PDA

View Full Version : gitaar versterker live



geertjan_83
30 december 2008, 23:02
Beste gitaarnetters,

Diegenen die in een band spelen kennen het misschien wel: klachten van je mede muzikanten dat de gitaarversterker live veel te hard staat. Daar waar keyboard en zang via in-ear/ monitor op het podium versterkt word, functioneert een gitaarversterker vaak als monitor voor de gitarist. Vaak zijn het buizenversterkers die al een bepaald volume moeten hebben om "lekker" te klinken. Ikzelf heb slechts een 50 watt buizenampje die ik nog niet eens op standje 1 heb staan, maar dit word al vaak als "te hard" bevonden.

Hoe gaan jullie hier mee om? luisteren jullie naar jullie medebandleden en offeren jullie wat volume op? Of draaien jullie juist je full-stack nog wat verder open? :) Of zijn er nog andere creatieve oplossingen?

Meikel
30 december 2008, 23:56
Ik zoek een midden weg. Zet dat ding in de buurt van de drummer en ga voor aan de buhn staan luisteren of ik mijn versterker hoor en de drummer op een zelfde volume. Maar dat ik het zeker niet ga overheersen.
Als ik het te weinig vind vraag ik wat op m'n monitor als die mogelijkheid er is. Anders moet ik maar wat dichter bij m'n amp gaan staan.

De bedoeling is om een goeie mix te vinden on stage, ik heb dan wel ut geluk dat we maar met 4en zijn, drumster, zangeres, bassist en ik. Bassist speelt zelfs zonder Amp en doet alles via zn FX pedaal wat DI out heeft.
Dus ik ben zelf de gene die het kan maken of breken voor iedereen.

Als je on stage een aardige sound hebt, dan speelt ook alles veel lekkerder en ja ik offer me op als de rest vind dat het te hard staat. Maar ik denk dat die klachten niet snel zullen komen.

Op repetities roep ik wel vaker tegen de bassist dat ie te hard staat (maar hij staat ook achter z'n amp te spelen).

bert k
31 december 2008, 00:48
Als het een combo is: zet hem een beetje schuin, zodat je het geluid op je hoofd richt ipv je voeten warm te houden. En uiteraard niet op je medemuzikanten richten.

aaronstonebeat
31 december 2008, 03:00
Met mijn inmiddels ter ziele gegane trio richtte ik de versterker vaak juist wel vanaf de zijkant naar het midden van het podium; dan konden we 'm alledrie goed horen en vanaf de kant van de PA geen gezeur dat het gitaargeluid te hard is.
Terecht komt het gezeur vaak van de geluidmensen: als iets overal overheen van het podium knettert, kun je geen goede mix maken.

Binnen de band helemaal geen probleem dus, maar we waren ook maar een trio en ik had alleen met een drummer en een bassist te maken. Was erg lekker.

Maar in een grotere band kan ik me het wel een beetje voorstellen. Overigens kan een 50 W versterker verschrikkelijk hard gaan. Die van mij is 60 en heeft bij optredens nog nooit verder open gestaan dan 1/3, zelfs als er alleen maar een zanginstallatie was, geen PA.
Misschien juist een kleinere versterker die je wat verder open kunt draaien? En hoe dan ook opletten, ben ik al de 3de die het zegt, dat je in de vuurlinie van de versterker staat. Het geluid spuit er ahw maar in een heel smalle straal uit.

pimmetje
31 december 2008, 12:05
Als het een combo is: zet hem een beetje schuin, zodat je het geluid op je hoofd richt ipv je voeten warm te houden. En uiteraard niet op je medemuzikanten richten.+1 !!!
Koop een versterkerstandaard, waardoor dat ding iets meer richting jouw hoofd gericht staat.
In een van mijn bands gebruiken we een paar van deze: http://www.maxguitarstore.com/store/index.php?productID=3301

Als je je amp aan jouw kant van het podium zet en dan op korte afstand over de grond laat blazen, horen jouw knieen 't meeste van het geluid. Iets hoger zetten helpt vaak al, maar ook niet per se als je echt compact staat.

Te goed op je hoofd richten is overigens ook niet altijd prettig, maar dat is een kwestie van even wat proberen. Je kan daarbij overigens ook een beam-blocker proberen. Hoeft niet per se zo eentje van Weber te zijn, je kan ook zelf ff voor de test iets in elkaar knutselen dat je voor 't midden van je speaker(s) plaatst om het (hogere) geluid meer te spreiden.

joeyonfire
31 december 2008, 12:36
ik heb 2 jaar geleden een kleine monitor met enkel volume-regeling gekocht. speciaal voor optredens waar geen pa of monitors aanwezig waren.
gewoon in de tweede speakeruitgang prikken. geluid van de versterker afstellen. en dan met de volume-regeling op de monitor je eigen geluid hoorbaar maken.

ideaal!
je hoort eigenlijk iedereen maar ook jezelf

bert k
31 december 2008, 12:51
Snap ik niet. Je gaat je gitaarversterker nogmaals versterken met een monitor. Waarom richt je dan niet gewoon je amp beter?

arjanb01
31 december 2008, 12:57
Ikzelf heb een 3 kanaals 100 watt top en in overleg met de geluidsman stel ik hem aan de zijkant van het podium op, hoog op een kist, zodat mn geluid op mij is gericht. Qua volume heb ik alle 3 kanalen op de helft staan en het master volume op 1/3 tot de helft (voor solo's). Uitversterkt met 2 Shure SM57 mics en ik heb zowel op het podium als in de zaal een lekker breed geluid.

Mn laatste optreden ook zo gedaan en ik kreeg alleen maar complimenten van mn mede bandleden. De toetsenist die aan de andere kant van het podium stond kon mij prima horen en de rest ook. We zijn dan wel met een 10 mans band, dus vandaar die 100 watt :dance:

joeyonfire
31 december 2008, 13:40
Snap ik niet. Je gaat je gitaarversterker nogmaals versterken met een monitor. Waarom richt je dan niet gewoon je amp beter?
met een 2x12 speaker en een top gaat richten een beetje moeilijk.
mijn eerste doel is om een goede bandmix neer te zetten voor het publiek. en dat is vaak tegenstrijdig met het geluid voor mezelf
is een simpele oplossing van 50 euro en je hebt op 2 manieren goed geluid

als we zonder pa spelen zetten we onze versterkers zodicht mogelijk bij elkaar zodat het geluid van 1 kant op komt.
daarnaast hebben we allemaal onze eigen monitors.

Mitch
31 december 2008, 15:52
Slechts 50W? :D 't Is maar hoe je 't bekijkt... als -ie op standje 1 al als te hard wordt gezien is het een heel slecht instelbare amp of heb je echt heel zeikerige bandleden!
De truuk met versterkerstandaards vond ik zelf niet prettig werken. Omdat de combo geen contact heeft met de vloer klinkt het toch allemaal wat dunner. Ik ben later overgegaan op Beamblockers en dat werkt voor mij een stuk prettiger. Betere spreiding, kast kan gewoon op de grond blijven en je hoort jezelf prima.
Over 2x12 cabs: ik heb er bewust voor gekozen om een diagonale 2x12 te laten maken (bij Vernet), zodat je de voordelen van een horizontale en een verticale combineert. Heeft genoeg hoogte zodat -ie niet hoger geplaatst hoeft te worden zoals een horizontale 2x12 en het klinkt niet zo gefocust als een verticale 2x12. Ideale investering geweest, absolute aanrader!

Harald
31 december 2008, 15:56
Ikzelf heb een 3 kanaals 100 watt top en in overleg met de geluidsman stel ik hem aan de zijkant van het podium op, hoog op een kist, zodat mn geluid op mij is gericht. Qua volume heb ik alle 3 kanalen op de helft staan en het master volume op 1/3 tot de helft (voor solo's). Uitversterkt met 2 Shure SM57 mics en ik heb zowel op het podium als in de zaal een lekker breed geluid.

Mn laatste optreden ook zo gedaan en ik kreeg alleen maar complimenten van mn mede bandleden. De toetsenist die aan de andere kant van het podium stond kon mij prima horen en de rest ook. We zijn dan wel met een 10 mans band, dus vandaar die 100 watt :dance:

Maar als je met een 10 mans band speelt neem ik aan dat jullie op wat grotere podia spelen. Als we de ruimte hebben is volume eigenlijk nooit zo'n probleem in mijn ervaring. Juist op de kleine podia is het vaak enorm lastig om als gitarist een lekkere sound te hebben, terwijl de rest daar geen last van heeft. Hoor mezelf voor solo's sowieso het liefst wat harder, en heb het liefst dat het geluid snel feedbackt, als het even kan op de rand van onbeheersbaar. Dat is op een klein podium meestal niet mogelijk. Bovendien spelen we het liefst niet al te hard, zodat eigenlijk alleen de zang en de piano (die we alleen bij een paar nummers gebruiken) over monitors hoeft.

Versterker goed richten, evt. van de rest van de band af lijkt me, naast een kleinere versterker, de beste optie. Je zou hem, als hij doorversterkt wordt, ook als monitor (gekanteld) voor je kunnen zetten. Moet dat wel een beetje 'bierveilig' kunnen. Als de rest met in ear monitoring speelt lijkt me dat trouwens nog lastiger. Aangezien je je versterker niet optimaal kunt gebruiken, zou je ook een modelingbak kunnen gebruiken en ook op in ear monitoring overstappen. Heb er zelf geen ervaring mee. Hier op het forum heeft LaurentB iig zo wel gespeeld. Grote nadeel daarvan lijkt me dat je de interactie tussen gitaar en versterker mist. Speel je vooral clean is dat weer niet zo'n probleem, maar voor het leukere scheurwerk is die toch wel belangrijk.

Nobler
31 december 2008, 16:16
Ik heb een Vox AC30, dus 'maar' 30 watt, maar ik mag hem van de geluidsman nooit hard zetten. Het geluid moet dus in feite van een tubescreamer komen. Jammer. Ik ben op zoek geweest naar een kleiner versterkertje, maar dan moet je ook vaak concessies doen aan de kwaliteit van het geluid, zeker met een combootje met kleinere speakers. Hou overigens ook rekening met het straaleffect. Als je je combo op de grond zet blaast het geluid langs jou heen, maar wel recht in de oren van de voorste toeschouwers. Ga maar eens met een lang snoer tussen hen in staan en dan begrijp je het wel. Tegenwoordig laat ik de geluidsman de amp afstellen zoals hij wil, en met een microfoon doorversterken. Dan kan hij regelen. Voor mijn eigen geluid, wat ik nodig heb om lekker te kunnen spelen, gebruik ik dan mijn Laney LC15, die ik bijna plat onder mijn zangmicrofoonleg met de speaker bijna omhoog, zodat hij me in het oor blaast. Ik stuur beide amps aan via de twee uitgangen van een stereochorus.

pimmetje
31 december 2008, 17:20
met een 2x12 speaker en een top gaat richten een beetje moeilijk.Het is natuurlijk niet verplicht om je top op je cab te zetten, he.
Je kan ook die 1x12 op zo'n standaardje klappen en je top er niet op zetten... op een stoel ernaast of erachter bijvoorbeeld of op de versterker van iemand die 'm niet schuin zet :D.

Ukeloeder
31 december 2008, 18:34
Zo'n beamblocker werkt ook echt? Ik kreeg altijd er van langs van m'n bassist dat er een straal fuzz uit m'n Fender EightyFive kwam waar hij bijna niet doorheen kon lopen. Wij losten het dan op door hem anders te plaatsen.

Mitch
31 december 2008, 19:49
Ik heb een Vox AC30, dus 'maar' 30 watt, maar ik mag hem van de geluidsman nooit hard zetten. ..... Tegenwoordig laat ik de geluidsman de amp afstellen zoals hij wil, en met een microfoon doorversterken. Dan kan hij regelen. Voor mijn eigen geluid, wat ik nodig heb om lekker te kunnen spelen, gebruik ik dan mijn Laney LC15, die ik bijna plat onder mijn zangmicrofoonleg met de speaker bijna omhoog, zodat hij me in het oor blaast. Ik stuur beide amps aan via de twee uitgangen van een stereochorus.
Seriously, dat is de één van de mafste live rigs die ik tot nu toe gehoord heb. Een AC30 die je door de geluidsman laat regelen en een LC15 die je op je kop zet? Wauw.
Als je een beetje drive van je AC30 wil kun je 'm ook laten uitrusten met een mastervolume. Mits goed uitgevoerd levert dat een prima manier op om een randje crunch op beschaafdere volumes te halen.


Zo'n beamblocker werkt ook echt? Ik kreeg altijd er van langs van m'n bassist dat er een straal fuzz uit m'n Fender EightyFive kwam waar hij bijna niet doorheen kon lopen. Wij losten het dan op door hem anders te plaatsen.
Er is een ietsiepietsie aan info te vinden in een niet al te groot topic in Moderne versterkers :D Het werkt geweldig, lees het topic er maar op na.

joeyonfire
1 januari 2009, 04:36
Het is natuurlijk niet verplicht om je top op je cab te zetten, he.
Je kan ook die 1x12 op zo'n standaardje klappen en je top er niet op zetten... op een stoel ernaast of erachter bijvoorbeeld of op de versterker van iemand die 'm niet schuin zet :D.

allemaal slimme tips.

maar we hebben mooie vlaggen voor onze speakers hangen en mij speaker staat al op de box van mijn top.

maar uiteindelijk is een monitor toch het fijnst omdat je jezelf van voren hoor en niet van achter wat een misvormd geluid geeft

arjanb01
1 januari 2009, 21:46
Maar als je met een 10 mans band speelt neem ik aan dat jullie op wat grotere podia spelen. Als we de ruimte hebben is volume eigenlijk nooit zo'n probleem in mijn ervaring. Juist op de kleine podia is het vaak enorm lastig om als gitarist een lekkere sound te hebben, terwijl de rest daar geen last van heeft. Hoor mezelf voor solo's sowieso het liefst wat harder, en heb het liefst dat het geluid snel feedbackt, als het even kan op de rand van onbeheersbaar. Dat is op een klein podium meestal niet mogelijk. Bovendien spelen we het liefst niet al te hard, zodat eigenlijk alleen de zang en de piano (die we alleen bij een paar nummers gebruiken) over monitors hoeft.

Versterker goed richten, evt. van de rest van de band af lijkt me, naast een kleinere versterker, de beste optie. Je zou hem, als hij doorversterkt wordt, ook als monitor (gekanteld) voor je kunnen zetten. Moet dat wel een beetje 'bierveilig' kunnen. Als de rest met in ear monitoring speelt lijkt me dat trouwens nog lastiger. Aangezien je je versterker niet optimaal kunt gebruiken, zou je ook een modelingbak kunnen gebruiken en ook op in ear monitoring overstappen. Heb er zelf geen ervaring mee. Hier op het forum heeft LaurentB iig zo wel gespeeld. Grote nadeel daarvan lijkt me dat je de interactie tussen gitaar en versterker mist. Speel je vooral clean is dat weer niet zo'n probleem, maar voor het leukere scheurwerk is die toch wel belangrijk.


+1 We spelen met onze band inderdaad op grotere podia, we moeten toch weg te zetten zijn met zn 10en. Volume moet wel goed geregeld zijn als je met zn 10en bent hoor, zo makkelijk is het ook niet.
Qua scheurwerk heb je toch een buizenbak nodig, dat ben ik met je eens. Qua clean kom je met modelling een heel eind idd.

Nobler
2 januari 2009, 18:12
Seriously, dat is de één van de mafste live rigs die ik tot nu toe gehoord heb. Een AC30 die je door de geluidsman laat regelen en een LC15 die je op je kop zet? Wauw.
Als je een beetje drive van je AC30 wil kun je 'm ook laten uitrusten met een mastervolume. Mits goed uitgevoerd levert dat een prima manier op om een randje crunch op beschaafdere volumes te halen.

Ik kan met een tubescreamer net een mooie vervorming uit de AC30 halen, maar wil ik mezelf goed kunnen horen staat het áltijd te hard voor de geluidsman die we meestal hebben. Ik heb van alles geprobeerd, beamblockers, Marshall Powerbrake en inmiddels op de AC30 gebouwde mastervolume (ik heb een versie zonder top boost), ook omdat ik liever gebruik wilde kunnen maken van de buizenoversturing van deze mooie versterker dan dat ik dat met een transistor-overdrive moest bereiken, maar nogmaals, steeds te hard. Als ik het volume vol open zet en het volume met de master terugschroef naar een aanvaardbaar niveau heb ik overigens nog steeds alleen maar een randje en voor solo's wil ik graag iets meer, zodat ik nu bezig ben te experimenteren met andere versterkers. Maar de LC15 geeft als je hem als monitor gebruikt echt een gaaf geluid, eigenlijk heel Vox achtig, maar dan wat meer overstuurd. Dus hoe vreemd je het ook mag vinden, het bevalt mij heel goed.

geertjan_83
3 januari 2009, 11:06
Al heel wat slimme tips voorbij zien komen. Mijn versterker op een flightcase zetten deed ik altijd al, zodat ie wat meer op oorhoogte komt. Overigens heb ik de afgelopen twee optredens gedaan met twee verschillende oplossingen. De eerste was met een externe geluidsman, hierbij hadden we de luxe dat er voor iedere muzikant een aparte monitor(groep) aanwezig was. Bij dit optreden heb ik mijn versterker flink zachter gezet, en het geluid via de monitor terug laten komen. Ik kon mijzelf goed horen, maar het ging wel ten koste van mijn eigen sound. Klonk (in ieder geval op het podium) veel dunner en scheller dan op normale volume via mijn versterker.

tweede optreden hadden we twee monitor groeppen. Kon mij versterker dus niet erg hard over een monitor terug laten komen. Gitaarversterker dus maar wat harder. Onze toetsenist heeft hier altijd het meeste last van (hij staat altijd achter mij) dus in overleg de versterker incl filghtcase naast hem neergezet en iets verder naar voren geschoven, zodat het geluid langs hem heen blies.

Blijft altijd lastig om een goeie podium mix te maken, zo heb ik ook nog altijd problemen om de andere gitarist goed te horen, en die heeft weer zo zijn eigen problemen :)

Rick trodat
4 januari 2009, 13:15
Tja geluidsmensen. Grappig genoeg liggen ze altijd overhoop met de gitaristen.

Ik vraag me af hoe ze dat met de oude fenderbakken deden, die vroeger bijna helemaal open stonden, zonder mastervolume.

Zelfde probleem nu met mij. Vroeger had ik ook een ac30 en nu een hook el34. Geluidsman kon niet overweg met de druk die de hook levert.
Nu mag mijn hook op de drive kanalen niet verder dan standje 1,5. En dit heb ik maar naast me neergelegt.

aaronstonebeat
4 januari 2009, 13:26
Vroeger had je ook geen PA systemen zoals nu. Ik geloof dat dat pas in de jaren '70 begon te komen. Het was backline en iets om over te zingen, vaak de een of andere huisinstallatie. Kijk maar eens naar filmpjes uit de jaren '50 en '60, daar zie je nooit grote PA-boxen en monitoren.

Neem dat zinnetje uit 'Let there be rock': one night in a club called the shakin' hand, there was 42 decibel rockin' band. Kennelijk werd dat ooit als luid ervaren.

Han S
4 januari 2009, 14:51
Vroeger had je ook geen PA systemen zoals nu. Ik geloof dat dat pas in de jaren '70 begon te komen. Het was backline en iets om over te zingen, vaak de een of andere huisinstallatie. Kijk maar eens naar filmpjes uit de jaren '50 en '60, daar zie je nooit grote PA-boxen en monitoren.

Neem dat zinnetje uit 'Let there be rock': one night in a club called the shakin' hand, there was 42 decibel rockin' band. Kennelijk werd dat ooit als luid ervaren.

http://www.bbc.co.uk/music/sevenages/assets/events/stadium-rock/beatles-at-shea-stadium/gallery/1.jpg

15 augustus 1965, The Beatles in Shea Stadium New York, spelen voor 56.000 man/vrouw. Geen PA, alleen een aantal van die zangzuiltjes die je ook in kerken ziet hangen. Niemand heeft de Beatles kunnen horen, inclusief de Beatles zelf want het gekrijs van de dames overstemde alles.

http://www.newsday.com/media/photo/2008-03/37233613.jpg

Het eerste PA kwam met The Greatful Dad, dat was de eerste keer dat er een echt PA werd gebruikt. Overigens waren er al in de jaren 30 bassbins met vier keer 18 inch er in, waar je gewoon doorheen kon lopen en de speakers aan de achterkant bekijken. Deze stonden in grote bioscopen en waren niet transportabel.

Hier een overzicht van de Beatles 'PA' in 1965:

http://i.pbase.com/v3/53/562753/2/44492308.8AUGBEATLESShea07.jpg

Let op die zangzuiltjes voor het podium. Of de drums werden versterkt? Nee dus.

aaronstonebeat
4 januari 2009, 15:15
Niemand heeft de Beatles kunnen horen, inclusief de Beatles zelf want het gekrijs van de dames overstemde alles.


Ik meen dat dat ook de reden was dat ze stopten met optreden?

Leuk die foto's! Gek dat ik alleen de laatste niet zie op het forum, maar wel als ik de url van het plaatje kopieer en in een browservenster open :???:

EDIT:
Aha, nu wel dus :)

Duff
4 januari 2009, 17:39
Vroeger had je ook geen PA systemen zoals nu. Ik geloof dat dat pas in de jaren '70 begon te komen. Het was backline en iets om over te zingen, vaak de een of andere huisinstallatie. Kijk maar eens naar filmpjes uit de jaren '50 en '60, daar zie je nooit grote PA-boxen en monitoren.

Neem dat zinnetje uit 'Let there be rock': one night in a club called the shakin' hand, there was 42 decibel rockin' band. Kennelijk werd dat ooit als luid ervaren.

42 decibel lijkt me een beetje sterk, een gesprek in een stille huiskamer is al 60 decibel.

aaronstonebeat
4 januari 2009, 17:44
42 decibel lijkt me een beetje sterk, een gesprek in een stille huiskamer is al 60 decibel.

Dat is ook zo. Misschien dan Bon Scott een beetje overdreef, of liever onderdreef.
Maar toch zullen in de loop van de decennia de geluidsniveaus behoorlijk zijn toegenomen.

pimmetje
4 januari 2009, 17:47
Ik heb het nummer meteen maar ff opgezet (nooit een straf :D) en dat zinnetje 3x langs laten komen. Er lijkt idd "42 decibel" gezongen te worden.... was me nooit eerder opgevallen.

Han S
4 januari 2009, 18:08
Is het jullie al opgevallen dat de Beatles ook helemaal geen monitoring hadden? Hoe ze hebben kunnen zingen zal een raadsel blijven.

skanky
4 januari 2009, 18:28
Is het jullie al opgevallen dat de Beatles ook helemaal geen monitoring hadden? Hoe ze hebben kunnen zingen zal een raadsel blijven.

Han, de Beatles speelden in het Shea Stadium over de stadion-speakers dus er was wel iets van versterking. Maar dat stelde destijds ook nog niks voor.

Maar de Beatles waren gewoon super-talenten....vanmiddag weer even in het boek: 'recording the beatles' gebladerd. Sgt Pepper op een 4-sporen Studer J37, wat een waanzin. De andere helden van Sgt. Pepper zijn toch echt de balance engineer Geoff Emerick en Tape-Op Richard Lush. Wat een baan hadden die gasten.......

aaronstonebeat
4 januari 2009, 19:09
Op Ringo Starr's MySpace staat een filmpje waarin hij vertelt over dat optreden in het Shea Stadium.
http://www.myspace.com/ringostarr

Ze konden zichzelf daar niet of nauwelijks horen en het was idd de aanleiding om te stoppen met toeren.

Han S
4 januari 2009, 19:32
Han, de Beatles speelden in het Shea Stadium over de stadion-speakers dus er was wel iets van versterking. Maar dat stelde destijds ook nog niks voor.

Maar de Beatles waren gewoon super-talenten....vanmiddag weer even in het boek: 'recording the beatles' gebladerd. Sgt Pepper op een 4-sporen Studer J37, wat een waanzin. De andere helden van Sgt. Pepper zijn toch echt de balance engineer Geoff Emerick en Tape-Op Richard Lush. Wat een baan hadden die gasten.......

Heb je wel eens een J37 gehoord? Is buitengewoon hoor en ook vooral een lust om de binnenkant te zien, is echt zwitsers vakwerk.

barno
4 januari 2009, 19:40
begindagen PA ... those were the days. er is een filmpje van early Deep Purple waarbij John Lord onhoorbaar is tot je op einde van het nummer zo'n hippie een gevallen micro voor zijn box ziet terugzetten

En wat te denken van de pré Charlie Christian ritmegitaristen in Big Jazz bands: die hoorden niet alleen zichzelf niet, niemand hoorde ze ...

skanky
4 januari 2009, 20:11
Heb je wel eens een J37 gehoord? Is buitengewoon hoor en ook vooral een lust om de binnenkant te zien, is echt zwitsers vakwerk.

Nee helaas niet, misschien moet ik maar eens bij Puck Leek langs.....en dan niet alleen voor de J37 ook voor de rest van z'n 'museum'

Han S
4 januari 2009, 21:53
Bij Puck langs gaan is altijd een belevenis en vraag dan of je die J37 van binnen mag zien. Vier sporen op één inch en dat is wel het beste wat je ooit te horen zult krijgen als je er mee mag werken.

skanky
5 januari 2009, 09:34
Bij Puck langs gaan is altijd een belevenis en vraag dan of je die J37 van binnen mag zien. Vier sporen op één inch en dat is wel het beste wat je ooit te horen zult krijgen als je er mee mag werken.

Heb je trouwens de c37 wel eens gehoord? Is dat nou dezelfde kwaliteit maar dan mono of stereo?

De Beer
5 januari 2009, 14:22
Bij Puck langs gaan is altijd een belevenis en vraag dan of je die J37 van binnen mag zien. Vier sporen op één inch en dat is wel het beste wat je ooit te horen zult krijgen als je er mee mag werken.Ik heb wat jaartjes terug een gast les gehad van Puck op het sae...damn wat heeft die man een juweeltjes. Een klasgenoot heeft later nog een paar vintage neumanns(u67 oa.) van hem overgenomen.

Squier4ever
6 januari 2009, 16:06
laatst in een kroegje opgetreden, alleen zang uitversterkt en ik een klein beetje voor wat spreiding, ik speelde op mijn 30 Watt Marshall JTM-30. driekwart open en blazen die hap!

Nobler
7 januari 2009, 00:23
Squier4ever: en wat vinden de toeschouwers dan uiteindelijk van het zaalgeluid?

geertjan_83
19 januari 2009, 19:39
Even een update: na veel sparen hebben wij als band van het weekend een in-ear set aangeschaft met alles erop en eraan!

Doel is nu natuurlijk om zo min mogelijk podiumgeluid te hebben, zodat we alles via in-ear horen. Zijn er nog tips van gitaristen die via in-ear (en een buizenversterker) spelen? Plaatsen jullie de gitaarversterker zoals je dit met normale monitoring ook zou doen, of zetten jullie hem op de grond, met de speaker richting muur o.i.d?

joeyonfire
20 januari 2009, 10:41
ik neem aan dat je de rest van de band ook nog wil horen dus ik zou hem gewoon wegzetten als normaal. als alles uitversterkt word maakt het eigenlijk niet veel uit hoe je hem wegzet zolang je elkaar maar kunt horen spelen.

Hansie
20 januari 2009, 13:26
Even een update: na veel sparen hebben wij als band van het weekend een in-ear set aangeschaft met alles erop en eraan!

Doel is nu natuurlijk om zo min mogelijk podiumgeluid te hebben, zodat we alles via in-ear horen. Zijn er nog tips van gitaristen die via in-ear (en een buizenversterker) spelen? Plaatsen jullie de gitaarversterker zoals je dit met normale monitoring ook zou doen, of zetten jullie hem op de grond, met de speaker richting muur o.i.d?

Ik zou 'm op de grond zetten en dan dwars over het podium, en zo zacht mogelijk! Ik vind het in ieder geval zeer irritant als ik naast het geluid dat ik via de inear hoor, ook nog gitaargeluid van "buiten" hoor komen omdat je doppen misschien (net als bij mij in het begin) niet goed genoeg afsluiten. Zeker als dat ook nog eens in combinatie is met het akoestische geluid van de drums! Dat heeft mij er in ieder geval toe doen besluiten om over te gaan op rackspul + speakersims zonder versterker!

geertjan_83
20 januari 2009, 18:52
Alles (inl drums) word bij ons uitversterkt. Het lijkt me dan ook het meest logisch om mijn gitaargeluid voornamelijk over de doppen te horen? De versterker moet een bepaald volume hebben om goed te klinken, maar daar wil je zo min mogelijk rechtstreeks van horen neem ik aan. Dus zijn hier truukjes voor? Versterker op de grond, powersoakers?