PDA

View Full Version : wah probleem...



Nielsje
11 maart 2003, 20:50
Ik zit hier al een tijdje mee, maar pas nu kom ik op het idee om het es voor te leggen:
Als ik het pedaal helemaal naar achter doe, dan (met wah aan wel te verstaan) dan wordt met geluid op bepaalde noten echt afgrijselijk, Bijv. op de A. het klinkt dan als een soort hele slechte overdrive, speel ik een noot die halverwege de octaaf ligt, zoals een D ofzo, dan klinkt mn geluid vrij normaal, behalve dat het dan heel zacht is en die waardeloze overdrive is er nie,

iemand heeft me ooit verteld dat dit aan de potmeter ligt, maar goed.
weet iemand of het aan de pot ligt of iets anders , en zo ja, wat kan ik eraan doen?

groeten

sash
11 maart 2003, 21:16
Ja dat heb ik ook vaak genoeg met wah, als je je wah dan langzaam heen en weer beweegt. Met een wah moet je wahen en dus constant in beweging houden, bij langere noten een langzame sweep en bij kortere, kortere kwaakjes (1 'a' te weinig en je ziet weer ergens anders :grin: )

aadplagiaat
12 maart 2003, 00:12
Dat probleem heb ik ook gehad met m'n Cry Baby. Heb een nieuwe print gemaakt en met alles nieuw (behalve de spoel en het pedaal zelf) werkt-ie nu vrij goed. Afgezien van een irri brom die er nog uit moet.

Voor de potmeter heb ik er een van Bourns genomen van geleidend plastic (dus geen gekraak meer enzo voorlopig, verwacht ik althans.

Kost wat maar dan heb je ook wat, al weet ik niet meer hoeveel :smile:.

Ik heb mijn TS ervoor gezet en heb een mooie sustain zo.

Dirk_Hendrik
12 maart 2003, 08:29
Een wah is niets anders dan een banddoorlaat filter waarvan je de centrale frequentie kunt verschuiven. Afhankelijk van de hoeveelheid boost die er op die centrale frequentie wordt gegeven kan een noot dus vervormd raken. Zeker met een eenvoudig ontwerp als de dunlop wahs is zowel gitaar als versterker een factor hoe de wah zich gedraagd. Dit door het ontbreken van een goede in en uitgangfsbuffer.

Rutger
12 maart 2003, 09:47
Omdat het een frequentiebandfilter is boost ie dus het beste de frequenties in het gebied waarin het pedaal gepositioneerd is. Speel je lage tonen, dan klinkt dat met een wah het beste in hakpositie. Speel je hoge noten dan meer in teenpositie. Dus je bent idd continu wat aan het bijsturen als je met een wah speelt.

Nielsje
12 maart 2003, 12:28
aha, maar het probleem doet zich meer voor bij een adapter (gebalanceerde boss in dit geval) dan met een batterij. En als ik richting hak ga, dan wordt het volume ook minder, dat is normaal, maar als ik gewoon helemaal in de hak ga, dan wordt dat volume weer iest meer bij de A enzo, en het klinkt gewoon verrot, maar goed...

waardeloze crybaby's....

ik heb trouwens onlangs een 33k weerstand vervangen door een 68k (staat op generalguitargadgets, zogeheten vocal mod) werkt heel goed! pedaal reageert beter vindt ik, meer wah wah... alleen wordt ie naar mijn oren iets te scherp bovenin, hoe kan ik dit verhelpen dan?

Rutger
12 maart 2003, 12:53
Zet de tandheug van je voetpedaal een tandje terug op het tandwiel van je potmeter, dat verschuift je bereik wat meer naar het laagfrequente gebied.

Ik kan wel zeggen dat ik met een adapter ook meer ruis heb dan met batterij (daarom werk ik dus alleen met batterij), maar niet dat probleem in het laagfrequente gebied. Heb je het echt alleen bij de A? niet ook bij de tonen om de A heen? Anders zou ik idd zeggen dat je potmeter niet meer deugt. Kwestie van potmeter vervangen, dat heeft niet veel omhanden.



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rutger op 2003-03-12 12:58 ]</font>

Nielsje
12 maart 2003, 13:02
ja ook wel om de A heen, maar de A is het ergste, ga ik, hoger of lager, dan bouwt het af, en bij een D is het het minst...

miscchien moet ik maar es gaan klooien met die pot ja.....

Rutger
12 maart 2003, 16:12
Misschien toch eerst je bereik even aanpassen door die tandheug te verschuiven. Het kan misschien zijn dat je te weinig lage tonen kunt filteren en je daarom zo'n verrot geluid in hakpositie hebt. Dus even je frequentiebereik aanpassen. En anders toch die potmeter doormeten en vervangen.

Of een ander pedaal kopen :smile: