PDA

View Full Version : Buizenversterker of cooltron pedaal



Rene888
29 december 2008, 12:29
Hoi,

Ik zit met de volgende kwestie, wat is beter te doen?
Een Vox cooltron Big Ben pedaal kopen om (toch) een buizengeluid op mijn Marshall G50R (transistorbak) te hebben of een Orange Tiny Terror kopen?
Ik ben bang dat de Tiny Terror niet voldoende is voor op het podium. Daarnaast ben ik aan het overwegen om misschien toch wat langer door te sparen voor een Orange Rockerverb 30. Maar wat is wijsheid???

Groeten,

René

Rude Perception
29 december 2008, 12:36
De Tiny Terror gaat clean op een podium niet lukken. Overstuurt kannie wel hard genoeg denk, in de meeste gevallen.

Verder denk ik dat een transistorversterker ook met buizenoverdrive nog geen buizenversterker is.

pimmetje
29 december 2008, 12:37
Als je buizengeluid live wilt... doorsparen.

Zo'n pedaal kan wel wat toevoegen, maar schakelt je huidige transistorbak niet uit... en als je 't tot nog toe wel met die versterker hebt gered, kan 't ook nog wel iets langer toch? :D

En als je eigenlijk uiteindelijk zo'n Rockerverb30 wilt, is 't simpelweg zonde om nu al geld uit te geven aan tussen-oplossingen. Dan duurt 't alleen maar langer voordat je dat ding hebt wat je echt wilt.

skabouter
29 december 2008, 12:39
wijsheid is in mijn ogen een weloverwogen keuze maken, en niet voor compromieen gaan. Idd is een transistor met buizen ervoor geen buizenamp. Ik zou het geld van een tiny terror + het verkoop geld van je marshall stapelen, en daar een amp voor kiezen die je bevalt! binnen dat budget kan je al veel goeie keuzes maken, en wijsheid is dan.....TESTEN

marc_o
29 december 2008, 12:40
Inderdaad, beter eventjes doorsparen (moeilijk soms) om dan te kopen wat je echt wil hebben en goed kunt gebruiken.

Rene888
29 december 2008, 13:02
Bedankt!
Ik ga dan i.d.d. toch nog even doorsparen. Is wel moeilijk om te wachten maar toch beter als ik jullie reacties zo lees.
Dan houd ik het voorlopig nog maar even op orienteren in de muziekwinkel :)

Groeten,

René

Nobler
29 december 2008, 13:06
Ik heb een Cooltron 'Over-the-top-boost' van Vox. Wat ik me uit de gebruiksaanwijzing herinner stelden ze dat dit in feite de 'top-boost' apart in een stompbox was, dus eigenlijk bedoeld om een buizenversterker die uit zichzelf niet overstuurt een buizenoversturing te geven. Nou moet ik zeggen dat hij me tegenvalt in vergelijking met gewone transistor overdrives, maar bovendien zou het kunnen dat ze eigenlijk alleen goed werken met een buizenversterker en dus niet met een transistor bak.

Wat je er mee bereikt is in feite het upgraden van je transistorbak tot een hybride-bak. Vergelijk je echter de prijs van de Cooltron met een nieuwe hybride-versterker, dan vraag ik me af of je de Cooltron wel moet kopen en niet beter een hybride of digitale versterker van een fatsoenlijk merk moet kopen, of gewoon een niet te dure transistoroverdrive moet kopen om hetzelfde resultaat te bereiken.

Doorsparen voor een Orange buizenversterker lijkt mij het best idee. Denk er dan wel aan dat je bij de Tiny Terror nog een cabinet moet hebben, en dat je keuze daarin heel veel invloed heeft op het geluid. Een 4x12 geeft dan gewoon het mooiste geluid, beter denk ik dan de Rocker 30 combo met één 12-inch speaker. Overigens maak ik uit de Orange-site op dat de Rockerverb alleen in 50 en 100 watt te krijgen is, de 30 is alleen als Rocker, dus blijkbaar niet met reverb, te krijgen, dus aan jou hoe belangrijk je de galm vind (ik gebruik het zelf nooit). De 50-watter zal weer duurder zijn dan de 30, die voor de meeste toepassingen meer dan hard zat zal zijn.

Een rocker 30 head zal vast wel weer beter klinken dan de tiny terror, maar daar heb je ook weer een cabinet bij nodig. Als je tweedehands koopt hoeft een 4x12 cab ook weer niet zo duur te zijn. Het is wel weer flink slepen, en dan zou een 2x12 of zelfs 1x12 cab beter zijn, maar hoe minder speakers, hoe minder vol je geluid, en dat speelt een heel grote rol bij kleine buizenversterkers (ik ben met kerst nog aan het experimenteren geweest met mijn 5 watt Epiphone Valve Junior met 1x12, 2x12 en 4x12 kasten. Op een 4x12 klonk hij echt het beste).

Hou er ook rekening mee dat je er niet alleen mee wilt optreden, maar er ook thuis of in een kleine repetitieruimte mee wilt spelen, en dan kan het snel te hard gaan met een grote cab. Nu heb je zowel op de Tiny Terror als op de Rocker regelbare gain, dus je moet er ook op lager volume een lekker geluid uit kunnen krijgen.

Als vervoer een probleem wordt zou ik de (nieuwe) Tiny Terror Combo of de Rocker 30 combo doen als je voorkeur hebt voor Orange. Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee, alleen de TT in een muziekzaak over een 4x12 gehoord en dat was indrukwekkend.

Ik denk dat je voor de Rocker 30 rond de 1000 euro moet betalen, voor de TT Combo iets over de 600 euro, terwijl de TT head meen ik een kleine 500 euro kost, maar daar moet je dan nog een cab bijkopen van mimimaal 200 euro voor een goedkope 2x12 (nieuw, bijvoorbeeld Harley Benton met 2 Celestion Vintage 30's). Tweedehands is natuurlijk goedkoper. Ik zou eerst iets van 75 euro uitgeven voor een Boss overdrive en de Cooltron laten liggen.

JelmerOnGuitar
29 december 2008, 14:55
Ik sluit me aan bij het bovenstaande commentaar. Met dit pedaal heb je niet meteen een buizensound omdat er een buisje in zit.. Dat wil echter niet zeggen dat de pedalen niet vet klinken. Ik gebruik de Bulldog Distortion, die vind ik heel goed klinken, hij is erg veelzijdig.

Wil je écht de buizensound, wat ik uiteindelijk ook wil (na het sparen:P), dan moet je een buizenversterker kopen. Welke je dan wil moet je dan weer bekijken..

EDIT: En test de pedalen gewoon in de winkel! Dan weet je wat je dr aan hebt.!

Rene888
29 december 2008, 15:15
Klopt i.d.d. dat het een rocker moet zijn geen rockerverb. Beetje in de war van alle types. Ik heb zelf al een maxon overdrive waarmee ik nu speel, die zal denk ik ong. het zelfde zijn als de Boss distortion.
Het idee was om het boost kanaal van m'n marshall dan niet meer te gebruiken en de cooltron in combinatie met de maxon te gebruiken.

zo'n 4 x 12' lijkt mij wel erg gaaf maar niet zo praktisch qua transport. Ik denk dat ik lekker ga sparen en af en toe alvast in de winkel wat ga rondkijken wat mij het meest bevalt. De enige buizenversterkers waar ik nog op gespeeld heb zijn de rockerverb50 en een fender type (?). Daarvan vond ik op dat moment de orange meer mijn geluid.

TimmU
29 december 2008, 15:26
Lekker doorsparen, tot ong. 1500 , en dan een goeie buizenbak kopen. Heb je erg veel plezier van . Beter in 1 keer goed doen ,dat soort dingen!

JohnLord
29 december 2008, 16:01
En hoeveel van ons hebben het in één keer goed gedaan? Ik tenminste niet, en misschien wil ik tzt wel weer wat anders, is gitaristen eigen.

sjaak1990
29 december 2008, 17:27
Een orange voor 1 januari bij soundlive bestellen! Zo goedkoop nog, ik wil zon cab hebben!

Rene888
30 december 2008, 11:38
Wat een prijzen op die soundlive site. Ik kan m'n ogen haast niet geloven. Hoe kan dat?

pimmetje
30 december 2008, 12:24
En hoeveel van ons hebben het in één keer goed gedaan? Ik tenminste niet, en misschien wil ik tzt wel weer wat anders, is gitaristen eigen.Nee, ik heb 't ook zeker niet in 1x goed gedaan. Hier in huis ligt her en der juist nog het bewijs van de onnodig lange, maar wel leuke omweg via pedaaltjes :D.