PDA

View Full Version : gebruikersvraagje over de Zoom H2



Laga
31 december 2008, 13:25
Heb sinds een aantal dagen de zoom H2.
Meerdere opnamens mee gemaakt.. en gisteravond ook in de repetitieruimte.

Nu mijn probleempje:
Als ik de bestanden op m'n computer heb gezet is m'n volume bijna helemaal weggevallen..
En moet de computer op standje sambal om het te kunnen horen.
Terwijl met afspelen via mijn Zoom dit niet het geval is.

Hoe krijg ik mijn bestanden op normaal volume afgespeeld op de comp?
Ps Had de bestanden opgenomen in surround setting en al omgezet in een stereobestand..Als WAV file afgespeeld op de comp.

Even ter info: ben nog een beginner met opnemen en heb ook nog geen bewerkingsprogramma op mijn comp...
In de FAQ kom ik ook niet verder hiermee

Alvast bedankt!
Greetz Laga

bert k
31 december 2008, 14:56
Zorg dat je een bewerkingsprogramma te pakken krijgt, Audacity bijvoorbeeld, en zoek naar de functie Normalise. Dat zou de truc moeten zijn.
De bekendste is Adobe Audition, maar daar moet je voor betalen.

lcvanderhelm
31 december 2008, 17:34
Bladzijde 71 van de gebruiksaanwijzing volgen en je ziet dat je niet moet afspelen,maar DOWNLOADEN.Dus RTFM

charles
31 december 2008, 18:19
Bij mij hoor je het op de computer ook haast niet. Normalisren helpt inderdaad wel, ik moet ook vaak +12 of +20 dB erbij doen om een goed geluid te krijgen.

Als je geen programma hebt, kan je al op de Zoom2 je opnames normaliseren. Ik weet niet wat voor reultaten dat geeft, ik doe het altijd op de computer. Ik weet niet of je het verder kan "opvoeren" op de Zoom zelf.

bert k
1 januari 2009, 04:44
Neem je met de ingebouwde mics op? Dan heb ik het idee dat het inputlevel van de mics te laag staat.

bert k
1 januari 2009, 04:44
Bladzijde 71 van de gebruiksaanwijzing volgen en je ziet dat je niet moet afspelen,maar DOWNLOADEN.Dus RTFM
Dit is een behoorlijke berg onzin.

Laga
1 januari 2009, 13:02
@ Icvanderhelm...

Goeie reactie van jouw! Heb ik echt wat aan..:chicken:
DUS

@ Bert K en Charles
Ik heb de bestanden op de Zoom genormaliseerd maar dat maakt niet zo veel uit qua output volume op de comp.

Tijdens de bandrepetitie heb ik het level qua opnemen wel terug moeten schroeven omdat het anders te hard was.. 80 % was zo'n beetje de max

Zal van de week wel ffies aan de bassist vragen of hij er ff mee aan de slag wil..
Bedankt ieder geval!

bert k
1 januari 2009, 15:44
Hmmm, dat was het dus niet. Maar normaliseren is op zich het enige wat je moet doen. Let alleen op of de ruis niet te hard wordt dan.

lcvanderhelm
1 januari 2009, 17:24
Oeps nou is iedereen boos op me,maar bij mij werkt het echt prima.De WAVfiles worden rechtstreeks overgezet van deH2 naar de computer en op het juiste volume.[Ik had,via een vage kronkel inmijn hersenen,begrepen dat je simpelweg de play indrukte en het zo op de computer zette]

Laga
2 januari 2009, 12:22
Heb inmiddels Audacity gedownload en daar kon ik het volume mee optimaliseren..
Dus de bestanden klinken weer zoals het moet! :D

Bouke
3 januari 2009, 19:42
Op de zijkant zit een schakelaartje voor low/mid/high mic gain, speel daar eens mee.Verder kun je het opnameniveau instellen waarmee je gaat opnemen. Als je wilt kun je er ook op de H2 nog een opname comp aan 'toevoegen'.

Maw. als je bestanden op de pc alleen van behoorlijk volumeniveau zijn na normalizen, stel je op het apparaat waarschijnlijk iets niet goed in (of datgene wat je opneemt is niet erg luidruchtig :) ).

Probeer nog eens wat met de inputlevels op het apparaat te spelen, want bij normaal gebruik zou je in eerste instantie niet moeten hoeven normalizen om luisterbare bestanden te krijgen.

Succes!

Bouke