PDA

View Full Version : onderhoud buizenversterker



FruscianteFan
30 december 2008, 22:40
Hallo,

Ik zit sinds kort in een bandje waar ik niet altijd beschikking heb over een goede versterker, maar waar ik wel al vrij binnenkort optredens mee heb. De ultieme smoes dus om eindelijk een buizenamp te kopen. Ik heb laatst één en ander uitgeprobeerd, en eigenlijk alleen de Fender Hotrod Deluxe viel in de smaak (Blues Junior was er niet) - Fender princeton reverb en concert reverb vielen behoorlijk tegen, evenals de Vox AC15.

Goed, het wordt dus een Hotrod Deluxe of Blues Junior. Enige probleem is dat ik het erg verleidelijk vind om er een in Engeland te bestellen, aangezien dat grofweg €200 goedkoper is dan in Nederland. Normaal gesproken koop ik grotere spullen altijd in een gewone winkel, en dat zou ik graag ook doen bij een versterker die zo nu en dan nieuwe buizen nodig heeft. Maar het is wel een hoop geld.

Vandaar dat ik me afvraag of het een gemis is als ik niet naar m'n gitaarboer kan voor nieuwe buizen. Is dat iets wat je zelf kunt doen als je een beetje technisch bent?

yhcmarc
30 december 2008, 22:46
Nieuwe buizen moet je uberhaubt niet bij je gitaarboer kopen, en ook niet door hem laten vervangen etc.

Buizen bestellen bij dr. tube / tone factory of iets dergelijks, laten vervangen en afstellen door een goede amp tech.

zjanke
30 december 2008, 23:49
Een goede amptech kan die buizen zelf ook leveren. Het is inderdaad erg verleidelijk en je moet je afvragen of je bij een garantiegevalletje nog steeds zo voordelig uit bent. Onderhoud en dergelijke moet je eigenlijk los zien van de aankoop.

Jantje Poen
31 december 2008, 09:57
Hot Rod Deluxe is éénvoudig zelf te biassen. Er zit hiervoor een trimpot op de printplaat en een bias testpunt (wordt aangegeven op de printplaat). Een multimeter van 15 euro en goede levensverzekering is misschien ook wel handig. Als je gaat Googelen vind je hier veel informatie over. JJ's als eindbuizen zou een goede upgrade zijn, kun je meteen de bias ook wat hoger zetten, op het maximum zelfs. De versterker (buizen) is wel gevoelig voor microfonie, te veel, te dicht bij elkaar. Gewoon blijven spelen en niets van aantrekken. Succes er mee!

FruscianteFan
31 december 2008, 10:30
Bedankt, zo te horen heeft het voor het onderhoud maar weinig voordeel om de versterker in de buurt te kopen.

Dan ben ook nog benieuwd of mensen hier me kunnen vertellen of de Blues Junior en de Hotrod Deluxe echt anders klinken? Zoals gezegd, ik heb alleen de Hotrod kunnen testen, maar als ze ongeveer hetzelfde klinken zijn er flink wat redenen om de BJ te nemen (prijs, gewicht, 1 kanaal, mastervolume).

Jantje Poen
31 december 2008, 18:06
BJ is anders dan HRD

Beide hebben mooi geluid

BJ is meer blues

HRD is meer rock

BJ gaat hard zat, maar minder features (effect loop, geen Bias trimpot, EL84)

Fiendish
31 december 2008, 18:31
Zeg, in de UK hebben ze toch andere netspanning en andere stekkers dan wij hier in Nederland ?
Gaat dat niet voor problemen zorgen als 'ie daar een amp besteld ?

marter544
31 december 2008, 18:56
Misschien een idee om een stickie te maken, met een lijst van goede amptechs, ingedeeld per regio?

Mitch
31 december 2008, 19:14
Zeg, in de UK hebben ze toch andere netspanning en andere stekkers dan wij hier in Nederland ?
Gaat dat niet voor problemen zorgen als 'ie daar een amp besteld ?

Het is al een paar keer voorbij gekomen de laatste tijd, maar van het verschil in spanning (240 daar, 230 hier) ga je gen last hebben en aangezien de meeste amps gewoon een euro-aansluiting hebben knal je er gewoon hier een normale voedingskabel in. Waarom denk je dat er steeds zo opgewonden wordt gedaan over de lage prijzen in Engeland? :D

Chris Winsemius
31 december 2008, 19:25
Het verschilt toch wat, in Engeland draait de stroom links om en elders rechts om.....

:seriousf:

Flauw. Met 'n euro-chassisdeel is gewoon 'n NL-snoer mogelijk en bij 'n vast snoer vervang je gewoon de net-stekker. Laatste is niet echt lastig maar als je niet 100% zeker bent dan is het aan te raden even iemand er bij te halen die wat vaker stekkers heeft vervangen oid.

Fiendish
1 januari 2009, 02:28
Het is al een paar keer voorbij gekomen de laatste tijd, maar van het verschil in spanning (240 daar, 230 hier) ga je gen last hebben en aangezien de meeste amps gewoon een euro-aansluiting hebben knal je er gewoon hier een normale voedingskabel in. Waarom denk je dat er steeds zo opgewonden wordt gedaan over de lage prijzen in Engeland? :D

Geen idee, daar ik op zich tevreden ben met wat ik heb, en dus niet constant aan het checken ben wat waar precies het goedkoopste is :)
Het enige wat mij nu op het moment interesseerd zijn van die DIY amp kits :satisfie: ;)

E-J
1 januari 2009, 13:20
Na verschillende versterkers op verschillende plaatsen te laten nakijken, heb ik inmiddels één heel goed adresje gevonden waar ik voortaan mijn versterkers naartoe breng. In mijn ogen is de kans groot dat de "plaatselijke gitaarboer" duur is, minder ervaren/minder kennis van zaken heeft, traag is én niet zo vriendelijk (althans die in de regio Sittard/Maastricht).

Ik bracht vroeger een versterker naar de plaatselijke gitaarboer voor nieuwe buizen + bias afstellen en de boel grondig na te kijken. Na twee maanden had ik hem pas weer terug en ik moest 200 euro betalen!! Voor enkel nieuwe buizen. Die man zei dat Groove Tubes de beste waren en de rest rommel. En de versterker nakijken? Het is een Fender dus was dat niet nodig, zo verklaarde hij later. Maar ja hoor, de versterker begon na een maand kuren te krijgen. Op emails reageert de beste man niet of nauwelijks, over de telefoon is hij nors en in real life hetzelfde verhaal. Het lag zeker niet aan hem! En als 'ie kapot is moet je hem maar weer langs brengen. Ben ik dat ding weer een tijd lang kwijt en flink wat geld lichter!

Nu breng ik mijn versterker al een tijdje bij een man die mijn versterker vaak al binnen een week af heeft, er zichtbaar plezier in heeft, de boel grondig schoonmaakt en nakijkt, graag tekst en uitleg geeft en minder dan de helft ervoor vraagt.

Ik heb eens rondgemaild en gebeld voordat ik mijn Marshall wegbracht voor nieuwe buizen. Ik verbaasde me over de prijzen. De duurste vroeg serieus meer dan 300 euro. Uiteindelijk hoefde ik nog geeneens de helft te betalen. Er is serieus veel verschil... :confused:

Ik weet niet of dit overal zo is maar ik hoop het niet!

Ibanez666
1 januari 2009, 13:37
Ik bracht vroeger een versterker naar de plaatselijke gitaarboer voor nieuwe buizen + bias afstellen en de boel grondig na te kijken. Na twee maanden had ik hem pas weer terug en ik moest 200 euro betalen!! Voor enkel nieuwe buizen. Die man zei dat Groove Tubes de beste waren en de rest rommel. En de versterker nakijken? Het is een Fender dus was dat niet nodig, zo verklaarde hij later. Maar ja hoor, de versterker begon na een maand kuren te krijgen. Op emails reageert de beste man niet of nauwelijks, over de telefoon is hij nors en in real life hetzelfde verhaal. Het lag zeker niet aan hem! En als 'ie kapot is moet je hem maar weer langs brengen. Ben ik dat ding weer een tijd lang kwijt en flink wat geld lichter!

!


wat een debiel die vent! Snap alleen niet dat je er 2 maanden op gaat zitten wachten...

E-J
1 januari 2009, 13:51
wat een debiel die vent! Snap alleen niet dat je er 2 maanden op gaat zitten wachten...

Tja, je wilt uiteindelijk toch je versterker weer terug. Ik heb niet hoe vaak gebeld en even langsgegaan.

Net zoals bij vrienden: uiteindelijk weet je wel op wie je kunt bouwen en op wie niet ... ;)

FruscianteFan
20 januari 2009, 16:55
Ok, de Blues Junior is binnen, mijn vader heeft er een andere stekker op gezet. Hij doet het en klinkt om verliefd op te worden!

Er komt wel een beetje een brandlucht van af en er kraakt af en toe iets. Maar dat boeit niet, eerst maar eens zien of ik daar echt last van ga hebben.

guitarkid
20 januari 2009, 17:58
Ok, de Blues Junior is binnen, mijn vader heeft er een andere stekker op gezet. Hij doet het en klinkt om verliefd op te worden!

Er komt wel een beetje een brandlucht van af en er kraakt af en toe iets. Maar dat boeit niet, eerst maar eens zien of ik daar echt last van ga hebben.

Ach, zolang de vlammen er niet uitslaan..... :D
En dat kraken, dat is nieuwigheid, dat gaat wel over. Op de één of andere manier.......

Gr. C.

FruscianteFan
20 februari 2009, 14:50
Het kraken zit er nog steeds in. Ook ben ik tot de conclusie gekomen dat één van de eindbuizen (althans, het is er eentje die in zo'n 'rekje' hangt) eigenlijk gewoon niet brandt. Het was me al eerder opgevallen, door de spiegeling van de andere buisjes lijkt-ie heel zacht te branden.

Wat betekent dit precies? Ik speel er nu dagelijks thuis mee (een uur of 4, 5 per dag. Staat meestal een uur of 8 achter elkaar aan), ik repeteer ermee en heb ermee opgetreden. Dus dat het buisje niet brandt, is eigenlijk geen probleem. Maar schiet de boel in volume en power omhoog als het gefixed wordt? Of is het gewoon normaal als er eentje niet lijkt te branden?

Ik zit nu namelijk een beetje te twijfelen tussen "als het werkt, moet je er niet aan sleutelen" en "eigenlijk doet-ie het niet zoals-ie het zou moeten doen". Oh, en ik heb zondag een optreden ;)

sjaak1990
20 februari 2009, 15:06
Het kraken zit er nog steeds in. Ook ben ik tot de conclusie gekomen dat één van de eindbuizen (althans, het is er eentje die in zo'n 'rekje' hangt) eigenlijk gewoon niet brandt. Het was me al eerder opgevallen, door de spiegeling van de andere buisjes lijkt-ie heel zacht te branden.

Wat betekent dit precies? Ik speel er nu dagelijks thuis mee (een uur of 4, 5 per dag. Staat meestal een uur of 8 achter elkaar aan), ik repeteer ermee en heb ermee opgetreden. Dus dat het buisje niet brandt, is eigenlijk geen probleem. Maar schiet de boel in volume en power omhoog als het gefixed wordt? Of is het gewoon normaal als er eentje niet lijkt te branden?

Ik zit nu namelijk een beetje te twijfelen tussen "als het werkt, moet je er niet aan sleutelen" en "eigenlijk doet-ie het niet zoals-ie het zou moeten doen". Oh, en ik heb zondag een optreden ;)

Je eindbuizen moeten allemaal wel werken hoor. Anders ga je je versterker ook fout belasten, lijkt me niet goed voor trafo's etc.

Arjan12
20 februari 2009, 15:22
Het kraken zit er nog steeds in. Ook ben ik tot de conclusie gekomen dat één van de eindbuizen (althans, het is er eentje die in zo'n 'rekje' hangt) eigenlijk gewoon niet brandt. Het was me al eerder opgevallen, door de spiegeling van de andere buisjes lijkt-ie heel zacht te branden.

Wat betekent dit precies? Ik speel er nu dagelijks thuis mee (een uur of 4, 5 per dag. Staat meestal een uur of 8 achter elkaar aan), ik repeteer ermee en heb ermee opgetreden. Dus dat het buisje niet brandt, is eigenlijk geen probleem. Maar schiet de boel in volume en power omhoog als het gefixed wordt? Of is het gewoon normaal als er eentje niet lijkt te branden?

Ik zit nu namelijk een beetje te twijfelen tussen "als het werkt, moet je er niet aan sleutelen" en "eigenlijk doet-ie het niet zoals-ie het zou moeten doen". Oh, en ik heb zondag een optreden ;)

Ik heb ook iets soortgelijks gehad, de buis maakte niet goed contact. De buizen goed af laten koelen en de betreffende buis dan van onder even aanduwen. Dat hielp bij mij. Je merkt geen verschil in geluid, wat modderig en vervormd ofzo?

sjaak1990
20 februari 2009, 15:57
Ik heb ook iets soortgelijks gehad, de buis maakte niet goed contact. De buizen goed af laten koelen en de betreffende buis dan van onder even aanduwen. Dat hielp bij mij. Je merkt geen verschil in geluid, wat modderig en vervormd ofzo?

Ik dacht ook al aan een slecht contact, gewoon ff er goed in duwen dan. Lijkt me wel raar als dat nodig is.