PDA

View Full Version : Scheur in speaker?



Piet (Tele)
29 december 2008, 15:28
Ik heb in september in mijn vox ac30, twee celestion blue alnico speakers gezet en ik kwam er nu achter dat bij het aanslaan van vooral de lage E, er een irritant trillend geluid uit komt, net of er ergens een scheurtje aan de buitenkant van de speaker zit, hou ik het trillen van de speaker iets tegen dan is het goed, alleen gaat dat weer ten koste van de sound. Maar een scheur zie ik ook niet.
Ik heb ze uit Engeland, dus dat is nu helemaal klote.
Heeft iemand van jullie dit wel eens meegemaakt en wat was jou oplossing.

Misery Signals
29 december 2008, 15:38
Ik heb net mijn Fender Twin terug van nazicht, had dat ook. Zat niet in de speakers maar wel intern ergens een voeding van iets kapot. Sluit je amp eens aan op een andere speakerkast en check nog eens?

MS

pasqual
29 december 2008, 16:50
klinkt meer als resonantie van de speakerrand tegen het houtwerk waar die tegenaan is geschroefd. zit ie wel goed vast? volgens mij komt uit een gescheurde speaker niet veel geluid uit of hij zal bij alle frequenties moeten trillen.

groeten Pasqual.

Joey Handsome
29 december 2008, 16:54
Heb ook zoiets gehad. Speakers zaten niet goed vastgeschroefd.

Piet (Tele)
29 december 2008, 17:07
Ik heb beide speakers los, de een doet het goed de andere geeft nog steeds dat irritante geluid, dus het kan er niet aanliggen dat de speaker niet goed vast zit.
Het hoeft ook niet aan het filtdoek te liggen, het zou best aan iets anders kunnen zijn.

VanBiLL.com
29 december 2008, 17:12
Als één speaker het niet doet (uitgaande dat de amp zelf in orde is), zou er dan niet zo iets simpel als een draadbreuk kunnen zitten naar die speaker toe? Dat zeggende, zit er dan ook niet iets scheef met het ohmage omdat ééntje er niet mee doet? (consequenties voor de amp zelf?)

Misschien de speaker kabels even doormeten?

Piet (Tele)
29 december 2008, 17:17
Als één speaker het niet doet (uitgaande dat de amp zelf in orde is), zou er dan niet zo iets simpel als een draadbreuk kunnen zitten naar die speaker toe? Dat zeggende, zit er dan ook niet iets scheef met het ohmage omdat ééntje er niet mee doet? (consequenties voor de amp zelf?)

Misschien de speaker kabels even doormeten?

Speaker doet het wel maar geeft een rare natrilling vooral op de lage snaar.

diengeman
29 december 2008, 18:18
Het is de speaker die je niet goed vast heb gezet of eerst te vast.

dat had ik ook met m'n blue alnico's. Draai onstebeurt de schroeven los en dan weer een klein beetje vast, net zo lang tot je gevonden hebt op welke plaats de trilling ongeveer vandaan komt, dus waar het frame iets krom is doordat je de speaker eerst te vast hebt gedraaid. Wanneer je dus de juiste schroef (of eventueel meerder tegelijk) los hebt gedraaid, dan zou de trilling iets minder moeten zijn. Al het frame van de speaker bij die schroef iets helpt met oplichten, dan zal de trilling helemaal wegz ijn. Als je weet op welke plaats het frame minder spanning, of juist spanning van de speakerkast af, moet hebben, dan draai je de schroef los waar de trilling vandaan komt en stop je direct naast de schroef (of schroeven) een dun stukje karton. Dan draai je de schroeven weer vast en niet zo vast als dat je misschien eerst hebt gedaan. Als het goed is heb je er dan geen last meer van.

Piet (Tele)
29 december 2008, 18:29
Het is de speaker die je niet goed vast heb gezet of eerst te vast.

dat had ik ook met m'n blue alnico's. Draai onstebeurt de schroeven los en dan weer een klein beetje vast, net zo lang tot je gevonden hebt op welke plaats de trilling ongeveer vandaan komt, dus waar het frame iets krom is doordat je de speaker eerst te vast hebt gedraaid. Wanneer je dus de juiste schroef (of eventueel meerder tegelijk) los hebt gedraaid, dan zou de trilling iets minder moeten zijn. Al het frame van de speaker bij die schroef iets helpt met oplichten, dan zal de trilling helemaal wegz ijn. Als je weet op welke plaats het frame minder spanning, of juist spanning van de speakerkast af, moet hebben, dan draai je de schroef los waar de trilling vandaan komt en stop je direct naast de schroef (of schroeven) een dun stukje karton. Dan draai je de schroeven weer vast en niet zo vast als dat je misschien eerst hebt gedaan. Als het goed is heb je er dan geen last meer van.

Dit zou best eens kunnen, want de klank van de speaker zelf is nog steeds goed, morgen eens uitproberen. Bedankt.

lauke_101
30 december 2008, 11:47
Precies wat diengeman zegt waarschijnlijk.

Wat betreft het aandraaien van speakers kun je je ook aan de vuistregel houden dat je ze zo vast draait als maar kan terwijl je de schroevendraaier maar met 2 vingers vast houdt. Als ze maar overal gelijkmatig vastgedraaid zitten en de speakers weinig speling met het stuk hebben waar ze tegenzitten is het wel goed.

Of je moet superman zijn natuurlijk, dan zitten ze met 2 vingers draaiend nog te strak :p

ieme
30 december 2008, 12:47
ik zeg altijd maar zo, beter een scheur in je speaker... dan een speaker in je scheur!!

Thijssie
30 december 2008, 12:50
Wat betreft het aandraaien van speakers kun je je ook aan de vuistregel houden dat je ze zo vast draait als maar kan terwijl je de schroevendraaier maar met 2 vingers vast houdt. Als ze maar overal gelijkmatig vastgedraaid zitten en de speakers weinig speling met het stuk hebben waar ze tegenzitten is het wel goed.
Hmmm, misschien ben ik wel sceptisch, maar als je geen gevoel hebt, hoe vast je een schroef moet draaien, dan kun je er beter met je vingers vanaf blijven en het spul wegbrengen....

(of eerst wat oefenen met wat oude troep)

Jeroen76
30 december 2008, 13:46
Hmmm, misschien ben ik wel sceptisch, maar als je geen gevoel hebt, hoe vast je een schroef moet draaien, dan kun je er beter met je vingers vanaf blijven en het spul wegbrengen....

(of eerst wat oefenen met wat oude troep)

Ben ik niet helemaal met je eens. Misschien ben ik een n00b maar ik lees dit voor het eerst. Ook ik zou de speakers te vast zetten en zo het frame kunnen verbuigen, ik blijf er dan ook maar vanaf:confused:
Jeroen

cluseau
30 december 2008, 14:25
Voor de duidelijkheid, ik neem aan dat de speakers in een kast zitten en parallel zijn aangeloten?

Zo ja, dan speakers een voor een aansluiten en vergelijken. Klinkt er een niet goed dan is daarmee aangetoond dat in een van de speakers een afwijking zit. Dit moet je eerst voor jezelf bevestigen. Ik neem aan dat het ding ooit goed is geweest dus gaan we uit van een bepaalde gebeurtenis wat dit heeft veroorzaakt.

Doet het probleem zich alleen voor in gemonteerde toestand?

In dat geval kan het zijn dat hij tijdens het aantrekken gedeformeerd wordt. Check dan of het oppervlak waar hij tegenaan gemonteerd wordt wel zuiver is. Dit geval is dan wel vreemd omdat een eventueel onzuiver oppervlak niet vanzelf komt. Als je de speaker met de hand tegen het front houd moet hij overal aansluiten en nergens ruimte vertonen. Houd er een bv zaklampje achter! Natuurlijk kan ook het frame onzuiver zijn. Verwissel ze van plaats om dat uit te sluiten. Als het zuiver aansluit moet je het frame normaal aan kunnen trekken met de schroeven.

Als de speaker bijgeluiden produceerd kan het zijn dat hij zo op zijn donder heeft gehad dat de spreekspoel warm is geworden. Dit weet je zelf het beste denk ik. Deze speekspoel is gewikkeld van gelakt draad en kan door overbelasting zwanger zijn geraakt. Hij gaat dan aanlopen tussen de nauwe luchtspleet. Ook wil het wel eens gebeuren dat de magneet los zit en is verschoven met ook als gevolg aanlopen. In beide gevallen is het einde verhaal.

Nog een (vergezochte) mogelijkheid is de aansluitdraden naar de conus. Deze kunnen een breuk vertonen waardoor afhankelijk van de uitslag de verbinding hapert. Dit is dan wel heeeeeel goed hoorbaar, zoniet onbruikbaar.

succes
Frans

Piet (Tele)
30 december 2008, 14:55
Bedankt voor alle tips, ik heb de speaker weer geplaatst en vast gezet en op 2 plaatsen wat losser gezet en daar was het goede geluid weer.
Ik had er beamblockers in gezet en gedacht dat de zachte rand van de speaker dit wel zou opvangen, verder nog wat nieuwe preamp buisjes geplaatst van tung sol en vanavond even uitproberen met de band.

JohnLord
30 december 2008, 17:32
ik zeg altijd maar zo, beter een scheur in je speaker... dan een speaker in je scheur!!

En toch is het prettig als er een beetje muziek in zit...