PDA

View Full Version : stratocaster



Arthis
28 december 2008, 23:43
hee, ik speel nu langer dan 3 jaar op een squier en ben me de laatste tijd op het internet heel veel aan het orienteren op een nieuwe gitaar. vrij zeker weet ik al dat het een stratocaster moet worden en van Fender. De kleur wordt denk ik olypmic white of sunburst. Hij moet echt goede looks hebben, goede afwerking. Het moet een strat zijn met die heerlijke typische stratocaster sound. De boddy mag best wel een beetje zwaar zijn, ik denk dat hij van alder wordt. waarschijnlijk word het een '50 of '60 strat. Ik heb gehoord dat de '50 hals dikker is... welke vinden jullie het fijnst?

Ik vind de strat van John in het volgende filmpje zo nice. Die heerlijke dikke, volle sound. Vooral bij 2:47 weet iemand welke gitaar john daar gebruikt? Maar dat geluid moet de gitaar in zich hebben.
http://nl.youtube.com/watch?v=myfzi5hEjIU&feature=related

Ook moet de gitaar (jaja, de eisen houden niet op) een sound hebben als Jimi Hendrix in nummers als little wing, hey joe, foxy ladey, purple haze.

Als iemand een gitaar weet die aan deze (I know, zware) eisen voldoet, heel graag....

Maaruh... die gitaar is waarschijnlijk pas voor als ik wat ouder (en beter) ben, over een aantal jaar. Maar dan heb ik iets om op te gassen (zoals jullie dat noemen). En het is een behoorlijke stimulans om nog extra hard te gaan sparen :p

Henri H
29 december 2008, 00:01
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=79584&page=269

vanaf post # 2686 ben ik ook op zoek naar een Strat met ongeveer dezelfde wensen/eisen.
Ondertussen heb ik hem ook gevonden mede door adviezen uit dat topic.

Mr.Fingers
29 december 2008, 11:18
Fruscidingeskes gebruikt in dat filmpje z'n witte 1962 stratocaster (ja, een echte oude).

Hendrix was een fiere gebruiker van '60 strats (ook met maple toets), net als Frusci. Ik denk dat jij het beste af bent met een classic '60, classic player '60 of classic '70 stratocaster. Die dingen kosten een 600€ nieuw, dus zolang hoef je niet te sparen

Gaat heen en test ze uit!

humbucker
29 december 2008, 11:43
Als je iets meer te spenderen hebt kan je ook eens kijken naar de American Vintage '62 stratocaster. Heb ik zelf en de "frusciante sound" krijg je daar zeker uit.. (voor hoeverre die sound niet uit de vingers komt natuurlijk ;))

Arthis
29 december 2008, 11:59
En wat vinden jullie van de Fender Vintage Hot Rod '62 strat?
Wat word eigenlijk bedoeld met Vintage?

Mr.Fingers
29 december 2008, 12:05
leuk, zelfde als de AVRI '62 (die van humbucker), maar dan met jumbo frets & moderne feel van hals.


vintage wilt zeggen dat de gitaar gemaakt is zoals in 1962, dus nitrolak, clothwire, oude feel, oude klank

humbucker
29 december 2008, 12:07
leuk, zelfde als de AVRI '62 (die van humbucker), maar dan met jumbo frets & moderne feel van hals.


vintage wilt zeggen dat de gitaar gemaakt is zoals in 1962, dus nitrolak, clothwire, oude feel, oude klank

Heeft de hot rod ook geen hotrail in de brug?

Mr.Fingers
29 december 2008, 12:09
alleen de '57 ;)

humbucker
29 december 2008, 12:13
okidoki :D

Weer wat bijgeleerd!

Luke-wannabe
29 december 2008, 12:19
Vaak ligt het geluid dat een gitarist heeft meer in zijn amp/effecten dan gitaar.
Dit is gewoon een strat die wel veel twangt. Maar dat is ook een beetje John z'n persoonlijke sound.
Jij moet gewoon een lekkere 60's style strat met een lekkere buizenbak hebben.