PDA

View Full Version : waar kanik het best mijn hout bewaren



rinaldo
30 december 2008, 16:53
ik ben vanmiddag even bezig geweest om mijn houdvooraadje wat op te ruimen, en tot mijn grote schrik zate er een paar topjes bij die al behoorlijk krom getrokken waren. nou moet ik eerlijkheidshalve wel zeggen dat de plaats waar ik het bewaarde niet de ideale plaats is nl. onder het bed.
en ja als er een plaats is in huis waar veel gezweet en gezwoegd word, dan is het de slaapkamer wel.8)

ik denk dat er veel vocht en dampigheid onder zo,n matras vandaan komt, zelfs al word er aleen geslapen:satisfie:

maar zonder gekheid ik has niet echt een goeie plaats om het te bewaren dus heb ik het maar onder het bed gestopt,maar dat bleek achteraf dus niet zo,n goeie keuze.

ik vraag mij af waar kan ik het hout het beste bewaren, zonder dat het schimmelt of kromtrekt.

st.robot
30 december 2008, 17:06
mij is altijd gezegd geweest dat je hout best op een droge, goed verluchtte plaats bewaard. Vorig jaar hebben we thuis een esdoorn gekapt, en dat hout bewaar ik nu bij ons in een hok buiten waar de wind er goed aan kan (stokjes tussen de verschillende planken) maar de regen, sneeuw,... kan er niet aan. Ben eergisteren nog eens gaan kijken, en ik moet zeggen dat het verassend goed gedroogd is

ik heb ook ergens gelezen dat je wat gewicht op de planken mag leggen (voorkomt kromtrekken moest het toch gebeuren)

ook dacht ik dat het niet goed is om hout aan plotse temperatuursverschillen bloot te stellen (of plotse vochtigheidsgraad-verschillen)

maar er zijn zeker grotere experts op dat gebied hier aanwezig

G.G.
30 december 2008, 17:19
Ik bewaar het in de woonkamer boven de boekenkast. Die kamer heeft een constante temperatuur en is goed geventileerd. Dat werkt prima.

rinaldo
30 december 2008, 18:41
in mijn geval gaat het om topjes van zo'n 6 mm dik, en die trekken eerder krom dan gezaagde planken lijkt mij, alhoewel die natuurlijk ook wel krom kunnen trekken, maar dan kun je er altijd nog wat afschaven om hem weer vlak te krijgen. en dat gaat met zo;n dun topje niet natuurlijk.

dus mijn vraag is eigenlijk wat is de beste manier om dunne topjes op zodanige
manier te bewaren dat ze recht blijven, kan ik ze het beste bewaren met wat gewicht er op? zodat ze niet krom kunnen trekken of moet ik er juist plankjes onder leggen zodat ze vrij van elkaar liggen.

barno
30 december 2008, 18:55
in mijn geval gaat het om topjes van zo'n 6 mm dik, en die trekken eerder krom dan gezaagde planken lijkt mij, alhoewel die natuurlijk ook wel krom kunnen trekken, maar dan kun je er altijd nog wat afschaven om hem weer vlak te krijgen. en dat gaat met zo;n dun topje niet natuurlijk.

dus mijn vraag is eigenlijk wat is de beste manier om dunne topjes op zodanige
manier te bewaren dat ze recht blijven, kan ik ze het beste bewaren met wat gewicht er op? zodat ze niet krom kunnen trekken of moet ik er juist plankjes onder leggen zodat ze vrij van elkaar liggen.

heb hier ook enkele topjes liggen van 8mm (enfin 't is gewoon essen) en dat trekt krom terwijl je ernaar kijkt, moet volgens mij idd geklemd ofzo worden bewaard.
Dat moet toch ook terug recht te buigen (klemmen) zijn, of niet?

rinaldo
30 december 2008, 19:04
ja dat denk ik ook wel, maar er zitten een paar bij die ik voorlopig nog niet ga gebruiken, en ik ben bang dat het op den duur gaat scheuren ofzo en dat zou zonde wezen, ik bedoel ik ben niet een van de snelste bouwers, er zijn altijd wel andere dingen die gedaan moeten worden, dus er blijven altijd topjes liggen die nog lang niet aan de beurt zijn, en die moeten natuurlijk zo goed mogelijk bewaard blijven. vandaar.

Enra
30 december 2008, 21:44
In principe maakt het niet zoveel uit wáár je het hout bewaart. Voorwaarde is meer dat de wijze waarop je dat doet klopt.

Onder een bed, op de kast, 't is om het even...

Waar het om draait is dat hout hygroscopisch materiaal is; het neemt vocht en staat vocht af al naar gelang de relatieve luchtvochtigheid van de omgeving. Als je hout opslaat dat nog niet geacclimatiseerd is of zich bevind in een qua omstandigheden wisselende omgeving, stapel het dan met latjes ertussen en iets zwaars - een boek of een balkje - er bovenop. Bij sommige houtsoorten is het bovendien verstandig - zeker als het relatief vers hout is - om de kopse kanten met parafine, waxine of randsealer in te smeren.

Groet,
Enra.

Mattia
30 december 2008, 23:06
Wat Enra zegt;

alle stukken hout waar ik binnen 6 maanden mee wil gaan bouwen zitten 'gewoon' binnen - dus alle topjes, alle toetsen, all zij/achterbladen, en een redelijk grote stapel halzen (in ruwvorm, welteverstaan). De rest - in grove balkvorm - ligt buiten, in de schuur. Niet bepaald droog, maar wel droog genoeg, en ver af van de muren, met stickers (latjes) tussen de plank en het hout. Het is allemaal hout dat in principe al jaren droog genoeg is om mee te bouwen, maar ik heb de ruimte gewoonweg niet om het binnen te houden. Ik laat het dus ook vrij ruw. Als ik denk dat ik iets wil gaan bouwen, zaag ik een stukje op maat, even binnen laten (paar weken), dan grofweg ongeveer schaven en vlakken, dan nog een paar maanden zo laten liggen. Als het niet beweegt, dan zit het wel goed.

gengar
31 december 2008, 13:00
Uit het grote houtboek:
Het hout moet worden gestapeld op een droge, maar goed geventileerde plaats, waarbij luchtcirculatie tussen de planken nodig is.
Het beschilderen of met was behandelen van de uiteinden van de planken zorgt voor een gelijkmatig drogen over de gehele lengte van de plank, al zijn enkele barsten aan de uiteinden te verwachten, omdat het hout daar sneller droogt dan op andere plaatsen.

Het drogen in de lucht brengt het vochtgehalte van een plank doorgaans terug tot ca 15 procent. Voor gebruik in de meubelindustrie moet het verder tot 10 procent worden teruggebracht..

Nog wat info op andere pagina's:
- Planken die nog luchtdrogen moeten worden gescheiden door latten, moeten buiten worden bewaard, goed geventileerd en afgeschermd van regen en direct zonlicht.

Voor het toonhout kan ik verder geen verduidelijking vinden, maar ik denk dat het ideaal is om het zoals hierboven beschreven is te bewaren en het hout dat je gaat verwerken binnen kortere tijd in de werkplaats te bewaren waar een constante temperatuur heerst en een constante luchtvochtigheid die je controleert met luchtvochtigheidsmeter...laatste is meer een streven dan mijn huidige werkelijkheid helaas..

Info van een amerikaanse bouwer:
Previously we talked about working in thousandths of an inch, and every woodworker knows how wood “moves.” That is precisely why controlled humidity in a shop environment is important. For guitar building, the ideal humidity should be between 40 percent to 50 percent. I try to keep my shop around 45 percent. If the humidity is fairly constant and controlled, you have a better chance at retaining close tolerances with the parts you are putting together on your instrument. Most guitar makers let the wood season and acclimate to their shops before working with it.

Als ik kijk hoe het hout in arnhem ligt wat ik voor de gitaarbouw koop dan lijkt het me logisch om het hetzelfde op te slaan bij mij thuis...

rinaldo
31 december 2008, 17:22
oke, thanks voor de info, ik heb het hout voor de zekerheid maar verhuisd naar de zolder, daar brand in ieder geval geen kachel, en het is er droog. en als ik het goed begrijp dan kan ik er ook maar beter plankjes onder leggen zodat de lucht er vrij circuleren kan, ga het meteen proberen.

iedereen een goede jaarwisseling, en dat er maar weer prachtige gitaartjes gebouwd mogen worden:blast:

Mattia
1 januari 2009, 11:55
Wat je daar citeert uit het houtbook is van toepassing als je hout wil laten drogen - als je 'gewoon' bij de houthandel wat koopt, dan is het in principe gewoon gedroogd hout, dus kan je er veel losser mee omgaan. De stukken die je wil gebruiken zou ik liefst in een warme, niet te vochtige, niet te droge omgeving bewaren (lees: binnen, waar jij je ook prettig voelt).

Enra
1 januari 2009, 14:32
Wat je daar citeert uit het houtbook is van toepassing als je hout wil laten drogen - als je 'gewoon' bij de houthandel wat koopt, dan is het in principe gewoon gedroogd hout, dus kan je er veel losser mee omgaan. De stukken die je wil gebruiken zou ik liefst in een warme, niet te vochtige, niet te droge omgeving bewaren (lees: binnen, waar jij je ook prettig voelt).

Aanvullend op Mattia : de plek en de omgevingsomstandigheden waar je het ook wilt gebruiken en bewerken.

rinaldo
1 januari 2009, 16:31
Aanvullend op Mattia : de plek en de omgevingsomstandigheden waar je het ook wilt gebruiken en bewerken.

de plek waar ik het ga bewerken is mijn schuurtje waar het dus koud en vochtig is. er brand geen kachel, dus ik werk er eigenlijk aleen als de temperatuur het toelaat, dat zijn dus verre van ideale omstandigheden, maar ja ik heb geen betere plaats.

dus meestal gaat het zo. ik neem het hout mee vanuit het verwarmde huis en bewerk het in het koude schuurtje, en neem het vervolgens weer mee terug in het huis, en leg het aan de kant in de slaapkamer. (daar ligt het meest veilig ivm rondspringende en stoeiende kinderen) totdat ik er weer wat aan ga doen.

zou die temp. wisseling van in en uit het verwarmde huis naar het koude hok en weer terug, nog enige invloed hebben op het uiteindelijke resultaat?

ik kan het me eigenlijk niet voorstellen, heb tot op heden nog geen problemen ondervonden

Enra
1 januari 2009, 18:02
de plek waar ik het ga bewerken is mijn schuurtje waar het dus koud en vochtig is. er brand geen kachel, dus ik werk er eigenlijk aleen als de temperatuur het toelaat, dat zijn dus verre van ideale omstandigheden, maar ja ik heb geen betere plaats.

dus meestal gaat het zo. ik neem het hout mee vanuit het verwarmde huis en bewerk het in het koude schuurtje, en neem het vervolgens weer mee terug in het huis, en leg het aan de kant in de slaapkamer. (daar ligt het meest veilig ivm rondspringende en stoeiende kinderen) totdat ik er weer wat aan ga doen.

zou die temp. wisseling van in en uit het verwarmde huis naar het koude hok en weer terug, nog enige invloed hebben op het uiteindelijke resultaat?

ik kan het me eigenlijk niet voorstellen, heb tot op heden nog geen problemen ondervonden

Nouja, ideaal is het niet. Zolang je niet lijmt met temperaturen onder de 15 graden, liever hoger, moet het wel op zich wel kunnen.

Mijn eigen houtopslag is ook koud. Maar twee weken voor gebruik verplaats ik de delen die ik wil gebruiken naar een verwarmde werkplaats en laat het aclimatiseren.

rinaldo
1 januari 2009, 19:50
tja, een verwarmde werkplaats, dat zou ik ook wel willen, maar dat zit er helaas voorlopig niet in. trouwens als ik toch lijmen moet bij temp onder de 15 graden dan zet ik eerst alles inelkaar in mijn schuurtje, lijm er op en alles schoonmaken en dan neem ik het mee naar binnen waar ik het een nacht laat liggen.

en als het echt koud is dan lijm ik gewoon in de keuken, maar ja daar is mijn vrouw niet altijd even blij mee, het geeft altijd zo'n rommel he:confused:

jan jansen
1 januari 2009, 21:28
tja, een verwarmde werkplaats, dat zou ik ook wel willen, maar dat zit er helaas voorlopig niet in. trouwens als ik toch lijmen moet bij temp onder de 15 graden dan zet ik eerst alles inelkaar in mijn schuurtje, lijm er op en alles schoonmaken en dan neem ik het mee naar binnen waar ik het een nacht laat liggen.

en als het echt koud is dan lijm ik gewoon in de keuken, maar ja daar is mijn vrouw niet altijd even blij mee, het geeft altijd zo'n rommel he:confused:



OPLOSSING: een houtkachel kopen....alleen moet je daar dat hout weer in stoken.....schiet je ook niets mee op....:blast::blast:

JJ

rinaldo
2 januari 2009, 10:56
ha,ha, ja daar heb ik zelf ook al eens aan gedacht, kan ik daar meteen de mislukte gitaren in pleuren, brand ook lekker lang denk ik dat tropische hardhout:D

oknarb180
2 januari 2009, 13:13
de plek waar ik het ga bewerken is mijn schuurtje waar het dus koud en vochtig is. er brand geen kachel, dus ik werk er eigenlijk aleen als de temperatuur het toelaat, dat zijn dus verre van ideale omstandigheden, maar ja ik heb geen betere plaats.

Hey Rinaldo,

Dat geld voor mij ook, en voor vele anderen denk ik! Ik bewaar de onderdelen waar ik mee bezig ben in de woonkamer of op zolder. Als ik een bouwactie uithaal, dan neem ik het mee naar de schuur of in de tuin, doe m'n ding en daarna weer naar binnen met alles. Ik heb (helaas!!!) toch geen tijd om een hele dag aan de bouw te besteden. Dat zijn meestal maar een paar uurtjes, en dan hangen er al weer 3 smurfen aan m'n broekspijp die willen stoeien met hun vader. Kortom, die relatief korte tijd dat het in een andere temperatuur bewerkt wordt, kan volgens mij niet veel invloed hebben op het hout.

vr.gr.

Branko

rinaldo
2 januari 2009, 19:11
ja helaas heeft niet iedereen de beschikking over een mooie verwarmde werkplaats, en het is tot nog toe altijd goed gegaan, aleen schrok ik wel een beetje toen ik het hout onder het bed vandaan haalde, er waren een paar topjes bij die zo krom als een hoepeltje waren.

maar achteraf gezien was het ook eigenlijk mijn eigen schuld, ik had twee topjes in een kartonnen doos onder het bed gestopt, en ik vermoed dus dat daar de oorzaak ligt. doordat ze in het karton zaten gestopt heeft het niet kunnen ademen zeg maar, en is het een beetje gaan schimmelen, en daardoor is het hout kromgetrokken denk ik.

ik heb het nu op zolder met een paar latjes er tussen, dus misschien dat het wel weer goed komt.

jan jansen
2 januari 2009, 19:26
ja helaas heeft niet iedereen de beschikking over een mooie verwarmde werkplaats, en het is tot nog toe altijd goed gegaan, aleen schrok ik wel een beetje toen ik het hout onder het bed vandaan haalde, er waren een paar topjes bij die zo krom als een hoepeltje waren.

maar achteraf gezien was het ook eigenlijk mijn eigen schuld, ik had twee topjes in een kartonnen doos onder het bed gestopt, en ik vermoed dus dat daar de oorzaak ligt. doordat ze in het karton zaten gestopt heeft het niet kunnen ademen zeg maar, en is het een beetje gaan schimmelen, en daardoor is het hout kromgetrokken denk ik.

ik heb het nu op zolder met een paar latjes er tussen, dus misschien dat het wel weer goed komt.

Heb je geen bodyhout meer?Anders leg je ze daar tussen,zijn ze zo weer plat.Ik heb laatst hout uit suriname gocht,welk was ingesmeerd met een of ander soort vet.Geeft tot nu toe geen krimp dat hout.Verder heb ik beuken voor body`s onder de bank in de kamer....geen beweging in te krijgen.Pas in het voorjaar ga ik weer verder,

JJ

rinaldo
2 januari 2009, 19:38
oh heb je het ondertussen binnen dat surinaamse hout? ben wel benieuwd hoe dat er uitziet, fotootje?:)

jan jansen
6 januari 2009, 09:33
oh heb je het ondertussen binnen dat surinaamse hout? ben wel benieuwd hoe dat er uitziet, fotootje?:)

Ja al een hele tijd.Gaat snel vanuit suriname.Mooi spul ook dat snakewood hout.Zal binnenkort weer eens de foto`s opzoeken en anders wat nieuwe maken,

JJ

Martijn-w
6 januari 2009, 14:23
Ik moet in een keer denken aan mijn eigen bed en daar loopt de leiding van de verwarming onderdoor. Misschien bij jou ook het geval?

rinaldo
6 januari 2009, 17:27
nee loopt geen leiding onderdoor, maar in een slaapkamer heb je al gauw last van wisselende temperaturen;)

JacquesLeDick
6 januari 2009, 18:51
Ja al een hele tijd.Gaat snel vanuit suriname.Mooi spul ook dat snakewood hout.Zal binnenkort weer eens de foto`s opzoeken en anders wat nieuwe maken,

JJ

Ik heb ooit snakewood gebruikt als binding, zeer hard, zwaar en zeer moeilijk te buigen. Fantastisch mooi hout!
http://i191.photobucket.com/albums/z55/JacquesLeDick/DSC_8950.jpg
http://i191.photobucket.com/albums/z55/JacquesLeDick/DSC_8941.jpg

Ik bewaar m'n hout in m'n werkhuis (dat droog is en waar in de winter de verwarming opstaat. Stapel het op tussen latjes zodat de lucht eraan kan. Nog geen probleemen mee gehad (hout vasthouden :seriousf:)