hoe meer je in de buurt komt van het geluid van het element alsof er helemaal geen volume- en toonregeling is; althans als alles vol openstaat. Net als condensatoren (maar in mindere mate) zuigen parallelle weerstanden hoog op.

Experimenteren is het beste wat je kunt doen. Daarvoor hoef je niet persé verschillende potmeters aan te schaffen. Als je een potmeter van 500K neemt en je zet over de buitenste lipjes een weerstand van 500K heb je een potmeter van 250K, alleen is de 'taper' (het verloop) een beetje anders.

EDIT:
Ik gebruik zelf om die reden ook wel potmeters van 1MOhm.

blademan
2 januari 2009, 00:29
kent iemand de kwaliteit van deze thinline bodies?
de verkoper kan me niet vertellen wie de fabrikant is, dus ik twijfel.....

ziet er wel okay uit, maar ja, tis een foto..

http://link.marktplaats.nl/218077333

Pepe
2 januari 2009, 00:44
Ja, ik weet wie de originele verkoper is, waar ze vandaan komen -ik weet ook werkelijk aaallles he.:seriousf:

Tis dus chinees. Over de kwaliteit is een hele discussie gaande op ebayusa want het kost dus niks. Over het algemeen, you get what you pay for lijkt de consencus. Bodies zijn trouwens tussen de 35 en 50 euro dus zelf bestellen lijkt me.
Het probleem zijn altijd de nekken, die moeten goed zijn, bij bodies luistert dat wat minder zolang je gewoon essen en elzen gebruikt. En daar zit het addertje, de halzen zijn geen allparts kwaliteit en alleen de eigen halzen passen op de bodies.

no 1 hops
2 januari 2009, 08:35
wat betreft het shielden geeft bill lawrence aan dat een dunne laag aluminium meer doet dan een dikke plaat koper.
als je bv last hebt van lichtdimmers raad hij dus ook alu aan en niet koper
een rol goede kwaliteit van 25 meter lang 5 cm breed kost een euro of 15

pueblo
2 januari 2009, 11:13
bij eden hebben ze nog goedkope bodies, en ik dacht dat de kwaliteit nog goed was
http://cgi.benl.ebay.be/EDEN-Hollow-T-Guitar-Body-Ash-w-Binding-Lefty_W0QQitemZ160301876752QQihZ006QQcategoryZ4140 6QQcmdZViewItem
nekjes ook
http://cgi.benl.ebay.be/Guitar-Neck-Maple-Rosewood-T-Model-Satin-Finish-Lefty_W0QQitemZ160301879355QQihZ006QQcategoryZ4142 3QQcmdZViewItem

en als je zelf nog wat wilt rondneuzen
http://stores.benl.ebay.be/diyguitars

Klaasj Vaak
2 januari 2009, 11:51
Bedankt voor de linkjes, alleen dat is geen '72 thinline body. Bovendien koop ik niet via Ebay.:)

Ik denk dat het toch wel onderdelen kopen wordt bij Warmoth. Vaste prijs, dus duidelijk. Goedkoop en bovendien geen meerwaarde op linkshandige bodies/nekken. Maar mocht iemand een beter/ander alternatief weten, vertel het me svp. Ik heb wel al wat rondgeneusd, oa hier in het zelfbouwgedeelte naar internetshops, maar heb nog geen goedkopere, of betere optie kunnen vinden eigenlijk, besides Ebay dan.

Wat opzich nog wel een leuke site is voor losse onderdelen, is WDmusic. Alleen niet bepaald goedkoop.

Pepe
2 januari 2009, 12:29
Voor onderdelen, Angela is the best. Ik koop er al jaren. Ze zitten op Ebay maar je kan ook gewoon via hun website bestellen, in beide gevallen krijg je te maken met de norse maar uiterst profesionele Steve. Complete wirings voor je tele, hard to get fender spares en natuurlijk de goedkoopste wide range pickups anywhere (47 euro)

Website (http://angela.com) Ebay (http://stores.ebay.nl/Angela-Instruments)

Voor hout check Edenhaus gaan wat totaal iets anders is dan het chinese Eden. Doen bindingen, lakken met nitro enz.
Website (http://edenhaus.com/) Ebay. (http://stores.ebay.nl/B-Hefner-Company-and-Guitar-Alley)

hope it helps.

Klaasj Vaak
2 januari 2009, 12:59
Super, bedankt voor de linkjes. Vooral op de site van Edenhaus staan hele interessante dingen, wat betreft bodies. Ik kan alleen niet zo vlug ontdekken of ze ook linkshandige bodies en nekken maken aan de hand van hun site, maar ik ga ze 's mailen.

Bedankt! Als ik die sites zie, krijg ik steeds meer zin in het zelf in elkaar zetten van een gitaar.:)

Klaasj Vaak
24 januari 2009, 07:43
Gister even bij Rikkers geweest en die gaan me helpen aan een Warmoth thinline. Het in elkaar zetten gaan ze ook voor me doen, omdat ik toch bang ben voor bak-en-braad werk. Ik zou even langs komen om de zaken op een rijtje te zetten wat ik wilde en wellicht een prijsindicatie te kunnen doen, maar dat even werd een dik uur.:seriousf: Ik heb weer een hoop stof tot denken mee gekregen, daar waar ik dacht alles al op een rijtje te hebben gezet. Kwam wel één heel verrassend iets uit wat ik totaal niet verwacht had, ik ben redelijk overtuigd geraakt van een ebben toets. Aan de hand van wat uitleg over klank eigenschappen en een telecaster met ebben toets moet ik m'n hokjesgeest toch maar 's lospeuteren en voor een ebben toets gaan. Ik was bang dat het niet zo mooi zou staan bij mijn ontwerpje, maar dat valt eigenlijk reuze mee en eigenlijk ziet het er best puik uit. Dit is dan ongeveer wat het moet gaan worden, maar dan linkshandig uiteraard:

http://i497.photobucket.com/albums/rr335/Klaasj_Vaak/Afbeelding1-1.png

Naar aanleiding van het gesprek met één van de mannen van Rikkers heb ik nog één vraag open staan, waar ik echt totaal nog niet uit ben, namelijk de houtsoort voor de body. Ik twijfel nu enorm tussen moeras essen en elzen. Het idee dat moeras essen per definitie lichter is ben ik nu wel kwijt, zoveel is me gister wel duidelijk geworden en dat was in eerste instantie m'n overtuiging om voor moeras essen te gaan. Ook bij Rikkers zeiden ze dat ik daar nog eens goed over na moest denken, vooral na aanleiding van mijn wensen wat betreft de klank eigenschappen. Ik wil enerzijds een warme klank, maar aan de andere kant mag het ook flink knallen, tele-like. Ook houd ik van een vrij middig geluid. Die combinatie is wat veeleisend ben ik achter gekomen. Dus als iemand daarover iets zinnigs kan zeggen wat betreft de houtkeuze...:chicken:

Hendriks
24 januari 2009, 10:07
Ik heb een stratocaster die Rikkers inelkaar is gezet , top gitaar ,dus dat zit wel goed.
Ik zou voor swampash of ash gaan,maar dat is persoonlijk.

http://edenhaus.com/telebdy.htm ,volgens mij staat hier ook een body volgens jou specs. tussen , Edenhaus heeft ook een zeer goede reputatie.

Pepe
24 januari 2009, 10:54
Swamp komt uit de moerassen, als je hout gebruikt dat lang onder water heeft gestaan is dat vrij licht door de grote cellen maar als je een stuk uit de boom gebruikt dat nooit onder water heeft gestaan gaat dat niet op natuurlijk.

Mahonie heeft mijn voorkeur in een thinline. De thin constructie haalt het midden weg en mahonie compenseert dat. Ik moet wel zeggen, dat gaat op bij single coils maar een humbucker compenseert dat midden ook.

barno
24 januari 2009, 11:13
ik zou dan weer voor ash gaan, toch als je humbuckers gebruikt. Bij de thinlines die ik bouw met humbuckers, hou ik van de combinatie luchtige klank met vleug twang gecombineerd met de zwaardere oemph van hum's.

hard ash of swamp ash maakt niet veel uit imo. daarom gebruik ik gewoon essen van hier. oud of nieuw hout daarentegen: big deal.

Klaasj Vaak
25 januari 2009, 11:50
In eerste instantie dacht ik ook aan ash, of swamp ash, maar ik ben toch hevig gaan twijfelen. In eerste instantie dacht ik gewoon, ik neem de specs van de Fender '72 thinline zo veel als mogelijk over, maar dan met palissander toets en de kleuren die ik mooi vind. Maar naar aanleiding van wat gerichte vragen vanuit een gitaarbouwer uit ben ik toch hevig gaan twijfelen. Een ebben toets ben ik nu toch redelijk van overtuigd, echt alles was beter te horen, zowel laag, mid, als hoog. Ik zit alleen wel met de combinatie van de Wide Range humbuckers en vraag me dan ook af of ik wel goed zit met een moeras essen body. Deze humbuckers hebben van zichzelf een vrij warme sound, al zeker in combinatie met de 250K pot, zit ik dan niet beter met een elzen body? Ik houd van een warme klank, maar wil het geluid nog wel prikken met een essen body in combinatie met de humbuckers (mahonie valt daardoor sowieso al af)? Het idee van de thinline is om 'm echt voor het stevige werk te gebruiken namelijk en dan wil ik wel wat kunnen prikken.

Ik wil ook iets compleet anders dan m'n Esquire, waarop de man van Rikkers me ook de optie van elzen gaf, om qua karakter ook echt een andere gitaar te krijgen.

barno
25 januari 2009, 12:03
ik heb ook es thinline gebouwd met mahonie bovenblad (rest wel van ash); zitten PAF-like humb in. dat ding brult en prikt behoorlijk hoor.
Nu, imo is de houtsoort en constructie van de hals bepalender voor het geluid als de body ...

Pepe
25 januari 2009, 14:05
Ja, het is een beetje als koken, alle elementen veranderen het eindresultaat een beetje, de een wat wezenlijker dan de ander.
Barno heeft bouw ervaring, ik kan alleen afgaan op de gitaren die ik heb en terug redeneren wat niet echt waterdicht is.

In mijn perceptie is de hals en constructie 50% van het geluid, de body, vorm en pickups de andere 50% dus ik ben het wel met Barno eens.
Bij een body is met name het gedeelte tussen hals en brug wezenlijk voor de klankvorming, dat verschil hoor je goed in een ES 135 met balsa balk -de eerste versies, de mahonie balk -latere versies of een 125 die geen balk heeft.
Bij een thinline heb je dan nog de keus tussen uithollen van alleen boven of boven en onderzijde of een constructie a la 335.

Een ebben toets maakt het geluid killer of strakker, naar gelang semantieke voorkeur, althans, als ik afga op de 2 Gretsches die ik heb. De rosewood klinkt warmer/levendiger.

Over balsa gesproken, ik heb nog ergens een strat met balsa body liggen die ik ooit heb laten maken door een bouwer en die klinkt beter dan alle stratjes bij mekaar, oud en nieuw, die ik hier heb hangen. Fender heeft in de sixties daar een aantal strats van gebouwd maar het hout is te zacht voor produktie modellen, je hebt een harde laklaag nodig wegens snel deuken. Ik wil maar zeggen, er is meer dan essen en elzen.

Kakihara
25 januari 2009, 14:23
De kritiek op de Wide Range humbuckers - die eerder klinken als een gewone humbucker dan een échte 70s versie - komt grotendeels door het gebruik van de 250k pots, die Fender er ook standaard in zet tegenwoordig. Persoonlijk zou ik proberen om ze te vergelijken met 3 verschillende potwaardes (250k, 500k en 1M), naar mijn mening komt dat al een heleboel dichter bij de originele WR's.
Als je dan een esdoorn hals met ebben toets neemt, maakt het dilemma elzen vs essen imho niet zoveel uit.

Klaasj Vaak
25 januari 2009, 15:59
Ik laat er vooralsnog eerst 250k pots in zetten. Mocht dat niet bevallen, dan laat ik er andere in zetten.

Waar ik een beetje een vraagteken bij heb, is de combinatie Wide Range humbucker met 250k pots en essen. De reissue Wide Range humbucker lijkt weliswaar niet op de oude jaren '70 versie, maar staat wel bekend als een warm klinkend element, zeker in combinatie met die 250k pot. Voor zover ik heb begrepen heeft essen ook de eigenschap wat warmer te klinken dan elzen. Het blijft natuurlijk voorkeur wat betreft het karakter, maar zou het wellicht niet te warm/wollig worden, de combinatie met essen en zou ik daarom niet beter uit zijn met elzen?

De nek wordt gewoon esdoorn trouwens, met dus zoals het er nu naar uit ziet een ebben toets.

Pepe
25 januari 2009, 16:05
Over het algemeen klinkt elzen wat warmer dan essen en basswood weer wat warmer dan elzen maar algemeen, de dichtheid van het hout speelt ook een rol.

De combinatie van ebben met essen gaat veel hoog opleveren denk ik.

Klaasj Vaak
25 januari 2009, 16:17
Over het algemeen klinkt elzen wat warmer dan essen en basswood weer wat warmer dan elzen maar algemeen, de dichtheid van het hout speelt ook een rol.

Ah oké, precies andersom dan ik dacht dus. In dat geval denk ik dan weer aan essen.


De combinatie van ebben met essen gaat veel hoog opleveren denk ik.

Dat denk ik dan ook, maar wellicht combineert dat erg goed met de Wide Range humbuckers en de 250k pots. Ik houd van een warm geluid, maar het moet zeker ook niet te wollig worden.

Mijn vragen omtrent houtsoorten heeft een hoog noob gehalte, maar ik heb ook jarenlang alleen maar gitaren bespeeld met het idee dat het wel goed klonk, of niet. Er gaat een wereld voor me open...:chicken: