PDA

View Full Version : Binding, lijm en stain



G.G.
30 december 2008, 05:42
Ik kom nogal wat tegenstrijdigheden tegen dus vraag ik het maar ff.

Kunststof binding plak je het best met secondelijm (stew mac), maar secondelijm trekt in het hout en laat geen stain meer toe. Lijmen totaan 2 mm van de top werkt ook niet want met aandrukken en tapen komt er altijd secondelijm op de top.

Eerts frezen, stainen, lakken en dan lijmen lijkt me ook niet ideaal want dan moeten de bindings nog op maat geschraapt worden en dan beschadig je de lak/stain.

Welke van de twee opties kiezen jullie?

pgm10th
30 december 2008, 08:20
voor de binding te verlijmen, gebruik ik PU lijm van Bizon.
Deze set uit, en droogt uit.......stain zal er ook niet op blijven zitten, maar omdat deze heel makkelijk te verwijderen is (omdat hij kurkdroog word) is dat probleem minimaal.
Dus freez de bining in de body, gebruik PU lijm, en schuur overtollig lijm we.

Dat is wat ik doe.

fred dons
30 december 2008, 08:38
ik gebruik sowiezo de dikste superlijm als ik binding verlijm omdat die minder in het hout trekt
en omdat ik de binding iets oversized verlijm moet ik nog flink wat schrapen en schuren voordat hij vlak is en dat haalt meestal de laatste lijm wel weg.
Bij een sunburst stain ik meestal al wel de gele onderlaag voor dat ik de rest doe en ik heb gemerkt dat transtint/colour tone stain ook op superlijm hecht (moet je het wel met een airbrush opspuiten en niet opwrijven)

barno
30 december 2008, 11:18
oversized en schrapen/schuren:zo doe ik het ook. er wordt wel es gezegd dat binding niet mag geschuurd worden maar ik doe het wel en krijg een goed resultaat, bovendien kan je dan een kleine radius aan de binding schuren wat feel en look tengoede komt.
Channel strak uitfrezen zodat je geen stukjes meer moet opvullen met houtpap want daar pakt stain weer niet op.

orreltak
30 december 2008, 11:42
@ G.G

is dit een vraag in het algemeen of specifiek voor een bepaalde gitaar,zo ja,welke?

heb het min of meer gedaan zoals barno hierboven beschrijft.

niekb
30 december 2008, 12:10
Ik gebruik ook de gel superlijm en heb nog geen problemen gehad met stain. Dit werkt fijner dan de dunne en trekt idd minder in het hout. De lijm niet al te dik opbrengen en de rest kan dan weggeschuurd worden.

Eerst lijmen en dan stainen dus.

gengar
30 december 2008, 12:55
ik doe het ook met de dikke secondelijm maar ik wil het met andere lijm gaan doen. Toevallig heb ik voor iets anders een 5min epoxy gekocht van de week en daar zie ik eigenlijk wel mogelijkheden in. Deze is ook in 20 min en nog wat andere te krijgen geloof ik.
In de lijm die stewmac aanbeveelt zit: methylene chloride, methyl ethyl ketone and acrylic resin. Dit lijkt me met mijn beperkte chemische kennis toch een 'secondelijm' te zijn dan, die met Cyanoacrylaat wordt beschreven?
Ik zie ook geen problemen eigenlijk voor het lakken na binding aanbrengen. Het stainen zou je eerst kunnen doen, maat dat lijkt me ook niet echt nodig, het is als het goed is niet zo dat je het hout volgiet met lijm.

G.G.
30 december 2008, 16:59
Oke, dunne secondelijm valt dan voor mij eigenlijk af. Wat dachten jullie van bison polyurethaan lijm (die PU lijm die bijna elles verlijmd)? die is lekker dik. en redelijk verwerkbaar.

G.G.
30 december 2008, 17:08
@ G.G

is dit een vraag in het algemeen of specifiek voor een bepaalde gitaar,zo ja,welke?


Een tele met een bookmatched quilted maple top. Hij krijgt een dubbele binding. Binnenin een witte strook van 1.5 mm dik en daaromheen een zwarte van 1.5 mm dik. Moet dus 2 bindingen op elkaar gaan leggen.

gengar
30 december 2008, 19:31
het gaat wel prima met die secondelijm, ik vind het alleen een beetje een haastig gedoe, en je moet zo voorzichtig zijn dat je jezelf niet vastlijmd. Ik heb een youtube filmpje in mijn hoofd, daar doet een kerel het met een kwastje op de binding strijken en ik heb het idee dat hij op een heel gemakkelijke en rustige manier kan werken, ik heb echter geen idee wat voor lijm hij gebruikt...Bij LMII wordt het verkocht, maar er staat niet op wat het is.

Mattia
30 december 2008, 23:08
Ik gebruik eigenlijk alleen maar dunne secondenlijm; op z'n plek tapen, dan lijm erbij. Ik 'seal' echter eerst de binding channel (en zijkanten) met schellac; is makkelijk om weer weg te schuren (moet je zwz doen), voorkomt dat er lijm in het hout trekt, en secondenlijm plakt er prima op.

Van Dattum
31 december 2008, 08:48
Ik heb weleens gehoord dat je bindingen ook kunt aanbrengen met aceton. Zelf nooit geprobeerd, maar overtollig aceton vervliegt gewoon. Iemand ervaring hiermee?

fred dons
31 december 2008, 09:30
met de actone smelt je de binding en dat werkt eigenlijk alleen maar goed op de verschillende bindingen zelf, op het hout werkt het nauwelijks