PDA

View Full Version : strat pickups, voor funk/jazz/higain



Lex81
31 december 2008, 12:39
Hoi,



Ik vind mijn huidige stratgeluid iel klinken.
Nou heb ik oa op de site van Xotic gelezen dat JeffBeck en EricJohnson de tone-knop op hun strat helemaal naar rechts hebben gedraaid, zodat de treble helemaal dicht staat. Zij zouden dan op hun amps juist meer treble erin draaien om dit weer te compenseren. En hierdoor krijgen ze een dikker geluid.
Ik heb dit ook geprobeerd, het geluid gaat idd meer als ErikJohnson klinken maar de headroom is totaal weg.....


Daarom denk ik eraan om de 3 singlecoils in mn huidige strat te vervangen, omdat ik ze te weiig bass/mid vind hebben.
:gitarist:De hoofdstijlen die ik speel zijn: Jazz, Funk, Hardrock.

Ik ben opzoek naar dynamisch klinkende singlecoils, met een strakke dikke bass. De solo-toon moeten zingen (zoals Superstitious van Europe). En deze elementen moeten hi-gain aankunnen (strak blijven)


Welke merk en type elementen raad je mij aan?

rocker_71
31 december 2008, 12:55
Welkom op het forum. :cheerup:

Tis nogal wat wat je zoekt. De speelstijlen zijn ook erg divers. Weet je zeker dat je wek singlo coils wilt. Klint meer als humbuckers, of mss humbuckers in single coil size?

Spitfire
31 december 2008, 13:16
Als ik jou was zou ik even op de site van Seymour Duncan kijken bij de Strat-PU's. Staan best wat hoge output elementen op en soundsamples.

Rutger
31 december 2008, 13:17
Ik zeg: Van Zandt Rock pickups

guitartub
31 december 2008, 16:31
Duncan Hot rails? (stacked humbuckers).

Lex81
31 december 2008, 17:15
Allereerst bedankt voor de reacties tot nu toe:dance:

De optie humbuckers wordt gegeven. Dus strat + humbuckers?
Betekend dit superstrat of juist meer iets als een PRS of....?



Ik zeg: Van Zandt Rock pickups

Kun je wat meer informatie geven over de VanZandt Rock pickups, in vergelijk met andere merken?

vulvasonic
1 januari 2009, 03:11
Wat ik een heel veelzijdig element vind, is de DEZE (http://www.seymourduncan.com/products/electric/stratocaster/cutting-edge/jb_jr_sjbj1/). (even op klikken natuurlijk hè?) :satisfie:

Het is de kleine versie van de Seymour Duncan Jeff Beck (JB) humbucker. Ik heb toevallig vorige week vrijwel alle single coil sized strat-replacement elementen beluisterd en vergeleken a.d.h.v. de verschillende geluidsfragmenten op die site. Van ieder element (keurig gerangschikt in een overzichtelijke lijst) krijg je drie fragmenten (verdeeld over een cleane setting, een rauwere setting en een stevige setting) te horen, waarbij je voor IEDER element, binnen een bepaalde groep, hetzelfde deuntje, opgenomen onder identieke omstandigheden, kan beluisteren. Zo'n fragment bestaat uit twee voorbeeldjes (bijvoorbeeld hoe het element klinkt in de brugpositie en een stukje waarin hetzelfde element gebruikt wordt, maar dan in de middelste positie).

Als je er de tijd voor neemt, kun je precies horen hoe het element onder verschillende omstandigheden klinkt.

Het viel me op dat de JB Jr. onder al die omstandigheden heel goed klinkt. En dus zeer geschikt voor een breed repertoire.
Maar misschien kom je wel een element tegen dat voor jou nog beter geschikt is. In ieder geval een poging waard, toch?

:)

Blues-man
1 januari 2009, 17:20
Miss zijn seymour duncun ssl3 hot wat voor je. Ik heb ze een maand terug uit mijn strat gehaald omdat het niet helemaal mijn smaak is.

Ik mis het karakter van de fender sound hierin. Bekijk en beluister inderdaad even de soundsamples op de seymour duncan site en als je deze pu's wat lijkt heb ik er 3 van te liggen die je mag overnemen.

Mail me dan even op sjoerd@XQSband.nl

Lex81
2 januari 2009, 11:43
Miss zijn seymour duncun ssl3 hot wat voor je. Ik heb ze een maand terug uit mijn strat gehaald omdat het niet helemaal mijn smaak is.

Ik mis het karakter van de fender sound hierin. Bekijk en beluister inderdaad even de soundsamples op de seymour duncan site en als je deze pu's wat lijkt heb ik er 3 van te liggen die je mag overnemen.

Mail me dan even op sjoerd@XQSband.nl

Ik had de samples op de SD-website beluisterd en vind de HotRails burg het lekkerst klinken voor rock-achtige sounds, omdat ie lekker vervormt en ook wat midden-gebied heeft in tegenstelling tot veel andere elementen. Anders wordt de sound weer zo iel....


Ik zat te denken dat ik misschien voor de neck een Jazz-element (met een lekker mid-gebied) wil en voor de brug een scheur-element (met een lekker mid-gebied). Alleen hoe krijg ik dan een lekkere funk/percusitieve sound? want HotRails vind ik clean niet echt mooi.

barno
2 januari 2009, 12:02
je kan op zoek gaan naar een pickup die, zoals je vraagt, zowel jazz, funk als hardrock aankan. maar imo zal het altijd een compromis zijn. Ik zou kiezen voor verschillende gitaren die met de juiste pup configuratie excelleren in een (of twee aanverwante) genres.
Ik hoor graag Pat Martino maar ook bv AC DC. Dat zijn tamelijk onverenigbare klanken in een gitaar. Het kan wel kunnen, zullen sommigen hier nu gaan beweren, ja, maar zoals gezegd: bij benadering ... not good enough for me

pasqual
2 januari 2009, 12:04
hoi Lex,

het blijft een compromise: je wilt lekker kunnen scheuren maar tegelijkertijd ook een helder cleangeluid. hier zit het probleem. zo'n humbucker in SC formaat scheurt wel lekker maar is clean imho 3xniks. je zou natuurlijk het funky geluidje met je 5 standenswitch op stand 2 of 4 kunnen krijgen. dan heb je toch nog een beetje een strat sound. of je kijkt voor SC's met meer output. maar je komt er pas achter hoe het werkelijk klinkt als je ze ingebouwd hebt. succes.

groeten Pasqual.

orreltak
2 januari 2009, 12:21
misschien de little 59.ff kijken naar de specs.
maar mocht je beginnen aan HB`s in SCformaat ga dan niet nes iedereen meteen je tonepots vervangen van 250 naar 500 ohm.
daar zal toch even mee moeten experimenteren wat het best is voor je geluid.

Lex81
2 januari 2009, 12:33
@ vulvasonic: Jij heb toch ook een tijdje geexperimenteerd met verschillende elementen (SD en Dimarzio etc?)
Kun je daar wat over vertellen?

Kakihara
2 januari 2009, 12:51
Misschien zijn de L45's van Bill Lawrence een optie ? (http://www.youtube.com/watch?v=rHIZMuNhF5s) Je moet er wel van houden om met je toon- en volumeregeling en de settings van je amp te spelen ...

Lex81
2 januari 2009, 16:05
Misschien zijn de L45's van Bill Lawrence een optie ? (http://www.youtube.com/watch?v=rHIZMuNhF5s) Je moet er wel van houden om met je toon- en volumeregeling en de settings van je amp te spelen ...


Wat bedoel je precies met het spelen met de toon en volume regeling? Is dat, als ik een andere stijl wil, dat ik dan dit alles iedere keer moet aanpassen?

Lex81
2 januari 2009, 16:13
met jazz bedoel ik dat typische ronde (weinig treble) neck element geluid dat bluesy klinkt, zonder dat het lichtelijk vervormt (dat bij blues wel gebeurd). Deze sound hoor ik vaak bij oude strats en Gibson ES335 gitaren met hun neck element.

Aan de andere kant moet het nek element ook strak blijven bij distortion, maar mag dat typische ronde jazz gewoon houden dan...

Kakihara
2 januari 2009, 17:53
Wat bedoel je precies met het spelen met de toon en volume regeling? Is dat, als ik een andere stijl wil, dat ik dan dit alles iedere keer moet aanpassen?

De pickups van BL zijn erg helder, je zal wat moeten spelen met de toon-en volumeregeling om jouw sound eruit te halen, maar eens je die sound te pakken hebt, ben je de koning te rijk. Net omdat die pickups zo helder en transparant zijn, ga je ongetwijfeld ook de instellingen van je amp moeten aanpassen. Eens je je eigen geluid gevonden hebt, hoef je niets te veranderen.
Bill Lawrence's zijn redelijk heet van output ook, scheuren zou geen probleem mogen zijn, en als je je volume en tone wat terugdraait heb je een vol geluid.

vulvasonic
2 januari 2009, 18:22
@ vulvasonic: Jij heb toch ook een tijdje geexperimenteerd met verschillende elementen (SD en Dimarzio etc?)
Kun je daar wat over vertellen?

Niet zozeer geëxperimenteerd. Ik heb wel gezocht naar humbuckers in SC formaat en in twee van mijn gitaren heb ik een Seymour Duncan Little '59 gestopt in de brugpositie. Deze elementen geven me precies wat ik zoek; een goed, strak en gebalanceerd geluid, vol harmonische boventoontjes, waardoor je een hele rijke klank krijgt. Mijn eisen zijn echter wel wat anders dan de jouwe. Het brugelement gebruik ik namelijk alleen voor het scheurwerk. En dat kunnen ze heel goed aan, van blues, via rock tot zware metal (gewoon op een 250 ohm potje).
Voor het cleane werk schakel ik over naar het halselement en dat werkt voor mij perfect (de halselementen op mijn gitaren hebben wel een lagere output dan het brugelement, daardoor blijven ze goed in balans en blijven ze helder en clean klinken, ook als ik speel met een lichte oversturing).
Het clean van de Little '59 zelf, vind ik echter heel slecht. In combinatie met het middelste element van de strat, of het halselement van de tele, is het geluid echter helemaal niet verkeerd (in dat geval wordt de Little '59 ook gesplit naar een enkele spoel).

Eén van mijn gitaren wilde ik ook voorzien van een little '59, maar daar die gitaar uit zichzelf veel feller klinkt (ik heb het over de acoustische kwaliteiten van de gitaar zelf), leek het me beter om een element te zoeken met veel meer laag en mid. Dat vond ik in de DiMarzio ToneZone S. Ook dat element is echter vooral geschikt voor het hardere werk en waarschijnlijk nog minder geschikt voor clean, dan de Little '59.

Echter, na het beluisteren van enkele vergelijkbare elementen op de site van Seymour Duncan, viel het me op dat van alle alternatieven (Little '59, Jeff Beck junior, Screaming Demon en de hotrails) de Jeff Beck junior als enige een mooi, helder clean geluid wist te produceren. Voor het zwaardere werk lijkt hij veel op de Little '59, maar daar klinkt de '59 toch NET eventjes ietsjes warmer. Maar hij compenseert dat ruimschoots in het clean. Vandaar dat ik met dat advies kwam.

De moeilijkheid voor jou ligt dus vooral in een mooi clean geluid. Mocht je een van de door mij genoemde elementen overwegen, dan moet je je realiseren dat een mooi clean waarschijnlijk alleen te bewerkstelligen is, mits je het element combineert met een ander element. De vraag is in hoeverre dat een probleem is. Ik doe het zo ook en mij bevalt het uitstekend.
:)



Overigens, het mag duidelijk zijn dat Seymour Duncan nog veel meer elementen heeft, ook hum-cancelling. Ik was echter op zoek naar een element dat uitblonk in het overstuurde geluid en daarin vond ik alleen bovenstaande elementen overtuigend. Andere elementen klinken ook heel erg goed, maar dan op een SC-achtige manier. Als je houdt van die Hendrix-achtige transparantie in het overstuurde geluid, dan moet je ook daar eens naar luisteren. Ik zocht zelf iets anders.

groovieguitarguus
3 januari 2009, 08:07
@Lex 81... Als neckelement heb ik ook een Bill Lawrence. Prima element.
Echter de opties die Vulvasonic geeft lijken mij ook erg goed (Lijkt me voor mijzelf ook nog wel een goed idee... 'Vulva, weer goed bezig man!!!').

Wat je OOK kan overwegen.... en dan wordt het wel hakken in je gitaar, zijn 3x P90's. Ben even de naam kwijt van iemand op dit forum (er is vast wel iemand die nu een linkje kan geven... ;-) ), maar die heeft dit ook gedaan. Is er helemaal laaiend over. Krijg je een dikkere volle sound, maar niet zo vol (en modderig voor velen) als met een humbucker.

Succes....

EuroCinema
3 januari 2009, 12:38
De enige gitarist die ik ken met een goeie jazztoon op een ouwe strat is Jeff Golub. En die klinkt als bluesy/smooth jazz, niet als een "echte" ouderwetse jazzgitarist. Verder is zo'n sound toch gewoon een kwestie van stevig plectrum, niet al te dunne snaren, niet teveel vibrato en bends en spelen met je toon- en volumeknop. Ik denk niet dat de ene single coil dat nou tien keer jazzier gaat doen dan de andere. P90s klinken geweldig, maar zeker niet bovengemiddeld warm of donker.

Lex81
3 januari 2009, 14:29
De enige gitarist die ik ken met een goeie jazztoon op een ouwe strat is Jeff Golub. En die klinkt als bluesy/smooth jazz, niet als een "echte" ouderwetse jazzgitarist. Verder is zo'n sound toch gewoon een kwestie van stevig plectrum, niet al te dunne snaren, niet teveel vibrato en bends en spelen met je toon- en volumeknop. Ik denk niet dat de ene single coil dat nou tien keer jazzier gaat doen dan de andere. P90s klinken geweldig, maar zeker niet bovengemiddeld warm of donker.

Ik heb even naar Jeff Glub geluisterd, maar ik vind hem niet zeer vet.
Deze es335 Jazz/Funk sound vind ik bv wel vet (Paul Jackson jr) http://www.youtube.com/watch?v=mpw5U7WoOkQ

Maar ik denk niet dat die ES335 zogoed een hardrock solo eruit perst, zoals Europe's Superstitious: http://www.youtube.com/watch?v=sOetaP5fIIQ

Deze 2 (Paul Jackson JR & Europe) wil ik juist in 1 gitaar. Geen van beide (Gibson ES en ik denk Ibanez?) zijn een strat, maar een strat is een veelzijdige gitaar en misschien met juiste elementen kan ik beide gitaren in 1 strat samenvatten...
Ik hoor in iedergeval bij beide gitaren veel vloeiende mid gebieden.

EuroCinema
3 januari 2009, 17:25
De sound van paul Jackson is inderdaad erg mooi, maar als je in die stijl op een strat met singe coils speelt, zul je toch echt behoorlijk als Golub gaan klinken. Ik denk dat je gewoon een vette humbucker in de halspositie moet gooien.
(Overigens kun je op een 335 model met een lekkere brug-humbucker zeker wel zo heftig scheuren als Europe.)

Lex81
3 januari 2009, 17:36
De sound van paul Jackson is inderdaad erg mooi, maar als je in die stijl op een strat met singe coils speelt, zul je toch echt behoorlijk als Golub gaan klinken. Ik denk dat je gewoon een vette humbucker in de halspositie moet gooien.
(Overigens kun je op een 335 model met een lekkere brug-humbucker zeker wel zo heftig scheuren als Europe.)

Ik hoor verschillende ES335 voorbeelden (op youtube) met een heftige overdrive of soms distortion, maar die blijven echt niet mooi en strak.
Clean en lichte overdrive klinkt de ES335 echt super mooi, alleen als er meer gain bijkomt, valt het geluid zo uitelkaar ipv die compacte toon alla Europe...

Zou de ES335 met een ander element erin wel strak blijven?

groovieguitarguus
3 januari 2009, 17:46
Check eens Eef Albers:

http://nl.youtube.com/watch?v=E1lqyHXERUs

Strat met Brug en Hals een humbucker... lijken L500's van Bill Lawrence.
Hiermee speelt ie volgens mij al 100 jaar. Doet dacht ik ook 'dikke jazz' mee...
Google anders nog even wat...

Maar ja... als je een strat als een dikke jazz bak wil laten klinken.
Tja... bijna zoiets als met een Ferrari Testa Rossa het hele gezin mee op wintersport willen nemen, inclusief dakdrager.

Lex81
3 januari 2009, 17:57
Check eens Eef Albers:

http://nl.youtube.com/watch?v=E1lqyHXERUs

Strat met Brug en Hals een humbucker... lijken L500's van Bill Lawrence.
Hiermee speelt ie volgens mij al 100 jaar. Doet dacht ik ook 'dikke jazz' mee...
Google anders nog even wat...

Maar ja... als je een strat als een dikke jazz bak wil laten klinken.
Tja... bijna zoiets als met een Ferrari Testa Rossa het hele gezin mee op wintersport willen nemen, inclusief dakdrager.

Das gewoon blues op het hals element van een strat. Niet de sound die ik zoek.


Ik snap niet waar al die topartiesten zoon lekkere midrange sound vandaan halen, zonder dat het dof of ongedefinierd wordt.

sjaak1990
3 januari 2009, 23:43
Dimarzio cruiser?
Andy timmons sound is ook echt smooth, veel mids, weinig hoog erg warm.

groovieguitarguus
4 januari 2009, 11:42
ES 335 en Rock:
Google eens op Alex Lifeson (Rush).
Heeft heel veel nrs. op de ES ingespeeld.
Is ook een fantastisch Gibson signature ES335 van...

http://nl.youtube.com/watch?v=g_TCEVdKtkc&feature=PlayList&p=1536574804CDCBD7&index=0&playnext=1

http://nl.youtube.com/watch?v=HvQ2JF-glvw

http://nl.youtube.com/watch?v=qgRdvB-6pEo (uiteraard NIET Alex Lifeson...)

Lex81
4 januari 2009, 14:37
Dimarzio cruiser?
Andy timmons sound is ook echt smooth, veel mids, weinig hoog erg warm.

Idd Andy Simmons heeft een zeer mooie bluesstrat-tone op zijn signature gitaar (luister naar: http://www.xotic.us/video/ onderaan de website). Ook zijn speelstijl spreekt me erg aan.