PDA

View Full Version : Acoustische gitaar



Megadeth22
30 december 2008, 20:04
Ik zit met een mineur probleempje; ik heb geen electro-acoustische gitaar, maar wel een kabel die ik van gitaar naar line-in kan doen. en ik heb WEL een rotmicrofoontje.

Dus mijn vraag, zijn er programma's die OF elektrisch gitaar naar acoustisch geluid kunnen veranderen (Ik heb zelf Garageband, daar kan het niet) OF is er een programma waarmee je je slechte acoustische gitaargeluid kan aanpassen (Als ik met het microfoontje heb opgenomen)

Cheers.

Ik heb een Mac by the way... had ik misschien bovenaan moeten zetten :chicken:

Spitfire
30 december 2008, 20:45
In Audacity zit een equalizer waarmee je na die tijd nog je opgenomen stukje kunt veranderen. Ik nam er vroeger vaak mijn elektrische en akoestische gitaar mee op (met een headset voor de speaker/het klankgat) en vaak had ik last van teveel bassen, maar dat kon ik dus achteraf dus nog veranderen. Kwamen best leuke opnames uit.

Megadeth22
30 december 2008, 23:16
In Audacity zit een equalizer waarmee je na die tijd nog je opgenomen stukje kunt veranderen. Ik nam er vroeger vaak mijn elektrische en akoestische gitaar mee op (met een headset voor de speaker/het klankgat) en vaak had ik last van teveel bassen, maar dat kon ik dus achteraf dus nog veranderen. Kwamen best leuke opnames uit.
Ik kan met Garageband ook nog wel dingen veranderen (heel veel eigenlijk) maar dan heb ik nog een shit geluid. Had ook al (illegaal) iets anders gezien, en begonnen met downloaden, maar dat was 20 gigabyte [acoustische sound studio weetikveel] :dontgeti:

Han S
30 december 2008, 23:38
We gaan hier niet over illegale software lopen miepen want dan is dit draadje zo verdwenen. En een akoestische gitaar neem je niet op met een microfoon voor het klankgat, begin eens met de microfoon bij de twaalfde fret.

bert k
30 december 2008, 23:46
Han, hij probeert het met een electrische gitaar...

Han S
30 december 2008, 23:56
Ik reageerde eigenlijk op Spitfire, die eeh headset voor het klankgat houdt en teveel laag opneemt.

Harald
31 december 2008, 08:40
Elektrische gitaar als akoustische laten klinken zal tegenvallen lijkt me. Je kunt wat met EQ rommelen maar dat moet vanuit je huidige software ook al kunnen. Als er een piezo in de gitaar zit, kun je wel zo'n elektrisch akoestische sound benaderen met een elektrische gitaar.

Een betere microfoon lijkt me de aangewezen oplossing. Voor echt sologitaarwerk (dus alleen een gitaar, met evt. wat zang, maar geen andere instrumenten) zou ik zelf een gitaar stereo opnemen, dus 2 microfoons of meer. (Michael Hedges Aerial Boundaries was bv dacht ik met 6 kanalen opgenomen, twee pickups en 4 microfoons. Only van Tommy Emmanuel met 4. Endless Road toen weer met 2, die klinkt wat directer. Dacht dat zijn AER ook altijd meegenomen werd in de opnames.) Beetje redelijke microfoon is tegenwoordig best betaalbaar. Is dus vooral een kwestie van hoe graag je het wilt. Met een goede basis ben je beter af dan met een slechte bron die je dan volledig moet gaan tweaken en bewerken.

Microfoonplaatsing is voor akoestische gitaar heel belangrijk, met een cm schuiven krijg je op veel plekken voor de kast een totaal andere sound. Weet niet hoe uitgebreid je dat al geprobeerd hebt, maar daar zit misschien nog speelruimte in met je huidige spullen. Ruisproblemen los je met de plaatsing niet echt op trouwens. Redelijk veilige standaardpositie voor 1 mic is zoals Han aangeeft, bij de 12e fret, op ongeveer 30 cm afstand van de gitaar. Zet je de mic pal voor het klankgat krijg je een ontzettend boomy sound. Werk je met 2 microfoons zijn er heel wat mogelijkheden. Dan is het net wat voor beeld je zoekt.

Vergeet trouwens ook de invloed van de snaren niet, zeker op een akoestische gitaar. Met oude snaren klinkt zo'n gitaar echt dramatisch slechter (of mooier, als we Michael Hedges geloven. Die hield juist niet van nieuwe snaren voor opnames) Bij Nylon snaren is soms de balans in eerste instantie wat minder, doordat de omwonden snaren dan echt veel feller zijn, maar dat trekt snel wat weg. Steelstring heb ik daar eigenlijk nooit moeite mee. Speel soms best een tijdje door met oudere snaren, zonder dat je denkt dat het niet meer kan, maar als je dan nieuwe opzet is het een verademing. Wil je goede opnames maken loont een setje snaren dus echt wel de moeite. Ben je bang voor gepiep, dan kun je Elixer gebruiken. Blijven ook lekker lang goed.

Megadeth22
31 december 2008, 11:11
Dank! Dan ga ik toch maar weer even met mijn microfoontje aan de slag..

Megadeth22
1 januari 2009, 14:29
Dank! Dan ga ik toch maar weer even met mijn microfoontje aan de slag..

http://www.soundclick.com/bands/default.cfm?bandID=861781
Het is "Random noodle"

Het resultaat; acoustisch gitaar opgenomen met microfoon (inclusief setting zoals boven geadviseerd). Zitten een paar foutjes in, maar zo klinkt mijn acoustische crapgitaar na een paar aanpassingen in Garageband. :satisfie:

Wilco
1 januari 2009, 15:07
Dat klinkt toch niet verkeerd.
Zal wel aan mij liggen, maar ik had niet in de gaten dat je wél een akoestische gitaar had. Ik dacht dat je alleen met een elektrische gitaar een akoestische sound probeerde te maken.
Met kennelijk beperkte middelen en enkele goede tips van hier dus toch een heel behoorlijk resultaat.
Goed bezig.

Han S
1 januari 2009, 15:14
Je weet dat er een diepe brom in zit?

Megadeth22
1 januari 2009, 15:27
Dat klinkt toch niet verkeerd.
Zal wel aan mij liggen, maar ik had niet in de gaten dat je wél een akoestische gitaar had. Ik dacht dat je alleen met een elektrische gitaar een akoestische sound probeerde te maken.
Met kennelijk beperkte middelen en enkele goede tips van hier dus toch een heel behoorlijk resultaat.
Goed bezig.
Ik had twee opties;

Elektrisch gitaar opnemen en dan zo aanpassen dat het acoustisch klonk (d.m.v kabel naar line-in van Computer, geluid aanpassen in Garageband of ander programma)

of

met een sleche microon die niet bedoeld is voor dit soort dingen acoustische gitaar opnemen en aanpassen in Garageband.

Ik vroeg inderdaad naar programma's voor de eerste optie, aangezien ik alleen een slechte microfoon had. Maar na een paar tips in deze thread heb ik wat geprobeerd met de microfoon plaatsing en is het toch wel redelijk geworden!

Megadeth22
1 januari 2009, 15:28
Je weet dat er een diepe brom in zit?
Ja. Dat komt door mijn microfoon. Hoor je aan het begin... geen idee hoe ik er vanaf kom.

Han S
1 januari 2009, 15:48
Wat voor microfoon is dat?

Megadeth22
1 januari 2009, 16:05
Wat voor microfoon is dat?
Labtec Verse 704 ???

:seriousf:

wat erg.

http://www.hardware.info/images/old/reviews/000246-00.jpg
edit: Lees net dat hij bedoelt is voor spraak.

Harald
1 januari 2009, 16:14
Mooiste is natuurlijk als die brom er niet is, maar die zou je met EQ kunnen verminderen (heeft wel invloed op de sound), of er een noise gate opzetten. Dan worden uitklinkende noten wel wat strak afgekapt, maar de brom valt een stuk minder op. Dat afkappen van uitklinkende noten kun je dan evt. nog corrigeren met een fadeout op zo'n noot.

Als je opnames wilt maken om jezelf terug te horen, of om een ideetje te bewaren, of voor intern bandgebruik te demoen lijkt me deze kwaliteit trouwens genoeg.

Megadeth22
1 januari 2009, 22:46
Mooiste is natuurlijk als die brom er niet is, maar die zou je met EQ kunnen verminderen (heeft wel invloed op de sound), of er een noise gate opzetten. Dan worden uitklinkende noten wel wat strak afgekapt, maar de brom valt een stuk minder op. Dat afkappen van uitklinkende noten kun je dan evt. nog corrigeren met een fadeout op zo'n noot.

Als je opnames wilt maken om jezelf terug te horen, of om een ideetje te bewaren, of voor intern bandgebruik te demoen lijkt me deze kwaliteit trouwens genoeg.
Dit is puur voor mijzelf; ik zit helaas niet in een bandje ofzo dus dit is gewoon voor de lol. :satisfie: