PDA

View Full Version : Sounds



sinneD
31 december 2008, 15:15
Ik zie ondertussen door de bomen het bos niet meer. Heb al ontzettend veel research gedaan en veel clips beluisterd voor zover die indicatief kunnen zijn.

Ik ben dus opzoek naar, zoals ik denk dat je het het beste kan omschrijven, een soort van heavy metal lead sound.

Enkele voorbeeldjes kwa sounds:
Cose della vita
Linkje naar youtube (http://www.youtube.com/watch?v=jZIoxw0ca9E)

It's only love
Linkje naar youtube (http://www.youtube.com/watch?v=IfUyUhewyEQ)

Smooth
Linkje naar youtube (http://www.youtube.com/watch?v=gpX97eg-W-k)

Zoals te horen zijn het dus hele smoothe leadsounds zoals ik het zou omschrijven.

Direct dan even een paar vraagjes waar ik mee zit, denk ik helemaal in de verkeerde richting als bij dit soort sounds veel compressie wordt toegepast of niet?

Daarnaast zou je denken dat er bakken gain gebruikt wordt maar aan de andere kant lijkt me dat je juist daardoor weer heel snel een dikke brei krijgt?

Dan waar het natuurlijk om gaat, zijn dit soort sounds te benaderen met alleen versterkers of zijn pedaaltjes juist van grote invloed op deze sounds, ik zat namelijk zelf aan de laatste te denken.

Wat zouden jullie adviseren om uit te proberen voor het benaderen van deze sounds?

Enige sound waarmee ik tot nu toe zelf in de buurt kom hiervan is een metal leadsound uit mijn Boss Micro BR, dit is een recording device met modeling aan boord. Bij deze sound wordt iig extreem veel gain en delay gebruikt, het vage is dat het bijna nooit rommelig klinkt, wat je ook doet. Aan 1 kant heeft dit natuurlijk te maken met het feit dat het digitale modeling is lijkt me, maar heeft dit dus ook met compressie te maken zoals ik eerder al aangaf?

Advies zoals techniek en zit in de vingers ken ik allemaal wel dus dat hoef ik niet nog extra te horen ;)

rocker_71
31 december 2008, 15:23
Is toch geen heavy metal?
Gewoon een goede buizenbak, niet te veel gain en scheuren maar.

Die laatste is Santana, the king of smooth guitar.
Moet toch niet moeilijk zijn om te achterhalen welke gear die gebruikt.

sjaak1990
31 december 2008, 15:27
Veel van deze sounds zit in de amp. Bij santana bijvoorbeeld een mesa boogie mark 2? Je gitaar zit het ook wel in hoor natuurlijk maar het geluid wordt meer smooth met meer gain. Met een slechte versterker wordt het geluid dan gauw rommelig.

Het geluid zit natuurlijk ook in de gitaar, maar ik zelf hoor meer verschil met verschillende amps.
Mijn blade klinkt slecht door een goedkoop ampje. Maar een stratje van 150 euro klinkt dan wel weer goed door mijn brunetti bijvoorbeeld.

Voor zon smooth sound zou ik zeggen, medium ouput humbuckers, en een goede amp met behoorlijk wat gain of een mooi pedaaltje+ een amp met minder gain.

Het is ook niet heel veel gain ofzo, maar ik weet niet wat je nu hebt, dus ook moeilijk om te zeggen maar dan iets als niet bekend is wat je hebt ;)

sinneD
31 december 2008, 15:29
Ja ok, dat spul van Santana valt best mee, maar vooral die eerst vond ik zelf persoonlijk een redelijk heavy lead sound. Samen met het feit dat ik dit soort sounds reproduceer met een lead sound uit mijn opname apparaat waar veel gain gebruikt wordt.

Denk ik gewoon compleet in de verkeerde richting hier door dan?

*edit van hier
Gebruikte apparatuur op het moment is een zelfbouw strat met GFS elementjes, van die 60's copys meen ik uit het hoofd. Dit gaat door Morley Mark Tremonti WahWah, een Lex Bos SuperDrive, soort van tegenhanger van die Mesa buizendrive pedalen, de SD is 2 kanaals. Denk dat de SuperDrive iets meer vintage gevoiced is. Dit gaat in een LB Plexi copy (met PPIMV) en komt uit een Marshall Silver Jubilee 4x12 met G12-T75 speakers.

Gitaar die er binnenkort aan zit te komen is een Fender 72 Thinline Telecaster (RI dus). Is dit nog wel een slimme zet met het oog op deze sound, want deze gitaren hebben een beste output van wat ik nog herinner dat ik deze vast had.

JeroenSchaaf
31 december 2008, 15:30
tone pot klein beetje dichtdraaien, en gaan! ( met overdrive! )

Dit zijn precies nummers die ik gaaf vind!

sjaak1990
31 december 2008, 16:51
Die sounds in de eerste 2 clips moeten goed te doen zijn met je gear. Je gear moet het zeker niet beperken:)
Voor santana zou je misschien een compressor kunnen gebruiken, een plexi achtige versterker is namelijk wat te korrelig hiervoor vind ik, maar met een boost pedaaltje met behoorlijke compressie, of gewoon een compressor moet dit ook mooi kunnen klinken.
Deze sounds zijn ook niet high gain ofzo, heavy noem ik het ook niet, maar dat gaat natuurlijk om wat je gewend bent. Maar die sounds moet je zeker kunnen krijgen, een vintage humbucker zal zeker helpen.

jerome
1 januari 2009, 15:23
Je schrijft dat je een silver jubilee hebt dus dat is imho een goede basis.
Je kan ze warmer krijgen door met andere voorbuisjes te experimenteren
Jammer dat er die kille en gortdroge GT75 speakers inzitten en bijvoorbeeld geen GT65 want die klinken een stuk warmer.

En om dit soort warme en vlammende solosounds te krijgen is een compressor imho geen goede basis omdat je een gedeelte van de dynamiek verliest.
De natuurlijke compressie van een goede warme buizenbak is imho wél een goede basis.
Dat kan je bijvoorbeeld bereiken door er een warme overdrive voor te zeten, bijvoorbeeld een Tubescreamer of iets dergelijks.
Die Lex Bos overdrive moet dat denk ik ook heel goed kunnen
En een goede delay erbij zetten met een kort ingestelde echotijd.
En eventueel een heel klein beetje reverb erbij
Dan is de basis imho klaar...

sjaak1990
1 januari 2009, 15:28
Je schrijft dat je een silver jubilee hebt dus dat is imho een goede basis.
Je kan ze warmer krijgen door met andere voorbuisjes te experimenteren
Jammer dat er die kille en gortdroge GT75 speakers inzitten en bijvoorbeeld geen GT65 want die klinken een stuk warmer.

En om dit soort warme en vlammende solosounds te krijgen is een compressor imho geen goede basis omdat je een gedeelte van de dynamiek verliest.
De natuurlijke compressie van een goede warme buizenbak die op 'n flikker krijgt is imho wél een goede basis.
Dat kan je bijvoorbeeld bereiken door er een warme overdrive voor te zeten, bijvoorbeeld een Tubescreamer of iets dergelijks.
Die Lex Bos overdrive moet dat denk ik ook heel goed kunnen
En een goede delay erbij zetten met een kort ingestelde echotijd.
En eventueel een heel klein beetje reverb erbij
Dan is de basis imho klaar...

Voor de santana sound vind ik iets compressie toch mooi. Een plexi achtige amp is gewoon te open vind ik :)

Over speakers heb je helemaal gelijk ik heb 75'ers en 65'ers en die 65 speakers zijn zoveel mooier, warmer, toch helder, warmer, geweldige dingen. Misschien iets om te proberen voor je:)

jerome
1 januari 2009, 22:12
Voor de santana sound vind ik iets compressie toch mooi. Een plexi achtige amp is gewoon te open vind ik :)


Daarom hou ik ook niet van die moderne Santana sound...;)
veel te glad en gepolijst en elke aanslag klinkt even hard, weinig dynamiek dus

Vroegûh had hij een heerlijke rauwe ongepolijste dynamische sound...
Bijvoorbeeld op "I hope you're feeling better" uit 1970 speelde hij een heerlijk smerige ongeplijste wah-solo ...

http://www.youtube.com/watch?v=P_vJBz2_LtE

Maar goed, dat rauwe daar moet je maar net van houden

Iig is bijvoorbeeld die wah-solo sound uit dat Eros Ravioli clipje ook best wel dynamisch en dat kijg je imho alleen met natuurlijke versterker- en speakercompressie en niet met een compressor
Ik ben het zeker met je eens dat sommige versterkers en speakers helaas geen mooie natuurljke compressie hebben en dat je ze dan helaas een handje moet helpen.
I heb zelf gelukkig geen compressor nodig...

sjaak1990
3 januari 2009, 01:58
Daarom hou ik ook niet van die moderne Santana sound...;)
veel te glad en gepolijst en elke aanslag klinkt even hard, weinig dynamiek dus

Vroegûh had hij een heerlijke rauwe ongepolijste dynamische sound...
Bijvoorbeeld op "I hope you're feeling better" uit 1970 speelde hij een heerlijk smerige ongeplijste wah-solo ...

http://www.youtube.com/watch?v=P_vJBz2_LtE

Maar goed, dat rauwe daar moet je maar net van houden

Iig is bijvoorbeeld die wah-solo sound uit dat Eros Ravioli clipje ook best wel dynamisch en dat kijg je imho alleen met natuurlijke versterker- en speakercompressie en niet met een compressor
Ik ben het zeker met je eens dat sommige versterkers en speakers helaas geen mooie natuurljke compressie hebben en dat je ze dan helaas een handje moet helpen.
I heb zelf gelukkig geen compressor nodig...

Ik heb een hekel aan die compressed sound net als jij. Ik gaf alleen advies hoe je zo'n sound kan krijgen :)

En idd in die clip die je linkt is het een stuk mooier.
Tegenwoordig klinkt het digitaal achtig, microfonisch haast. Vind dat hij mooie dingen schrijft alleen sound wordt ik dan niet zo erg warm van.

Compressor kan mooi zijn vind ik. Niet teveel maar als ik bijvoorbeeld andy timmons lead sounds wil, dan vind ik een beetje compressie voor smoothness mooi. Het geluid moet natuurlijk wel puur blijven, het gaat niet om nodig hebben maar om smaak :hippie: tenminste bij mijn gear.