PDA

View Full Version : Output Fender CS '54 pups



knarf
29 december 2008, 14:13
Vandaag kreeg ik m'n bestelde CS '54 pups binnen en ik heb ze eens uitgemeten (op kamertemperatuur): 6,3 + 6,4 + 6,5 ohm.

Op het doosje staat dat neck en middle pup een output van (ongeveer) 5,9 ohm hebben, bridge: 6,5.

Is dit niet een beetje een grote afwijking om nog leuk vintage te klinken? Kan er een fout gemaakt zijn bij Fender of zijn dergelijke afwijkingen normaal?

En wat betekent "Henries" eigenlijk?

Alvast bedankt!

jimihattricks
29 december 2008, 16:08
helaas lijken dergelijke afwijkingen de norm te zijn bij CS pickups van Fender.. ik heb een setje CS69's gehad, die allemaal op 6,0 moeten uitkomen, en daar waren er twee 6,2 en eentje 5,9.. jouw afwijkingen zijn wel wat groter, maargoed, dat kan liggen aan de calibratie vd meter en nog talloze andere factoren..

dat met die henries heeft iets met de inductie te maken, naast output ook een factor die bepalend is voor de sound vd pickup

AvU
29 december 2008, 16:14
Henrie is de eenheid hoe groot de inductie is. Dus hoe grotere inductie hoe hoger het aantal Henrie is

knarf
29 december 2008, 23:46
Is inductie in dit geval dan de kracht van de magneten of heb ik het mis?

En wat betreft de pups; gewoon monteren dan maar ipv terugsturen?

Alvast bedankt voor de reacties!

Aca Ilic
30 december 2008, 00:34
Ik heb een setje gehad, brug was 6,21, hals 5,89 en midden was 5,9.
Meten is weten....

aaronstonebeat
30 december 2008, 08:17
Met inductie bedoelt men het verschijnsel dat in een geleider een spanning wordt opgewekt als die zich in een veranderend magnetisch veld bevindt.

Hoe meer Henry, hoe hoger de output.

hurricane
30 december 2008, 08:22
Met een Ohmmeter ga je gelijkspanning door de spoelen sturen. Jouw signaal dat opgepikt wordt, is wisselspanning.
Spoelen gaan dan ook heel anders om met gelijk- of wisselspanning.
Have fun !

knarf
1 januari 2009, 23:48
Met een Ohmmeter ga je gelijkspanning door de spoelen sturen. Jouw signaal dat opgepikt wordt, is wisselspanning.
Spoelen gaan dan ook heel anders om met gelijk- of wisselspanning.
Have fun !

Bedoel je hiermee dat ik niet correct heb gemeten? Of dat ik geen rekening hoef te houden met die metingen? Ik wil wel graag een vintage Fender geluid...

knarf
1 januari 2009, 23:49
Ik heb een setje gehad, brug was 6,21, hals 5,89 en midden was 5,9.
Meten is weten....

Ook hier een afwijking die toch beduidend minder is dan bij mij.

Was je tevreden over het setje?

Aca Ilic
2 januari 2009, 00:01
Hey knarf,
ja en nee. Ja in die zin dat van drie pickups alleen eentje nog op mijn slagplaat zit ( in de midden positie), en nee omdat ze niet alle drie voor mijn strat geschikt waren.Vriend van mij heeft tegelijkertijd met mij besteld, alle waardes waren perfect ( +0,1 afwijking op brugpickup).Het waren een van de betere pickups die iik getest heb.

Pepe
2 januari 2009, 00:22
Vandaag kreeg ik m'n bestelde CS '54 pups binnen en ik heb ze eens uitgemeten (op kamertemperatuur): 6,3 + 6,4 + 6,5 ohm.

Op het doosje staat dat neck en middle pup een output van (ongeveer) 5,9 ohm hebben, bridge: 6,5.

Is dit niet een beetje een grote afwijking om nog leuk vintage te klinken? Kan er een fout gemaakt zijn bij Fender of zijn dergelijke afwijkingen normaal?

En wat betekent "Henries" eigenlijk?

Alvast bedankt!

Geloof de doosjes niet, daar staan wel meer misnomen op.
Vintage heeft weinig met output te maken, echte Fender vintage pickups hebben vaak grote afwijkingen onderling, '63 pickups liggen vaak rond de 6.5 - daarom zijn dat goeie bluesbakken over het algemeen-
De nieuwste serie CS pickups zijn meer calibrated dan de vorige serie is mijn idee. De '57/62 zijn meer "true original" dan de CS '54 zoals je het nu formuleert, die hangen allemaal rond de 5.7/5.9.
Hoe lager de henries, hoe "dunner" het geluid zou je als basis rule kunnen zeggen maar dat hangt ook samen met output en nog een paar dingen.

knarf
3 januari 2009, 01:40
De '57/62 heb ik ondertussen al een tijdje in een andere strat zitten en ik ben er erg tevreden over. In mijn zoektocht naar de heilige stratgraal probeer ik nu de '54 's.

Ik zal ze maar gewoon monteren en zien wat ik ervan vind. Beter wat meer output dan te weinig zeker...

Aca Ilic
3 januari 2009, 09:31
misschien ook een idee om bijv. hals/brug combinatie te maken....

knarf
4 januari 2009, 02:04
Heb ik ook al aan gedacht.
Maar dan heb ik een speciale 7-standen switch nodig geloof ik?

Aca Ilic
4 januari 2009, 10:51
Heb ik ook al aan gedacht.
Maar dan heb ik een speciale 7-standen switch nodig geloof ik?
er zijn legio mogelijkheden en aanlsuitingschema's ( by the way 7 standen swtitc ??? zoiets bestaat alleen in rotary vorm dacht ik).
Twee heb je hier:

http://www.guitarnuts.com/wiring/allpickups.php

of via kleine toggle switch, of gewoon een push/pull potmeter, en dan heb je opties van hier tot Tokio