PDA

View Full Version : Mengsel geperst hout/kunstof



Jailbird
30 december 2008, 17:48
Hey,

Ik had het laatst met mijn broer over het bouwen van een gitaar.
Nu wil ik ook een gitaar gaan bouwen en hij zei dat hij op zn werk wel geschikt materiaal heeft voor de body. Hij had het over een materiaal dat een mengsel is van kunstof en geperst hout. Er is wel een naam voor deze stof maar die schoot hem eve niet te binnen.

Mijn vraag is nu, kan ik het proberen een gitaar te bouwen van dit materiaal?



Rock on

Jedeel
30 december 2008, 18:00
Hey,

Ik had het laatst met mijn broer over het bouwen van een gitaar.
Nu wil ik ook een gitaar gaan bouwen en hij zei dat hij op zn werk wel geschikt materiaal heeft voor de body. Hij had het over een materiaal dat een mengsel is van kunstof en geperst hout. Er is wel een naam voor deze stof maar die schoot hem eve niet te binnen.

Mijn vraag is nu, kan ik het proberen een gitaar te bouwen van dit materiaal?



Rock on
Ik zou het zelf niet weten, maar ik ga er wel vanuit dat de bouwers onder ons wel
willen weten om welk materiaal het gaat!
(Dus ik praat voor mijn beurt, maar al wel vast voor die kenners :) )

Rocketman
30 december 2008, 18:02
Ik weet zeker dat het kan. Ik zou wel electrisch gaan dan.

Jailbird
30 december 2008, 18:56
Bedankt!
Ik ga ook voor electrisch :dance:
Het word een soort kruising tussen lespaul en sg, ik poste wel wat als t zover is (na mn examens)

Als ik weet hoe het materiaal heet laat ik het weten !



Rock on

barno
30 december 2008, 18:59
er bestaan zeker kunststoffen met goede acoustische eigenschappen. of een mengsel van kunststof en hout wel zo ok is, weet ik niet: lijkt me minder evident

Jailbird
30 december 2008, 19:03
Ik ga het denk ik toch proberen. (waarom niet :p)

Na wat zoeken over het internet kwam ik toevallig dit artikeltje tegen over kunstofhout:

http://www.delta.tudelft.nl/nl/archief/artikel/-het-is-gewoon-de-beste-gitaar-van-de-wereld/8381

Rock on

Woml
30 december 2008, 23:01
Hij had het over een materiaal dat een mengsel is van kunstof en geperst hout. Er is wel een naam voor deze stof maar die schoot hem eve niet te binnen.

Euh... toch niet... Trespa?

Hedge
31 december 2008, 08:23
Het lijkt me toch verstandig om even de naam na te vragen en te posten. Er zijn meer persplaten waar ik niet mee wil bouwen, dan wel.

gengar
31 december 2008, 12:23
Wel grappig dat we nog niet weten wat het is, maar wel al vermeld wordt dat het zeker kan!
Je kunt er heus wel een gitaar uit maken ja, als hij echter ook nog goede klankeigenschappen moet hebben zou ik toch even iets meer onderzoek doen.

Jailbird
31 december 2008, 16:45
Het is in ieder geval geen trespa (ff plaatje opgezocht)
Ik weet hoe het er uitziet maar weet nog steeds de naam niet, als ik het weet dan poste ik het zsm.

pueblo
31 december 2008, 18:07
anders een fotootje van de plank?

Javaca
31 december 2008, 18:34
-Trespa (mengsel houtvezel met kunsthars, erg hard)
-MDF (houtpoeder met lijm, harde kanten, maar van binnen vrij slap en zacht)
-Hardboard
-Masonite (extra hard hardboard, werd gebruikt voor danelectro's)
-Spaanplaat (volledig ongeschikt)

Verder heb je nog gelamindeerde plaatmaterialen:
-multiplex
-osb

Jailbird
31 december 2008, 20:50
Ik weet nu hoe het heet, het is pertinax (als ik het goed schrijf)
Ik weet niks van dit materiaal af, dus misschien is het wel totaal ongeschikt voor gitaarbouw.



Stukje tekst wat ik tegen kwam via Google (afkomstig van gitaarnet.nl)

Uiteindelijk kwam ik een kunststofbedrijf tegen in Beverwijk die "pertinax" had. Dit spul is erg goedkoop (ik was 5 piek kwijt) maar heeft een nadeel. Pertinax bestaat uit geperst papier met een soort hars erin. Als je volgens de kenners te snel boort, kan het boortje verbranden. Ik heb er zo'n 5-6 kunnen weggooien. Dus met pertinax: langzaam boren. De ringogen kun je met een tang erin zetten, maar eigenlijk is dat zonde van het geld. De tang kan door zijn geringe diepte alleen ringen vastzetten langs de rand. Je kunt beter een goedkope brede drevel kopen en deze eventueel onder de juiste hoek slijpen op een slijpmachine (of laten doen?).



Fijne nieuwjaars wisseling iedereen



Rock on!




EDIT: ik lees nu dat pertinax niet geschikt is om te bouwen: "het klinkt net zo smerig als het ruikt" :p

Puerco
1 januari 2009, 14:03
Andere naam voor dat spul is paxolin, dat werd gebruikt voor turretboards en is als zodanig te vinden in vele vintage amps (o.a. Marshall).

gengar
2 januari 2009, 12:51
Experimenteren in de gitaarbouw is voornamelijk interessant voor de zeer ervaren bouwers, die weten waar ze wel en waar niet nog kunnen exploreren. Het mooie is echter dat vooral bij de nieuwere bouwers veel ideeen zijn en veel enthousiasme voor nieuwe dingen. Je weet het nooit wat je misschien wel voor ontdekking doet, MAAR als je iets wilt bouwen waar je zelf graag mee on stage gaat dan zou ik toch aanbevelen om voor iets te gaan waarvan je weet dat het niet slechts een experiment blijft.
Maar goed, pak een stuk van het materiaal waar je het over hebt, neem een vergelijkbaar stuk toonhout en ga gewoon kloppen, luisteren etc, en beoordeel het zo op de mogelijke klankeigenschappen. Als je denkt dat het zeker goed resoneert en in een soortgelijk spectrum tonen creeert als je vergelijkingsmateriaal dan kun je er mee aan de slag denk ik zo.
Ben wel benieuwd!

Jailbird
3 januari 2009, 17:14
Gengar, dat is wel een goed idee. Dat ga ik denk ik maar doen.
Ja, het is een bijzonder idee, maar ik zoek al heel lang iets "speciaals", iets wat je nergens anders tegen komt.

De meeste onderdelen heb ik al binnen, als het bouwproces begint zal ik er wel een nieuw topic voor openen


Rock on

aaronstonebeat
3 januari 2009, 22:44
Ik vind het ook een aansprekend idee. Je weet maar nooit waar je uitkomt. Er zijn al veel dingen geprobeerd, zoals staal, aluminium, marmer, multiplex, spaanplaat, beton, noem maar op (metaal schijnt wel erg temperatuurgevoelig te zijn).
Ik vraag me zelf op het moment af of het mogelijk is een gitaar te bouwen van piepschuim en polyester, net zoals bij ultra light-vliegtuigen. Als je uit zoiets een vliegtuigvleugel kunt maken, waarom dan geen gitaarbody of -hals.

budje
4 januari 2009, 00:42
Ik vraag me zelf op het moment af of het mogelijk is een gitaar te bouwen van piepschuim en polyester, net zoals bij ultra light-vliegtuigen. Als je uit zoiets een vliegtuigvleugel kunt maken, waarom dan geen gitaarbody of -hals.

omdat bij vliegtuigen flexibiliteit en meebuigen van de vleugels gewenst is? (kijk eens naar opnames van zweefvliegtuigen bijv)

maar ik ben geen groot technisch vernuft, dus niet mn kop erafbijten als iemand anders het al met succes heeft gebruikt graag :seriousf:

Dj_Tuning
4 januari 2009, 00:50
Ik vermoed dat dat hetzelfde kunststof is waar ze vlonders van maken voor terrassen etc. Vraag eerst eens om een rest stuk om het zelf eens te beoordelen. het ziet er uit als hout, maar voelt erg als kunststof aan..

stijnkenens
4 januari 2009, 21:12
Ik had het idee dat de Yamaha RGX-A2 uit kunststof was, maar ik was verkeerd.
Gewoon een sandwich van hard-zacht-hard hout.
Ofwel durven ze niet, en grijpen ze toch telkens naar hout, of hebben ze begrepen dat plastiek niet het beste materiaal is voor massieve instrumenten.

De beatles zijn ook begonnen met een postorder gitaar waarbij de body bestond uit 1 plankdikte mdf (dus 18 mm) heb een paar jaar geleden een gezien in een antiquair in antwerpen, dat ding stond na bijna 60 jaar zo krom als een banaan :satisfie:

Ik ben benieuwd, ik ben van mening dat elk materiaal, dat stevig genoeg is om de spanning van de snaren te verdragen, goed is om een body en zelfs een hals uit te maken.
Als we het dan ook nog over klankkwaliteit, resonantie, klankkleur, ed... gaan hebben dan is het ieder voor zich denk ik.

s

aaronstonebeat
4 januari 2009, 21:30
De beatles zijn ook begonnen met een postorder gitaar waarbij de body bestond uit 1 plankdikte mdf (dus 18 mm) heb een paar jaar geleden een gezien in een antiquair in antwerpen, dat ding stond na bijna 60 jaar zo krom als een banaan :satisfie:

Wow, en daar zullen ze indertijd ook nog wel behoorlijk dikke snaren opgezet hebben ?


omdat bij vliegtuigen flexibiliteit en meebuigen van de vleugels gewenst is? (kijk eens naar opnames van zweefvliegtuigen bijv)

maar ik ben geen groot technisch vernuft, dus niet mn kop erafbijten als iemand anders het al met succes heeft gebruikt graag :seriousf:

Toch lijkt het me best mogelijk. Bij een (zweef-)vliegtuigvleugel zijn de verhoudingen lengte/dikte/breedte toch wel anders dan bij een gitaarhals. En je zou polyester ook kunnen lamineren waardoor het in 1 of 2 richtingen veel sterker wordt.
Ik wil net hier neerschrijven dat ik het waarschijnlijk niet snel zal proberen, maar van die matjes en het spul waarmee je het insmeert, zijn bij de automaterialenhandel te krijgen. Dus wie weet komt er in 2009 een polyester gitaar in assen; of toch een experimentje met wat basismateriaal.

cas121
4 januari 2009, 21:47
Ibanez had toch ook een serie kunststof gitaren? Ergodyne geloof ik. Heb er lang geleden een gehad en ach die klonk ok, maar niet meer dan dat. Heb even gezocht en die waren van zgn "luthite". Het lijkt mij veel moeite voor een karig resultaat.

aaronstonebeat
4 januari 2009, 22:09
Ibanez had toch ook een serie kunststof gitaren? Ergodyne geloof ik. Heb er lang geleden een gehad en ach die klonk ok, maar niet meer dan dat. Heb even gezocht en die waren van zgn "luthite". Het lijkt mij veel moeite voor een karig resultaat.

Ik zou het vooralsnog zien als een leuk hobbyprojectje. Maar dank voor die mij beide tot nu onbekende termen! Ik ben er meteen eens op gaan zoeken. Ik weet nog niet wat voor spul dat luthite is, maar wel dat het een lichte kunststof is die in elke vorm geproduceerd kan worden. Het eerste wat ik gevonden heb, zijn bassistenfora, en daar lees ik dat het een helder maar kort geluid geeft, geschikt voor slap- en plukgeluiden, minder voor een diepe dreun; ook geroemd vanwege de dunne, snelle halzen die ervan gemaakt kunnen worden.
Weinig sustain dus. Ik denk dat dat door het zeer lage gewicht komt, de trillende snaren raken veel energie kwijt aan het laten meetrillen van de body. Een zwaardere body heeft meer massa en dus meer traagheid.

Maar ik kan me weer voorstellen dat dat met sustainblocks (platen metaal onder de tuners en de brug) te compenseren is.

Of misschien krijg je wel iets dat van sustain verandert naarmate je het meer of minder stevig vasthoudt?
Of iets dat gewoon anders klinkt. Wie klaagt er ooit over de sustain van een banjo bijvoorbeeld?

Jailbird
5 januari 2009, 15:31
Leuk dat jullie intresse tonen in mijn idee!
Maar het het materiaal heet dus paxolin.
Ik heb er thuis een stuk van en na wat kloppen, vind ik dat de acoustische eigenschap best goed is.
Ik heb er erg zin in om met dit project te starten.
Maar ik las op een webiste van iemand die basgitaren maakt dat je wordt ageraden om een gitaar van paxolin te maken.
Zoals hij citeerde: "het klinkt net zo smerig als het ruikt"
Nou vind ik het helemaal niet stinken, misschien pas als je er in zaagt:confused:

Ik denk dat ik het gewoon voortzet en wie weet wordt het nog wat.



Rock on

Jailbird
5 januari 2009, 15:37
Ik weet nog niet wat voor spul dat luthite is, maar wel dat het een lichte kunststof is die in elke vorm geproduceerd kan worden.




Welicht heb je deze sites al bezocht, maar voor de zekerheid
http://en.wikipedia.org/wiki/Luthite

misschien ook wel wat:
http://soft.com.sg/forum/gear-bass/7615-luthite-what.html

aaronstonebeat
5 januari 2009, 15:52
Jailbird,
Die wiki had ik al gezien de andere niet. Maar het blijft een mysterieus goedje, er zal links en rechts wel wat moeite zijn gedaan om het niet aan de grote klok te hangen. En bassen voor slappers is sowieso niet het segment waar mijn hart ligt, dus ik filosofeer lekker verder.

Ik ben erg benieuwd wat dat paxolin jou gaat opleveren!