PDA

View Full Version : Bas speaker maakt raar geluid (helup)



de kater
30 december 2008, 17:24
Mijn bas speaker maakt een trillend geluid als of er een kop en schotel op staat iemand enig idee wat er aan scheelt.
mvg Fred

arcane
30 december 2008, 17:25
opgeblazen?

de kater
30 december 2008, 17:27
en wat kost dat ongeveer??

arcane
30 december 2008, 17:33
tja, het hangt er vanaf wat er nu eigenlijk kapot is. Amp of speaker. Wat heb je ermee gedaan voordat dit geluid te horen is?

cluseau
30 december 2008, 17:42
als of er een kop en schotel op staat

Hoi Fred, het lijkt wel speakerdag vandaag :seriousf: maar ff serieus. Klinkt de rammel als een licht (kerst)belletje? Dan lijkt het erop dat je een losse winding op de spreekspoel hebt. Kan natuurlijk ook zijn dat er iets los aan je magneet hangt maar dat moet zo te zien/horen zijn. Als het inderdaad je spreekspoel is ziet het er naar uit dat het geheel vervangen of opnieuw "conen" wordt.

sterkte met de verwerking van dit verlies
Frans.

de kater
30 december 2008, 17:55
tja, het hangt er vanaf wat er nu eigenlijk kapot is. Amp of speaker. Wat heb je ermee gedaan voordat dit geluid te horen is?Te hart gespeeld denk ik ,actieve bas ibanez sg is de boosdoener
bedankt iedereen.

matto
3 januari 2009, 22:38
Je kunt nog proberen om de schroeven waar de speaker mee vastzit allemaal eens los te draaien.
Daarna met de hand aandraaien tot de schroeven/moeren net "aan" zitten.
Dan testen en luisteren of het probleem is opgelost, als dat zo is dan was de metalen behuizing van de speaker een beetje kromgetrokken door onregelmatig aangedraaide schroeven.
Als het speaker chassis een beetje scheef is dan kan de spreekspoel iets aan gaan lopen.

Geoff
13 januari 2009, 16:30
Niet onmiddelijk panikeren zeg ik altijd, probeer eerst de simpelste dingen uit te sluiten.

Er hangt toch geen handvat los ofzo, of is er iets anders dat in de cab mee rammelt? of is het mss iets uit de omgeving? Ben je zeker dat het de speaker is?

verder kan je ook eens nagaan of het stofkapje niet is losgekomen (heb ik eens meegemaakt) klinkt alsof de speaker klaar is voor de vuilnisbelt, maar met een paar druppels lijm was dit zo gefixt.

Duw voorzichtig de cone naar achteren, en kijk of het stofkapje nergens los zit.

Succes

Geoff