PDA

View Full Version : Afstellen



Ihsahn
11 maart 2003, 18:26
Ik heb mijn gitaar voor de belachelijke prijs van 48 euro laten afstellen maar ik ben benieuwd of hetgene wat die persoon zei waar is

namelijk : Ik mag em niet in d zetten omdat de spanning dan zo verneukt word de de gitaar meteen niet meer octaafzuiver is, ookal zet ik em daarna terug naar e

is deze stelling juist?

Negative K3 fan
11 maart 2003, 18:28
JE bedoelt zeker drop D?

maar als je een floyd rose hebt en je zet hem in (drop) d dan is inderdaad je hele gitaar opgeneukt. Op eentje met een vaste/strat-stijl tremolo zal hij niet opneuken maar de octaafzuiverheid is wel verminderd, maar waarschijnlijk niet enorm veel. Een gitaar is nooit 100% octaaf zuiver, zelfs niet met buzz feiten spul.

Ihsahn
11 maart 2003, 18:30
Neuk!

ja ik heb floyd rose en ik bedoelde drop-d

je bent een helderziende dude! thanks

Neals
11 maart 2003, 18:35
Je floyd word omhooggehouden door de spanning van de snaren, en als je spanning eraf haalt(zoals bij het stemmen naar drop D) dan donderd je floyd naar benee.. Hij is dan niet meer octaafzuiver meer omdat de verhoudingen door een spanningsvermindering niet meer lekker klopt....

Als je echt drop D wilt gaan gebruiken zijn er 2 opties: Floyd blocken, of afstellen op drop-d

Ihsahn
11 maart 2003, 18:37
ja die dingen weet ik opzich wel maar ik bedoelde eigenlijk dat ik dacht dat de spanning wel weer goed was als je em daarna terug in E zet

Negative K3 fan
11 maart 2003, 18:39
Op 2003-03-11 18:30, schreef Ihsahn:

je bent een helderziende dude! thanks


niet helderziend, ik hou gewoon alle mogelijkheden in gedachte.

Ihsahn
11 maart 2003, 18:40
....ja!

Neals
11 maart 2003, 18:43
die hals gaat wel naar een beetje speling krijgen.

Static-M
11 maart 2003, 19:14
Ik heb een Floyd, in Drop-D, en ja hij is wat verder naar achter gaan liggen, maar hij is nog steeds zuiver...

burt
11 maart 2003, 19:32
Ja, als je gitaar goed is afgesteld, en je gaat vervolgens zelf je e-snaar naar beneden draaien (in plaats van dat je nog eens 50 euro betaalt om een 'gitaartechnicus' het te laten doen), kan je'm weggooien, hoor!

;->

Die afstelling zou ik me niet zo'n zorgen om maken. Als je alleen je E-snaar een grote secunde naar beneden draait zal je wel een beetje opnieuw moeten stemmen, en je tremolo zou iets naar achteren komen te liggen, maar om nou te zeggen dat je je afstelling verneukt... mwah. Je zou je gitaar zo kunnen afstellen dat de 'perfecte' positie van je tremolo net tussen de normale en dropped-d stemming zit. De meningen over hoe een floyd nou precies het lekkerste staat zijn ook wel redelijk verdeeld, om maar te illustreren dat het wel gezocht is om je druk te maken over het verschil.

Nieuwe veren van floyd roses kunnen soms een beetje raar gaan doen ('niet lineair') als je ze te lang onder te weinig of teveel spanning zet, maar ook dit gebeurt pas als je bijvoorbeeld je gitaar een paar dagen zonder snaren in de hoek laat liggen (en de tremolo dus strak naar achteren staat).

7th heaven
11 maart 2003, 22:51
als je in drop d wil spelen met een floyd rose moet een blok zetten tussen de plaat waar je veren aan zitten en de body dan is je tremelo geblokkeerd en kan je hem in d zetten je kan je tremmelo dan niet meer gebruiken of gewoon een extra gitaar kopen voor je drop d stemming hahaha

Ihsahn
11 maart 2003, 22:55
dat is nu dan ook het plan :smile:

moretel
12 maart 2003, 00:22
Op mijn Peavy zit een apart knopje voor drop d, werkt goed, alleen kan de tremelo alleen naar beneden bewegen zodat je geen stemmingsproblemen krijgt.

sash
12 maart 2003, 01:17
Als meester der gitaarafstellers had ik van jou toch wel een langere reply verwacht :grin: