PDA

View Full Version : SG gezeik



Jirre
30 december 2008, 15:46
Beste mensen,

Ik heb een epi sg die niet te intoneren is. Echt alles mee geprobeerd maar je krijgt em gwn niet exact goed. Nu speelde ik vandaag op een Gibson SG en die had hetzelfde. En daar vragen ze dan 1300 euro voor..

Kan dit komen door de manier waarop die gitaren worden gemaakt? Want bij fender heb ik er nooit last van gehad..

Alvast bedankt.


Fijne jaarwisseling.

Rinze
30 december 2008, 15:51
Wat krijg je niet voor elkaar? Gaat het alleen om het intoneren of om de hele afstelling? De enige twee redenen dat een gitaar niet goed te intoneren is zijn een verkeerd geplaatste brug of een niet goed gefrette hals...

Jirre
30 december 2008, 15:56
Alleen intoneren ;)

Rinze
30 december 2008, 16:32
Als je alles goed gedaan hebt zou er dan dus iets mis moeten zijn met de plaatsing van je brug en/of frets...

Heb je bij andere gitaren wel met succes geintoneerd?

Manuvdv
30 december 2008, 16:34
Op gitaar x lukt het je niet... Op gitaar y lukt het je niet...
Heb je er al eens aan gedacht dat het misschien aan jou kan liggen?

Jirre
30 december 2008, 17:01
Ik heb 3 Ibanez gitaren wel goed geintoneerd ;)

T valt me alleen op dat gibson en epiphone gwn allemaal niet zo willen meewerken.. Mijn epi is ook geintoneerd door die dudes bij Feedback Rdam maar hen lukt het ook niet..

Danieldg
30 december 2008, 17:36
Mijn SG kon ik perfect intoneren. Het staartstuk waar je snaren vastzitten kan je nog omhoog of omlaag schroeven, en hier kan je de snaarlengte ook verlengen/verkorten.

Wizz
30 december 2008, 18:01
Bij veel Epi's heb ik de zadeltjes van de D- en G-snaar moeten omdraaien. Een heel gekloot, vooral om het Saddle-retainer-veertje weer op zijn plek te krijgen, maar het kan. En het helpt. Bij de "fabrieksafstelling" kan de G net niet lang- en de D net niet kort genoeg gemaakt worden. Ook bij Gibsons kwam ik het probleem soms tegen.

Wizz

wietse
30 december 2008, 18:36
Bij veel Epi's heb ik de zadeltjes van de D- en G-snaar moeten omdraaien. Een heel gekloot, vooral om het Saddle-retainer-veertje weer op zijn plek te krijgen, maar het kan. En het helpt. Bij de "fabrieksafstelling" kan de G net niet lang- en de D net niet kort genoeg gemaakt worden. Ook bij Gibsons kwam ik het probleem soms tegen.

Wizz
zie je toch vrij vaak bij een gitaar met een ToM brug, dat het net niet goed is.
andere oplossing als je zelfs met zadeltjes omdraaien de boel niet voor elkaar krijgt is een lange slag ToM er op zetten, dan heb je een keer zoveel afstelruimte van de zadeltjes.

(dat verrekte veertje weer op z'n plek krijgen kan je echt tot waanzin drijven)

Saf
30 december 2008, 18:54
far beyond waanzin!!

E-J
30 december 2008, 22:55
Ik heb hetzelfde probleem bij mijn Gibson SG Classic. Ik krijg de dikke E snaar nét niet goed geintoneerd. Zal de hals moeten worden bijgesteld?

Gr,
Emiel

snaarplukker
30 december 2008, 23:30
Ik heb hetzelfde probleem bij mijn Gibson SG Classic. Ik krijg de dikke E snaar nét niet goed geintoneerd. Zal de hals moeten worden bijgesteld?

Gr,
Emiel
Ligt eraan of je de zadel van de hoge e dan nog verder naar voren kan afstellen.

Cees

wietse
31 december 2008, 08:26
Ligt eraan of je de zadel van de hoge e dan nog verder naar voren kan afstellen.

Cees

VAN DE HALS AFBLIJVEN ALS JE AAN HET INTONEREN BENT !!!!

de bolling van de hals heeft geen fuck met de intonatie te maken.
of je moet er een banaan van maken.
andere dikte snaren wil ook wel eens helpen, maar het is voor gitaren met een ToM brug vrij gewoon dat je hem net niet spot on geintoneerd krijgt.
en meestal is het probleem dat het zadeltje niet verder naar achteren kan, naar voren nog nooit meegemaakt.
als het verschil al veel te groot is, dat je hem niet eens in dezelfde toonsoort geintoneerd kan krijgen dan is zoals ik al eerder zij een langeslag ToM een oplossing.
zoiets dus
http://www.wietsesguitars.nl/bridgearirang-000-000.jpg

Jirre
31 december 2008, 18:27
Tnx :) k zal eens kijken of ik er ergens eentje kan vinden ;)

Greetzz