PDA

View Full Version : Nieuwe James Hetfield Signature ESP



Bartelomeus
30 december 2008, 23:10
In de topic van de nieuwe Zakk Wylde dreigen we een beetje off te gaan op een nieuwe Hetfield, sorry mijn schuld... daarom maar een hele topic!
Het is volgens mij nog niet officieel uitgebracht maar hoogst waarschijnlijk word het de Iron Cross Les Paul style

http://www.gitaar.net/forum/index.php?file,4,file=10579

En omdat Hetfield gesponsored word door ESP word het natuurlijk een ESP.
Er is nog weinig bekend maar dit heb ik vernomen:

- Niet de exact de Eclipse body maar dikker zoals een Gibson Les Paul
- Heeeel erg limited ik heb gehoord dat er maar 100 (!) naar de US gaan, maar dat zei ESP ook bij een alexi model maar omdat die goed liep kwam die later gewoon terug in het assortiment
- Heeeel erg duur, net als de KH-20 richting de 10.000$
- En natuurlijk de EMG 80/61

Zelf hoop ik op een goedkopere LTD (zonder slagplaat aub), wachten op de bekendmaking dus... als je meer weet, post!

pannekoek
30 december 2008, 23:14
doe mijn maar liever een mooie les paul customshop met seymour duncan blackouts om te scheuren......



... oh wacht, die heb ik al :hippie:


beetje overpriced hoor zo een hetfield sig:sneaky:

vincent136
30 december 2008, 23:22
Achter op de gitaar, wat is dat voor een teken/logo? doet me denken aan een 2e wereldoorlog/nazi symbool.

RammerStein
30 december 2008, 23:25
Achter op de gitaar, wat is dat voor een teken/logo? doet me denken aan een 2e wereldoorlog/nazi symbool.

dat is als het goed is, een Iommi cross;)

ieme
30 december 2008, 23:27
Achter op de gitaar, wat is dat voor een teken/logo? doet me denken aan een 2e wereldoorlog/nazi symbool.

google eens op iron cross....

arcane
30 december 2008, 23:29
Achter op de gitaar, wat is dat voor een teken/logo? doet me denken aan een 2e wereldoorlog/nazi symbool.

Het kruis wat de Duitser gebruikten in de 2e WO is al wel wat ouder hoor. Werd ook al gebruikt in WOI en ook al daarvoor.

http://nl.wikipedia.org/wiki/IJzeren_Kruis

vincent136
30 december 2008, 23:31
aha, ik zie het. Toch zou ik het niet graag op mijn gitaar willen hebben, zo'n symbool. Nogal creepy

arcane
30 december 2008, 23:33
tja, het teken wordt in de metalscene aardig veel gebruikt, bij Motörhead keert het bijv. regelmatig terug. Maar ik geloof niet dat het gebruikt wordt met de intentie dat men de Duitse soldaten uit welke oorlog dan ook ondersteund. (uitzonderingen daargelaten.)

Danieldg
30 december 2008, 23:35
aha, ik zie het. Toch zou ik het niet graag op mijn gitaar willen hebben, zo'n symbool. Nogal creepy

Je vindt het op zeer veel motoren terug, je moet er niets achter zoeken, het is gewoon een coole vorm. James is een grote motoren- en auto fan, en het bedrijf 'West Coast Choppers' (zeer bekend bij motaars, met bekende baas Jesse James' heeft dit krius zelfs als logo: http://images.auctionworks.com/hi/43/43303/west_coast_choppers_s2979.jpg Vandaar dat James dat kruis op z'n gitaar heeft. Je ebnt trouwens veel goedkoper af met een tweedehandse Gibson Les Paul Custom, en zo'n kruis apart.

vincent136
30 december 2008, 23:40
Ja, ik vind de prijs van die gitaar wel waanzinnig hoog. Voor mensen met zeer veel gas en een goed gevulde portemonnee bedoeld denk ik.. ach, voor die mensen is ook een markt he :)

Danielovich
30 december 2008, 23:41
Gewoon een maltezer kruis. Weer een symbool dat gewoon gejat is uit de oudheid door die verekte nazi's en ander gek volk. Denk aan de swatsika SS logo, duiste adelaar, maltezer kruis en pentragram en ga zo amar door.

arcane
30 december 2008, 23:43
niet helemaal dus, iig niet gejat door de nazi's. zie de link in mijn vorige post;)

macwilliams
30 december 2008, 23:50
Dit ijzeren kruis is een afgeleide van de maltezer kruis welke weer een afgeleide is van het christelijke kruis. Kwam volgens mij al voor einde tiende begin elfde eeuw. Heeft niks creepy's hoor. Geen nazi symboo iig.


Voor zover de geschiedenisles. :)

arcane
30 december 2008, 23:52
Dit ijzeren kruis is een afgeleide van de maltezer kruis welke weer een afgeleide is van het christelijke kruis. Kwam volgens mij al voor einde tiende begin elfde eeuw. Heeft niks creepy's hoor. Geen nazi symboo iig.


Voor zover de geschiedenisles. :)

jawel, jezus werd aan een kruis gespijkerd, die gedachte vind ik toch wel creepy hehe. Ik zou het toch geen prettig gezicht vinden om iemand te zien die een spijker door zijn hand of voet krijgt.

Hehe, het wordt weer laat en ik wordt weer melig.

ieme
30 december 2008, 23:55
jawel, jezus werd aan een kruis gespijkerd, die gedachte vind ik toch wel creepy hehe. Ik zou het toch geen prettig gezicht vinden om iemand te zien die een spijker door zijn hand of voet krijgt.

Hehe, het wordt weer laat en ik wordt weer melig.

ja dat was hout, geen ijzer...

get off the cross, we need the wood!!!

Bartelomeus
31 december 2008, 00:00
aha, ik zie het. Toch zou ik het niet graag op mijn gitaar willen hebben, zo'n symbool. Nogal creepy

Dit is Metal man daar gebeuren nog veeel engere dingen... :P

arcane
31 december 2008, 00:05
Dit is Metal man daar gebeuren nog veeel engere dingen... :P

juist!

http://ruthlessreviews.com/pics5/bm2/bm4a.jpg

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/d/db/Gorgoroth_live_in_Bergen%2C_Norway_-_October_20%2C_2000.jpg

EpiCenturiesAWAy
31 december 2008, 00:08
Er komt blijkbaar dus ook een LTD versie.

Bron : http://bbs.espguitars.com/showthread.php?t=32131

Tho
31 december 2008, 00:11
aha, ik zie het. Toch zou ik het niet graag op mijn gitaar willen hebben, zo'n symbool. Nogal creepy

het heeft niks met nazisme te maken. De Duitse luchtmacht gebruikt het logo nog steeds.

macwilliams
31 december 2008, 03:49
Dan mag hetfield wel blij zijn dat jezus niet is verzopen door de romeinen.
Anders had er een aquarium aan zijn gitaar gehangen en dat lijkt me niet goed voor de stabiliteit.

Om maar te zwijgen van die duitsers.

beruk
31 december 2008, 09:27
Blijft een trol van een gitaar....

GibsUn
31 december 2008, 12:11
De ESP versie heeft op de 12e fret een Iron Cross inlay & het truckster logo op de headstock. Ook is hij niet gereliced. :rockon:

http://dashboard.metallica.com/ivergence/image/12dec0508_pic04.jpg

http://dashboard.metallica.com/ivergence/image/12dec1808_pic11.jpg

http://dashboard.metallica.com/ivergence/image/12dec2008_pic14.jpg

:rockon:

Thundermane
31 december 2008, 12:15
Achter op de gitaar, wat is dat voor een teken/logo? doet me denken aan een 2e wereldoorlog/nazi symbool.

Ik heb er 1 als ketting, deze draag ik altijd, maar ik ben absoluut geen nazi :p
Het is een ijzeren kruis en ik associeer het absoluut niet direct met 2e Wereldoorlog, omdat het al in de middeleeuwen al als onderscheiding gebruikt werd. Het vervelende is dat de Nazi's heeel veel hebben gestolen van goede dingen, zoals de swastika wat eigenlijk positieve betekenis had. Maarja, mensen moeten ervan loskomen en minder gaan associëren naar 2e Wereld oorlog en Nazi's.

Luke-wannabe
31 december 2008, 12:18
Ook is hij niet gereliced. :rockon:
Jij bent echt blind :seriousf:

joeyonfire
31 december 2008, 12:22
dat kruis is een maltezers kruis. als eerste gebruikt door paters nonnen en kosters. inderdaad al in de middeleeuwen. het heeft verschillende betekenissen maar volgens mij stond het voor het "vrije geloof"

Bartelomeus
31 december 2008, 12:34
Er komt blijkbaar dus ook een LTD versie.

Bron : http://bbs.espguitars.com/showthread.php?t=32131

Man ik ben wel blij met die LTD, 1199$ staat er in dat forum. Omgerekend in euros vind ik dat toch wel een aantrekkelijke prijs. Nu nog maar afwachten of ESP hem echt zo limited houdt :satisfie:

GibsUn
31 december 2008, 12:36
Jij bent echt blind :seriousf:

haha,, ik heb het over de gitaar zoals ze in de winkel zal komen :satisfie:
deze is idd wél gereliced.

ben vanhoof
31 december 2008, 12:41
Tis wel een cool gitaartje, maar zo'n originele gibson die wat gerelict is lijkt me veel shower dan een esp. Doet me denken aan die esp jh modellen van een tijdje terug zoals die flying v, die eclipse en die explorer. Imo zijn die veel vetter dan deze mislukte gibson

Luke-wannabe
31 december 2008, 12:44
haha,, ik heb het over de gitaar zoals ze in de winkel zal komen :satisfie:
deze is idd wél gereliced.
Haha ik dacht al. Dat is toch best duidelijk. Waarom heeft Gibson die gitaar niet uitgegeven? Lijkt me logischer aangezien het een Gibson is..

GibsUn
31 december 2008, 13:10
Haha ik dacht al. Dat is toch best duidelijk. Waarom heeft Gibson die gitaar niet uitgegeven? Lijkt me logischer aangezien het een Gibson is..

Omdat James & Kirk nu eenmaal een overeenkomst met ESP hebben,, ze zijn de 2 belangrijkste inkomsten van ESP als het op sig's aankomt..

soup
31 december 2008, 13:14
als er 1 hetfield gitaar is die ik graag zou willen is het deze

http://www.axeheaven.com/Images/ProductImage_2091.jpg

http://www.guitarsatbmusic.com.au/esp/readersrigs/images/killemallforone_grynch/grynch_1.jpg

GibsUn
31 december 2008, 13:19
De Grinch sig' ,, Ik heb Hetfield deze eigenlijk nooit zien gebruiken :dontgeti:
Was ook een zéér gelimiteerd model. ((260+))
+ Het is een baritone volgens mij ((B E A D F♯ B))

Squier4ever
31 december 2008, 13:20
Haha ik dacht al. Dat is toch best duidelijk. Waarom heeft Gibson die gitaar niet uitgegeven? Lijkt me logischer aangezien het een Gibson is..


hier een quote uit de gitarist van november 2008:



"We zijn samen met ESP bezig met het ontwikkelen van een Iron Cross-gitaar. Ik heb eerst geprobeerd om dat samen met Gibson te doen. We probeerden en probeerden nog eens... (lacht) Dat gaat heel moeizaam! Gibson is een enorm groot bedrijf, waar je langs een hoop hindernissen moet. Ik had graag mijn naam verbonden met zo'n Amerikaans icoon als Gibson, maar ik had niet het gevoel dat het zo veel moeite waard was. Dus toen kwam ESP in beeld.

Luke-wannabe
31 december 2008, 17:09
Oh ja dat had ik ook nog gelezen inderdaad.. Hij zal wel meer vrijheid krijgen bij ESP.

ieme
31 december 2008, 17:16
Oh ja dat had ik ook nog gelezen inderdaad.. Hij zal wel meer vrijheid krijgen bij ESP.

vrijheid? geld zal je bedoelen...

financiele vrijheid idd...

GibsUn
31 december 2008, 17:24
Voor ESP is het gewoon heel belangrijk dat James Hetfield met ESP blijft spelen,, hij is een van de grootste bronnen van inkomsten voor ESP((wat Amerika & Europa betreft))
Als James vraagt om een sig' voor hem uit te brengen zullen ze daar geen 2 keer nadenken.

terwijl Gibson absoluut geen nood heeft aan een artiest als JH om hun gitaren verkocht te krijgen..

bij ESP zal de uitwerking & productie dus wel het snelste zijn .. :satisfie:

JeanPaul du Vinnie
31 december 2008, 18:17
't Is ook gewoon een feit dat ESP veel meer dan Gibson een bedrijf is dat draait op signature-modellen. Dat toont zich ook in de contracten: een artiest met de status van Hetfield krijgt elk jaar een nieuwe. Met zo'n eis moet je bij Gibson niet afkomen.

Coolguy
31 december 2008, 18:25
Welke pickups zitten in die nieuwe ESP sig? Ik kan ze niet al te goed zien.
Hopelijk 'weeral' geen EMGs - die zijn er al genoeg. :dontgeti:

Vonk
31 december 2008, 18:27
Hoe duur zou het zijn om Gibson een opdracht te geven voor een kopie van degene die JH heeft? Meer dan $10.000?

Het enige bijzondere aan dat ding is dat kruis en wat strepen. Kun je zelf vast wel goedkoper voor elkaar krijgen. En dan nog een Gibson ook...

M.a.w. zonde van je geld volgens mij.

Orpheo
31 december 2008, 19:28
't Is ook gewoon een feit dat ESP veel meer dan Gibson een bedrijf is dat draait op signature-modellen. Dat toont zich ook in de contracten: een artiest met de status van Hetfield krijgt elk jaar een nieuwe. Met zo'n eis moet je bij Gibson niet afkomen.

zakk wylde krijgt dat wel voor elkaar, en 'les paul' ook...

GibsUn
31 december 2008, 20:50
Welke pickups zitten in die nieuwe ESP sig? Ik kan ze niet al te goed zien.
Hopelijk 'weeral' geen EMGs - die zijn er al genoeg. :dontgeti:

EMG 81 & 60

standaard Hetfield set-up..

ieme
1 januari 2009, 11:41
't Is ook gewoon een feit dat ESP veel meer dan Gibson een bedrijf is dat draait op signature-modellen. Dat toont zich ook in de contracten: een artiest met de status van Hetfield krijgt elk jaar een nieuwe. Met zo'n eis moet je bij Gibson niet afkomen.

grapjas, hoeveel les pauls denk je dat bijvoorbeeld Slash van gibson krijgt... en denk je dat Dave Grohl ooit voor een van zijn signature gibsons heeft hoeven betalen?

ieme
1 januari 2009, 11:42
ps. ik denk dat gibson hetfield met liefde 20 gitaren per jaar kado doet als hij dan daar alleen op gaat spelen....

Danieldg
1 januari 2009, 11:47
Idd, het is immers door Hetfield dat de Explorer zo populair is geworden. (waardoor ESP ook een lawsuit aan z'n broek kreeg).

Bartelomeus
1 januari 2009, 14:34
De Grinch sig' ,, Ik heb Hetfield deze eigenlijk nooit zien gebruiken :dontgeti:
Was ook een zéér gelimiteerd model. ((260+))
+ Het is een baritone volgens mij ((B E A D F♯ B))

Je hebt gelijk hij gebruikt deze gitaar volgens mij alleen bij St. Anger nummers, die zijn allemaal drop C gestemd dacht ik. en aangezien er geen St. Anger nummers meer live gespeeld worden zal je hem niet niet zo vaak meer zien :satisfie:

Op de DVD van Live in Korea gebruikt hij hem tijdens Frantic trouwens, Linkje!:
http://www.youtube.com/watch?v=Y-2MB00qwzo

soup
1 januari 2009, 16:29
Hebben ze dat gezegd dat ze geen St. Anger nummers meer live zouden spelen?


En die link van het optreden, dat optreden ziet er veel leuker uit dan die ik al heb meegemaakt op werchter. Sfeer binnen is beter/anders.

Bartelomeus
1 januari 2009, 17:28
Hebben ze dat gezegd dat ze geen St. Anger nummers meer live zouden spelen?


En die link van het optreden, dat optreden ziet er veel leuker uit dan die ik al heb meegemaakt op werchter. Sfeer binnen is beter/anders.

Dit optreden was niet binnen, naja een stadion zonder dak, kweenie of je dat binnen of buiten vind.
En die St. Anger songs, ik check vaak de setlists en ben al heel lang geen Anger nummers meer tegengekomen, volgens mij zelfs sinds die tour niet meer. Heb ik het zelf niet echt moeilijk mee ;)

JeanPaul du Vinnie
1 januari 2009, 17:47
grapjas, hoeveel les pauls denk je dat bijvoorbeeld Slash van gibson krijgt... en denk je dat Dave Grohl ooit voor een van zijn signature gibsons heeft hoeven betalen?
Ja, maar Gibson is veel selectiever in de artiesten die het aan zich bindt. Ga eens een kijkje gaan kijken op de homepage van ESP, je gaat het verschil in aanpak wel merken.

Demoi-crazy
1 januari 2009, 19:36
Ik kijk al uit naar de LTD versie van de nieuwe signature.... die zou wel eens op mijn lijstje kunnen komen te staan!!! Yeah...metal up your *ss!!!
:rockon:

pueblo
1 januari 2009, 21:05
dat kruis is een maltezers kruis. als eerste gebruikt door paters nonnen en kosters. inderdaad al in de middeleeuwen. het heeft verschillende betekenissen maar volgens mij stond het voor het "vrije geloof"

dit is een maltezers kruis
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6a/Civil_Ensign_of_Malta.svg/120px-Civil_Ensign_of_Malta.svg.png

ben vanhoof
15 januari 2009, 20:36
De esp versie staat nu officieel op de esp website:
http://www.espguitars.com/guitars_james.html

allochthomas
15 januari 2009, 21:05
dat ziet er bijzonder goed uit!

Mad mind
15 januari 2009, 21:50
Wat is eigenlijk het verschil tussen die Truckster ESP en de Truckster LTD?
Heeft dezelfde features.:chicken:

AgileGhost
15 januari 2009, 23:07
De esp versie staat nu officieel op de esp website:
http://www.espguitars.com/guitars_james.html

Ziet er raar uit, een Eclipse die een LP custom moet voorstellen... wel tof!

Tho
15 januari 2009, 23:09
jeuzus wat een monster.. gadverdamme

arcane
15 januari 2009, 23:41
Wat is eigenlijk het verschil tussen die Truckster ESP en de Truckster LTD?
Heeft dezelfde features.:chicken:

De relic is anders ;)

Mad mind
16 januari 2009, 09:14
Tja, maar dat valt toch niet hard op hoor. Kan iemand dan eens uitleggen voor een ESP noob wat het verschil is tussen ESP en LTD?

iWishmaster
16 januari 2009, 09:38
Tja, maar dat valt toch niet hard op hoor. Kan iemand dan eens uitleggen voor een ESP noob wat het verschil is tussen ESP en LTD?

ESP: Handgemaakt in Japan
LTD: Grotendeels lopende-band-werk in China

De 'top-lijn' van LTD gebruikt dezelfde hardware als ESP. Het enige verschil is dus het vakmanschap in hout-selectie en productie / afwerking bij deze modellen.
Tenminste, zo dacht ik het altijd, als ik er naast zit hoor ik het graag.

Overigens: Best mooi ding, vooral de pickups covers vind ik mooi, ik dacht dat dit niet kon bij EMG's, ook custom-made dus?

Tho
16 januari 2009, 11:05
ESP: Handgemaakt in Japan
LTD: Grotendeels lopende-band-werk in China

Nou.. volgens mij is ESP even goed lopende band werk, maar dan met een betere materiaalselectie, betere controle en betere afwerking en andere specs op de gitaren.

Hardguitar
16 januari 2009, 11:21
Best un tof ding,, maar net zoals de andere signatures veel te overpriced:angry:

Bartelomeus
16 januari 2009, 12:26
Shit, ik vind m wel vet, afgezien van dat kruis op de 12e fret.
Maar door die prijs zal ik er waarschijnlijk geen kopen, naja ik heb toch net een nieuwe LTD :P....

casper innosence
16 januari 2009, 13:41
ESP: Handgemaakt in Japan
LTD: Grotendeels lopende-band-werk in China



LTD's worden afhankelijk van de serie gemaakt in Indonesie (400serie) korea (1000serie) en China (alles onder de 400 serie).

Bartelomeus
16 januari 2009, 17:11
En zwaar GAS voor de Hammett Ouija!!, die er ook in LTD is, maar dan weer niet n het wit verdorie...

niekb
16 januari 2009, 18:27
Weet iemand of er grote duidelijke foto's zijn van die Les Paul Custom? Ik heb het web al afgespeurd maar er zijn niet zoveel afbeeldingen van te vinden.

Ik vind m wel vet. Die ESP vind ik dan weer jammer want die haalt t niet bij de Gibson.

Ik dacht trouwens altijd dat ie donker metallic groen was :chicken:
Hoe ik daar dan bij kom?

Philippe
19 januari 2009, 14:58
Die witte Ouija van Hammett is echt sick

http://www.espguitars.com/images/guitars/KH-2-Ouija_WHT.jpg

Mad mind
19 januari 2009, 16:01
Die witte Ouija van Hammett is echt sick

http://www.espguitars.com/images/guitars/KH-2-Ouija_WHT.jpg

:o:rockon:

Soulflyhigh
19 januari 2009, 21:32
Nou.. volgens mij is ESP even goed lopende band werk, maar dan met een betere materiaalselectie, betere controle en betere afwerking en andere specs op de gitaren.
Waar haal de dat vandaan? Inderdaad betere materiaalselectie en betere inspectie maar lopende band werk niet. Specs kunnen ook gewoon identiek zijn aan hogere reeksen Ltd's.

Tim..
20 januari 2009, 15:13
Die witte Ouija van Hammett is echt sick

http://www.espguitars.com/images/guitars/KH-2-Ouija_WHT.jpg

:o
ik vind de meeste metal-achtige-gitaren niet zo geweldig eruitzien, maar deze..

wow..:rockon:

Gothra
20 januari 2009, 15:29
De nieuwe metallica signature gitaren worden alleen in 2009 gemaakt, de nieuwe kh-2 ouija's zijn mooier vindt ik.


Waar haal de dat vandaan? Inderdaad betere materiaalselectie en betere inspectie maar lopende band werk niet. Specs kunnen ook gewoon identiek zijn aan hogere reeksen Ltd's.

Jaa het verschil is meestal alleen een elementje of een brug. Maar voornamelijk de kwaliteit van het hout dat ze gebruiken. En het naamkaartje natuurlijk.

Byor
20 januari 2009, 22:34
Waar haal de dat vandaan? Inderdaad betere materiaalselectie en betere inspectie maar lopende band werk niet. Specs kunnen ook gewoon identiek zijn aan hogere reeksen Ltd's.

Esp gitaren worden volgens mij wel aan de lopende band gemaakt,
de Customs daarentegen worden met de hand gemaakt.
Het verschil tussen Esp en Ltd zijn dat de specs iets kunnen verschillen
maar ook beter hout, betere afwerking met alles maar op.
En ook dat Esp gitaren in Japan worden gemaakt en Ltd uit Indonesia en
Korea.

En om ff ontopic te blijven, ik vindt de nieuwe signatures van zowel Kirk als
die van Teh Jaymz mooie gitaren alleen een beetje jammer van de hoge prijs
en beperkte aantal van de Iron Cross

Tho
20 januari 2009, 23:53
Waar haal de dat vandaan? Inderdaad betere materiaalselectie en betere inspectie maar lopende band werk niet. Specs kunnen ook gewoon identiek zijn aan hogere reeksen Ltd's.

Omdat het gewoonweg onmogelijk is om elke ESP hand te bouwen :) Kom op Jeroen, alleen customs worden handgemaakt. het is voornamelijk lopende band werk, en daar is helemaal niets mis mee. Ze worden gewoon veel beter gekeurd, en er zullen ook heus wel wat handjes aan zitten (freeswerk en zo)