PDA

View Full Version : London City cabinet met FRC speakers



Nobler
30 december 2008, 23:33
Ik heb bij een Marshall top die ik een paar maanden geleden heb gekocht een oude (zeegroene) London City 4x12 kast gekregen. Zo’n kast die veel mensen nog niet gratis zouden willen hebben of meteen bij het grofvuil zouden zetten. Zo ziet hij er ook uit.

Ik heb hem van het weekend open geschroefd om te kijken wat voor speakers er in zaten, helaas geen Celestion G12H’s, maar speakers die ik naar aanleiding van een ander topic over een LC kast als FRC speakers identificeer. In de jaren ‘70 blijkbaar goedkope speakers die na enig googelen uit Italy blijken te komen. Op de speakers staan alleen het volgende gestempeld.

P/30/850X
1762
Z=8

Ik hoop uit het laatste op te mogen maken dat het om 8 ohm speakers gaat, zodat de kast (op de klassieke manier per twee speakers in serie en de twee series parallel aan elkaar) een 8 ohm kast moet zijn. Denken jullie dat dat klopt?

Ik heb de LC kast met verschillende versterkers vergeleken met mijn Harley Benton kast met 2 Celstion Vintage 30’s en met mijn Marshall Valvestate 1x12 kastje, en ik moet zeggen dat de LC kast met de FRC speakers duidelijk het beste klinkt van die 3. Omdat de FRC speakers elders voor kut worden versleten denk ik dat ik niet zal weten wat ik hoor als ik ooit een 1960 kast met Celestions op de kop kan tikken, maar het kan ook zijn dat de FRC speakers ten onrechte slecht worden genoemd.

Nu heb ik, toen ik mijn Vox AC30 in 1980 toen ik 16 was bij een rommelhandelaar kocht voor 150 gulden met onbruikbare HiFi-speakers, omdat ik niet meer geld had, bij de muziekzaak hun goedkoopste bruikbare speakers gekocht voor 35 gulden per stuk, Ze hadden een paarse behuizing. De verkoper gaf als verkoopargument overigens aan dat Dynacord de zelfde speakers (of het zelfde merk?) in hun zangzuilen gebruikte.

Ze klonken niet geweldig in de Vox, maar meer kon ik niet betalen, dus ik was blij toen ik uiteindelijk tweedehands greenbacks vond (voor 25 gulden per stuk). Afijn, naar aanleiding van de tekst op de speakers uit de LC kast besloot ik die oude speakers eens voor de dag te halen, en wat schetst mijn verbazing: hetzelfde soort letters en cijfers gestempeld als op de FRC speakers, dus blijkbaar waren dat ook FRC speakers!

Die hebben de volgende codes:

P/30/830X
3515/4

Ik verwacht dat het /4 betekent dat ik hier met 4 ohm speakers te maken zal hebben. Zou verder de 50 (uit 850X) betekenen dat er 50 watt speakers in de LC kast zitten en dat de door mij in 1980 gekochte speakers 30 watt speakers zullen zijn vanwege de 830X?

Ik moet maar eens een kastje maken voor deze speakers en ben benieuwd hoe ik ze na bijna 30 jaar vind klinken als ik ze op een Marshall aansluit in plaats van op een Vox.

Terug naar de LC-kast. Dat is denk ik typisch zo’n repetitiehok meubel geweest, dat vanwege de zwaarte niet wordt weggehaald als het hok een keer wordt geschilderd, dus er is ooit een pot witte verf over het tolex en het speakerdoek gegaan. Weet iemand een eenvoudige of de beste manier om de verf weer te verwijderen?

Ook heeft iemand een rol ducttape over alle randen geplakt, onnodig, want het tolex was op de randen niet versleten en had niet losgelaten. Waarom is het toch dat duct tape na vele jaren te hebben gezeten op sommige plaatsen een totaal verdroogde lijmlaag heeft die achterblijft als je het tape verwijderd, en op andere plaatsen de meest plakkerige troep achterlaat die je je kunt voorstellen. Met wasbenzine heb ik het meest plakkerige kunnen verwijderen, maar het is geen kijk. Weten jullie hier een praktische oplossing voor om de lijmresten te verwijderen? Ik wil er niet te veel moeite voor doen, ik zal hem ook als repetitiehokmeubel gaan gebruiken. Mogelijk zie ik geen andere oplossing dan er maar weer nieuw ducttape overheen plakken.

Farether
31 december 2008, 10:42
zo dat is een hele lap tekst..
maar ik denk dat beide speakers 30W zijn en wel vanwege dit:
P/30/850X
al durf ik het niet met zekerheid te zeggen

Nobler
31 december 2008, 11:36
OK, dat kan, maar waarom dan het verschil tussen 830X en 850X, maar het blijft gissen.

Dosmanos
31 december 2008, 12:37
Inderdaad, lap tekst, maar wel een stuk interessanter dan het gebruikelijke "ik ben op zoek naar" gejeuzel..
De moraal van het verhaal: ga af op je oren. Zo heb ik eens uit onnozelheid en misplaatst snobisme een fraaie speakerkast niet gekocht omdat er geen Celestions inzaten, maar ouwe Fane's.. tsja..
@ Nobler: ik kan je helaas niet verder helpen trouwens..