PDA

View Full Version : Verkleuren van de lak



groovieguitarguus
28 december 2008, 23:20
Enkele fraaie gitaren van me hangen nu in de woonkamer.
Geen direct zonlicht. Achter HR termopaine.... nog afgeschermd met vitrage.
Hoe druk moet ik me maken om verkleuring van de lak?
Beide gitaren hebben nitro lak. 1 ervan is Cherry Sunburst.

Mr.Fingers
28 december 2008, 23:21
alleen bij extreme UV of na een respectabele leeftijd begint de lak te verkleuren.

pannekoek
28 december 2008, 23:27
Enkele fraaie gitaren van me hangen nu in de woonkamer.
Geen direct zonlicht. Achter HR termopaine.... nog afgeschermd met vitrage.
Hoe druk moet ik me maken om verkleuring van de lak?
Beide gitaren hebben nitro lak. 1 ervan is Cherry Sunburst.

het verkleurd zowieso wel, nitro lak verkleurd al waar je naar kijkt, en het word er juist mooier op!

en als je wilt dat ze bijna niet verkleuren, bewaar ze dan in hun koffer of gigbag.:hippie:

Quink
28 december 2008, 23:32
alleen bij extreme UV of na een respectabele leeftijd begint de lak te verkleuren.

Definieer "respectabele leeftijd". ;) Op een Strat uit '89 is toch al duidelijk verkleuring te zien.

pannekoek
28 december 2008, 23:35
Definieer "respectabele leeftijd". ;) Op een Strat uit '89 is toch al duidelijk verkleuring te zien.

op een praxis strat uit 2000 ook al :dontgeti::seriousf:

Mr.Fingers
29 december 2008, 11:16
Definieer "respectabele leeftijd". ;) Op een Strat uit '89 is toch al duidelijk verkleuring te zien.

Alles hangt er een beetje van af hoe je met die instrumenten omgaat. Ben je iemand die ze 1 keer per week voorzichtig van de haak neemt om er eventjes mee te spelen in de sofa thuis, of ben je 4 avonden op rij de baan op om een paar uur te beuken in goede rokerige kroeg. Na 10 jaar zul je wel merken dat de laklaag al ietsjes geler geworden is tov het moment van aanschaf.

@Pannekoek: inderdaad, vergeeld nitro is mooi! Maar nitro verkleurd zoieso een beetje, zelfs als je ze in een donkere gigbag of koffer bewaard (maar lang niet zo "erg" als dat ze blootgesteld aan licht is)

WillemdaGuide
29 december 2008, 11:34
Mijn LP-studio is nu pas een jaartje of tien oud, maar wit is ie al lang niet meer. Hij is al erg mooi aan het vergelen, vind dat 10X beter dan die klinisch witte kleur!!

orreltak
29 december 2008, 11:41
heb ik ook met mijn `witte`flying v.
het is pas helemaal schrikbarend als je het verschil ziet als je de pickup cover verwijderd.
met nitro denk ik dat het een onbegonnen zaak is om het tegen te houden.

Mr Xen0
29 december 2008, 11:44
Het zal opzich wel meevallen.

Bovendien heb ik mijn eigen gitaar in m'n kamer staan waar ik rook, maar die is onderhand al iets vergeeld.. :O