PDA

View Full Version : Fuzzzz in GT Pro



Plantje
29 december 2008, 21:24
Ik zag al verschillende onderwerpen over preamps, JMP 1 enz, maar ik heb toch maar even een apart onderwerp gemaakt.
In het grote Stratocaster topic heb ik er ook al melding van gemaakt, omdat ik dacht dat het aan mijn Strat lag, maar dat is het niet.

Onlangs hebben we een demo opgenomen. Allemaal leuk en aardig, maar binnen enkele minuten stond ik te spelen op iemand zijn Gibson Les Paul. Volgens onze producer klonk mijn gitaar alsof er een potje met bijen in zat. Op zich vind ik dat we wel wat langer de tijd hadden kunnen nemen om mijn setup even na te lopen, maar goed... de Les Paul was lang niet verkeerd!

Toch wil ik eigenlijk wel een lekkere sound uit mijn gitaar en setup halen. En wellicht dat hier iemand me kan helpen. (Mijn setup staat ook in mijn signature, maar hier even de essentiële onderdelen...)
Fender Stratocaster Elite --> Boss GT Pro --> Marshall 9100 --> Marshall 1960A

Het probleem waar ik tegenaan loop is, dat met ietwat oversturing (dan probeer ik een bluesy crunch tot Pearl Jam sound te creëren) een losse g-snaar eerder zoemt dan een mooie toon geeft. Het is allemaal erg lastig te omschrijven, maar dat is een beetje hoe het "aanvoelt".
Nu klinkt het allemaal nog best aardig met weinig gain, maar zodra er meer gain in gaat klinkt het weer zoemend!

Ik heb vanavond nog wat dingetjes geprobeerd. Het zit hem echt niet in de gitaar, want de Squier geeft hetzelfde probleem. Reden dat het met de Les Paul niet zo goed te horen was is, dat er alles bij elkaar ontzettend veel gain en hoog uit gehaald is. Prima voor de ritme sectie, maar als ik eens een keer een solo wil spelen heb ik wel een wat ander geluid nodig!

Ik heb ook overwogen om een JMP1 als preamp te gebruiken in plaats van de GT-Pro. Ik had echter het idee, dat ik met de GT Pro aardig goed zat! Maar misschien is het toch het emulatiedeel dat de zoem erin gooit... Door een JMP1 te gebruiken zit ik weer op een full tube setup. (Samen met de 9100.)
Ik heb ooit een TSL100 van Marshall gehad, maar dat gaf ook niet echt het gewenste resultaat.

Eigenlijk zit ik dus met het probleem, dat ik "iets" hoor in mijn geluid wat me niet aan staat. Ik weet niet precies wat dat "iets" is; laat staan dat ik weet hoe ik het kan verhelpen. Is er iemand die me hier mee op weg zou kunnen helpen? Of zijn er muziek zaken in Zwolle en omstreken waar ik samen met een ervaren gitaar-deskundige eens naar zo'n probleem kan kijken?

Het probleem, dat ik heb met een JMP-1 of een andere buizen preamp is, dat er wéér een apparaat bij komt! Bovendien heb ik geen zin om te gaan zitten klooien met de 4-cable-method. Als ik dan toch een losse preamp wil zal de GT Pro waarschijnlijk als effectenbak na de preamp komen. Het mooie aan de GT Pro vind ik, dat alles er in zit. Bij de meeste combinaties van preamps en effectenbakken mis ik de wah effecten.

Ik heb stellig het gevoel, dat het niet echt aan de GT Pro ligt, maar aan de manier waarop ik er mee omga. Daar zoek ik dus wat hulp bij.

wiegersma
31 december 2008, 11:51
klooien met 4-cable methode? pffff, koop dan losse bakjes.
4-cable methode is gemakkelijk, aansluiten, even instellen en klaar. Maar goed dat moet je zelf maar weten. Als het geluid van de JMP je bevalt, zou ik voor deze methode gaan.

Ik denk dat je voor jou manier effe verschillende instellingen moet gaan uitproberen. De pre-amp vind ik geen mooi geluid hebben. Misschien kun je het microfoongedeelte en de cabinetkeuze uitschakelen. De overdrive kun je uit de overdrive-sectie halen, klinkt imo mooier. Uitgangsniveau correct?
Probeer van alles wat uit. Ik weet niet hoe je alles nu hebt ingesteld, dus het is moeilijk te zeggen waar het door komt.

Plantje
4 januari 2009, 18:41
Ja, het is op zich niet zozeer de 4cm die de boel de das om zal doen.

De TSL100 die ik had klonk ook wel aardig. Echter als ik (voor de wah) een GT-5 van Boss in de loop zette klonk het geluid een stuk minder lekker. Zelfs wanneer ik niets aan effecten in de Boss aan zette. Het geluid van de gitaar in de Boss geplugd en van daaruit rechtstreeks de return van de TSL100 in (dus alleen de eindtrap gebruiken) klonk eigenlijk nog stukken beter. Daarom heb ik toen gekozen voor een GT Pro met buizen eindversterker.

Ik ben eigenlijk een beetje bang, dat ik met een JMP1 en GT Pro combinatie op dezelfde manier weer mijn geluid de nek om ga draaien.

Ik heb ook al wat hulp aangeboden gekregen van dml en iemand op het Boss GT Central forum. Het moet dus wel goed komen! :)

Plantje
4 januari 2009, 18:42
By the way: met de output selectie die ik op de GT Pro gekozen heb doet de speaker sim niets. Dus dat hoef ik gelukkig niet te bekijken.

Heynis
4 januari 2009, 19:03
Zet in de preamp de hi-cut eens op 6 kHz, dan ben je al heel veel korreligheid en nare geluiden armer met dat ding. Verder vind ik de preamps niet je-van-het, maar het is nog altijd goedkoper dan tig aparte preamps in je rack schroeven.

Plantje
4 januari 2009, 20:52
Waar vind ik die hi cut in de preamp?

Ik heb nu in ieder geval de input presence in de system instelling op -15 dB gezet en de input level op -5 dB. Dat scheelt ook al een heleboel.
Ik heb het idee, dat zelfs met meer gain er meer pure oversturing, dan fuzz klinkt.

BeeJee
4 januari 2009, 22:40
Die hi-cut vind je in de eq-sectie. Succes ermee!

Coroner
11 maart 2009, 18:46
Hallo plantje,


ik zit momenteel met hetzelfde probleem.
Ik heb een week geleden een GT-Pro gekocht,
dus ik heb hem nog niet helemaal onder de knie.
Hoever ben jij nu?

Ik heb ook nog een JMP-1, (had ik even aangehouden
om eerst maar eens de GT-Pro te proberen) en ben
nu "loops" aan het uitproberen, maar die fuzzz blijft....
En als ik de loop vanuit de JMP-1 probeer
lijkt het alsof het signaal rondzingt...

nifo
12 maart 2009, 19:39
Ik gebruik al een paar jaar de gtpro.
Wat ik je wel kan vertellen is dat je ook bij moddeling moet houden aan wat wel en niet kan. Ik bedoel hiermee dat sommige combinaties van preamps Eq's Compressors heel snel voor Fuzzz brom of whatever kunnen zorgen.

Ik raad je aan om naar http://www.bossgtcentral.com/forum/ te gaan en hier de systeem instellingen van je Gtpro goed in te stellen. Effe lid maken, kost niks.
http://www.bossgtcentral.com/forum/showthread.php?t=21047&highlight=fuzz

Vervolgens begin ik een patch altijd met een patch Init vanuit de gtpro editor, zodat ik zeker weet te beginnen met een cleane patch, goede kabel, geen ijskast die is aangesloten op het zelfde stopcontact als je amp & gtpro, dus zorgen dat je geen aardlus hebt.

Wanneer je na de patch Init, je hoofdtelefoon aansluit en je hebt een brom..... dan zou ik eens terug gaan naar de dealer.
succes,

Nico

Plantje
17 maart 2009, 22:40
Hallo plantje,


ik zit momenteel met hetzelfde probleem.
Ik heb een week geleden een GT-Pro gekocht,
dus ik heb hem nog niet helemaal onder de knie.
Hoever ben jij nu?

Ik heb ook nog een JMP-1, (had ik even aangehouden
om eerst maar eens de GT-Pro te proberen) en ben
nu "loops" aan het uitproberen, maar die fuzzz blijft....
En als ik de loop vanuit de JMP-1 probeer
lijkt het alsof het signaal rondzingt...

Ik heb nu mijn geluiden wel wat beter, maar ik ben nog niet helemaal tevreden. (Tijd is daar ook een issue op het moment... :( Vandaar, dat ik ook zo pokke laat reageer!)
Ik heb echter ook het idee, dat wat ik aanzie voor een niet te accepteren fuzz eigenlijk wel normaal is. Had jij bij de JMP-1 alleen ook het idee, dat er wat fuzz in zat? En wat voor eindversterker gebruik je?

Ik ga binnenkort nog eens wat tips van iemand op het Boss GT central forum proberen. (Hij heeft een primer gemaakt.)
En anders heb ik nog een aanbod van iemand gehad die me wel wil helpen.

Plantje
17 maart 2009, 22:49
Vervolgens begin ik een patch altijd met een patch Init vanuit de gtpro editor, zodat ik zeker weet te beginnen met een cleane patch, goede kabel, geen ijskast die is aangesloten op het zelfde stopcontact als je amp & gtpro, dus zorgen dat je geen aardlus hebt.

Wanneer je na de patch Init, je hoofdtelefoon aansluit en je hebt een brom..... dan zou ik eens terug gaan naar de dealer.
succes,

Nico

Een patch begin ik eigenlijk ook altijd zo clean mogelijk. Helemaal niets aan effecten. Dan begin ik met het toevoegen van een preamp (met alle instellingen neutraal en de gain vrijwel minimaal). Van daaruit ga ik een beetje opschalen tot ik het geluid heb dat ik lekker vind.
Dat gaat op zich allemaal wel prima.

Van brom is geen sprake bij mij. Dus geen aardlussen of ijskasten die roet in het eten gooien.

Het enige probleem dat ik heb (of denk te hebben) is dit: wanneer ik een mooi clean geluid maak en ik sla een losse g snaar aan heb ik een mooi vol, rond en clean geluid. Mijn persoonlijke mening is, dat dat gewoon goed in de buurt komt van een buizentop.
Wanneer ik nu een scheurgeluid maak wat goed klinkt wanneer ik akkoorden, powerchords of solo's speel valt me wat anders op. Als ik dan een losse g snaar aansla heb ik eerder het idee, dat deze wat zoemt dan dat ik een mooie volle ronde klank met stevig wat pit heb. Dat is eigenlijk mijn hele probleem!

En ik heb het idee, dat wanneer ik bijvoorbeeld de GT Pro niet zou gebruiken en er een losse buizen preamp voor zet (bijvoorbeeld een JMP 1) dat ik dat probleem niet zou hebben. Maar ik was nou juist zo te spreken over de GT Pro, omdat ik daarmee aan 1 apparaat voldoende heb :(
Mijn reden om geen losse preamp en effects bak of een top met een effects bak in de loop te hebben heb ik hier al regelmatig gegeven: de effectenbak past mijn geluid dan ook aan wanneer er niets aan staat op de effectenbak.

nifo
1 april 2009, 08:10
Een patch begin ik eigenlijk ook altijd zo clean mogelijk. Helemaal niets aan effecten. Dan begin ik met het toevoegen van een preamp (met alle instellingen neutraal en de gain vrijwel minimaal). Van daaruit ga ik een beetje opschalen tot ik het geluid heb dat ik lekker vind.
Dat gaat op zich allemaal wel prima.

Van brom is geen sprake bij mij. Dus geen aardlussen of ijskasten die roet in het eten gooien.

Het enige probleem dat ik heb (of denk te hebben) is dit: wanneer ik een mooi clean geluid maak en ik sla een losse g snaar aan heb ik een mooi vol, rond en clean geluid. Mijn persoonlijke mening is, dat dat gewoon goed in de buurt komt van een buizentop.
Wanneer ik nu een scheurgeluid maak wat goed klinkt wanneer ik akkoorden, powerchords of solo's speel valt me wat anders op. Als ik dan een losse g snaar aansla heb ik eerder het idee, dat deze wat zoemt dan dat ik een mooie volle ronde klank met stevig wat pit heb. Dat is eigenlijk mijn hele probleem!

En ik heb het idee, dat wanneer ik bijvoorbeeld de GT Pro niet zou gebruiken en er een losse buizen preamp voor zet (bijvoorbeeld een JMP 1) dat ik dat probleem niet zou hebben. Maar ik was nou juist zo te spreken over de GT Pro, omdat ik daarmee aan 1 apparaat voldoende heb :(
Mijn reden om geen losse preamp en effects bak of een top met een effects bak in de loop te hebben heb ik hier al regelmatig gegeven: de effectenbak past mijn geluid dan ook aan wanneer er niets aan staat op de effectenbak.

Kan zijn dat het aan de preamp ligt die je kies. De rectifiers en Higains hebben veel meer bijgeluiden dan andere amps. Wanneer je een "scheurgeluid" maakt en je wil de tonen lang laten uitzingen is het de kunst om middels noise Suppressor de juiste balans te vinden zodat de toon goed klinkt.

Wanneer ik de gain van de preamp terugbreng naar bijv 30 a 40, kan ik met de fx1-tonemodulator en ACS compressor vóór de preamp wat meer gain aan het signaal meegeven. Op die manier probeer ik dan een balans te vinden om de juiste toon te krijgen. Bij Clean en Crunch amps heb je daar veel minder last van.
Denk ook erover na dat je gitaarpickups het begin van je signaal is en daar valt of staat veel mee. Slechte pickups zijn niet het begin van een goed signaal.
Als laatste moet je ook je eindversterker laten meedoen in je toon.

Ik gebruik zelf een VHT gp3 valvulator Preamp in de preloop van de gtpro. Ik gebruik dan alleen de digitale effecten als dl,rv,ch,fx en fx2.
Ik heb dan ook weinig last van Tonesuck waardoor mijn signaal weinig verlies lijd. (Wanneer ik de preamp in de loop1/2 zet, is het héél véél tonesuck. )

Vervolgens ga ik naar een VHT 2502 amp, waarop ik nog presence/Depth en voicing kan bedienen. (Dit is dan wel een vaste instelling en handig om je totaalbeeld aan te passen aan de locatie waar je speelt) De premap is overigens midi schakelbaar waardoor ik per kanaal (3kanalen) bright/Fat/Boost/Eq kan toevoegen.

Nou , Have fun, zoals je ziet is het geen eitje om tot een goed geluid te komen. Het helpt overigens ook om presets van anderen te bekijken.

Plantje
1 april 2009, 12:02
Eergisteren ben ik ook eens bezig geweest met de HiCut van de EQ. Dat helpt ook wel aardig wat!
Het is in ieder geval gewoon wat puzzelwerk.

Ik probeer alle suggesties die ik hier krijg in ieder geval gewoon zoveel mogelijk te testen.