PDA

View Full Version : Afstelling versterker



vin
30 december 2008, 18:17
Hallo allemaal.

Een tijdje geleden begonnen met de elektrische gitaar te bespelen.
Heb inmiddels een Roland Cube 30x in mijn bezit en ee ESP LTD M-200FM.

In de winkel speelde de verkoper het een en ander voor, omdat ik nog niet zo bedreven ben.
De combinatie klonk voor mij te gek en was erg veelzijdig.
Nu is het grote probleem dat ik bij lange na het geluid niet kan krijgen wat ik in de winkel hoorde.
Één punt zal zeker techniek zijn en de ander de afstelling van de versterker.

Zijn er ergens voorbeelden te vinden over hoe ik mijn versterker het beste af kan stellen voor een bepaald soort muziek.
Jullie zouden mij er erg mee helpen.

Alvast bedankt voor de moeite.

Groeten,

Vincent

Il_Falco
30 december 2008, 18:21
ik vind het een moeilijke vraag.

ik zou een standaard positie nemen op je equalizer: alle knoppen naar boven. en dan eens draaien, een voor een. kijken wat er gebeurd. het best kan je steeds hetzelfde slagje spelen. Als je eenmaal weet wat al de knoppen doen, kan je beginnen je versterker aanpassen aan een sound die je in gedachten hebt.
grts

bert k
30 december 2008, 18:53
Gaat naar Moderne versterkers.

Onmeunig Hans
30 december 2008, 20:16
Hoi,
Heb je hier iets aan (zie link)?
http://www.soundsderhelden.de/download/SDH-Cube-30X.pdf

Hans

vin
30 december 2008, 20:37
Die link ziet er super uit.
Ga het gauw eens proberen.

Bedankt voor de snelle reactie.

Groeten,

Vincent

p.s. Meer tips zijn altijd welkom.

M.COM
30 december 2008, 21:58
Wat ik vooral geleerd heb ik dat toon in de vingers zit ;). Ok, de amp + gitaar (en z'n EQ) heeft ook effect maar minder imo. Zelfs op mijn akoestische klonk alles wat mijn leerkracht me voordeed simpelweg beter vanwege een betere techniek.

zeiler
30 december 2008, 22:32
Hoi,
Heb je hier iets aan (zie link)?
http://www.soundsderhelden.de/download/SDH-Cube-30X.pdf

Hans

gaaf!!!

enig idee of er iets dergerlijks is van de VOX AD*VT-serie?

als je 't hebt, zou je dat evt ook ff kunnen posten of pm-en? :D

zou je dankbaar zijn ;)

Jaap / Zeiler

Onmeunig Hans
30 december 2008, 22:38
Sorry Jaap, ik kan niets vinden. Ik heb alleen iets gevonden voor Roland apparatuur.
Hans

JelmerOnGuitar
31 december 2008, 00:25
Wat ik vooral geleerd heb ik dat toon in de vingers zit ;). Ok, de amp + gitaar (en z'n EQ) heeft ook effect maar minder imo. Zelfs op mijn akoestische klonk alles wat mijn leerkracht me voordeed simpelweg beter vanwege een betere techniek.

Klopt.. Sound heeft met ontiegelijk veel factoren te maken, maar vooral met je eigen spel. Naar mijn mening kan je gear in combinatie met je spel voor een mooie sound zorgen. De ene gitarist komt tot zn sound met een Mesa Boogie versterkert, de ander met een POD.. (random voorbeeld) Dus hóe je speelt maakt ongelovelijk veel uit, de manier waarop je je gitaar bespeeld.. Luister bijvoorbeeld eens naar Guthrie Govan, je voelt/hoort de energie van die gitarist eraf spatten, dat komt dus niet uit een versterker/pedaal maar uit zn vingers/feel..
Bij de repetitie van mn band pakt de bassist welles mn gitaar, hij gaat dan met míjn instellingen spelen maar het klinkt een stuk anders.. (hij speelt nogal goed)

Kortom: Je uiteindelijke sound hangt van heel veel dingen meer af dan Gear, en op een gegeven moment ontwikkeld zich een sound doormiddel van het combineren van gear en je spel..

Maar juist daarom moet je ook instellingen van andere gebruikers proberen, dus ik zou zeggen zoek wat instellingen van verschillende gebruikers op en probeer dr wat mee! Dat komt ongetwijfeld goed!:D

Succes!:)

zeiler
31 december 2008, 10:38
Sorry Jaap, ik kan niets vinden. Ik heb alleen iets gevonden voor Roland apparatuur.
Hans

jammer :(. bedankt in ieder geval :D!

J.G.
22 januari 2009, 21:24
Hoi,
Heb je hier iets aan (zie link)?
http://www.soundsderhelden.de/download/SDH-Cube-30X.pdf

Hans

Bedankt, dit was ik ook aan het zoeken :rockon:

Amokachi
16 april 2009, 10:58
hey heb me net een elektrische gitaar en een Cube 30xaangeschaft maar heb een (domme) vraag.
op die site staat de afstelling ervan tot 15.
Maar op mijn Cube gaan die draai knopjes toch maar tot 10 of moet dat herleid worden?

kan iemand helpen?

grtz!

hole
16 april 2009, 11:03
Hey Amokachi,

welkom op het forum.

Ik begrijp je vraag niet echt. Wat wil je precies instellen, en wat zou tot 15 moeten gaan?

Amokachi
16 april 2009, 11:23
die tabel die op deze link staat.

http://www.soundsderhelden.de/download/SDH-Cube-30X.pdf

Is dat niet de afstelling van de draaiknoppen op de versterker?


groeten

hole
16 april 2009, 11:36
Ah..

Ja, ze leggen het wel uit (maar als je geen Duits spreekt is dat lastig)

Ze bedoelen "uren": 15 = 15:00 = 3 uur. Je knop moet dus met het streepje op 3 uur staan (is horizontaal naar rechts).

Met 12 (uur) zou het streepje helemaal recht omhoog staan, met 9 uur helemaal naar links. 7 uur is helemaal uit en 17 (=5 uur) is helemaal open. Snappie?

Amokachi
16 april 2009, 11:45
Nu word het mij duidelijk, ja ik spreek en lees voor geen letter duits.
Maar als je het in uren bekijkt is het simpel.

Alvast bedankt voor de snelle reactie !

Squier02
16 april 2009, 12:42
Ik heb toch wel wat aan die afstellingen gehad. Even die van Angus Young geprobeerd op mijn Marshall. Kwam toch wel in de buurt, maar het miste toch nog wel wat. Heb toen wat meer Gain toegevoegd en toen kwam er een heerlijke classic rock uit mijn versterker met mijn Squier. :hippie: Die afstellingen uit die tabel willen niet alles zeggen, blijft een kwestie van smaak.

hole
16 april 2009, 13:14
Die instellingen zijn ook specifiek voor een cube geschreven, lijkt me nogal logisch dat ze dan op een Marshall niet (minder) werken :dontgeti:

Squier02
16 april 2009, 14:51
Die instellingen zijn ook specifiek voor een cube geschreven, lijkt me nogal logisch dat ze dan op een Marshall niet (minder) werken :dontgeti:

Nee dat snap ik, maar er staat bijv. dat de gain op 9,5 ( is stand 0,5/1) moet staan. Je kan de gain ook gewoon normaal laten staan en dan je volume half dicht draaien bijv. Maar voor de rest komt het gewoon overheen met de Cube.

hole
16 april 2009, 14:56
:dontgeti:

marter544
16 april 2009, 14:57
Nee dat snap ik, maar er staat bijv. dat de gain op 9,5 ( is stand 0,5/1) moet staan. Je kan de gain ook gewoon normaal laten staan en dan je volume half dicht draaien bijv. Maar voor de rest komt het gewoon overheen met de Cube.

Dude... Als je half gas in de 4e versnelling met een Ferarri rijdt, is dat dan hetzelfde als wanneer je half gas in de 4e in een Fiat Panda rijdt?

iWishmaster
16 april 2009, 15:02
Kleine correctie:

Dude... Als je half gas in de 4e versnelling met een Ferarri rijdt, is dat dan hetzelfde als wanneer je half gas in de 4e in een ferrari-rode Fiat Panda rijdt?

Squier02
16 april 2009, 18:49
Dude... Als je half gas in de 4e versnelling met een Ferarri rijdt, is dat dan hetzelfde als wanneer je half gas in de 4e in een Fiat Panda rijdt?


De boodschap is allang duidelijk hoor, niet nodig om dit te herhalen. Voor mij gevoel klinkt mijn Marshall met deze afstellingen goed. Het kan mij niet schelen dat hier een stel zeikerds rondhangen die meteen beginnen te zeuren dat een Roland en Marshall niet het zelfde klinken. Daar gaat dit topic niet over. De TS wil weten of er een standaard afstellingen zijn voor een versterker. Die zijn er dus, en ik bevestig alleen dat die ook van ongeveer van toepassing zijn op andere versterkers als een Cube. :hippie:

WillemdaGuide
16 april 2009, 20:45
Zijn de versterker modellen in een cube niet "gemoddeld" naar bestaande merken buizenamps? Zoals Marshall? ;)