PDA

View Full Version : massief bovenblad of massieven gitaar



tompie
29 december 2008, 18:43
vanuit mijn vorig topic kwam ik op het punt van een massief bovenblad tegenover een volledig massieven gitaar. ik heb mijn oog laten vallen op de taylor 114e of ce. nu blijkt dat enkel het bovenblad massief is. de verkoper vertelde me dat deze gitaar kiezen een slechte keuze zou zijn omdat je te weinig kwaliteit krijgt voor teveel geld (kost rond de 700 euro). klopt dit volgens jullie? zijn er volledig massieven gitaren onder de 1000 euro? merk + type graag!

charles
29 december 2008, 18:54
Ayers (type weet ik niet precies), Blueridge (alle gitaren met 3 cyfers in de naam). Martin 15 en 16 series, tenminste als je ze on-line bekijkt bij Music Store.de (ik weet niet hoe duur ze zijn in de plaatselijke winkels, de prijzen zijn een stuk lager op die site). Er zijn vast nog een aantal andere gitaren.

jplm
29 december 2008, 19:59
De hele Masterbilt-serie van Epiphone. En als je er een uit de eerdere serie kunt bemachtigen (te herkennen aan de hygro-meter in de koffer) dan zit je helemaal goed.

Groet, Jan.

dede
29 december 2008, 20:11
Guild GAD serie

Groeten,

Danny

Onmeunig Hans
29 december 2008, 20:11
Een geheel massieve gitaar zal anders klinken dan een gitaar met alleen een massief bovenblad. Dat hoeft alleen niet te betekenen dat de geheel massieve beter is/klinkt. Ik denk dat er zat goeie gitaren met alleen een massief bovenblad te vinden zijn die beter klinken dan geheel massieve gitaren. Kwestie van proberen dus.

Of je waar voor je geld krijgt is iets dat je zelf moet bepalen.
Een pot appelmoes van 2 euro vind ik te duur. Er zijn zat mensen die dat bedrag geen probleem vinden en de verschillen met de appelmoes van 59 cent precies kunnen benoemen en waarderen.

Mijn 300 euro tanglewood heeft een massieve boven- en onderkant. Ik heb hem echter gekozen omdat hij beter klonk dan welke andere gitaar in die prijsklasse.

Pais
29 december 2008, 23:01
Een geheel massieve gitaar zal anders klinken dan een gitaar met alleen een massief bovenblad. Dat hoeft alleen niet te betekenen dat de geheel massieve beter is/klinkt.


Helemaal mee eens! Mijn gitaar is helemaal massief, maar ik heb gitaren met gelamineerd achterblad gespeeld die ik beter vond klinken dan mijn eigen gitaar.
Daarnaast is een gelamineerd achterblad minder kwetsbaar. Het kan makkelijker tegen een stootje en is niet zo gevoelig voor verschillen in luchtvochtigheid. Het heeft dus ook voordelen.
In mijn achterblad is vorig jaar een scheur gesprongen vanwege de droogte. Deze is gerepareerd maar staat nu weer helemaal op spanning vanwege de droge atmosfeer thuis (alle maatregelen ten spijt). Mijn gelamineerde gitaar heeft nergens last van.
Als jij de gelamineerde gitaar je het meest aanspreekt binnen je budget, dan zal ik het gewoon doen.

sanderz
30 december 2008, 19:45
Op mijn vraag om specificaties van mijn Yairi kreeg ik bericht, hélemaal uit Japan (na Nederland het mooiste land ter wereld):

The back and sides of FY84 are laminated indian rosewood.
We think the most important thing is "good sound or not".
Specification is not important.

It is our pleasure if you recomend your guitar.

Thanks regards.

Akinobu Michimae
Yairi Guitar Co.

Je moet je denk ik niet blind staren op een massieve zij- en achterkant. Triplex van goed mahonie of goed palissander is kostbaar en beslist geen rotzooi. Ik heb geen Taylor, maar ik geloof niet dat ze rotzooi maken en hun geluid is karakteristiek. Als je er van houdt, moet je niet moeilijk doen, gewoon een 114e bestellen en je niet gek laten maken.

Sterkte!

charles
30 december 2008, 21:28
Je moet je denk ik niet blind staren op een massieve zij- en achterkant. Triplex van goed mahonie of goed palissander is kostbaar en beslist geen rotzooi.



Helemaal mee eens, een soort laminaat is de ander niet. Mijn Martin DM is mahonie laminaat, maar klinkt mooi (en was ook niet echt goedkoop). Martin, Taylor, (en een aantal) Blueridge laminaat gitaren zijn best wel prijzig in vergelijking met sommige andere merken vind ik, maar ik neem aan dat ze ook kwaliteits hout/laminaat gebruiken. Ze klinken in ieder geval heel erg mooi.

Maar goed, ik heb wel afgelopen zomer een volledig massief gitaar gekocht (Larrivee om-03) en ik ben echt weg van het geluid. Ik hou nog van mijn laminaat gitaren, en heb er absoluut geen spijt van, maar ik speel in ieder geval liever op mijn Larrivee. Of het te maken heeft met massief vs. laminaat, is natuurlijk open voor discussie. Bovenblad heeft meer invloed op geluid dan de zij- en achterkanten, maar die hebben ook natuurlijk invloed op het geluid.

axmaster
30 december 2008, 21:56
Beste Tompie,

Ik was in de markt voor een goedkope gitaar die ik bij mijn kinderen (van 1 en 3) kon spelen. Via een tip van een mede-forum lid ben ik bij een volledig massieve Ayers uitgekomen (sparren bovenblad, ovankol zij- en achterkant). De gitaar werd via Marktplaats verkocht door Guitarmax uit Den Haag, een winkel waar ik nog nooit van had gehoord. Voor €300 een superkoop. In een andere gitaarwinkel was de stickerprijs €795, voor €700 zou je hem denk ik wel meekrijgen. Mijn Larrivee van 10 x zo duur klinkt beter (mag ook wel voor dat geld), maar de Ayers komt wat balans, projectie etc. aardig in de buurt. Hij is zo goed dat ik er moeite mee heb om er een gooi- en smijtgitaar van te maken. Het enige wat ik nog moet laten doen is een goede afstelbeurt. De Larrivee speelde in de winkel al als 'boter'.

Moraal van het verhaal, kijk goed om je heen naar koopjes, zet een zoekopdracht op de gitaarmarkt op deze site, kijk ook naar gebruikte gitaren, bijvoorbeeld een Larrivee uit de 03 serie. Er zijn af en toe goede deals.

Voor Pais, hoe is de luchtvochtigheid nu bij jou? In mijn huis (Utrecht) is deze gedaald tot onder de 30%. Ik vul dagelijks mijn bevochtigers in de gitaarkoffers bij! Het lijkt goed te gaan tot nu toe.

Groet, Peter

Tim B.
30 december 2008, 22:24
Ik stond een aantal weken geleden voor dezelfde keuze, budget onder € 1000,- maar wel het liefst een massieve gitaar. Had ook deze Taylor modellen op het oog. Ben bijna alle grote gitarenzaken in Ned. en Duitsland af geweest en op zeer veel merken gespeeld, uiteindelijk een 2e hands volledig massieve Furch OM-24-SR gekocht, in nieuwstaat. Afgelopen weekend nog even op een Taylor 214 gespeeld maar man man...wat een verschil met mijn Furch....geen moment spijt van gehad dus. Hoewel de nek van de Taylor mij nog wel erg aanspreekt trouwens! L'arrivee is ook erg mooi, de OM03 net iets boven je budget.

jelke
1 januari 2009, 15:27
Ik heb gisteren een post gemaakt die heel goed aansluit bij deze discussie. Essentie is dat ik op zoek ben naar een goede gitaar met een gelamineerde zij en achterkant. Al dat gedoe met water bijvullen en de luchtvochtighied in de gaten houden. Ik weet het niet. Volgens mij loop je elke dag doodnerveus naar je hygrometer te kijken.

Ik vergelijk nu twee gitaren; een Martin DM en een Simon & Patrick spr 6.

beide zijn gelamineerd. Ik denk dat ze beter zijn dan een taylor in de 100 of 200 serie, maar over smaak ....

Wat vinden jullie van de vergelijking tussen bovengenoemde gitaren?

Het prijsverschil is behoorlijk ongeveer 450,00 euro. (Martin duurder dan S&P)

Wat opvalt is dat beide gitaren laktechnisch erg kwetsbaar zijn.

Ik heb ook al eens een blueridge geprobeerd, maar die is wat zwaar in de bassen. Hebben jullie wellicht nog tips voor andere laminaatgitaren?

Groeten!

sanderz
1 januari 2009, 15:54
Eerst: gelukkig nieuw jaar.

Ik wist niet dat het een discussie was. Mijn idee was dat je advies wilde.

Discussies zijn niet mijn sterkste kant, dus ik hou het kort (zoals een discussie hoort te zijn):

Laminaat is ook hout en dus neemt het vocht op en staat het af. Als je nerveus wordt van een uitslaande hygrometer, dan word je dat ook met een gitaar met slechts een massieve top.

Het laktechnische gebrek dat je omschrijft als 'kwetsbaar' zou ook wel eens een positieve invloed kunnen hebben op het geluid.