PDA

View Full Version : simon en patrick sps6 vs martin dm



jelke
31 december 2008, 15:54
Na het lezen van alle ongemakken die een masieve gitaar kunnen oplopen door warmte droogte hitte en vochtigheid blijf ik nog maar even in het gelamineerde segment hangen.

Volgens mij levert dat de minste problemen op.

Laatst speelde ik op een martin DM. Mooi geluid! S&P kan er ook wat van! prijsverschil is ongeveer 450,00 Euro. Wat vinden jullie van de vergelijking tussen beide gitaren?

Prijstechnisch appels en Peren
specificaties nagelnoeg gelijk.
uiterlijk allebei even sober
Duurzaamheid (laktechnisch) niet sterk
Shortscale vs standaardscale

Kan iemand iets zeggen over de vergelijking tussen deze twee gitaren?
Is er nog een andere laminaatgitaar die ik hierbij eens zou moeten proberen?

De blueridge br60 vind ik een tikje te veel bas hebben.

groet!

tompie
1 januari 2009, 13:17
is de martin dm geen gitaar met een massief bovenblad?

jelke
1 januari 2009, 15:03
Ja, de gitaren hebben allebei een masief spruce bovenblad. De zij en achterkant zijn gelamineerd.

Van de Martin is dat Mahonie en de Simon en Patrick is gelamineerd kersenhout.

jplm
1 januari 2009, 19:37
Na het lezen van alle ongemakken die een masieve gitaar kunnen oplopen door warmte droogte hitte en vochtigheid blijf ik nog maar even in het gelamineerde segment hangen.

Hallo.

Even voor de duidelijkheid: je hoeft voor die "ongemakken" een massieve gitaar niet te laten staan hoor, want daar gebeurt helemaal niks mee. Met andere woorden: het is niet zo dat de afgelopen twee weken (koud, en droge oostenwind) alle akoestische gitaren met massief hout spontaan uit elkaar zijn gesprongen en dat alle gelamineerde gitaren er nog als nieuw bij staan. Je moet alleen even je verstand gebruiken, d.w.z. niet de verwarming op 30, en vooral je gitaar zo ver mogelijk uit de buurt van de radiatoren wegzetten.
Schiet me te binnen: een week of wat geleden was er een programma op tv van een vrijgezel van in de 50 die zonodig weer aan de vrouw moest, en daarbij door twee dames geholpen werd. Anyway, hij had muziek als hobby (het is m'n leven, riep de man diverse keren) en had een rek met een stuk of vijf gitaren ......... pál naast de open haard staan. "Muziek is m'n leven", maar blijkbaar ging het qua materiaalkennis niet zo erg diep :???::o:p