PDA

View Full Version : Multi-Effects of 'kleine pedaaltjes"



martijn3293
28 december 2008, 23:49
Hallo,

Ik heb enkele maanden geleden een ME-50B (http://www.freewebs.com/camelsharpenings/BossME50B.jpg) voor mijn bas gekocht. Ik ben er heel tevreden over :D
Maar nu speel ik ook elektrische gitaar, en heb hiervoor nog geen pedaal. Ik gebruik Guitar Rig Session. Maar dit is via de pc, en dus onhandig op een optreden. Nu wil ik misschien ook een pedaal aanschaffen voor gitaar, maar nu weet ik niet of ik een multi-effects pedaal zou kopen, of allemaal verschillende kleine pedalen (ik weet niet precies hoe dit heet :P http://www.musicstore.com/en_EN/EUR/Behringer-FD300-Feedback/-Distortion-Effektpedal/art-GIT0014345-000)
Wat is nu het beste? Multi-effects of kleine pedaaltjes? :P

The Lo Lands
29 december 2008, 08:55
Wat is nu het beste? Multi-effects of kleine pedaaltjes? :P Voor je portomonee Multi-effects voor kwaliteit losse pedaaltjes.

JelmerOnGuitar
29 december 2008, 14:26
Losse pedalen sowieso.. Daar krijg je wél een eigen sound door.. En ook een mooiere vind ik.

schizo910
29 december 2008, 14:56
Als het je eerste stappen op het gebied van effecten zijn wat betreft gitaar dan is het écht geen slecht idee om aan de multi effecten te gaan. Je leert de effecten zo goed kennen en je komt erachter wat je wel en niet gebruiken zal. Daarna overgaan op losse pedalen kan dan altijd nog...

Manuvdv
29 december 2008, 15:10
Als het je eerste stappen op het gebied van effecten zijn wat betreft gitaar dan is het écht geen slecht idee om aan de multi effecten te gaan. Je leert de effecten zo goed kennen en je komt erachter wat je wel en niet gebruiken zal. Daarna overgaan op losse pedalen kan dan altijd nog...
Groot gelijk. Zonder ervaring weet je totaal niet welke losse effectjes je moet kopen, en je kan zo jaren zitten klungelen voor je iets goeds ontdekt...

Nocki
29 december 2008, 15:10
Als het je eerste stappen op het gebied van effecten zijn wat betreft gitaar dan is het écht geen slecht idee om aan de multi effecten te gaan. Je leert de effecten zo goed kennen en je komt erachter wat je wel en niet gebruiken zal. Daarna overgaan op losse pedalen kan dan altijd nog...


aan de ene kans mee eens en aan de andere oneens.

Een los pedaal leerd je veel sneller een bepaalde sound kennen. Je leert ook makkelijker wat de knoppen doen. Als je dan in een menu opeens 4 termen tegen komt en je weet niet echt wat ze doen is het moeilijker ontdekken wat je wilt.

Kwa volume levels blijf ik multi fx erg moeilijk vinden. Ik zelf ben weer bezig met het ontwerpen van een functioneel pedalboard voor een projectje en weet dat losse pedalen gewoon erg leuk blijven om mee te rommelen... Zeker de levels zijn erg leuk om goed te kunnen regelen en als je van stapeln houdt maakt het je opties alleen maar groter!

pedalen dus. maar een multi fx blijft geweldig omdat je in 1 keer alles hebt en de mogelijkheden en "speel/fun" zijn gewoon veel groter...

schizo910
29 december 2008, 15:13
aan de ene kans mee eens en aan de andere oneens.

Een los pedaal leerd je veel sneller een bepaalde sound kennen. Je leert ook makkelijker wat de knoppen doen. Als je dan in een menu opeens 4 termen tegen komt en je weet niet echt wat ze doen is het moeilijker ontdekken wat je wilt.


Ik zie het probleem daarin niet. Of je die termen nu tegenkomt op een schermpje of dat ze bij een draaiknopje staan, je zult sowieso moeten ontdekken wat ze doen...

hole
29 december 2008, 15:43
Kwa volume levels blijf ik multi fx erg moeilijk vinden.

Ik vind juist met multi-FX dat dit géén probleem is. Als je je patches goed instelt zou er tussen de verschillende sounds geen volume verschil hoeven te zijn (dan ga ik er even van uit dat niet alleen de fabrieks patches worden gebruikt)

Ik sluit me aan bij de voorgaande adviezen: koop een (om te beginnen) multi-FX (wel een fatsoenlijke (Boss ME-50 vond ik zelf ook wel handig in te stellen, maar lastig om patches te wisselen. Pod XT live vind ik ook prima klinken (paar keer over gespeeld, ben geen eigenaar geweest, maar daar zit je dan met zooi dat je niet gebruikt (amps/cabs simulatie)) en leer de effecten kennen, en welke sounds je wilt. Je komt er dan vanzelf achter wat je wél en wat je niet gebruikt.

Mocht je dan willen "upgraden" naar pedalen, weet je in ieder geval waar je naar moet kijken (qua sounds)

The Lo Lands
29 december 2008, 16:25
Op de vraag wat beter is kun je geen 100% waterdicht antwoord geven. Beiden opties hebben hun voor- en nadelen. Bedenk wel dat budget hierbinnen vaak ook een grote rol speelt. Ik speelde de eerste 10 jaar over een multieffectprocessor (Boss GT-5) en de laatste 8 jaar over losse pedalen. Kosten Boss GT-5 destijds 1300,- gulden, kosten van zo'n 7 losse (kwalitatief hoogwaardige) pedaaltjes met voeding en bekabeling zo'n 1400,- euro.

Je kunt voor 500 euro ook klaar zijn met 7 pedaaltjes van een kwalitatief mindere kwaliteit/merk maar dan zou ik eerder gaan voor een effectprocessor van bijvoorbeeld Boss of Digitech of ietsjes beter de nieuwe serie van TC electronic.

It's all about the money:dontgeti: