PDA

View Full Version : Elco's vervangen, preventief of born-to-be-wild?



Chris Winsemius
31 december 2008, 12:28
En bij niet tijdig vervangen van voedingselcos kan er dt gebeuren:

http://i97.photobucket.com/albums/l211/LukeGibson69/DSC01888.jpg

http://i97.photobucket.com/albums/l211/LukeGibson69/DSC01890.jpg

http://i97.photobucket.com/albums/l211/LukeGibson69/DSC01892.jpg

http://i97.photobucket.com/albums/l211/LukeGibson69/DSC01889.jpg

Da's 1 van de redenen waarom ik voorstander ben v/h vervangen van elko's na 10-15 jaar. Heb ook weleens meegemaakt dat (zonder ontploffende elko's) de spoel v/e prachtige '66 Plexi 100 Watter werd uitgefikt door 'n kaduke elko. Eigenaar wilde de elko's niet vervangen hebben ivm. allerlei "bad-sound" verhalen op internet....

Als je de + en - omdraait kun je ook dit soort ravage verwachten :seriousf:

Mr.Jay
31 december 2008, 16:02
Da's 1 van de redenen waarom ik voorstander ben v/h vervangen van elko's na 10-15 jaar. Heb ook weleens meegemaakt dat (zonder ontploffende elko's) de spoel v/e prachtige '66 Plexi 100 Watter werd uitgefikt door 'n kaduke elko. Eigenaar wilde de elko's niet vervangen hebben ivm. allerlei "bad-sound" verhalen op internet....


ik zeg durf te leven man......als je de toon van ouwe elco's mooi vind, sowhat !
Wat is het leven zonder risico's > SAAAAi !!! Toon kost geld, makkelijk zat toch.
Ik ga ook geen ouwe "wereldsklinkende" speakers vernieuwen omdat ze het verhoogde hebben om kapot te gaan.
En faktor "betrouwbaarheid"???? je neemt toch zekers een 2e amp mee altijd?

Puerco
31 december 2008, 16:25
ik zeg durf te leven man......als je de toon van ouwe elco's mooi vind, sowhat !
Wat is het leven zonder risico's > SAAAAi !!! Toon kost geld, makkelijk zat toch.
Ik ga ook geen ouwe "wereldsklinkende" speakers vernieuwen omdat ze het verhoogde hebben om kapot te gaan.
En faktor "betrouwbaarheid"???? je neemt toch zekers een 2e amp mee altijd?

Ik wil niet lullig doen maar de topic titel is "fender silverface champ 'bromt' " ( edit: hier werd dit oorspronkelijk gepost, zie mod-post 2 posts hieronder) dus van houden van de toon van oude elco's is dus niet echt sprake. Daarbij de wetenschap wat een elco die TE oud is kan doen (oa. ontploffen), dan is het toch wel verstandig om ze a.s.a.p. te (laten) vervangen lijkt me...

Mr.Jay
31 december 2008, 16:41
Als deze brom van een versleten elco is, tja, dan moet je vervangen uiteraard, zou ik ook meteen doen ( door een andere ouwe dan :-)) .
Waar ik op reageerde is de stelling dat het beter is om elco van ettelijke jaren gewoon weg te vervangen. Die stelling heeft toch niet meteen wat te maken met dit topic.

pimmetje
31 december 2008, 16:45
Even de discussie gesplitst om het champ-onderwerp schoon te houden en omdat de dit ook wellicht wel interessant kan zijn.

Geven elco's altijd voldoende waarschuwing met brom en zo voordat ze je versterker in aardige mate aan yoghurt helpen? Of anders vrijwel altijd...?

Chris Winsemius
31 december 2008, 17:48
ik zeg durf te leven man......als je de toon van ouwe elco's mooi vind, sowhat !
Wat is het leven zonder risico's > SAAAAi !!! Toon kost geld, makkelijk zat toch.
Ik ga ook geen ouwe "wereldsklinkende" speakers vernieuwen omdat ze het verhoogde hebben om kapot te gaan.
En faktor "betrouwbaarheid"???? je neemt toch zekers een 2e amp mee altijd?

Ben het niet met je eens. Tone kost natuurlijk geld maar onnodige risico-onderdelen in 'n gig-amp laten zitten is wat anders imho...
Qua bouw/eigenschappen kun je 'n elko vergelijken met 'n accu en die verliezen (ook) hun "kracht" na tig keer op- en ontladen. Bij veel elko's zie je bij fabrikanten ook het verwachte aantal levens-uren.
Speakers: (imho) vooral afhankelijk v/h gebruikte papier, Celestions zijn wat dat betreft minder fragiel dan oude Jensens maar 'n goede oude speaker laat ik ook zitten.

Reserve-amp: niet altijd mogelijk (voor klanten of mezelf), als de betrouwbaarheid afhangt v/d elko's dan kies ik voor betrouwbaarheid.

Frets slijten ook en moeten ook weleens vervangen worden, natuurlijk niet top voor de "vintage-waarde" maar knal je iets in 'n museum of wil je er nog jarenlang met plezier op spelen?

Agent_Smith
31 december 2008, 18:32
Even de discussie gesplitst om het champ-onderwerp schoon te houden en omdat de dit ook wellicht wel interessant kan zijn.

Geven elco's altijd voldoende waarschuwing met brom en zo voordat ze je versterker in aardige mate aan yoghurt helpen? Of anders vrijwel altijd...?

Bij die persoon van die foto's begreep ik dat het zonder enige waarschuwing gebeurde; gewoon opeens een knal en alles zat onder shit.

Mr.Jay
31 december 2008, 18:47
Even de discussie gesplitst om het champ-onderwerp schoon te houden en omdat de dit ook wellicht wel interessant kan zijn.

Geven elco's altijd voldoende waarschuwing met brom en zo voordat ze je versterker in aardige mate aan yoghurt helpen? Of anders vrijwel altijd...?

Helaas niet, ze kunnen spontaan ontploffen.

Mr.Jay
31 december 2008, 18:50
Ben het niet met je eens. Tone kost natuurlijk geld maar onnodige risico-onderdelen in 'n gig-amp laten zitten is wat anders imho...
Reserve-amp: niet altijd mogelijk (voor klanten of mezelf), als de betrouwbaarheid afhangt v/d elko's dan kies ik voor betrouwbaarheid.

Ik mag toch wel aannemen dat elke zichzelf enigzins serieus nemende, giggende gitarist een backupamp bij zich heeft? Een buizenamp blijft, nieuw of oud, een risicofaktor.

Chris Winsemius
31 december 2008, 18:56
Ik mag toch wel aannemen dat elke zichzelf enigzins serieus nemende, giggende gitarist een backupamp bij zich heeft? Een buizenamp blijft, nieuw of oud, een risicofaktor.

Ben het op zich met je eens (!) maar in de praktijk zie ik dat niet altijd gebeuren wegens verschillende redenen.

Het ging mij vooral om het punt "bewuste risico factor" met oude elko's..... en (geintje!) moet die backup dan ook oude elko's hebben? ;)

Mr.Jay
31 december 2008, 19:04
Ben het op zich met je eens (!) maar in de praktijk zie ik dat niet altijd gebeuren wegens verschillende redenen.
Het ging mij vooral om het punt "bewuste risico factor" met oude elko's..... en (geintje!) moet die backup dan ook oude elko's hebben? ;)

Ik heb me een mini (5E3chassis) topje gebouwd met nw. parts om de betrouwbaarheid, want als mijn main-amp het begeeft moet deze het uiteraad wél doen. Ik kan daar elke impedanties aanhangen. Supercompact en heb ik altijd bij me.
Dat is het minste wat je kunt doen vind ik, net als 2 gitaren of meerdere backup apparaatjes, snaren en weet ik wat.

Meikel
31 december 2008, 20:17
Eigenaar wilde de elko's niet vervangen hebben ivm. allerlei "bad-sound" verhalen op internet....

Ik kan me zelf niet echt goed voorstellen wat voor invloed voedings elco's hebben op de sound. Wel kan ik me voorstellen dat elco's of condensators in het signaal pad een bepaalde invloed hebben op de sound, maar die hebben minder te verduren en zullen het dus ook minder snel begeven.

Zelf denk ik wel dat het geen slecht idee is om ze eens in een bepaalde tijd te (laten) vervangen. Ik heb geen backup amp, maar zo heel veel gig ik nu ook weer niet. Better safe then sorry toch?

guitaraddict
1 januari 2009, 11:28
Ik kan me zelf niet echt goed voorstellen wat voor invloed voedings elco's hebben op de sound.

Het heeft alles te maken met "stijfheid" van je geluid. Maar dit begrip is moeilijk te omschrijven.

Ook de hoeveelheid lage tonen wordt sterk beinvloed door je voeding.

Er wordt vaak gezegd : "een versterker is goed als zijn voeding" en die mening heb ik ook.

Het is een zeer belangrijke schakel in je klank (keten) .

Zelf probeer ik een versterker "los" te laten klinken , zo dynamisch mogelijk.

Maar dit alles is mijn bescheiden mening.

Alf

Chris Winsemius
1 januari 2009, 13:46
+/- alles heeft invloed op de sound en bij bepaalde onderdelen (condensatoren, buizen en trafo's bijvoorbeeld) hebben de parts ook wat tijd nodig "om zich te zetten" en misschien wordt dat ook weleens vergeten....

Wilco
1 januari 2009, 14:03
Lijkt me niet veel twijfel over óf voedingselco's effect op je sound hebben. Hoe je de afweging maakt tussen "preventief vervangen" van de elco's of een betere(?)/lossere sound door oudere elco's te gebruiken zal voor iedereen persoonlijk zijn. Helaas ben ik zelf niet in de gelegenheid om eens uit te proberen hoe groot dat verschil nu eigenlijk is. Lijkt me een erg interessant experiment.
@Jay: Kun je eens iets meer vertellen over je "back-up" amp. Lijkt me een prima volgend project voor mij. Hoef ik eindelijk niet meer m'n Blues Jr. als back-up mee te slepen.

PeeVee
1 januari 2009, 15:27
Ik kan me zelf niet echt goed voorstellen wat voor invloed voedings elco's hebben op de sound.
Welbeschouwd is een gitaarversterker niet veel anders dan een gemoduleerde voeding. De filtering speelt een zéér belangrijke rol voor wat betreft het karakter / de response van de voeding (versterker). Het heeft misschien geen directe invloed op de klank/toon van je amp zoals koppelcondensators; maar wel degelijk indirect!

Ondanks dat kies ik voor mijn gig amps bij www.bugabootang.nl (speel vaak langere sets en nogal luidruchtig) voor betrouwbaarheid en speel ik dus met nieuwe elco's (géén Spraque Atoms!). In de low power / low Voltage amps voor www.messaround.nl of voor "studio / thuis amps" gebruik ik net als Jay "ouwe meuk".

Je kunt natuurlijk van oude filtercaps prima capaciteit en DC lekkage meten. Oude Mallory filtercaps vertrouw ik niet, maar CTS elco's houden het bijzonder lang uit. Als ze goede capaciteit hebben, niet lekken en bij het ontluchtingsgaatje visueel nog geen lekkage te zien is, gaan ze nog heel lang mee. Lekker soft soundje, toch wezenlijk anders dan die snelle stijgerende Atoms.

Een alternatief is om alleen de eerste twee elco's na de choke te vervangen; die gaan vaak het eerste en kunnen inderdaad je choke of OT in hun val met zich meetrekken.

Mr.Jay
1 januari 2009, 15:53
Ik heb juist héél goeie ervaringen met ouwe Mallories uit de 70's (niet ouder ).
Alleen capaciteit meten en visuele checke is niet genoeg. Dacht dat eerst ook, maar ik meet tegenwoordig tevens de ESR-waarde, die zegt meer.
Deze oudjes geven nog steeds betere meetresultaten dan nw. ATOM's e.d.
Qua toon en feel zijn ze onovertroffen bij mijn vele luistertesten.
Maar ieder zijn ding uiteraard.

guitartheo
1 januari 2009, 19:20
Zijn die dan uit NOS vooraad of uit oude versterkers gesloopt ? waarbij de eigenaar verzekerd werd dat het tijd werd om de elco's te vervangen :satisfie:
Wat is er trouwens mis met Atom elco's ??
Ik dacht ook altijd dat elco's langer mee gingen als ze regelmatig gebruikt werden? wat NOS kopen dan een slecht idee maakt.
En wat is beter, een amp leeg laten lopen als je 'm uitzet (dus standby open laten staan) of de standby eerst uitzetten (waarbij de elco's toch min of meer geladen blijven)?
zomaar een paar vraagjes die in me opkwamen dit topic lezend?

Mr.Jay
1 januari 2009, 22:52
Zijn die dan uit NOS vooraad of uit oude versterkers gesloopt ? waarbij de eigenaar verzekerd werd dat het tijd werd om de elco's te vervangenWat is er trouwens mis met Atom elco's ??
Ik dacht ook altijd dat elco's langer mee gingen als ze regelmatig gebruikt werden? wat NOS kopen dan een slecht idee maakt.
En wat is beter, een amp leeg laten lopen als je 'm uitzet (dus standby open laten staan) of de standby eerst uitzetten (waarbij de elco's toch min of meer geladen blijven)?
zomaar een paar vraagjes die in me opkwamen dit topic lezend?

NOS zou ik nooit doen, die zullen vrijwel zeker slecht zijn. Ze moeten uit "werkende/spelende" versterkers komen. En nee.....ik zal nooit zulke "valse" adviezen geven. Ik heb echter veel ouwe fenders opgekocht in de loop der jaren, puur voor de parts.
Standby of gewoon uitzetten maakt vlg. mij niks uit, of je moet aan de amp willen werken dan is het eerste "sneller". Voor de levensduur van de elco's is het belangrijk om de amp zéér regelmatig te gebruiken.

guitartheo
2 januari 2009, 00:35
NOS zou ik nooit doen, die zullen vrijwel zeker slecht zijn. Ze moeten uit "werkende/spelende" versterkers komen. En nee.....ik zal nooit zulke "valse" adviezen geven. Ik heb echter veel ouwe fenders opgekocht in de loop der jaren, puur voor de parts.
Standby of gewoon uitzetten maakt vlg. mij niks uit, of je moet aan de amp willen werken dan is het eerste "sneller". Voor de levensduur van de elco's is het belangrijk om de amp zéér regelmatig te gebruiken.

Was ook niet de bedoeling iemand te beschuldigen ,maar ik kan me voorstelen dat dit gebeurt als je die dingen vintage via ebay ofzo aanschaft.
Ik zou zeggen zolang een versterker goed klinkt niet bromt de elco's er goed uitzien ,gewoon niet vervangen .als de versterker regelmatig word gebruikt gaan goede elco's wel langer mee dan 10-15 jaar,
Maar dit is allemaal mijn ervaring en mening (van een amateur prutser/gitarist) waaraan uiteraard geen rechten ontleend kunnen worden :).

Mr.Jay
2 januari 2009, 09:01
Was ook niet de bedoeling iemand te beschuldigen ,maar ik kan me voorstelen dat dit gebeurt als je die dingen vintage via ebay ofzo aanschaft.
Ik zou zeggen zolang een versterker goed klinkt niet bromt de elco's er goed uitzien ,gewoon niet vervangen .als de versterker regelmatig word gebruikt gaan goede elco's wel langer mee dan 10-15 jaar,
Maar dit is allemaal mijn ervaring en mening (van een amateur prutser/gitarist) waaraan uiteraard geen rechten ontleend kunnen worden :).

Ken iemand met een 1960TweedBassman waar nog steeds de originele Astronvoedingselco's inzitten (sowieso alles origineel nog, ook speakers). Die amp kllinkt werelds !...geen brom, sputter of wat dan ook. Frisse toon, mooie bassen en supertransparant mid. Daar ga je toch niks in vervangen puur voor de betrouwbaarheid !? Die amp wordt elke repetitie/optreden bespeeld nog steeds.

Chris Winsemius
2 januari 2009, 11:43
Ken iemand met een 1960TweedBassman waar nog steeds de originele Astronvoedingselco's inzitten (sowieso alles origineel nog, ook speakers). Die amp kllinkt werelds !...geen brom, sputter of wat dan ook. Frisse toon, mooie bassen en supertransparant mid. Daar ga je toch niks in vervangen puur voor de betrouwbaarheid !? Die amp wordt elke repetitie/optreden bespeeld nog steeds.

Bij zo'n amp zou ik het ook niet snel doen maar (zie vetgedrukt gedeelte): regelmatig spelen heeft absoluut 'n positieve invloed.

Aan de andere kant: had laatst 'n '71 BMR binnen, helemaal stock qua parts (en voor 'n silverface nog redelijk netjes bedraad) maar 't klonk allemaal wat suf/krachtloos.... met nieuwe elko's beduidend meer punch, "autoriteit" en kracht.

Mr.Jay
2 januari 2009, 13:24
Als je punch, autoriteit en kracht wil horen kun je uiteraard beter de elco's vervangen.
Echter ik zoek geen harde en krachtige toon, maar meer mellow, soft, warme sound. Ik wil ook juist helemaal geen fiks volume hebben. Een 40W Bassman is voor mij al in de meeste gevallen veel te hard. Dat zelfde upfront, krachtige geluid hoor ik steeds in nieuwe speakers, dus wat moet ik ermee.....Die hebben totaal niks mellows en dát zoek ik juist.
Dus nogmaals, geef mij maar oud spul en ouwe elco's. Ieder het zijne.
Als je nieuwe, frisse, punchy elco's in zo'n ouwe Bassman gaat zetten speel je de ouwe Jensens nóg eerder kapot vrees ik, denk aan strakkere bassen b.v. )
De hele toon van zo'n ouwe maagdelijke amp zit em in het totaal van de parts. Onderbreek je die cirkel ben je dat deels kwijt. Helaas komt aan alles een eind natuurlijk.
Ik heb in mijn eigen ouwe Bassman de Astron elco's al vervangen door 70's (prima ESR gemeten) Mallories (uit werkende Fenders) en hij klinkt als een klok, speelt heerlijk soepel met de origin. P10Q's en gaat nog steeds tering-hard in een 60's rockbandje.
En ja....met omvormer, dus 50Hz.

Chris Winsemius
2 januari 2009, 14:23
Het is idd. de hele keten, later bij die BMR nog heel wat werk gedaan om 'm "echt lekker" te krijgen maar dat had meer met andere parts/etc. te maken.

Sound moet imho niet "hard" zijn maar wat "punch" in het laag vind ik zelf prettig, reactie op pedalen lijkt dan ook te verbeteren.

Nieuwe speakers/trafo's/C's: eerst wat uren maken (20-40 uur) en dan "verder kijken", niet hetzelfde als oud/veel gebruikt maar het "extreem nieuwe" is er dan wel van af.

Bij de bouw van amps hecht ik zelf belang aan reproduceerbaarheid en ook mijn voorraad "oude meuk" raakt 'n keer op ;)

Al.de
9 januari 2009, 04:58
Da's 1 van de redenen waarom ik voorstander ben v/h vervangen van elko's na 10-15 jaar. Heb ook weleens meegemaakt dat (zonder ontploffende elko's) de spoel v/e prachtige '66 Plexi 100 Watter werd uitgefikt door 'n kaduke elko. Eigenaar wilde de elko's niet vervangen hebben ivm. allerlei "bad-sound" verhalen op internet....

Uiteraard is het prima om te waarschuwen voor risico's maar misschien is wat perspectief daarbij niet verkeerd. Dit om o.a. te voorkomen dat mensen aangespoord worden om uitstekende parts uit hun versterkers te laten hacken

--> Het adviseren om na 10-15 jaar elco's te wisselen kan je generaal helemaal niet stellen. En "bad-sound" verhalen op internet" --> ja! en terecht!

Ik denk dat jij en velen weten dat in goede staat verkerende orig elco's in oude plexi's(!!) en oude fenders GOUD zijn qua toon en respons. Ik mis dat in de aanzet van de discussie. Veel gehoorde uitspraken van jaren geleden zoals "elco's hoor je niet" zijn denk ik al lang niet meer van kracht. Mij lijkt dat er sindsdien veel is bijgeleerd, ik hoop niet dat ik me vergis.

Als dit op bovenstaande manier kunnen mensen in de verleiding komen om iets wat uitstekend klinkt en helemaal okay is onherstelbaar te laten verkloten omdat ze onzeker gemaakt worden. Dat wil je niet, toch?

!! --> Is een oude amp met gezonde orig elco's (!) niet het beste wat je qua vintage sound, en de daarbij naar voren komende kwaliteiten, kan overkomen? Als ik wat mis laat het me weten!


... de spoel v/e prachtige '66 Plexi 100 Watter werd uitgefikt door 'n kaduke elko. Eigenaar wilde de elko's niet vervangen hebben ivm. allerlei "bad-sound" verhalen op internet....

--> HET RISICO...

Oorzaak nr1 wat betreft kapot getrokken trafo's --> eindbuizen!!
En dan met name de hedendaagse produktiie.

Boosdoeners: Russische 6V6, Chinese 6L6-GC zoals de blackplate remakes van TAD, remake TungSol 5881 om maar wat te noemen. Vergeleken met US en Eurobuizen uit de 50-60er jaren ondeugdelijk, niet te vergelijken qua robuustheid en toonkwaliteit.

Ik schat de ratio w.b. ellende in amps met hedendaagse eindbuizen zo'n 10:1 in het voordeel van oude elco's (dan schat ik het conservatief in, 20:1 is wat ik zelf zie).

M.a.w. de discussie qua RISICO op dit gebied zou zich in de eerste plaats maar eens moeten richten op gebreken en tekortkomingen van hedendaagse eindbuizen.

Dus:

ja --> oude elco's kunnen uitgewoond zijn. Maar, en dat is interessant, ook kunnen ze nog uitstekend funktioneren en een niet door replacements te evenaren toonkwaliteit/feel/karakter geven. Kwaliteiten waardoor mensen voor een vintage amp kiezen. --> Iets dus om rekening mee te houden, respectvol/zorgvuldig om te gaan en AF TE CHECKEN!

HOOFDZAAK --> ongenuanceerde disaster postings omtrent oude filtercaps vind ik te kort door de bocht en NIET goed voor de BEELDVORMING die het over het onderwerp geeft.

Al

Wilco
9 januari 2009, 08:11
@Al: Op welke manier kan een amp-tech, die een vintage amp voor iemand controleert, vaststellen hoe het met die elco's gesteld is? Is door te meten of op een andere manier te zien hoe groot het risico is dat die elco's het zullen begeven? Als dat kan, dan kun je als amp-tech je klant "voorlichten" over de afweging van het risico vs. tone. Goed om daarbij het risico van nieuwe productie buizen ook te noemen. Stelt e.e.a. wel in het juiste perspectief.

Dirk_Hendrik
9 januari 2009, 10:07
Ik mag toch wel aannemen dat elkeeen backupamp bij zich heeft? Een buizenamp blijft, nieuw of oud, een risicofaktor.


Sowieso een nogal twijfelachtige aanname maar da's mijn mening.

Wat vertel je die kroegeigenaar nadat er een rookwolk uit je versterker kwam en de hele niet-roken kroeg ineens naar uitgefikte elko ruikt (en dat is een rotlucht). Die heeft toch ook geen boodschap aan een "tone van die ouwe dingen is zo mooi" verhaal. Die vraagt zich af met watvoor amateur hij te doen heeft en hoever hij van het belletje naar 112 verwijdert was.

Een zichzelf enigzins serieus nemende, giggende gitarist heeft z'n spullen 100% op orde en pakt geen vermijdbare risico's. Betrouwbaarheid en veiligheid eerst.

iWishmaster
9 januari 2009, 11:26
Ik mag toch wel aannemen dat elke zichzelf enigzins serieus nemende, giggende gitarist een backupamp bij zich heeft? Een buizenamp blijft, nieuw of oud, een risicofaktor.

Misschien wanneer je zeer regelmatig gigged, maar ik speel op zijn hoogst één keer in de maand een optredentje. Ik neem mijn buizenamp mee, zonder backup, alleen een reserve pre-amp buisje (in zoverre dat nuttig is).

Dit onderwerp zet me wel aan het denken dat het wellicht verstandiger is om een klein transistorpreampje te kopen om mijn gitaarsignaal naar een line te converteren in geval van nood.

Chris Winsemius
9 januari 2009, 15:01
Om onduidelijkheid over die '66-er Plexi te voorkomen:
zaten goeie Phil. ECC83s en EL34s in, door de kapotte elko en (stock) geen bleeders/spanningsdelers over die elko's daar ging daarna ook de andere kapot en dan staat de B+ dus over die spoel heen. OT en buizen waren en bleven gelukkig nog goed, voor de eigenaar was het 'n wat harde les.....

De kwaltieit van TAD-buizen is de laatste 2 jaar (imho) sterk achteruit gegaan, uitval was eerst 2% (acceptabel) en de laatste keren ruim 30%, gelukkig zijn er ook andere buizen ;) .
-------------------------------------------------------------------------
Wat ik trouwens ook weleens zie (herkomst ga ik niet vermelden maar 't gebeurt zowel door amateurs als door profs...):
oude elko's bij aansluitdraden vlak boven de eyelet DOORKNIPPEN en daarna nieuwe elko's er met wat soldeertin "OPPLAKKEN".
Dit is (imho) niet de manier. Ten eerste meng je zowiezo 2 soorten soldeertin (met verschillende smelt-temperaturen) door elkaar heen en maken de aansluitdraden van die nieuwe elko's 'n minder goed geleidend contact met de eyelets/andere onderdelen.

Wat ik zelf doe (en ook wel van andere techs heb gezien):
soldeerverbinding laten smelten, ALLE aangesloten aansluitdraden loshalen, soldeertin verwijderen, eyelet schoonmaken indien nodig en vertinnen, nieuwe/andere onderdelen monteren en zorgen voor 'n goed mechanisch contact en dan de zaak weer solderen. Dit kost natuurlijk meer tijd dan "ff snel" maar de verbinding is betrouwbaarder en de geleiding is ook beter. Soldeertin geleidt natuurlijk wat maar de basis van de contacten/geleiding moet dmv. de draden en eyelets gebeuren.

Qua meten aan elko's:
- ESR
- capaciteit
- lekken
That's it maar aangezien 'n elko fungeert als "energie-resevoir" (je kan ze op 'n bepaalde manier met accu's vergelijken) ontbreekt iig. nog 1 eigenschap: de hoeveelheid energie (vermogen maal tijd). Ik vind zelf dat dat 'n zeer belangrijke factor.

Wat betreft "risico":
omdat het m'n job is en klanten het ook verwachten/eisen ga ik voor betrouwbaarheid. Liever in 1 keer goed dan tig keer terug moeten komen omdat er weer wat aan de hand is...
Tijdens het musiceren ben ik liever bezig met het maken van muziek en het "kicken op de sound/song/interactie" dan kopzorgen te maken als "zou die oude elko het nog redden deze keer?"....

pimmetje
9 januari 2009, 16:41
Kunnen we a.u.b. weer terug naar het onderwerp?: waarom je elco's in een ouwe bak wel of niet zou vervangen.

Niet hoe het allemaal kan en wat je daar allemaal goed en fout bij kan doen. Laten we er voor 't gemak vanuit gaan dat ALS je ze laat vervangen, dat dat ook goed en netjes gebeurt.

pimmetje
9 januari 2009, 16:47
Op m'n vorige vraag of je iets aan elco's merkt voordat ze 't begeven, gaf Mr.Jay antwoord dat dat niet zo is / hoeft te zijn. Dat ze gewoon spontaan kunnen ontploffen.

Dan vraag ik me af of er cijfers bekend zijn van hoe lang een elco gemiddeld meegaat? Klopt het aangegeven aantal uren als dat er is? En is dat aantal uren totdat hij waarschijnlijk ontploft of totdat hij bijgeluiden gaat geven?

Dat soort vragen zou ik me afvragen... nu laat ik 't gewoon aan m'n tech over. Dat scheelt een boel kopzorgen :D, maar dit soort vragen aangaande het risico gaat 't hier toch eigenlijk over?

Tuurlijk wil je zo lang mogelijk je mojo houden, maar je wilt toch niet dat mogelijk meer verrot gaat aan je amp omdat je die ouwe meuk TE lang hebt gehouden?

Mr.Jay
9 januari 2009, 16:58
Op m'n vorige vraag of je iets aan elco's merkt voordat ze 't begeven, gaf Mr.Jay antwoord dat dat niet zo is / hoeft te zijn. Dat ze gewoon spontaan kunnen ontploffen.
Dan vraag ik me af of er cijfers bekend zijn van hoe lang een elco gemiddeld meegaat? Klopt het aangegeven aantal uren als dat er is? En is dat aantal uren totdat hij waarschijnlijk ontploft of totdat hij bijgeluiden gaat geven?
Dat soort vragen zou ik me afvragen... nu laat ik 't gewoon aan m'n tech over. Dat scheelt een boel kopzorgen :D, maar dit soort vragen aangaande het risico gaat 't hier toch eigenlijk over?
Tuurlijk wil je zo lang mogelijk je mojo houden, maar je wilt toch niet dat mogelijk meer verrot gaat aan je amp omdat je die ouwe meuk TE lang hebt gehouden?

Dat is het em net. Er is geen aantal uren voor te zeggen. De gezonde staat van een elco wordt vooral bepaalt door de werkende uren die hij draait, zijn die met regelmaat en niet met grote tussenpozen van "stalling van de amp" zeg maar.
Veel ouwe amps zijn door de jaren heen wel een tijdlang niet gebruikt, en dat zal de conditie van een ouwe elco slecht doen. Ik ken ook Tweedamps die er al 50 j. op hebben zitten en nog steeds prima elco's hebben ( gemeten, gezien en gehoord > één ervan niet goed, dan d'ruit natuurlijk) omdat waarschijnlijk de amp steeds werkend gedraaid heeft wekelijks of misschien zelfs dagelijks.
Dan kunnen elco's dus verdomd lang gezond meedraaien.
Op DAT moment is het aan de speler/eigenaar de afweging hou ik em zo fo evrnieuw ik ze toch maar. Dat moet iedereen zelf weten natuurlijk.

Dus wat is TE lang ? of TE oud ? Ik heb méér nieuwe elco's zien ontploffen (of de schade achteraf dan) dan oudjes. Ik heb ook nog véél ouwe elco's BETER uit de testmetingen zien komen dan div. nieuwen. Dus......? Tja, het blijft een zwaar-wegende inschatting blijkbaar. Vervangen, of toch maar niet. Voor mijn EIGEN amps en EIGEN gebruik kies ik 100% "voor zolang mogelijk met de oudjes spelen". Dat risico neem ik persoonlijk graag voor de toon die ik ervoor terug krijg.
Je weet het echter nooit zeker. Maar hé.....wat is het leven zonder risico's?? ( saai?).

Mr.Jay
9 januari 2009, 17:17
That's it maar aangezien 'n elko fungeert als "energie-resevoir" (je kan ze op 'n bepaalde manier met accu's vergelijken) ontbreekt iig. nog 1 eigenschap: de hoeveelheid energie (vermogen maal tijd). Ik vind zelf dat dat 'n zeer belangrijke factor.
Dan kopzorgen te maken als "zou die oude elko het nog redden deze keer?"....

Punt 1: vind ik zelf nou ook net de belangrijkste faktor, want die maakt nou net de toon/feel maken die je wil hebben.
Bovendien heeft dit punt verder niks te maken met de betrouwbaarheid. Het is een faktor van een elco die iemand wel of niet aanstaat. Wil je meer punch, snellere amp of noem maar op, ja, dan zou je die ouwe elco beter kunnen vervangen.

Punt 2: ik maak mij hier geen kopzorgen om, zeker niet oinder het spelen natuurlijk.
Ik maak mij ook geen kopzorgen over een originele OT van een ouwe TweedPRO waarvan je weet dat die té krap bemeten is en waarvan je ook weet dat ze nog zelden origineel aan boord zijn omdat ze er allemaal uitvlogen en dat ook déze het elk moment een keer kan begeven als je zo'n amp van patatje geef. Dan had je wat te doen.
Of elke ouwe CC weerstand die nog origineel in een amp zit en deze minder betoruwbaar maakt. Of een nieuwe of NOS buis die er spontaan mee kan ophouden.
Dan kunnen we beter op nieuwe amps gaan spelen, of nóg beter helemaal geen buizenamps, want dát is veel betrouwbaarder.

Ik bedoel hier gewoon mee te zeggen dat ene buizenamp iets "levendigs" heeft. Iedereen kent het wel, de ene dag klinkt ie dat wat minder, een andere dag helemaal werelds.
Dát is juist het leuke aan een buizenbak, maar maakt ook die ie nooit helemaal betrouwbaar is. Je zorgt dat ie zo goed mogelijk in staat van onderhoud is.
Ik check met grote regelmaat mijn elco's, ouwe speakers zelfs ná elk optreden etc.etc.
Dat hoort er wel bij vind ik. Het moet wel je hobby zijn natuurlijk om zó iintensief met je troep bezig te zijn:-)

Dus om het onderwerp van dit topic maar aan te halen > ik ben niet preventief, maar liever born to be wild.

Mitch
9 januari 2009, 17:36
Ik kan me goed voorstellen dat je ook makkelijker risico wil lopen als je zelf prima kan klussen aan je amps, als je zelf je spullen doormeet etc.
Ik kan me wel vinden in de sound vs. betrouwbaarheid dilemma. Ik heb erg goede ervaringen met Siemens ECC83 en 81, maar er zijn er ook al twee kapot gegaan bij nét iets te onvoorzichtig plaatsen van een tubeshieldje. Veertje drukt er scheef op en *krak*. Wil ik ze dan ondanks hun breekbare glas toch lekker die amp laten scheuren? Absoluut, maar goed: een stervende pre amp buis laat niet mijn amp in duigen vallen.

Mr.Jay
9 januari 2009, 18:56
Ik kan me goed voorstellen dat je ook makkelijker risico wil lopen als je zelf prima kan klussen aan je amps, als je zelf je spullen doormeet etc.
Ik kan me wel vinden in de sound vs. betrouwbaarheid dilemma. Ik heb erg goede ervaringen met Siemens ECC83 en 81, maar er zijn er ook al twee kapot gegaan bij nét iets te onvoorzichtig plaatsen van een tubeshieldje. Veertje drukt er scheef op en *krak*. Wil ik ze dan ondanks hun breekbare glas toch lekker die amp laten scheuren? Absoluut, maar goed: een stervende pre amp buis laat niet mijn amp in duigen vallen.

Klopt, ik loop makkelijker dat risico, want ik weet dat als er iets kapot gaat ik het zelf wel kan vervangen. En vervangings spul vind ik ook nog wel her en der. Ik zou ook wel voor meer betrouwbaarheid gaan als ik van anderen afhankelijk was.
Maar die Siemens, ik heb ze zelf ook vaak gebruikt en eigenlijk nog nooit meegemaakt dat er glas stuk ging, jammer. Heel mooie buisjes.

Antoon
9 januari 2009, 21:46
Uiteraard is het prima om te waarschuwen voor risico's maar misschien is wat perspectief daarbij niet verkeerd. Dit om o.a. te voorkomen dat mensen aangespoord worden om uitstekende parts uit hun versterkers te laten hacken

--> Het adviseren om na 10-15 jaar elco's te wisselen kan je generaal helemaal niet stellen. En "bad-sound" verhalen op internet" --> ja! en terecht!

Ik denk dat jij en velen weten dat in goede staat verkerende orig elco's in oude plexi's(!!) en oude fenders GOUD zijn qua toon en respons. Ik mis dat in de aanzet van de discussie. Veel gehoorde uitspraken van jaren geleden zoals "elco's hoor je niet" zijn denk ik al lang niet meer van kracht. Mij lijkt dat er sindsdien veel is bijgeleerd, ik hoop niet dat ik me vergis.

Als dit op bovenstaande manier kunnen mensen in de verleiding komen om iets wat uitstekend klinkt en helemaal okay is onherstelbaar te laten verkloten omdat ze onzeker gemaakt worden. Dat wil je niet, toch?

!! --> Is een oude amp met gezonde orig elco's (!) niet het beste wat je qua vintage sound, en de daarbij naar voren komende kwaliteiten, kan overkomen? Als ik wat mis laat het me weten!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chris Winsemius Bekijk bericht
... de spoel v/e prachtige '66 Plexi 100 Watter werd uitgefikt door 'n kaduke elko. Eigenaar wilde de elko's niet vervangen hebben ivm. allerlei "bad-sound" verhalen op internet....
--> HET RISICO...

Oorzaak nr1 wat betreft kapot getrokken trafo's --> eindbuizen!!
En dan met name de hedendaagse produktiie.

Boosdoeners: Russische 6V6, Chinese 6L6-GC zoals de blackplate remakes van TAD, remake TungSol 5881 om maar wat te noemen. Vergeleken met US en Eurobuizen uit de 50-60er jaren ondeugdelijk, niet te vergelijken qua robuustheid en toonkwaliteit.

Ik schat de ratio w.b. ellende in amps met hedendaagse eindbuizen zo'n 10:1 in het voordeel van oude elco's (dan schat ik het conservatief in, 20:1 is wat ik zelf zie).

M.a.w. de discussie qua RISICO op dit gebied zou zich in de eerste plaats maar eens moeten richten op gebreken en tekortkomingen van hedendaagse eindbuizen.

Dus:

ja --> oude elco's kunnen uitgewoond zijn. Maar, en dat is interessant, ook kunnen ze nog uitstekend funktioneren en een niet door replacements te evenaren toonkwaliteit/feel/karakter geven. Kwaliteiten waardoor mensen voor een vintage amp kiezen. --> Iets dus om rekening mee te houden, respectvol/zorgvuldig om te gaan en AF TE CHECKEN!

HOOFDZAAK --> ongenuanceerde disaster postings omtrent oude filtercaps vind ik te kort door de bocht en NIET goed voor de BEELDVORMING die het over het onderwerp geeft

Ik ben het hier helemaal mee eens. Ik heb flink wat ouwe amps en geen enkele heeft er meer nieuwe elco's. Allemaal TERUG vervangen door oude (wel alles eerst netjes gevormd). Ze klinken inderdaad weer veel beter en ik heb eigenlijk nooit problemen. Hoogvoltage elco's uit de 60s en 70s is bij Fender en Marshall is altijd TOPspul geweest en nieuw spul is meestal stukken minder.

Er zijn mensen wiens mening ik hoog inschat die vinden dat bijvoorbeeld de grijze RS caps en Mallory's juist DE reden waren dat Plexi's en Fenders zou goed klonken.

Vroeger was ik net zo: Altijd eerst alle originele elco's vervangen (zelfs de cathode elco's..). Ik heb er toen menige Fender en Marshall mee verpest. Ik vond het al zo raar dat ik een top prijs kreeg op Ebay voor mijn oude elco's die ik er net uit gehaald had. Naarmate de jaren verstreken en ik met vintage amps speelde kreeg ik steeds meer waardering voor de originele componenten die vaak zoveel beter klonken. Die laat ik nu zitten zolang het kan en dat is bij juist gebruik heel lang.

Het punt is dat het 'risico' meestal wel meevalt als je een goede inspectie doet en de amp regelmatig gebruikt. Preventief goede componenten gaan vervangen is niet de manier. Hou het in de gaten, geniet ervan zolang het kan zou ik zeggen.

En er bestaat geen amp in de wereld waarbij geen geen backup mee zou nemen. Altijd.

Al.de
10 januari 2009, 02:15
@Al: Op welke manier kan een amp-tech, die een vintage amp voor iemand controleert, vaststellen hoe het met die elco's gesteld is? Is door te meten of op een andere manier (..)

Wilco, over het meten staat al wat geschreven. Wat ik daar nog aan toevoegen kan --> Oude elco's gebruik je vanwege de klank en misschien wel belangrijker --> de respons.

Amps kunnen tegen je werken, dingen niet toelaten, het kan zover gaan dat bepaalde zaken niet meer goed speelbaar zijn. gevolg --> tegen je sound in moeten werken ... afgestraft worden door een stijl reagerende amp ... amp verwerkt attack stijf en dwingt je te forceren ... dat soort dingen. Kortom stoorzenders als het gaat om muziek te maken. Filtercaps hebben daar veel mee te maken.

Al

Wilco
11 januari 2009, 12:37
Als ik de info uit deze draad en uit wat verdere research samenvat over het controleren van elco's kom ik tot het volgende:

Wat je kunt controleren aan condensatoren is:
1. Visuele controle: lekkage (vlekken van vloeistof of poeder), "opbollen" van condensator, drukventiel is "ontploft".
2. Meten van capaciteit. Hiervoor bestaan speciale capaciteitsmeters.
3. Meten van ESR (equivalent series resistance). Ook hiervoor bestaan speciale ESR-meters. Zijn eventueel als bouwpakket te koop op internet. (Hoe lager hoe beter (ideale condensator heeft ESR van 0) Klopt dit?)
4. Meten van DC-lekkage.

Mis ik dan nog iets?
Als een elco goed door deze 4 tests komt, dan heb je meer zekerheid dat hij nog even meekan, zo lijkt mij. Maar hoeveel zekerheid? Ik kan me voorstellen dat 100% garantie nooit te geven is.

Wilco
11 januari 2009, 12:41
Een alternatief is om alleen de eerste twee elco's na de choke te vervangen; die gaan vaak het eerste en kunnen inderdaad je choke of OT in hun val met zich meetrekken.

Dit vind ik wel een intrigerende opmerking. Zijn de eerste twee elco's dan ook het belangrijkst in het effect op de "feel" van de versterker. Kortom, als je de eerste twee elco's vervangt door nieuwe, wordt de versterker dan niet toch "stugger"?
Zit er logica in om bv. de eerste twee met de laatste twee elco's om te wisselen (onder de theorie dat die laatste twee minder "op hun donder" hebben gekregen)? Of stel ik dan iets heel doms voor?

Nielsje
11 januari 2009, 13:14
Interessante discussie.

Als semi-knutselaar heb ik wel wat ervaring met het werken aan pedalen, niet met versterkers. Ik heb wel eens meegemaakt, dat een eigen creatie (door gebrek aan ervaring en netheid) er tijdens een gig mee ophield. Gelukkig zijn pedalen te bypassen, dus desastreus was het niet voor het optreden.

Daardoor ben ik tot de mening gekomen dat betrouwbaarheid belangrijker is tijdens een optreden dan 'tone'. Ik denk dat gitaristen wel eens vergeten dat waarschijnlijk alleen zij diegenen zijn die alle details uit het geluid kunnen halen. Het verschil tussen een TS808 of een TS9 is live te verwaarlozen. En al helemaal voor het publiek. Dus denk ik dat het belangrijker is om op het podium te staan met iets wat bedrijfszeker is, dan iets wat toevallig net iets beter klinkt, maar wat het mogelijk kan begeven.


Ik mag toch wel aannemen dat elke zichzelf enigzins serieus nemende, giggende gitarist een backupamp bij zich heeft? Een buizenamp blijft, nieuw of oud, een risicofaktor.

Rare instelling. Ik weet niet jij veel geld of een grootrijbewijs hebt? Als je een gig hebt, en je speelt in een band, dan moet je alles wel kunnen vervoeren. Alles kan kapot, gitaren, snaren, pedalen, versterkers, speakers. Wil je dan een complete backline dubbel meenemen? En de rest van je band? Zolang ik niet in ahoy sta, ga ik dat niet doen. Ik heb het geld niet, ik heb de mogelijkheden niet om zoveel dubbel aan te schaffen en mee te nemen. Maar ik neem mezelf wel serieus..

Verder draagt mijn post niet echt veel toe of je voedings elco's wel of niet 'vroegtijdig' moet vervangen, ik zit niet in die stof. Maar ik zal wel wel altijd voor zekerheid kiezen.

Pepe
11 januari 2009, 13:35
Als non techneut maar als gebruiker kan ik alleen maar zeggen, in de 30 jaar dat ik met vintage amps werk heb ik nog nooit iets laten vervangen -behalve prematuur een paar buizen- en nog nooit 1 probleem gehad. Ik heb amps uit begin 60 waar zelfs de originele buizen nog inzitten. (Afkloppen, zal je zien...)

Ik ben het eens met Nielsje dat betrouwbaarheid belangrijker is dan tone heaven als je op een podium staat, als je in de studio -of huiskamer- speelt is dat andersom. Ik neem nooit een backup amp mee als de spullen niet vast in een truck staan, te omslachtig.
Mocht er iets de geest geven speel ik de rest wel op een akoestische gitaar verder maar dat ligt natuurlijk wat lastiger als je gebruik maakt van je triple recto. Dan zou ik iets Podachtigs in mijn snoerenkist gooien.

fredjuh
11 januari 2009, 13:43
Laatst had ik een optreden en ik had voor mn solo een tubescreamer geleend en die stond best hard ingesteld en achteraf vroeg ik aan mn vrienden of ze het verschil hoorden, en niemand hoorde verschil toen ik dat ding aanzette. Dus je moet je echt niet bekommeren om wat het publiek van je geluid vindt.

Wilco
11 januari 2009, 13:53
...
Ik denk dat gitaristen wel eens vergeten dat waarschijnlijk alleen zij diegenen zijn die alle details uit het geluid kunnen halen.
...
Dus denk ik dat het belangrijker is om op het podium te staan met iets wat bedrijfszeker is, dan iets wat toevallig net iets beter klinkt, maar wat het mogelijk kan begeven.

Ik kan uit ervaring meepraten over hoe ongelooflijk klote het is, als er midden in een optreden ook maar iets mis gaat met je spullen. Je voelt je echt voor lul staan.
Ik kan echter ook uit ervaring zeggen dat ik aan het hele optreden niet hoef te beginnen, als ik niet een lekkere sound ("mijn sound") heb. Ik ben er mee opgehouden om over allerlei toevallig aanwezige backline versterkers te spelen, want als ik mijn eigen geluid niet heb, dan speel ik echt k*t. Ik denk dat het publiek daar wel degelijk wat van meekrijgt. Het maakt het verschil tussen een "mwa, best goed" optreden, of een echt super te gekke show.
Hoe groot dit effect van je eigen "lekkere" geluid is, is denk ik voor iedereen verschillend. Zo verschilt het ook voor iedereen hoe ver je er in gaat om die sound te bereiken. Dit is denk ik nu net een van de kernpunten van de huidige discussie.
Ik ga daar redelijk ver in.



Rare instelling. Ik weet niet jij veel geld of een grootrijbewijs hebt? Als je een gig hebt, en je speelt in een band, dan moet je alles wel kunnen vervoeren. Alles kan kapot, gitaren, snaren, pedalen, versterkers, speakers. Wil je dan een complete backline dubbel meenemen? En de rest van je band? Zolang ik niet in ahoy sta, ga ik dat niet doen. Ik heb het geld niet, ik heb de mogelijkheden niet om zoveel dubbel aan te schaffen en mee te nemen. Maar ik neem mezelf wel serieus..

Verder draagt mijn post niet echt veel toe of je voedings elco's wel of niet 'vroegtijdig' moet vervangen, ik zit niet in die stof. Maar ik zal wel wel altijd voor zekerheid kiezen.

Alles kan inderdaad kapot, maar niet alles maakt evenveel kans om kapot te gaan. Je moet dus voor jezelf bedenken van welke spullen je een backup wilt hebben.
Persoonlijk denk ik dat een backup voor mijn versterker harder nodig is dan een extra gitaar. De meeste andere, "draagbare", spullen heb ik inderdaad dubbel bij me (snaren, extra delay pedaal, etc).
Het is in mijn ogen een kleine moeite om een klein versterker topje mee te nemen als backup. Een enorm speaker-cabinet neem ik niet dubbel mee.
Om bij versterkers te blijven: Ik denk dat elke buizenamp een bepaald risico met zich meeneemt dat hij stukgaat. Dat risico is bij nieuwe amps, met nieuwe componenten en buizen niet kleiner. Integendeel, zou ik zelfs willen zeggen.
Ondanks dat ik geen groot rijbewijs heb, maak ik dus over alles een afweging of ik het als backup mee moet nemen. Een backup buizenamp is naar mijn bescheiden mening een must.

Nielsje
11 januari 2009, 14:08
True, ik speel ook niet fijn over andermans spullen, ik neem dan ook altijd m'n eigen spullen mee. Maar het ging me meer om de onderdelen (zoals hier, elco's). Eerlijk gezegd niet heel veel ervaring met het spelen van oude meuk live, om een of andere reden koos ik eerder toch altijd voor m'n nieuwere versterker, vanwege de zekerheid die in je achterhoofd rondspookt.

Mijn huidige versterker is overigens wel dusdanig klein dat een 2e versterker fysiek wel mee zou kunnen, zonder dat ik boze gezichten krijg van de rest van de band. Helaas sluiten financiële beperkingen dit uit. Eerder speelde ik over een Marshall top. No-way dat ik er daar twee van ga meezeulen. Die dingen nemen behoorlijk wat ruimte in, en ze wegen meer dan je lief is.

Chris Winsemius
14 januari 2009, 14:13
- respons: imho niet (alleen) afhankelijk v/d gebruikte elko's maar meer afhankelijk van de voicing/etc. v/h circuit, de speler en de gebruikte gitaren.

Heeft iemand hier trouwens weleens 'n nieuwe tweed in '60 of 'n nieuwe blackface in '66 gebruikt/bespeeld? Toen waren de elko's/etc. nog nieuw....

- backup: bij gebrek aan ruimte kan het ook handig zijn om bijvoorbeeld iets als 'n Sansamp of 'n pedaaltje met speaker-simulated-output mee te hebben; kun je altijd direct in de PA prikken bij noodgevallen.

nico verduin
14 januari 2009, 14:34
- respons: imho niet (alleen) afhankelijk v/d gebruikte elko's maar meer afhankelijk van de voicing/etc. v/h circuit, de speler en de gebruikte gitaren.

Heeft iemand hier trouwens weleens 'n nieuwe tweed in '60 of 'n nieuwe blackface in '66 gebruikt/bespeeld? Toen waren de elko's/etc. nog nieuw....

- backup: bij gebrek aan ruimte kan het ook handig zijn om bijvoorbeeld iets als 'n Sansamp of 'n pedaaltje met speaker-simulated-output mee te hebben; kun je altijd direct in de PA prikken bij noodgevallen.
Heb een 2e hands BF deluxe gehad in 1972... zeker al te oud.:D nog wel 300 piek voor betaald. Kreeg er nog een japanse gitaar bij ook....

Chris Winsemius
14 januari 2009, 14:46
Heb een 2e hands BF deluxe gehad in 1972... zeker al te oud.:D nog wel 300 piek voor betaald. Kreeg er nog een japanse gitaar bij ook....

Iig. "verser" dan 'n stock BF nu...

wat natuurlijk ontzettend meespeelt: het was natuurlijk tig jaar geleden en je speel-nivo, smaak, touch en gehoor zijn natuurlijk veranderd door de jaren heen. Het onthouden van sound & feel is trouwens niet makkelijk maar met wat oefening/etc. kun je toch 'n soort "database" onthouden van divesre amps.

Doel van bovenstaande vraag (ik ben v/e wat later bouwjaar): hoe waren ze toen nieuw, sound en feel zullen ongetwijfeld anders zijn geweest dan dezelfde stock amps 'n x-aantal jaren later.

Ben trouwens weleens voor 'n klant hier mee aan de gang geweest voor z'n oude blackface TR. Die amp was (NB!) ergens half gesilverfaced (redelijk recent, niet in de 70s of zo) en aan de hand van wat plaatopnames uit die tijd is die amp behoorlijk in die richting gekomen (ik druk dit even voorzichtig uit).

Al.de
16 januari 2009, 03:46
(..) oude blackface TR. Die amp was (NB!) ergens half gesilverfaced (redelijk recent)

Kan je misschien aangeven wat er precies gesilverfaced was? Kan zoveel zijn. Dit ivm de mogelijke visie die daar achter stak.

Al