PDA

View Full Version : Eerste gitaar



Ferto
30 december 2008, 12:21
Hoi,

Ik speel sinds een paar dagen akoestische gitaar. Dat gaat tot nu toe behoorlijk goed. Ik leer ongeveer een riffje per dag. Alleen akkoorden doe ik nog niet aan, want ik mis een snaar. >< Ik ga na Oud en Nieuw wel nieuwe kopen. Nu ben ik van plan om, als ik dit een paar maanden doe en het bevalt, ook een elektrische gitaar te kopen, zodat ik ook de muziek kan spelen die ik mooi vind, jaren '60 en '70 rock en jaren '80, '90 en '00 metal. Ik weet alleen niet precies wat ik allemaal nodig heb. Een gitaar uiteraard, maar ook een versterker heb ik begrepen. Zijn er nog meer dingen noodzakelijk of zeer sterk aan te raden? Ik zit met mijn budget denk ik op 150 euro max, 200 euro als mijn moeder bereid zou zijn mee te betalen, dat moet ik nog maar zien. Is het mogelijk om voor die prijs een goed speelbare gitaarset te kopen waar ik minstens een paar jaar mee door kan? Een gitaar waar ik dus ook plezier aan kan beleven als ik wat meer gevorderd ben. Een tweedehandsje is voor mij ook prima, als hij maar goed is. Volgende zomervakantie mag ik van mijn moeder voor het eerst een vakantiebaantje nemen (Ik ben veertien.), dus als 150 echt te weinig is voor kwaliteit kan ik ook nog wel een tijdje langer wachten en nog wat geld bij elkaar sprokkelen. Ik heb denk ik nu circa 150 euro + 50 euro zakgeld voor het komende half jaar + 100 euro voor werken (optimistisch) + 50 euro bijbetaling (idem) = 300 euro. Kun je daar wat goeds voor krijgen? Waar moet ik op letten? Ik heb wel een aantal vrienden die er ook verstand van hebben, dus die kunnen me wellicht helpen. Hebben jullie nog andere tips?

Yannicks
30 december 2008, 12:26
Hoi,

Ik speel sinds een paar dagen akoestische gitaar. Dat gaat tot nu toe behoorlijk goed. Ik leer ongeveer een riffje per dag. Alleen akkoorden doe ik nog niet aan, want ik mis een snaar. >< Ik ga na Oud en Nieuw wel nieuwe kopen. Nu ben ik van plan om, als ik dit een paar maanden doe en het bevalt, ook een elektrische gitaar te kopen, zodat ik ook de muziek kan spelen die ik mooi vind, jaren '60 en '70 rock en jaren '80, '90 en '00 metal. Ik weet alleen niet precies wat ik allemaal nodig heb. Een gitaar uiteraard, maar ook een versterker heb ik begrepen. Zijn er nog meer dingen noodzakelijk of zeer sterk aan te raden? Ik zit met mijn budget denk ik op 150 euro max, 200 euro als mijn moeder bereid zou zijn mee te betalen, dat moet ik nog maar zien. Is het mogelijk om voor die prijs een goed speelbare gitaarset te kopen waar ik minstens een paar jaar mee door kan? Een gitaar waar ik dus ook plezier aan kan beleven als ik wat meer gevorderd ben. Een tweedehandsje is voor mij ook prima, als hij maar goed is. Volgende zomervakantie mag ik van mijn moeder voor het eerst een vakantiebaantje nemen (Ik ben veertien.), dus als 150 echt te weinig is voor kwaliteit kan ik ook nog wel een tijdje langer wachten en nog wat geld bij elkaar sprokkelen. Ik heb denk ik nu circa 150 euro + 50 euro zakgeld voor het komende half jaar + 100 euro voor werken (optimistisch) + 50 euro bijbetaling (idem) = 300 euro. Kun je daar wat goeds voor krijgen? Waar moet ik op letten? Ik heb wel een aantal vrienden die er ook verstand van hebben, dus die kunnen me wellicht helpen. Hebben jullie nog andere tips?

nee, voor 200 euro max kun je nooit een gitaar+versterker kopen die alle muziek aan kan die je noemt :) . Zowiezo voor 200 euro een gitaar én versterker kopen draait uit op rommel.

Gebruik je zoekmachines eens zou ik zeggen, daar is nog nooit iemand slechter van geworden.

richwoodplayer
30 december 2008, 12:26
ik zou verder sparen, voor 150 euro kan je niet echt iets kopen waar je langer mee kan doen aangezien je er ook nog een versterker bij moet gaan kopen.
als je wat langer doorspaart kan je voor een leuke epiphone kijken, en een goed versterkertje zoals de roland cube x15 ofzo.

Bram+
30 december 2008, 12:36
150 Euro voor een hele set kan, maar voor nieuwe setjes betekent dat dat je echt met troep komt te zitten en tweedehands betekent dat dat je heel goed moet zoeken. Je kunt voor dat geld wel een tweedehands beginnerssetje vinden, bijvoorbeeld met een Ibanez GRX70 en Ibanez-oefenversterker, wat een redelijke allround gitaar is voor het budget, maar het is er zeker geen set waar je jaren tevreden mee zal blijven. Wat je met 300 euro tweedehands kan kopen is toch een sprong voorwaards en wanneer je níet voor (mijns inziens) te populaire en daardoor te dure oplossingen als Epiphone gaat, scoor je misschien zelfs een buitenkansje.

Ferto
30 december 2008, 13:11
Bedankt voor het advies. Als het eenmaal zover is dan kom ik wel terug hier om advies in te winnen over de specifieke gitaar die ik dan misschien wil kopen. Heeft er iemand nog tips, adviezen, welke sites kun je over het algemeen goede gitaren kopen?

pannekoek
30 december 2008, 13:15
Bedankt voor het advies. Als het eenmaal zover is dan kom ik wel terug hier om advies in te winnen over de specifieke gitaar die ik dan misschien wil kopen. Heeft er iemand nog tips, adviezen, welke sites kun je over het algemeen goede gitaren kopen?


ga niet op een site een gitaar kopen, doe dat in een winkel zodat je ook weet wat je koopt

Bram+
30 december 2008, 13:15
www.marktplaats.nl
www.gitaarmarkt.nl
www.speurders.nl

Maar serieus, op alle sites zijn goede en slechte gitaren te vinden. Populaire winkels als thomann hebben ook van alles in het assortiment.

Onmeunig Hans
30 december 2008, 13:51
ga niet op een site een gitaar kopen, doe dat in een winkel zodat je ook weet wat je koopt

Gewoon luisteren naar Pannekoek en een winkel binnenlopen. Daar proberen en vragen tot je een ons weegt. Dan je budget zien te verdubbelen. ;)

Als alternatief zou je kunnen uitzoeken in een winkel wat je graag wilt en dan op zoek gaan of je het ook 2e hands kunt vinden. Scheelt een klap geld.

Hans

pannekoek
30 december 2008, 13:55
Als alternatief zou je kunnen uitzoeken in een winkel wat je graag wilt en dan op zoek gaan of je het ook 2e hands kunt vinden. Scheelt een klap geld.

Hans


dat is gewoon schandalig, in een winkel testen en gebruik maken van de hulp van verkopers om het vervolgens op marktplaats of thomann of whatever te bestellen. dat is gewoon ascosiaal

Megadeth22
30 december 2008, 14:05
dat is gewoon schandalig, in een winkel testen en gebruik maken van de hulp van verkopers om het vervolgens op marktplaats of thomann of whatever te bestellen. dat is gewoon ascosiaal
Die gitaren die op marktplaats staan zijn ook ergens gekocht? :dance:

TimmU
30 december 2008, 14:29
dat is gewoon schandalig, in een winkel testen en gebruik maken van de hulp van verkopers om het vervolgens op marktplaats of thomann of whatever te bestellen. dat is gewoon ascosiaal

je weet dat het gebeurd, doet er weinig tegen, en je zegt dit ook voornamelijk vanuit je verkoopspositie, pannekoek.

Niettemin ben ik het met je eens.

rocker_71
30 december 2008, 14:43
je weet dat het gebeurd, doet er weinig tegen, en je zegt dit ook voornamelijk vanuit je verkoopspositie, pannekoek.

Niettemin ben ik het met je eens.

Bovendien kan het exemplaar in de winkel net anders uitvallen dan die je dan daadwerkelijk gaat kopen.

pannekoek
30 december 2008, 16:24
Bovendien kan het exemplaar in de winkel net anders uitvallen dan die je dan daadwerkelijk gaat kopen.

en als er iets mis mee is dan kan de TS er niet (makkelijk) mee terug.

een ervaren gitarist weet zijn gitaar zelf wel af te stellen of kleine reparaties te doen.


@timmu: inmiddels ex-verkoper ;)

Onmeunig Hans
30 december 2008, 17:22
dat is gewoon schandalig, in een winkel testen en gebruik maken van de hulp van verkopers om het vervolgens op marktplaats of thomann of whatever te bestellen. dat is gewoon ascosiaal

Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Ik noemde niet het alternatief om het bij Thomann te bestellen of wat dan ook, maar om 2e handsapparatuur te zoeken. Daar zit duidelijk verschil tussen.
Het komt uiteindelijk op de mores van de klant aan wat hij doet. Ik koester de gitaarwinkel hier in de stad en betaal daar liever iets meer dan bij een internetshop. Evengoed koop ik wel bij webwinkels als ze het niet hebben of hun prijs echt buitensporig is.
Volgens mij is dit al een tijd geleden eens bediscussieerd op het forum. De ts heeft daar niet zo veel aan.
Ik kan er niet om heen om hem de tip voor 2e hands spullen te doen.

Hans

JohnLord
30 december 2008, 17:37
Bovendien kan het exemplaar in de winkel net anders uitvallen dan die je dan daadwerkelijk gaat kopen.

Daar merkt de gemiddelde beginner helemaal niets van.

SanderPeper
30 december 2008, 19:15
Ik ben begonnen met een gitaartje die ik via musicstore had gekocht, met een goedkoop pedaaltje. Achtera mijn grootste blunder. ik was 150 kwijt, maar ik had wel een fender -.-' .
Als je veel muziekstijlen wil spelen, dan kun je volgens mij een multi effect apparaat kopen. ik heb er een 2e hands voor 50 euro gekocht waar alles op zat, en daar geniet ik nog steeds van.