PDA

View Full Version : Beste gitaarsolo van 2008



Guitarmania
29 december 2008, 18:46
Mensen, ik heb het niet goed bijgehouden in 2008. Zijn er nog goeie solo's uitgebracht dit jaar? Ik ben dit jaar enkel blijven hangen in oude muziek. Pat Metheny en First Circle was mijn "album of the year", maar terwijl ik dat schrijf, besef ik dat ik een oude lul ben geworden.

Zijn er jeugdigen die mij kunnen wijzen op "De Gitarist van 2008"???

Mattijs
29 december 2008, 20:40
voor mij toch the day that never comes van metallica

-=JEROEN=-
30 december 2008, 01:38
Gitaristen die ik dit jaar heb ontdekt:

Andy McKee
Tim Reynolds
Kaki King

John Frusciante
Eric Johnson

Sandy Bull
Sonny Sharrock
Eddie Benitez

en een dude uit Australië wiens naam ik steeds vergeet (speelt vnl. acoustic)

Kijk ook eens hier:
http://guitar.about.com/library/bl100greatest.htm (beste solo)
http://forum.ebaumsworld.com/showthread.php?t=243383 (beste gitarist)

M@rtijn
30 december 2008, 10:44
en een dude uit Australië wiens naam ik steeds vergeet (speelt vnl. acoustic)


Tommy Emmanuel? :satisfie:

Ibanez666
30 december 2008, 10:47
Gitaristen die ik dit jaar heb ontdekt:

Andy McKee
Tim Reynolds
Kaki King

John Frusciante
Eric Johnson

Sandy Bull
Sonny Sharrock
Eddie Benitez

en een dude uit Australië wiens naam ik steeds vergeet (speelt vnl. acoustic)

Kijk ook eens hier:
http://guitar.about.com/library/bl100greatest.htm (beste solo)
http://forum.ebaumsworld.com/showthread.php?t=243383 (beste gitarist)


doe deze er nog ff gauw bij: Guthrie Govan... mijn held op dit moment :)

fabian1988
30 december 2008, 11:43
Voor mij is dat AC/DC - Black Ice.:rockon:

-=JEROEN=-
30 december 2008, 12:14
Tommy Emmanuel? :satisfie:
JA!!! http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon14.gif

Yoshida
30 december 2008, 13:27
Ik moet toch zeggen dat ik 'Never miss a beat' van Kaiser Chiefs ook wel strak gitaarwerk vind. En nu iemand toch over Metallica begint: vergeet hun nummers 'All Nightmare Long' en 'The End of the Line' niet. Als het puur op solos aankomt vind ik Unforgiven 3 de beste van dat album.

ff denken... verder nog gitaarwerk uit dit jaar dat mij kippenvel bezorgde, yupz Violet Hill van Coldplay. Verder bar weinig maar dat kan ook aan mij liggen. Ben zelf wat punkrock achtig aan het solo-en met de eerste tonen van Sanitarium maar dat zal wel niet meetellen. ;)

terrasbeest
30 december 2008, 19:55
Ontdekkingen dit jaar : Bireli Lagrene, Sylvain Luc, Christian Escoudé, Philip Catherine.

Gevolg van mijn ' virtuele ' vakantie in Eurojazz vorige zomer... begonnen met een filmpje op google video.

Heropgevist : Baden Powell, Larry Coryell, en past niet in het rijtje : JEFF BECK.

Ik vergeet er wss enkele tientallen.Het was een vruchtbaar jaar, hehe.

DaWi
30 december 2008, 23:23
Jeff Loomis op zijn CD Zero Order Phase

M.COM
31 december 2008, 00:35
Gitaristen die ik dit jaar heb ontdekt:

Andy McKee

John Frusciante
Eric Johnson

en een dude uit Australië wiens naam ik steeds vergeet (speelt vnl. acoustic)
=>Tommy Emmanuel dus



How the hell kon je nu nog nooit van deze mensen gehoord hebben? :p

-=JEROEN=-
31 december 2008, 12:10
Tja. Soms hoor ik wel een naampje vallen of krijg een linkje doorgestuurd, maar kom ik er niet direct toe ze te beluisteren. De naam Tommy hoorde ik 3 jaar geleden al vallen, maar omdat ik zn naam steeds vergat, kwam het er niet van.

Ik zie trouwens nu pas dat GM vroeg naar beste solo :dontgeti:

Guitarmania
31 december 2008, 19:49
Ik zie trouwens nu pas dat GM vroeg naar beste solo :dontgeti:

Ja, maar laat je niet door mij beperken. Ik doe al een hoop goeie ideeen op voor CD-aankopen (c.q. downloads).

Toch een aanvullend vraagje: heeft de gitaar zich nog een beetje ontwikkeld dit jaar? Aparte solo's?

Ik zag eerder dit jaar ..(?) Lueke bij Herbie Hancock. Conceptual playing scheen dat te heten. Was mijn ontdekking. Maar misschien loop ik achter en gaat dat allemaal terug tot Miles....

Bluze
31 december 2008, 22:41
Mijn ontdekking van het jaar (met dank aan dit forum) is Marco Sfogli.
Ik vind zijn album "There's Hope" geweldig.
Beste solo van dit album vind ik "Spread The Disease".

terrasbeest
1 januari 2009, 07:52
Ja, maar laat je niet door mij beperken. Ik doe al een hoop goeie ideeen op voor CD-aankopen (c.q. downloads).
....

Daar ben ik van af gestapt... heel veel rommel gekocht , smaken verschillen nu eenmaal. Ik vind trouwens dat ik meer dan genoeg ( = teveel ) gedownload/gekocht heb ( heb ong 800 jazz CD's ).
Ongeveer alles staat op m'n laptop, plaatsgebrek wordt een probleem : CD's, DVD's, boeken, gitaren, versterkers. Tijdsgebrek ook.Ik heb nog geen goeie voornemens voor het nieuwe jaar, ik moet dringend orde scheppen :???::???:

brosa77
1 januari 2009, 10:15
Beste solo bestaat niet. :???:

Het is allemaal aan mening onderhevig.

gorgasm
1 januari 2009, 11:20
Daar ben ik van af gestapt... heel veel rommel gekocht , smaken verschillen nu eenmaal. Ik vind trouwens dat ik meer dan genoeg ( = teveel ) gedownload/gekocht heb ( heb ong 800 jazz CD's ).

wat vind jij de betere?
ot=> als het jaar niet uitmaakt wanneer hij werd uitgebracht, dan hebben pat metheny, Jim Hall,pat martino, louis van dijk & Rosenberg trio en joe pass een nek aan nek race. als die dit jaar moet uitgebracht zijn; dan heb ik niet 1 solo, maar wel 2cd's;
behemoth, the apostacy
hour of penance moet te hard denken op cdnaam.

Ik zag eerder dit jaar ..(?) Lueke bij Herbie Hancock. Conceptual playing scheen dat te heten. Was mijn ontdekking. Maar misschien loop ik achter en gaat dat allemaal terug tot Miles....
die snap ik toch ook niet helemaal; hij begeleide mooi, en af en toe n rondje meedraaien, toch? maa hij speelde wel voornamelijk pentatonisch, of ben ik fout?
trouwens gitarist die meewas met diana krall was ook in orde!

EuroCinema
1 januari 2009, 12:28
Die bij Diana Krall, was dat toevallig Russell Malone? Dat is een held!
Anyway, bij de manier van spelen van Loueke gaat het volgens mij niet in de eerste plaats om het creatieve laddergebruik of nootkeuze. Het is de manier waarop hij een motief ontwikkelt. De twee keer dat ik 'm zag met Hancock was dat in elk geval z'n kracht: een patroontje van drie noten uitbouwen tot een compleet verhaal met veel verrassende wendingen. Sonny Rollins en Grant Green zijn/waren daar meesters in, en Metheny kan het ook verschrikkelijk goed.

terrasbeest
1 januari 2009, 15:48
Mij maakt het niet meer uit welk jaar het is uitgebracht : ik heb het duidelijk voor de 'oude' stijl, en die meesters zijn meestal overleden. Resultaat is wel dat er opnames worden vrijgegeven waarvan je je afvraagt of de betrokken artiest die nog wel in zijn catalogus zou willen hebben, ook de allergrootsten hebben rommel uitgebracht. Los daarvan, is er niemand van wie ik alles goed vind, en als ik nog mocht toekomen een goed voornemen voor het nieuwe jaar tot een goed einde te brengen, dan zou het wegwerken van een paar honderd CD's best wel mijn eerste goed idee van het nieuwe jaar zijn. 100 cd's houden, de rest : ?????

@ gorgasm : is zou niet weten wie ik op nr 1 zou zetten. Het meest beluisterd de laatste weken is waarschijnlijk Bireli met de bigband van de WDR, Larry Coryell : Major Jazz Minor Blues, Didier Lockwood ( viool ): For Stephane, Erik Satie (-diverse uitvoerders, maakt mij niks uit),Baden Powell : Guitar Artistery, Jeff Beck : diverse live met Tal Wilkenfeld op bass.

terrasbeest
1 januari 2009, 16:02
wat vind jij de betere?
ot=> als het jaar niet uitmaakt wanneer hij werd uitgebracht, dan hebben pat metheny, Jim Hall,pat martino, louis van dijk & Rosenberg trio en joe pass een nek aan nek race. als die dit jaar moet uitgebracht zijn; dan heb ik niet 1 solo, maar wel 2cd's;
behemoth, the apostacy
hour of penance moet te hard denken op cdnaam.

Ik zag eerder dit jaar ..(?) Lueke bij Herbie Hancock. Conceptual playing scheen dat te heten. Was mijn ontdekking. Maar misschien loop ik achter en gaat dat allemaal terug tot Miles....
die snap ik toch ook niet helemaal; hij begeleide mooi, en af en toe n rondje meedraaien, toch? maa hij speelde wel voornamelijk pentatonisch, of ben ik fout?
trouwens gitarist die meewas met diana krall was ook in orde!

Behoorde jij niet tot dat langharig werkschuw tuig dat van die subversieve luide muziek speelt .... ?

EuroCinema
1 januari 2009, 16:23
Herkenbaar, terrasbeest. Ik heb de afgelopen jaren onder m'n rock/popcd's een paar grote opruimslagen gehouden en ook onder mijn dance-vinyl uit m'n dj tijd. Vele honderen platen en cd's weg. Met de jazz kan ik geen maat houden en dat is dan maar zo. Denk dat er dit jaar een dikke 100 items bij zijn gekomen. Ben in 2008 gaan inzien dat geniale souljazzers uit de 60s en 70s niet opeens slecht zijn gaan spelen op 1 januari 1980. Veel 80s/90s werk van jimmy mcgriff en lonnie smith en reuben wilson en dat soort orgelhelden gekocht. Vaak melvin sparks op gitaar, of rodney jones... goddelijk. Via amazon japanse grant green dingen (niet als leader) en mannen als david T Walker en Cal Green. En sinds ik lid ben van emusic kan ik nog veel meer obscuriteiten downloaden voor weinig geld. En dan tenslotte zijn er nog de onophoudelijke inspiratiebronnen: backbeat records in amsterdam, het tijdschrift wax poetics en het weblog myjazzworld. Ik heb altijd mijn ipod bij me, anders zou ik het allemaal nooit geluisterd krijgen! :chicken:

terrasbeest
1 januari 2009, 16:52
@ eurocinema :
emusic heb ik er uit gegooid, ik had een abonnement voor 300 downloads per maand, en dat moest 'op', reden dat ik nu ook veel dingen heb waar ik nooit meer naar luister, want je kan nu eenmaal niet alles beluisteren, er zijn maar 24 uur in een dag. M'n iPod zit in de zak van mijn zomerjas, en daar blijft ie voorlopig : geen zin om onder dwang muziek te gaan luisteren.

Souljazzers : niet mijn ding , maar over orgelhelden , I can dig it :Brother Jack McDuff ( met Benson...), Jimmy ' the Grinder'Smith ( met Burrell, met Wes ).

Ken je Jimmy Ponder ? ( = gitaar )

EuroCinema
1 januari 2009, 18:07
:seriousf: Ik heb er 1 voor tien per maand en koop af en toe wat credits erbij, dat is al een stuk beter te behappen. Jahaa, Ponder is wel 1 van de unsung heroes in het genre. Illusions en While My Guitar Gently Weeps zijn mijn favorieten van hem , maar Live at the other end van veel later is echt zo'n angstaanjagend knappe plaat ook, helemaal in z'n eentje als een soort funky Joe Pass. Volgens mij speelt-ie ook op wat Lou Donaldson werk mee. Nou ja, ik kan er met m'n hoofd vaak niet bij dat zulke talenten zo onbekend blijven.

terrasbeest
1 januari 2009, 18:29
Nou ja, ik kan er met m'n hoofd vaak niet bij dat zulke talenten zo onbekend blijven.
__________________

Spelen de verkeerde muziek..... als je ziet dat sommige grote namen ergens in een kroeg voor een halve man en een paardenkop en een paar dronkelappen optreden....
Ik kan er best inkomen dat iemand als Benson aan z'n ouwe dag denkt en commercieel succes nastreeft ( ondanks zijn immens talent als gitarist is zijn muziek niet aan mij besteed ).
Is trouwens niet enkel in Jazz hoor, wie kent er Danny Gatton, Roy Buchanan..
om maar te zwijgen over klassiek, al hebben die natuurlijk wel hun publiek ( ik stel mij wel vragen of dat publiek er wel iets van snapt trouwens )

JelmerOnGuitar
1 januari 2009, 18:37
doe deze er nog ff gauw bij: Guthrie Govan... mijn held op dit moment :)

Now we're talking! Wat een dijk van een plaat heeft die gast uitgebracht jonge. Ik sta dr telkens weer versteld van. Hij is op dit moment ook echt 1 van mijn helden..

Verder vond ik dit jaar Marco Sfogli's "There is Hope" ontiegelijk goed en zoals altijd blijft Michael Akerfield mij verbazen met zn riffs, dit jaar dus op "Watershed"..

gorgasm
1 januari 2009, 18:37
Die bij Diana Krall, was dat toevallig Russell Malone? Dat is een held!


dank je voor de naam?
was trouwens anthony wilson.
optreden staat op youtube dacht ik

Rude Perception
2 januari 2009, 02:15
Beste solo bestaat niet. :???:

Het is allemaal aan mening onderhevig.

En precies daarom is het een forum waar mensen kunnen reageren en er zo eindeloos lang over door kunnen gaan. Voor feiten hebben we wikipedia:satisfie:

M.COM
2 januari 2009, 03:51
En precies daarom is het een forum waar mensen kunnen reageren en er zo eindeloos lang over door kunnen gaan. Voor feiten hebben we wikipedia:satisfie:

Haha, exactly! :D

Soulflyhigh
2 januari 2009, 20:55
Jeff Loomis op zijn CD Zero Order Phase
+1 Die cd is echt jawdropping!

EuroCinema
2 januari 2009, 22:49
Nog even een toevoeging: Jimmy Ponder speelt inderdaad op de lp Say it Loud! van Lou Donaldson. Te gek gitaarwerk, soms klinkt hij als een funky Wes Montgomery.

terrasbeest
2 januari 2009, 23:02
Nog even een toevoeging: Jimmy Ponder speelt inderdaad op de lp Say it Loud! van Lou Donaldson. Te gek gitaarwerk, soms klinkt hij als een funky Wes Montgomery.

Yep, en op ' To Reach a Dream',(wel een beetje ' smooth' naar m'n zin )