PDA

View Full Version : fender road worn series



rufus
30 december 2008, 14:14
http://www.proguitarshop.com/index.php?CategoryID=653

Nielsje
30 december 2008, 14:16
Oeh, dat is wel een informatieve openingspost!

blindfaith85
30 december 2008, 14:21
Beetje de classic vibe maar dan van fender?

rufus
30 december 2008, 14:23
Oeh, dat is wel een informatieve openingspost!
Ik word er niet echt wild van, dan laat ik de stem in het filmpje maar alles zeggen.

frankpaul1
30 december 2008, 14:46
Als je de beschadigingen op de bodies met elkaar vergelijkt, dan zie je dat ze allemaal identiek zijn, precies op dezelfde plaatsen en dergelijke. Had verwacht dat al die Roadworn bodies in een grote trommel gingen en 100 rondjes zouden maken, maar dit gebeurt dus compleet machinaal.

barno
30 december 2008, 15:05
eigenlijk pretty disgusting, dat promofilmpje ... nu het woord "relic" beetje negatieve connotatie heeft gekregen, lanceren ze gewoon same ol' stuff maar nu road worn, distressed laquer, this one has seen a fair share of smokey bars blabla ... ja digitally inflicted weliswaar

blindfaith85
30 december 2008, 17:41
Weet je wat ik zonde vind an het filmpje, ze laten ze zien maar het is toch veel intressanter hoe ze klinken?

MarkV
2 januari 2009, 22:29
Hier wat meer info:

http://www.musiciansfriend.com/document/fender/road_worn?doc_id=104481

(via de linkjes kan je ook de 'shop price' in dollars zien)

En ook op de Fender site: http://www.fender.com/roadworn/

De '60 strat lijkt me wel wat!

hole
2 januari 2009, 22:36
Ik snap dat hele " relic" gedoe niet (heet dat nu road worn??)

Dat je jaaaren en jaaaren een gitaar speelt en die daardoor slijtage plekken vertoond is nog tot daar aan toe, maar om nou zo'n ding nieuw met die beschadigingen te kopen? Waarom?

Als iemand het mooi vind, prima hoor, maar ik snap het gewoon niet.

Stratman70
3 januari 2009, 09:06
Ik snap dat hele " relic" gedoe niet (heet dat nu road worn??)

Dat je jaaaren en jaaaren een gitaar speelt en die daardoor slijtage plekken vertoond is nog tot daar aan toe, maar om nou zo'n ding nieuw met die beschadigingen te kopen? Waarom?

Als iemand het mooi vind, prima hoor, maar ik snap het gewoon niet.
Ik hoop nog steeds dat deze trend eens overslaat naar auto's.

Kijk toch eens hoe stoer:

http://www.belpaese.nl/images/photos/medium/061001.jpg

stratestic
3 januari 2009, 10:48
Op zich vind ik het wel mooie gitaren. Fender heeft duidelijk gezien dat er vraag naar relic gitaren is. Je ziet toch veel Fender cs relics en kleine merken die Fender achtige relics maken (Haar, Bill Nash en McQuire bijvoorbeeld) dan kunnen ze ze beter zelf gaan maken. Het enige wat ik erg lelijk vind is dat iedereen dezelfde beschadiging heeft. Het lijkt wel computergestuurde relicing.

hole
3 januari 2009, 11:09
Ik hoop nog steeds dat deze trend eens overslaat naar auto's.

Kijk toch eens hoe stoer:

http://www.belpaese.nl/images/photos/medium/061001.jpg

VEEEEEEEEEEEEEEET!!!!! Maar vast onbetaalbaar voor mij, zal zeker 2 a 3 keer de nieuwprijs zijn toch, zo relic (roadworn) als hij is!

Eko
3 januari 2009, 15:50
De betere relic zit uiteraard vast aan de vaste slijtageplekken. Dit zijn natuurlijk de plekken waar de arm vaak over de body schuurt en plekken waar je een plectrum tussen de slagplaat en de body steekt. Dat gecombineerd met zweet wat bovenop de body druppelt en vlekken geeft en meer van dat lekkers.
De duurdere merken en versies zien er nog steeds ,,levensecht,, uit. De goedkopere , ook van Fender , zien er af en toe bijna belachelijk uit. Zelf vind ik de Joe Strummer Tele als een laatste catagorie uit zien.
De Roadworn zal , zoals vaker bij Fender , eerst in de USA worden gebracht. Daarna pas mondjesmaat in EU. Dat geeft mooi geruchten op het net en schaarste ( wat de prijs nog een tijdje rechtvaardigd).
BTW in de USA gaat de prijs van Fender gitaren , met ingang van 1-2-09, omhoog met 25%!
Dit is nu officieel bekendgemaakt. Het gonsde al van de geruchten op het FDP, maar is nu bevestigd door een groot aantal dealers.

Snaar'n Bennie
3 januari 2009, 16:45
Sjongejonge. Zijn ze bij Fender nou nog steeds niet uitge-reliced?!

Ik vind, en blijf het een belachelijk fenomeen vinden. Splinternieuwe gitaren er oud en versleten uit laten zien. Eén serie is leuk, maar dit...

Een maat zei me laatst dat z'n vriendin ook ge-reliced was! Tsja...

fuchs
7 januari 2009, 16:45
http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Fender-Road-Worn-60s-Strat-RW-3SB-3-Color-Sunburst-inkl.-Bag/art-GIT0015121-000

Ik vind hem wel wat hebben, maar hij is toch nog redelijk aan de prijs...

Mr.Fingers
7 januari 2009, 17:02
Ik vind het niet slecht hoor, een nitrogitaar die al "pre-reliced" is (kun je zelf nog naar hartelust verder afbreken!)

http://www.fender.com/products/prod_images/guitars/0131012306_md.pnghttp://www.fender.com/products/prod_images/guitars/0131012303_md.pnghttp://www.fender.com/products/prod_images/guitars/0131010305_md.pnghttp://www.fender.com/products/prod_images/guitars/0131010300_md.pnghttp://www.fender.com/products/prod_images/guitars/0131212303_md.pnghttp://www.fender.com/products/prod_images/guitars/0131212307_md.png

Wel jammer dat er geen "road-worn" '60 telecaster en '60 Precision is (een The Funk Machine)

Michael AE
7 januari 2009, 17:21
Die witte strat wordt van MIJ!:angry:

Mitch
7 januari 2009, 18:57
Die bovenste slijtplekken op de Teles zijn een beetje jammer.
Nou ja, pre-fab slijtplekken blijven sowieso een beetje jammer als het niet goed gedaan is :D

stratestic
7 januari 2009, 19:25
BTW in de USA gaat de prijs van Fender gitaren , met ingang van 1-2-09, omhoog met 25%!
Dit is nu officieel bekendgemaakt. Het gonsde al van de geruchten op het FDP, maar is nu bevestigd door een groot aantal dealers.

Dat is dus echt niet normaal, een prijsverhoging van 25% op alle gitaren...:(:???:

Mr.Fingers
7 januari 2009, 19:29
Ja, Rickenbacker kletst ook 25% bij z'n prijzen, stopt met de bouw van alle 3-pickupmodellen (340 & 370) en zet ook alle linkshandigen tijdelijk in de koelkast...

Dude
7 januari 2009, 19:43
Ik vind ze erg mooi moet ik zeggen..... niks mis mee ! Best of both worlds toch ?
Een mooie nieuwe strat die er uitziet of die al een aantal jaartjes geleefd heeft.

Bart_Blueprint
8 januari 2009, 12:04
Ik wou net zeggen :D
En die witte strat zorgt voor een lichte GAS aanval bij mij. Ziet er toch wel vrij nice uit zo!

Luke-wannabe
9 januari 2009, 23:31
http://www.tdpri.com/forum/telecaster-discussion-forum/141058-new-road-worn-tele-owner-here.html

Hier kun je echte foto's zien. Even scrollen. En ook effe op pagina 3 en 4 kijken.

Ik vind ze mooi! Kan niet wachten om er zelf een te bespelen.

Luke-wannabe
25 januari 2009, 10:59
Ik heb zelf een 50's en 60's Road Worn Strat bespeeld en een Butterscotch en Sunburst Tele.
Ik vond het erg fijne gitaren. De feel is fijn en de relic is vrij realistisch gedaan. Als je daar nog een paar jaartjes op speelt is het net een ouwetje.
De 'acoustische' sound van de teles was erg helder en warm. Lijken me erg fijne gitaren, maar ze kosten wel 900 euro. Lijkt me tweedehands voor 600-700 euro echt goede koop.

Misery Signals
25 januari 2009, 11:39
Ik hoop nog steeds dat deze trend eens overslaat naar auto's.

Kijk toch eens hoe stoer:

http://www.belpaese.nl/images/photos/medium/061001.jpg

Nix gereliced, dat is gewoon een Alfa Romeo ouder dan vier jaar :)

MS

olaftheholy
25 januari 2009, 14:41
volgens mij is het belangrijker hoe een gitaar klinkt dan hoe hij er uit ziet...
sta liever te spelen op een gitaar die klinkt als een klok dan op één die er uit ziet alsof hij zo klinkt!
of sla ik de plank nou helemaal mis???

Pepe
25 januari 2009, 20:15
Het is belangrijk dat een gitaar er zo uit ziet dat je er niet langs kan lopen zonder er even een riedel op te spelen.

Ik kan me voorstellen dat wanneer je geen echt oude gitaar of CS hebt de road worns aantrekkelijk zijn zoals je gescheurde designer jeans bij V&D koopt als je geen echte oude jeans hebt.

De budget Relics zag je van een mijl al aankomen, template bandschuurmachines op mexicanen. Zoals John Page al zei, the players provide the dreams Fender is selling.

olaftheholy
25 januari 2009, 22:22
Het is belangrijk dat een gitaar er zo uit ziet dat je er niet langs kan lopen zonder er even een riedel op te spelen.

Ik kan me voorstellen dat wanneer je geen echt oude gitaar of CS hebt de road worns aantrekkelijk zijn zoals je gescheurde designer jeans bij V&D koopt als je geen echte oude jeans hebt.

De budget Relics zag je van een mijl al aankomen, template bandschuurmachines op mexicanen. Zoals John Page al zei, the players provide the dreams Fender is selling.


hmmmm.... daar zeg je wat zeg, zó heb ik het nog nooit bekeken. Zit echt wel wat in!

FruscianteFan
28 januari 2009, 09:04
Gister bij Schreeven op zo'n 50s Tele Roadworn gespeeld. Erg fijne gitaar, ziet er prachtig uit en klonk erg mooi. Alleen jammer dat het een road worn is, en niet gewoon één die er voor uit durft te komen dat ze nieuw is. Ik vroeg me af of er naast de pickups (tex-mex versus 'gewoon'?) en de lak (satin versus polyester) nog verschil zit tussen deze en de normalle Classic 50 Tele. Als dat niet zo is, kan ik namelijk sparen voor die laatste, scheelt weer €400!

Luke-wannabe
28 januari 2009, 09:12
Satin is geen lak soort. Het is een 'stijl' van lakken.
De Road Worns hebben Nitro bodies (met een poly undercoat geloof ik, dat hebben alle Fenders met Nitro).
Daarnaast zal het hout wat 'beter ademen'. Ik weet nooit hoe dat nou precies zit, maar die Road Worns klinken wel erg 'open' dus misschien dat dat ook meespeelt in het geluid.
Verder zijn het natuurlijk vrij dure gitaren, maar ik wacht wel tot ze op de 2dehands markt komen :dance:

FruscianteFan
28 januari 2009, 11:53
Daar was ik al bang voor, want anders zou ik eens kunnen kijken naar een tweedehands Classic 50. Het viel me trouwens op dat de road worn best grote frets heeft, of leek dat maar zo?

edit: Ik moet wel even onthouden dat ik een Tele echt niet nodig heb!

Nielsje
28 januari 2009, 11:58
Daar was ik al bang voor, want anders zou ik eens kunnen kijken naar een tweedehands Classic 50. Het viel me trouwens op dat de road worn best grote frets heeft, of leek dat maar zo?

Dunlop 6105. Lijkt me heerlijk spelen!

Daan_B
28 januari 2009, 12:08
Allemaal erg leuk en aardig, maar worden die mexicaantjes niet wat duur deze dagen!?:o

Nielsje
28 januari 2009, 12:18
Allemaal erg leuk en aardig, maar worden die mexicaantjes niet wat duur deze dagen!?:o

Geen idee, waar vind je ze duur dan?

Mr.Fingers
28 januari 2009, 12:22
Mja, 1000€ voor een mexicaanse Fender is niet niks, maar je krijgt er dan ook HEEL veel gitaar voor. Ikzelf heb ontzettende gas voor de Road-Worn Jazz-Bass

stratestic
4 februari 2009, 14:54
Gisteren bij Feedback een Roadworn strat in mijn handen gehad en die dingen zijn dus echt heel cool. Had eerst nog vragen bij de relic maar ze zijn in het echt heel erg tof. Ze zijn licht, klinken goed en hebben een overtuigende finish. Vooral de hals zorgt voor veel speelcomfort. Redelijk dik maar vooral door de relic heel soepel.
Ze zijn net Fender custom shop gitaren alleen dan voor een schappelijkere prijs.
Het is alleen jammer dat ze geen linkshandige versies uitbrengen.

bert k
4 februari 2009, 15:06
Na de Roadworn series binnenkort de Woodworm series... :D

jimihattricks
4 februari 2009, 15:21
Gisteren bij Feedback een Roadworn strat in mijn handen gehad en die dingen zijn dus echt heel cool. Had eerst nog vragen bij de relic maar ze zijn in het echt heel erg tof. Ze zijn licht, klinken goed en hebben een overtuigende finish. Vooral de hals zorgt voor veel speelcomfort. Redelijk dik maar vooral door de relic heel soepel.
Ze zijn net Fender custom shop gitaren alleen dan voor een schappelijkere prijs.
Het is alleen jammer dat ze geen linkshandige versies uitbrengen.

ja en het is alleen net dat ene woordje dat het verschil maakt.. een CS Fender wordt toch wel met wat meer aandacht voor detail in elkaar gezet.. ik bedoel, kijk naar hoe het fretboard is verminkt op de roadworn series en vergelijk dat met een CS Strat:

ROADWORN:
http://gc.guitarcenter.com/fender-road-worn/files/images/splash.jpg

CS
http://www.elderly.com/images/fmic/30N/FCS5RE-TGM_fretboard.jpg

als je dus op zoek bent naar subtiliteit zit je niet goed bij een roadworn series.. sterker nog, dan zou ik het nog eerder zelf proberen

desalniettemin zal je er op het podium met gedimde lichten en van een afstandje wel helemaal de blits mee maken

Rockabilly
4 februari 2009, 15:28
hmmm die CS hals komt nu ook niet bepaald overtuigend over. Als je het zelf wilt doen kun je misschien zelfs beter de hele (maple) hals wel kaalschuren wordt het vanzelf "origineel".

ik vind relics best mooi om te zien zolang het maar geen strat's en tele's zijn van Fender.

jimihattricks
6 februari 2009, 11:52
hmmm die CS hals komt nu ook niet bepaald overtuigend over.

bij nader inzien moet ik je daar ook wel gelijk in geven idd.. oh well

vinni
6 februari 2009, 15:38
Heb op die gele tele gespeeld.

Erg oké die gitaar.
Lekker licht, gewoon een goed geluid en een lekkere hals.
Alleen jammer dat de hoge E van het fretboard afliep bij de
aansluiting op de body...........moah......valt te verhelpen.

Maarru......Gewoon een goeie gitaar voor een goeie prijs.
Jeukt wel zal ik maar zeggen......AAAAGH.......

Vinni

Badman
6 februari 2009, 16:38
De gebruikte relicmethodes:

http://img.photobucket.com/albums/v74/MyGuitars/ZMisc/strat-relic.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v299/travels/relickid.jpg

Badman
6 februari 2009, 16:40
Dan bespaar je natuurlijk al wat tov een Custom Shop :p

Arjan12
6 februari 2009, 16:45
Heb op die gele tele gespeeld.

Erg oké die gitaar.
Lekker licht, gewoon een goed geluid en een lekkere hals.
Alleen jammer dat de hoge E van het fretboard afliep bij de
aansluiting op de body...........moah......valt te verhelpen.

Maarru......Gewoon een goeie gitaar voor een goeie prijs.
Jeukt wel zal ik maar zeggen......AAAAGH.......

Vinni

Tele's horen niet licht te zijn. Tele's horen loeizwaar te zijn :ok: .

Mitch
6 februari 2009, 16:47
Squiers, ja.

Daan_B
6 februari 2009, 16:49
Als dat kind die strat slaat, sla ik hem! :o

arjanb01
6 februari 2009, 16:50
Dan bespaar je natuurlijk al wat tov een Custom Shop :p

Dacht je dat dat kind het voor niks deed dat relicen ???? :hippie:

Kost je minimaal een playstation of Nintendo wee :crazyhappy:

Arjan12
6 februari 2009, 16:52
Squiers, ja.

Que?

+10

stikel
6 februari 2009, 16:57
Ik vind dat hele relic gedoe nix. Een stukje schuurpapier en dan bijna het dubbele vragen voor een Mex. Lijkt me dat er voor dat geld nog wel wat beters te koop is. (met voldoende lak ;) ). Heb ze overigens niet bespeeld. Ik loop alleen al door het uiterlijk door.

Greetz Jan en zoon

Mr.Fingers
6 februari 2009, 17:00
Je mag dan misschien geen fan van het relicgebeuren zijn, test ze zeker eens uit, ze klinken & spelen echt fantastisch!

aart steekelenburg
10 februari 2009, 11:53
Dat hele relic gedoe doet me verder vrij weinig, feit blijft dat fender met deze serie zich revancheert voor alle meuk die ze de laatste tijd uit mexico hebben laten komen. Ik vind die tele roadworn beter klinken dan de american standard en ook beter dan de american deluxe. Nou kan dat natuurlijk ook smaak zijn maar toch, ik vind de gitaar dus een koopje, ookal is het een mexicaan. En nee deze gitaren zijn niet te vergelijken met andere mexicaanse fenders, de classic 50 serie is bijvoorbeeld van een veel lagere kwaliteit.

Na hele goede squiers nu dus hele goede mexicanen, het moet niet gekker worden.

tweng
24 februari 2009, 00:44
Ik zie deze topic nu pas, maar ik vind deze gitaren best wel cool !

Eko
24 februari 2009, 07:53
Bij diverse zaken zijn ze inmiddels gezien en ik moet zeggen dat ik alleen de `60`s strat er aanvaardbaar uit vindt zien. Voor een bedrag waar je bijna een Haar voor koopt heb ik toch grote twijfels.

nemmo
25 februari 2009, 12:04
Ik ben ook geen voorstander van relic. Maar bij ons in de gitaarzaak hebben ze de 50's, 60's en beide bassoorten van de roadworn series nu binnen. Ik speel zelf gitaar dus die heb ik beide gitaren geprobeerd. Mooie afstelling de relic afwerking vond ik overtuigend. En de tex-mex pickups geven beide gitaren een heerlijk warm geluid.

De feel en de sfeer die je bij de gitaar krijgt is heerlijk. De hals speelt heerlijk licht. Niet te dik maar ook niet dun. Mooie actie en het gewicht was ook top. Staand spelen heb ik niet geprobeerd. Mijn voorkeur gaat persoonlijk uit naar de maple neck (de 50's.) Omdat ik de sound en feel van zon neck lekker vind. Een voordeel van de roadworn is dat omdat de lak van de hals gereliced is. Hij niet gaat plakken (groot pluspunt voor mij aangezien ik zweethanden heb)
Ik vond alle pickupstanden bruikbaar. En de tone en volumeknop reageerden lekker. Ik heb ze getest over een vox ac30.

Kortom verassend goed. Voor mijzelf ga ik overwegen of ik er 1 aan ga schaffen.

Groeten Reinier

Chris Winsemius
26 februari 2009, 21:46
Vanmiddag wat RWs in m'n handen gehad, imho: absoluut ok voor dat geld/merk/vibe/etc.

Dat ze allemaal precies dezelfde plekken hebben is qua kosten te begrijpen, als ik zo'n gitaar heb dan maak ik er bewust/onbewust nog wel wat extra schade bij.

euroboy
27 februari 2009, 09:59
Ik heb op de tele in blone gespeeld! Ik vond het zoals chris zegt een super gitaar voor dat geld! 900 euro??? Ik vond het geweldig juist de hals relic is redelijk "snel" gedaa ofzo het is wat teveel (voor mij dan persoonlijk) Maar de hals speelt wel lekker juist de plekken op het fretboard zijn wat wennen...

frekie
27 februari 2009, 20:01
Nog afgezien van het hele relic gebeuren, ieder zijn lol. Maar zo'n generieke half kapotte fabrieks semi-Mex Fender moet dus negenhonderd (900) euro kosten.

Ik ben al een tijd bezig met pimpen van goedkope gitaartjes. Nu doe ik zelfs een dappere poging om zelf een strat body te bouwen. Hoop werk maar al doende leert men.

Kijk maar eens op sites als Vox Humana en Tone Factory wat je allemaal voor 900 euro wel niet samen kan stellen qua Strat. En dan hebben we alleen nog maar over Nl sites, zie ook Rockinger, Warmoth, Allparts etc. Precies zoals jij dat wilt. Stel je wil een hardtail HSH strat met een linkshandige nek, geen probleem. Daar is anders niet aan te komen. Nek: maple of rosewood? Nek profiel? Frets? Radius? U zegt het maar.

OK zelf spuiten kan je niet zomaar maar een body in de olie zetten is niet moeilijk. Een Strat nek op een body bouten ook niet. Solderen ook niet. Info zat op het web. De Strat is de ultieme parts/knutsel gitaar. Ik snap niet dat zoveel mensen genoegen nemen met standaard Fender fabrieks spul.

Chris Winsemius
27 februari 2009, 20:08
Nog afgezien van het hele relic gebeuren, ieder zijn lol. Maar zo'n generieke half kapotte fabrieks semi-Mex Fender moet dus negenhonderd (900) euro kosten.

Ik ben al een tijd bezig met pimpen van goedkope gitaartjes. Nu doe ik zelfs een dappere poging om zelf een strat body te bouwen. Hoop werk maar al doende leert men.

Kijk maar eens op sites als Vox Humana en Tone Factory wat je allemaal voor 900 euro wel niet samen kan stellen qua Strat. En dan hebben we alleen nog maar over Nl sites, zie ook Rockinger, Warmoth, Allparts etc. Precies zoals jij dat wilt. Stel je wil een hardtail HSH strat met een linkshandige nek, geen probleem. Daar is anders niet aan te komen. Nek: maple of rosewood? Nek profiel? Frets? Radius? U zegt het maar.

OK zelf spuiten kan je niet zomaar maar een body in de olie zetten is niet moeilijk. Een Strat nek op een body bouten ook niet. Solderen ook niet. Info zat op het web. De Strat is de ultieme parts/knutsel gitaar. Ik snap niet dat zoveel mensen genoegen nemen met standaard Fender fabrieks spul.

Kun jij van te voren EXACT aangeven hoe zo'n DIY-gitaar zal gaan klinken?

Hout is 'n organisch materiaal dus iedere plank is en klinkt anders, dan heb je ook nog eens verschillende planken nodig voor 'n gitaar dus nog meer uitkomsten v/d som der delen.

Pak 'n stapel (bijvoorbeeld) Strats met dezelfde specs qua hout, hardware, afstelling, snaren en elektronica en ze verschillen onderling redelijk tot behoorlijk.

Bij fabrieksgitaren worden uren ook nog berekend (mensen moeten ook loon krijgen) en winkeliers moeten ook marge hebben om hun huur/personeel/brood te betalen.

kenx
27 februari 2009, 20:24
De manier waarop elke gitaar, machinaal, identiek hetzelfde gerelict is, zegt me niets... Bah!

Ik vind dat, als ze dan zo'n gerelicte gitaren maken, ze dat véél natuurlijker mogen doen, en niet bij elke gitaar hetzelfde...

Maar wie ben ik...?.?

grtz

Pepe
27 februari 2009, 20:32
De manier waarop elke gitaar, machinaal, identiek hetzelfde gerelict is, zegt me niets... Bah!

Ik vind dat, als ze dan zo'n gerelicte gitaren maken, ze dat véél natuurlijker mogen doen, en niet bij elke gitaar hetzelfde...

Maar wie ben ik...?.?

grtz

Kenx lijkt me, niet de minste http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon10.gif

Dat template relic is nepperig maar ach, relic is sowieso neppy en non relics lijken ook op elkaar.
En heb je wel eens een serie CS relics naast elkaar gezien? Als je 4 ultimate Relics van -pakweg- Jason Smith naast elkaar zet zie je dat die ook echt niet bij elke gitaar gaat denken.. hmm, wat zullen we nu weer eens voor origineels doen...

Chris Winsemius
27 februari 2009, 20:38
Kenx: qua kwaliteits-nivo van relicing ben ik het behoorlijk met je eens. Maar met wat vakkundig vandalisme is dat wel bij te werken ;)

NB!

Bij 'n Nocaster relic van 4k was de achterkant v/d hals beduidend minder "echt" qua relic en die gitaar zelf vond ik (zeker voor dat bedrag) tegenvallen*. Van de toen en al eerder geteste Teles vielen ook wat types van 1200 E of meer af tov. beide RWs en 1 van die RWs "had het gewoon".

* Ook/vooral qua sound. In 2001 heb ik 5-6 pre '54 Teles/Esquires in m'n handen gehad en die hadden allemaal dikke maar zalig spelende halzen. Die NC custom shopper hals was wel dik maar niet echt comfortabel, beide RW-halzen wel.

groovieguitarguus
27 februari 2009, 20:53
Mensen die 'Relic' niet aanspreken, moeten denk ik gewoon ook niet reageren.
Dat is hetzelfde als je niet van Ibanez houdt, maar op een Topic over Ibanez daar de boel gaat afkraken.
Ik denk dat Fender erg slim in de trend van het Relic gitaren is gesprongen. Wat ik lees en zie... een geslaagde zet.
Persoonlijk vind ik de Olympic White erg gaaf... (GAS).
Beetje bij relicen en het is je eigen Personal Strat.
Ik lees ook over het zelf samenstellen van een Strat... Dit moet je kunnen en willen en is ook een heel andere tak van sport.
Tenslotte weet je vooraf niet wat het eindresultaat wordt... en valt het tegen, valt je gitaar niet te slijten voor een knap bedrag.

kenx
27 februari 2009, 21:24
Kenx: qua kwaliteits-nivo van relicing ben ik het behoorlijk met je eens. Maar met wat vakkundig vandalisme is dat wel bij te werken ;)


Idd ;), maar eh, de kwaliteit van de gitaren kan natuurlijk wel top zijn, daar spreek ik me niet over uit, uiteraard, maar de relic -zoals hierboven- zegt me inderdaad niets.


Kenx lijkt me, niet de minste

Daar heb je gelijk natuurlijk


Mensen die 'Relic' niet aanspreken, moeten denk ik gewoon ook niet reageren.

Jammer voor jou, maar ik reageer op elk topic waar ik op wil reageren. En uiteraard gaat dit topic niet helemaal enkel over de relic op de gitaar hé... De kwaliteit kan echter wel goed zijn... Maar daar spreek ik me niet over uit.

grtz

Portel
27 februari 2009, 21:44
Ik vind het wel stoer, die slijtage plekken en kleurveranderingen.

frekie
28 februari 2009, 10:37
Kun jij van te voren EXACT aangeven hoe zo'n DIY-gitaar zal gaan klinken?

Ok dat is het voordeel van een kant-en-klare gitaar, je kan hem van tevoren uitproberen. Maar je moet hem nemen zoals ie komt, je betaalt voor hardware die je er later weer af sloopt enz. En OK, ik heb een LC tele van zegge en schrijve 200 euri nieuw die achterlijk goed is, daar kan je nix voor bouwen met losse onderdelen. Zaten beschadigingen in de lak op, heb ik korting voor gekregen. Kijk dan vind ik relic wel weer leuk :ok:

René`
28 februari 2009, 23:11
Ik verkoop de mijne ook gewoon als road-worn over 20 jaar, hoef ik er niet meer zo voorzichtig mee te zijn ook :soinnocent:

Orpheo
28 februari 2009, 23:26
Kun jij van te voren EXACT aangeven hoe zo'n DIY-gitaar zal gaan klinken?

Hout is 'n organisch materiaal dus iedere plank is en klinkt anders, dan heb je ook nog eens verschillende planken nodig voor 'n gitaar dus nog meer uitkomsten v/d som der delen.

Pak 'n stapel (bijvoorbeeld) Strats met dezelfde specs qua hout, hardware, afstelling, snaren en elektronica en ze verschillen onderling redelijk tot behoorlijk.

Bij fabrieksgitaren worden uren ook nog berekend (mensen moeten ook loon krijgen) en winkeliers moeten ook marge hebben om hun huur/personeel/brood te betalen.
het argument 'iedere plank is anders' is wel waar, maar daarin ook zo zinloos. Alder blijft alder. het karakter van alder blijft hetzelfde. je hebt hooguit nuanceverschillen.

Zoals oud-forumlid neeradj het ooit zei: al is je rosewood nog zo donker, het blijft rosewood en is echt geen ebben, en als ie mahonie nog zo wit, het blijft mahonie, en is geen korina.

Het karakter van het hout blijft hetzelfde, en als de bouwer het hout goed uitzoekt, en verstand van zaken heeft (en dus goed uitzoekt) krijg je van te voren al een heel goed beeld van de tone. als de plank doods klinkt als je m aanklopt, dan zal je gitaar echt niet levendig klinken, en als je plank levendig klinkt bij het kloppen, is de kans kleiner dat de gitaar doods gaat klinken.

dat gecombineerd met de wetenschap hoe hout 'klinkt' en de wetenschap (letterlijk; resonantiefrequenties van houtsoorten bijvoorbeeld, bv zoveel cm^3 maple heeft die en die frequentie, etc etc), geeft je een nog beter beeld...








On Topic:

ik vind de roadworn serie belachelijk. Heb gisteren erop gespeeld, en werd er niet warm of koud van. Vond het niet goed klinken, en spelen al helemaaaaal niet. wat een dunne luciferhalsjes zeg, kom op zeg. ben toch geen wijf.

Mitch
28 februari 2009, 23:54
het argument 'iedere plank is anders' is wel waar, maar daarin ook zo zinloos.

....

ik vind de roadworn serie belachelijk.

Nee da's een waardevolle bijdrage :D
Ja ja, ik weet het, het eerste was een argument en die mag worden besproken in een discussie, van jou was het puur een mening en daar mag niets van gezegd worden, pfff..... die ongeschreven wetten van het forum worden wel vervelend.

marc_o
28 februari 2009, 23:58
kom op zeg. ben toch geen wijf.


Maar je miept er wel als eentje...

:cheerup:




:hippie:

Dude
1 maart 2009, 18:03
en alleen wijven moeten 25 stuks van hetzelfde hebben..........

Hendriks
1 maart 2009, 18:33
Maar je miept er wel als eentje...

:cheerup:




:hippie:
Weer een mysterie opgelost , het (hij of zij) is een zitplasser.

janpetrarca
4 maart 2009, 16:06
Ik ga komend weekend ook maar eens een paar uitproberen. Ik vind ze er erg goed uitzien. En aan jullie reacties te horen zijn ze ook nog eens erg goed. Goede vervanging voor mijn richwood stratje.

:ok:

Chris Winsemius
4 maart 2009, 16:15
het argument 'iedere plank is anders' is wel waar, maar daarin ook zo zinloos. Alder blijft alder. het karakter van alder blijft hetzelfde. je hebt hooguit nuanceverschillen.

Zoals oud-forumlid neeradj het ooit zei: al is je rosewood nog zo donker, het blijft rosewood en is echt geen ebben, en als ie mahonie nog zo wit, het blijft mahonie, en is geen korina.

Het karakter van het hout blijft hetzelfde, en als de bouwer het hout goed uitzoekt, en verstand van zaken heeft (en dus goed uitzoekt) krijg je van te voren al een heel goed beeld van de tone. als de plank doods klinkt als je m aanklopt, dan zal je gitaar echt niet levendig klinken, en als je plank levendig klinkt bij het kloppen, is de kans kleiner dat de gitaar doods gaat klinken.

dat gecombineerd met de wetenschap hoe hout 'klinkt' en de wetenschap (letterlijk; resonantiefrequenties van houtsoorten bijvoorbeeld, bv zoveel cm^3 maple heeft die en die frequentie, etc etc), geeft je een nog beter beeld...








On Topic:

ik vind de roadworn serie belachelijk. Heb gisteren erop gespeeld, en werd er niet warm of koud van. Vond het niet goed klinken, en spelen al helemaaaaal niet. wat een dunne luciferhalsjes zeg, kom op zeg. ben toch geen wijf.

Bij het uitzoeken van Les Pauls (allemaal mahonie, esdoorn en rosewood) heb ik zelf ontzettend grote verschillen ervaren tussen deze gitaren onderling (eind jaren 50 std.'s, 70s, 80s, 90s en modern)........

RWs: die Tele's hebben trouwens 'n dikke (lees: DIKKE) hals, "beefcake" gewoon en qua hals-gevoel vond ik ze meer weg hebben van wat early 50s Teles die ik in m'n handen heb gehad dan 'n cstm shp NC die er bij ston...

Chris Winsemius
4 maart 2009, 16:17
Ik ga komend weekend ook maar eens een paar uitproberen. Ik vind ze er erg goed uitzien. En aan jullie reacties te horen zijn ze ook nog eens erg goed. Goede vervanging voor mijn richwood stratje.

:ok:

Gewoon 'n stapel Teles of Strats proberen (ook uit andere series).
Imho: eerst unplugged en dan de favo's even versterkt vergelijken op 'n amp die je kent.

janpetrarca
4 maart 2009, 16:42
ok, ga ik doen. Ik ga er lekker een dagje voor uit trekken.

the sure thing
29 maart 2009, 10:41
Ik heb gisteren een behoorlijk aantal Fenders uitgeprobeerd. Eerst in Veenendaal geweest: niet veel soeps behalve Chris dan :). Daarna naar Nijmegen geweest en de 3 gitaarzaken aldaar geweest. Van Custom Shop tot..... eeehhhh... de Road worn series van Fender.

Ik durf het bijna niet te typen, maar onversterkt klinken ze OK. Erg resonant Beter dan menig USA die ik in mijn handen heb gehad. Wel hele dunne V-shape halsjes, maar persoonlijk vond ik dat fijn spelen. Ik die op zoek ben naar een Fender CS was toch wel ff onder de indruk....

Voor eenieder die naar Nijmegen gaat: Guitars&amps is een superzaak met een superverkoper!!!! Echt een aanrader.

barno
14 mei 2009, 20:31
bump

gisteren ook es een tele en strat road worn uitgeprobeerd in een winkel. Vermits ik in dit topic ergens wat negatief heb gedaan over die dingen graag deze rechtzetting:

I was impressed. (en dan te weten dat ik echt niks heb met relic).
Enkel onversterkt gespeeld maar meer moet ik niet weten als ik gitaren test. Zowel de tele als de strat hadden een hele goeie vibe, vooral de strat met rosewood toets: geweldige feel van een ingespeelde hals. Het helpt natuurlijk dat de twee gitaren vrij goed afgesteld stonden.

Als ik niet al een kudde fenders zou hebben (en als ze niet zo onnozel gerelicced zouden zijn) zou ik er direct eentje willen.

Michael AE
14 mei 2009, 20:46
bump

gisteren ook es een tele en strat road worn uitgeprobeerd in een winkel. Vermits ik in dit topic ergens wat negatief heb gedaan over die dingen graag deze rechtzetting:

I was impressed. (en dan te weten dat ik echt niks heb met relic).
Enkel onversterkt gespeeld maar meer moet ik niet weten als ik gitaren test. Zowel de tele als de strat hadden een hele goeie vibe, vooral de strat met rosewood toets: geweldige feel van een ingespeelde hals. Het helpt natuurlijk dat de twee gitaren vrij goed afgesteld stonden.

Als ik niet al een kudde fenders zou hebben (en als ze niet zo onnozel gerelicced zouden zijn) zou ik er direct eentje willen.

Dat relicen is juist de reden waarom de feel en de klank zo goed zijn. Ik was er in het begin ook niet wild van, maar na een hele hoop relics geprobeerd te hebben die allemaal beter waren dan hun ongerelicte broertjes, ben ik om.

barno
14 mei 2009, 21:11
Dat relicen is juist de reden waarom de feel en de klank zo goed zijn. Ik was er in het begin ook niet wild van, maar na een hele hoop relics geprobeerd te hebben die allemaal beter waren dan hun ongerelicte broertjes, ben ik om.

De commerciële trukendoos van nonkel Fender ivm dat reliccen schijnt dus wel te werken als mensen gaan geloven dat die gitaren echt beter zijn :)

Zekèr soundwise speelt reliccen geen enkele rol en als je een nieuwe hals wat te strak gelakt vindt aanvoelen, is dat zo opgelost met wat schuurpapier.

Michael AE
14 mei 2009, 21:48
De commerciële trukendoos van nonkel Fender ivm dat reliccen schijnt dus wel te werken als mensen gaan geloven dat die gitaren echt beter zijn :)

Zekèr soundwise speelt reliccen geen enkele rol en als je een nieuwe hals wat te strak gelakt vindt aanvoelen, is dat zo opgelost met wat schuurpapier.

Je hoeft niet meteen arrogant te gaan doen.

Ik heb honderden strats geprobeerd, van originele 50-ers, 60-ers en '70-ers tot zo'n beetje elke "superstrat" op de markt. Ik weet wat ik hoor en wat ik niet hoor en ik hoor duidelijk verschil tussen bijvoorbeeld een '56-er CS die wel relic is en een '56-er die het niet is. Of het nu de dikte van de lak is, of dat er een engeltje overheen heeft gezeken, zal mij een zorg zijn. Het verschil is in mijn oren duidelijk hoorbaar.

DeiDRagonas
15 mei 2009, 01:22
Ik heb de road-worns ook getest. Samen met zeeeer veel strats van rond, of onder, zo'n 1200 euro. Niet alleen Fender, maar ook Blade e.d.

Behalve dat die steeds exact dezelfde relic me erg tegen staat vond ik de road-worns te weinig dynamiek hebben. En dat hadden ze eigenlijk allemaal.

Toen ik daarentegen een Fender classic player (in principe de ge-upgrade versie van de volgens velen zo slechte mexico strat) pakte kreeg ik instant Hendrix. Direct die mooi volle eind 60's strat sound met bergen dynamiek! En hoewel het ding oerlelijk is, dus wel meteen gekocht.

M.a.w. Ik vind de road-worns echt niet beter dan de gemiddelde mexico of highway strat.

barno
15 mei 2009, 12:51
Je hoeft niet meteen arrogant te gaan doen.

Ik heb honderden strats geprobeerd, van originele 50-ers, 60-ers en '70-ers tot zo'n beetje elke "superstrat" op de markt. Ik weet wat ik hoor en wat ik niet hoor en ik hoor duidelijk verschil tussen bijvoorbeeld een '56-er CS die wel relic is en een '56-er die het niet is. Of het nu de dikte van de lak is, of dat er een engeltje overheen heeft gezeken, zal mij een zorg zijn. Het verschil is in mijn oren duidelijk hoorbaar.

sorry als dat zo overkwam. niet persoonlijk bedoeld, maar ik blijf erbij dat fender met deze road worn, alhoewel ik ze dus wel goed vind, vooral een zoveelste commerciële truuk uithaalt . Daar is op zich niks fout mee, alleen geloof ik niet in het relic verhaal qua klank.
Het is iets anders dan de CS relics waarvoor, als ik het goed heb, ze ook oud hout gebruiken enz... , da's natuurlijk wat anders dan your average relic.

humbucker
15 mei 2009, 13:45
Enkel onversterkt gespeeld maar meer moet ik niet weten als ik gitaren test. Zowel de tele als de strat hadden een hele goeie vibe, vooral de strat met rosewood toets: geweldige feel van een ingespeelde hals. Het helpt natuurlijk dat de twee gitaren vrij goed afgesteld stonden.

Als ik niet al een kudde fenders zou hebben (en als ze niet zo onnozel gerelicced zouden zijn) zou ik er direct eentje willen.

Toevallig bij JnR getest? Daar heb ik ze 't laatst ook eens getest. En ik vond juist de Tele heel lekker en de Strat wat minder. Zowel versterkt als onversterkt was ik daar een beetje in teleurgesteld. De tele vond ik op beide vlakken sterker. Alleen jammer van de relic, trekt op niks imo.

Chris Winsemius
15 mei 2009, 13:46
Weet iemand 'n winkel waar ze er veel hebben staan (ik bedoel meerdere van hetzelfde model)? Ik zit 'n beetje te kijken naar 'n RW Tele....

DeiDRagonas
15 mei 2009, 13:48
Grappig, ik vond de tele's ook allemaal veel beter dan de strats.

Michael AE
15 mei 2009, 16:04
sorry als dat zo overkwam. niet persoonlijk bedoeld, maar ik blijf erbij dat fender met deze road worn, alhoewel ik ze dus wel goed vind, vooral een zoveelste commerciële truuk uithaalt . Daar is op zich niks fout mee, alleen geloof ik niet in het relic verhaal qua klank.
Het is iets anders dan de CS relics waarvoor, als ik het goed heb, ze ook oud hout gebruiken enz... , da's natuurlijk wat anders dan your average relic.

Mijn welgemeende excuses terug. Was een lullige reactie van me en bovendien heb ik niet goed gelezen.
Ik begreep even niet dat het over alleen de roadworns ging.

Ik heb daar alleen een telecaster van geprobeerd die wel redelijk overtuigend klonk maar niet echt resonant. Dat vond ik jammer. Hij speelde wel erg lekker, maar had jammergenoeg een hoop dode plekken op de hals. Ik had gehoopt dat Fender een klein beetje van de CS magie kon pakken met deze serie en dat is tot op zekere hoogte ook wel gelukt, maar er zijn een aantal cruciale dingen waarop ze bezuinigen en dat is jammer.

Raytheman
15 mei 2009, 17:50
Sorry dat ik het vraag maar wat zijn dode plekken op de hals?

G.G.
15 mei 2009, 20:55
Van de week een SB strat zien staan bij FB in Rotterdam. Niet getest. Wat me het meest tegen viel was de zeer slechte relic van de toets. Het leek erop dat ze de toets gelakt hadden en daarna met een schuurmachine grote vlekken hadden kaalgemaakt. Daarna de boel fretten en klaar is Kees.

Normaal moet je iets van ovale vormen zien bij de toets en geen grote kale vlakken over meerder postities.

Michael AE
16 mei 2009, 01:01
Sorry dat ik het vraag maar wat zijn dode plekken op de hals?

Dode plekken zijn noten die niet lekker klinken. Bij sommige gitaren is dat een euvel, voornamelijk vanwege slecht fretwerk, maar het kan ook andere oorzaken hebben. Vaak klinken hogere noten heel erg doods, vandaar de term "dode plekken".

DeiDRagonas
16 mei 2009, 01:07
Volgens mij spreek je van een "dode plek" als de snaar op die plek doodslaat (tegen een fretje aankomt die hem dan mute). Dit gebeurt vaak tijdens het opdrukken op de hogere fretten. De gitaar/snaar is dan iets te laag afgesteld.

R.

Trocar
16 mei 2009, 01:13
Volgens mij spreek je van een "dode plek" als de snaar op die plek doodslaat (tegen een fretje aankomt die hem dan mute). Dit gebeurt vaak tijdens het opdrukken op de hogere fretten. De gitaar/snaar is dan iets te laag afgesteld.

R.

Nee, een dode plek is een bepaalde plek op de hals waar de noot niet goed doorklinkt; bijna meteen doodslaat of erg snel afsterft (zoals Michael AE zei).
Ik had altijd begrepen dat dit met de resonantie (of juist gebrek eraan op bepaalde plekken) van de hals te maken heeft en dat het met enige regelmatig voorkomt bij houten snaarinstrumenten. Misschien dat het ook door het fretwerk kan komen maar ook instrumenten zonder frets kunnen het hebben.
Sommige gitaristen proberen er iets tegen te doen door loden staafjes of een loden plaatje aan de headstock te maken en zo door de zwaardere headstock iets te veranderen aan de resonantie van de hals (of van de headstock die mee resoneert of iets dergelijks...).

Michael AE
16 mei 2009, 01:29
Ja, het kan meerdere oorzaken hebben. Slecht fretwerk is een oorzaak, maar er zijn veel meer oorzaken.

Trocar
16 mei 2009, 01:38
Ja, het kan meerdere oorzaken hebben. Slecht fretwerk is een oorzaak, maar er zijn veel meer oorzaken.

Ah, ok, ik kende eigenlijk voornamelijk het resonantie-verhaal. Zelf heb ik een gitaar met een dode plek rond de 12e fret op 1 snaar en heb om die reden een zogenaamde Fat Finger (http://www.basspartsresource.com/0992181100.JPG) aangeschaft (een soort kleine, zware c-clamp die je op de headstock vastdraait met als doel de resonantie te veranderen).
Wat er bij mij gebeurde was dat de dode plek van de 12e naar de 10e fret verschoof en het ding zelf is absoluut geen cosmetisch hoogstandje. Ik heb het terug gebracht naar de winkel en heb leren leven met die dode plek.
Ik kan me echter voorstellen dat wanneer je in de winkel al meerdere plekken ontdekt je de gitaar liever links laat liggen.

soup
27 september 2009, 16:26
BTW in de USA gaat de prijs van Fender gitaren , met ingang van 1-2-09, omhoog met 25%!

En wat is de reden hiervan?



Heeft er iemand ondertussen al eentje gekocht?

Pepe
27 september 2009, 16:31
De reden is natuurlijk dat ze genoeg kunnen verkopen en dan is het of de produktie of de prijs opschroeven.