PDA

View Full Version : Inslijten van fretten



Fretje
30 december 2008, 09:20
Goedendag Gitaristen!

Heb de volgende vraag:
Ik heb een Washburn gitaar en een Richwood re 400.
Nou heb ik steeds na ruim een half jaar spelen dat de fretten inslijten. Wat kan ik hier aan doen, en is dit kwalijk voor de gitaar ? Men beweert dat ik met mijn vingers te hard op de snaren druk, ik zelf vindt dat nog wel mee vallen. Wie heeft er een tip voor mij ? Ligt het aan mijn techniek ?

Bedankt voor de reactie´s

harrie-beton
30 december 2008, 09:35
De fretten is het metaal, de toets is het hout ertussen, wat is bij je gesleten? Post eens een scherpe foto.

Half jaar oud en gesleten? Dat hoort niet zo, mijn toets is niet gesleten en mijn fretten zijn beetje gesleten in 10 jaar veel spelen (15 uur per week). De fret is alleen gesleten op de noten die ik veel speelde, de C op de G snaar en de E op B snaar.

Misschien is het hout droog. Wat je kunt doen is de toets onderhouden met speciale olie of een betere gitaar gebruiken. Richwood is niet een gitaar die superhout gebruikt.
Oude snaren zijn stug en roestig, kan ook een oorzaak zijn maar dan moet je echt met prikkeldraad spelen...

aaronstonebeat
31 december 2008, 02:13
Frets slijten hoe dan ook, zachtere sneller dan hardere. En als je harder drukt, slijten ze ook sneller.

Op den duur onvermijdelijk en als het te erg wordt, is het tijd om de frets te vlakken en opnieuw af te ronden (daar vind je bij zelfbouw veel beschrijvingen van). Dit blijft zo doorgaan; en als er te weinig fret over is, vervang je ze. Wellicht door roestvrij stalen, dat slijt vast minder snel, maar is ook moeilijker te bewerken dan de gebruikelijke mix van koper, zink en nikkel (als ik het wel heb).

Veel mensen drukken wel harder op de snaren dan nodig is. Ik zie veel beginnende gitaristen, bijna altijd met witte knokkels en verkrampte onderarm van het knijpen. Ik heb het nooit gemeten, maar er is vast niet meer nodig dan enige tientallen grammen om een snaar te fretten.
Het is altijd zinvol om daar bij jezelf kritisch naar te kijken. Niet alleen slijt je gitaar minder, jijzelf ook; en je gaat ontspannener, soepeler, ja beter spelen.

Thundermane
1 januari 2009, 15:46
Tsja, wat mij zelf is opgevallen is dat hoe langer je speelt met de jaren heen ga je toch anders spelen. Je oefent bij alles veel minder energie uit. Uiteindelijk ga je zo min mogelijk energie steken in het fretten. Het liefst nèt genoeg kracht om te fretten.