Inloggen

View Full Version : Welke versterker, bij pop / rock repertoire?!



smartiejunk
28 december 2008, 21:23
Beste mensen,

Graag zou ik van jullie hulp gebruik maken, en hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden.. :D

Ik zou graag willen weten of er specifieke merken en of type's versterkers zijn die aan de hand van de sound te koppelen zijn aan een muziek soort. Oftwel, zijn er specifieke versterkers / type's die veel gebruikt worden voor pop / rock muziek?

De reden van deze vraag is dat ik graag pop / rock muziek maak, maar daar een passende versterker voor zoek. Nu speel ik op een line6 spider II 210 maar overweeg dus iets anders, en dan wel graag iets wat goed past bij de muziekstijl die ik wil gaan spelen.

Hopelijk kunnen jullie mij een beetje opweg helpen om een leuke versterker te vinden..!

MattellicA
28 december 2008, 21:55
:stop::stop::stop:

Kan het nog minder specifiek?

Realeigo
28 december 2008, 21:59
Antwoord:

Nee

Op een Mesa Boogie Triple Recto kan je jazz spelen.
Op een Marshall MG100DFX kan je Rocken.

Maar of je het leuk vind klinken? Das natuurlijk heel persoonlijk!

kenx
28 december 2008, 22:41
@: 2 bovenstaande antwoorden: is dit jullie manier van deze jongen verder te helpen? Je kunt mischien nog nét dat iets onvriendelijker zijn....:dance: (:confused::sneaky:)

@ Ts: hoy,

Met rock en pop repertoire weten we niet veel, je kan best een beetje meer uitleg geven, specifieker zijn, en dan kunnen we je verder helpen. Fender heeft trouwen redelijk wat hybride modellen, en met sommige marshalls zit je ook wel goed.

Mvg,

kenny

Ps: als je niet specifiek bent, dan zie je wat reacties je automatisch krijgt.

Jeroen76
28 december 2008, 22:45
Nou laat ik eens een zinvolle bijdrage leveren.
Maar dan in het stellen van vragen, namelijk deze:
De stijl pop rock is een beetje groot. Heb je ook voorbeelden van artiesten en bands?
Wat is je budget?
Wat heeft je voorkeur, immers we kunnen alles wel roepen maar we willen wel graag een voorkeur weten. Dus marshall of fender of liever moddeling of buisjes.

Dat geeft wat meer richting en kan ons helpen je vraag concreter te beantwoorden. Het helpt natuurlijk als je ook eens wat uitgeprobeerd hebt en ervaringen hebt.

Mocht er geen informatie bijkomen raad ik de Fender FM 100 met bijhorend cabinet aan :seriousf:

Groetjes,
Jeroen

MattellicA
28 december 2008, 23:15
Nou laat ik eens een zinvolle bijdrage leveren.
Maar dan in het stellen van vragen, namelijk deze:
De stijl pop rock is een beetje groot. Heb je ook voorbeelden van artiesten en bands?
Wat is je budget?
Wat heeft je voorkeur, immers we kunnen alles wel roepen maar we willen wel graag een voorkeur weten. Dus marshall of fender of liever moddeling of buisjes.

Dat geeft wat meer richting en kan ons helpen je vraag concreter te beantwoorden. Het helpt natuurlijk als je ook eens wat uitgeprobeerd hebt en ervaringen hebt.

Mocht er geen informatie bijkomen raad ik de Fender FM 100 met bijhorend cabinet aan :seriousf:

Groetjes,
Jeroen

En budget ed. zou ons ook een grote pas vooruit helpen...

groovieguitarguus
28 december 2008, 23:18
Smartjunkie.
Alles afhankelijk van je budget.
Persoonlijk vind ik een Marshall te eenzijdig. Een goede scheur... al moet je daar van houden.
Persoonlijk zou ik kijken naar een Boogie combo. Mooie clean en 'romig' 'rond' scheur geluid. Eventueel nog op te peppen met een losse pedaaltje Overdrive /Distortion voor meer gain of smeriger geluid... ala Marshall.
Ook een Fender (buizen) amp is heeft een hele goede basissound. Deze kan je ook weer oppeppen met wat pedaaltjes.
Budget is echt belangrijk.
Plaats anders wat links van b.v. marktplaats. Dan kunnen de forumleden op je eventuele keuze reageren.

dml
29 december 2008, 09:54
Niet duur, klinkt goed en veelzijdig: Egnater Tourmaster. Klaar.

smartiejunk
29 december 2008, 17:35
Hey mensen,

Thanks voor de reply's! Al begrijp ik uit de reacties dat mijn vraag wat te algemeen was?

Om een idee te geven van de stijl, kun je het beste denken aan top40, en de oudere top40 / rock nummers. Dus zoiets als Leaf, Kings of Leon, Anouk, Amy mcDonald, Amy winehouse, The Cardigans, LIVE.

Ik hoop dat de stijl jullie iets meer info geeft over de "best" passende versterker.

Waar ik zelf aan twijfel is bijvoorbeeld een Line6 Flextone III (ingebouwde effecten en lijkt mij dus veelzijdig), maar ook een Peavey valveking, of een Bugera zijn al mijn gedachten revue gepasseerd, puur afgaand op specs, en prijzen daar ik wel een beperkt budget heb.

Maar omdat er dus zoveel merken en type's versterkers zijn, vroeg ik mij dus af wat het beste bij de muziek stijl past zodat ik iets gerichter kan gaan zoeken...

Tevens heb ik ook mijn gedachten laten gaan over een Toneworks 1500 of 3000 in combi met een buizen versterker.

Ik hoor graag van jullie!

ieme
30 december 2008, 12:28
wat is je budget?

Joene1988
30 december 2008, 13:17
GEEN line 6 flextone 3... Ingebouwde effecten, maar het klinkt zo digitaal en steriel... Het moet echt je ding zijn, ik heb er een grote afkeer tegen iig.

Bugera is toch van Behringer? En dat is troep.

De peavey valveking schijnt goed te zijn, heb hem zelf nog niet getest, maar een leuke budgetversterker.

Persoonlijk zou ik ietsjes langer sparen en een Fender Blues Jr kopen, ideaal versterkertje, heb hem zelluf ook:rockon:

ieme
30 december 2008, 13:18
Persoonlijk zou ik ietsjes langer sparen en een Fender Blues Jr kopen, ideaal versterkertje, heb hem zelluf ook:rockon:


ja ja, dat zeggen ze allemaal

Joene1988
30 december 2008, 13:20
Misschiel wel, maar ik meen het ook echt;)

ieme
30 december 2008, 13:21
Misschiel wel, maar ik meen het ook echt;)


ja ja dat zeggen ze ook allemaal...

LP_CL
30 december 2008, 13:49
Als ik pop/rock hoor denk ik aan Fender twin reverb, marshall JTM, Marshall JCM800, Vox AC15/AC30, H&K statesman, Orange rocker 30, etc...
Er zijn tientallen (zoniet, honderden) amps die pop en rock aankunnen. Ga even testen in een muziekwinkel waar ze veel versterkers staan hebben om te kijken wat bij JOU in de smaak valt.

marc_o
30 december 2008, 13:56
merken zeggen weinig.
Ik denk dat de topicstarter gebaat is bij veelzijdigheid.
3 kanalen, clean, drive en lead. Daarin ligt een goede oplossing.
voorbeelden: Engl/Koch/Marshall TSL en consorten in het buizensegment

verschillende Line6 Modellen in het moddelingsegment met effecten....als dat is wat je wilt.

het ligt er natuurlijk ook aan of de Topicstarter optreedt, of het een slaapkamerheld betreft...

Als je een budget hebt van rond de € 1000,- kun je in ieder geval heel aardig gaan shoppen.

Zolang we je budget niet weten, wordt het moeilijk je te adviseren in ieder geval.

smartiejunk
30 december 2008, 14:48
thanks voor de reacties!!!

In eerste instantie heb ik een budget van rond de 500 euro, echter als blijkt dat daar niks fatsoenlijks voor te kopen is dan spaar ik liever door voor een versterker die vele malen beter is!

Ik ben uiteraard een slaapkamerheld, voor wat betreft mijn gitaarspel, maar sinds een maand of 4 speel ik ook in een band met als doel natuurlijk om "on stage" te geraken.

Overigens een klein extra vraagje... ;), over multieffect pedalen, en het aansluiten ervan. een van de opties is om het via de fx loop te doen, maar wat is daar het voordeel van ten opzichte van de gitaar in de multieffect te pluggen en van daar uit naar de versterker te gaan. Overigens als je de fx loop gebruikt, hoe gaan dan de kanalen zich verhouden van de versterker, kun je die nog gebruiken, of laat je deze vast staan op 1 kanaal en regel je de rest met de multieffecten bak?

thnks

groovieguitarguus
31 december 2008, 08:24
thanks voor de reacties!!!

Overigens een klein extra vraagje... ;), over multieffect pedalen, en het aansluiten ervan. een van de opties is om het via de fx loop te doen, maar wat is daar het voordeel van ten opzichte van de gitaar in de multieffect te pluggen en van daar uit naar de versterker te gaan. Overigens als je de fx loop gebruikt, hoe gaan dan de kanalen zich verhouden van de versterker, kun je die nog gebruiken, of laat je deze vast staan op 1 kanaal en regel je de rest met de multieffecten bak?

thnks

Een effect loop zit (meestal) na het deel van de preamp van je versterker.
De preamp 'kleurt' het geluid het meest en produceert een eventuele overdrive die je hebt ingesteld.
Dan volgt (meestal) de effect-loop vervolgens gaat dit naar de eindtrap
van je versterker. Deze bepaald grotendeels het volume + een stuk 'karakter van de gebruikte componenten (buizen b.v.).

Echter zijn er bepaalde effecten die je NIET in de effectloop wil (dus na je preamp), maar VOOR je preamp, dus tussen gitaar en versteker. B.v. Wha, compressor, overdrives etc.

Wat je meestal NA je preamp wil, dus in b.v. je effectloop, Chorus, Delay, modulatie effecten etc.

Persoonlijk zou ik:
1. Een goeie basis amp kopen. Buizen
2 Doorsparen voor een leuke effect processor (een oude 19" hoeft in 1e instantie niet heel duur te zijn)
3. gevolgd door enkele pedaaltjes.

B.v.
1. als Amp. Mesa Boogie (komt op marktplaats voorbij vanaf 600,-)
of een Fender buizen bak (blues deville b.v.)
2. Je kan al denken aan een Alesis Quadraverb... vanaf 75,- 19"
3. Tubescreamer, Wha Wha, overdrive distortion

Met zo'n setup heb je een heel leuk begin. Kan je altijd later je effecten verbeteren.
Qua versterker zou ik niet al te snel voor een echt Rock merk gaan ala Marshall. Vindt dit in het clean / crunch niet echt heel all-round klinken.
Een vet scheurgeluid kan je altijd nog creeëren met een goed scheurpedaal.

Mitch
31 december 2008, 13:21
Over het gebruik van effecten zou je misschien ook kunnen kijken in het subforum effecten :listen:
Als je zowel thuis wil spelen als in een repetitieruimte is geizne je brede smaak en gebruik een Koch Studiotone combo eigenlijk het eerste waar ik aan moet denken. Is ook op laag volume te gebruiken in tegenstelling tot de overmatig bewierookte Blues Deluxe, die natuurlijk wel weer beter in je budget past.
Een Vox AC15 kom je trouwens ook een eind mee, kun je mooi op randje clean/crunch afstellen en daar valt ook wat voor te zeggen gezien het genre. Maar ik vermoed dat een schakelbaar clean/crunch kanaal handiger voor je is met je huidige spelniveau.

jazz studio
1 januari 2009, 20:52
----- @ smartiejunk! ------

Ik zou deze keer niet zo naar een line6 gaan!
Ik denk idd. dat deze soms nog wel is ietsjes te 'digitaal' klinkt, nu dat zijn eigen menigen! Het is jouw beslissing!
persoonlijk zou ik kijken naar een merk zoals VOX of Fender! Sommige Marshall's gaan ook wel, maar dat is niet zo zeer gepast bij jouw pop/rock!

voor rond de 500euro zou ik kijken achter een:
-fender blues junior" wat mischien ook niet super veel bij jouw genre ligt, maar kan er door.
-fender frontman 210R of 212R ofzoiets dergelijks kan mischien ook wel gaan als je er niet super veel geld wil aan geven en toch wel iets degelijks wil
-VOX AD100 VT ; deze bevat 11 effecten en 11 verschillende versterker geluiden van VOX. nja.. wel niets zoals overdrive of distortion, wel reverb e.d. en het is als je nog geen effecten wil wel redelijk perfect en binnen je prijs.
Nu mischien nog een distortion of overdrive van Boss ofzow kopen, dan blijf je nog wel binnen het budget...
-Voor een al redelijk goede VOX kan je ook eens kijken naar een AC15 Custom Classic 1x12 ! tube amp ;) zeer goede kwaliteit/prijs verhouding versterker; maar net 100euro boven budget...

En als je meer naar een line6 sound wil ! ga voor line6 !! doe wat jij het beste vindt!!!

Greetzz..!

smartiejunk
2 januari 2009, 23:18
Thanks wederom voor de reply's!

Maare is zo'n versterker onder de 50 watt zoals een VOX ac15 voldoende om mee on stage te geraken??

Ronald

LP_CL
3 januari 2009, 00:56
Je kan nu op dit moment een Orange Rocker 30 combo kopen voor een 600€ NIEUW op www.soundslive.co.uk


HINT!!!

En om te antwoorden op de vraag hierboven: Jazeker, daar moet je echt niet aan twijfelen. 50W buizen is OORVERDOVEND. Maar als ik het goed heb is een AC15 15 W, en niet 50. 15W is echt aan de krappe kant als je geen PA hebt. Daarmee raak je moeilijk boven een drum uit als die wat hard mept.

eggen_h
3 januari 2009, 01:39
nee joh, die ac15 gaat loeiehard volgens mij hoor:blast:

Jeroen76
3 januari 2009, 14:45
----- @ smartiejunk! ------

-fender frontman 210R of 212R ofzoiets dergelijks kan mischien ook wel gaan als je er niet super veel geld wil aan geven en toch wel iets degelijks wil


Greetzz..!

Even heel kort over je tip van de Fm 112/fm212, je moet er wel heel specifiek van houden geloof ik. Ik heb in ieder geval weinig mensen ontmoet die de sound zelfs maar acceptabel vinden. Dus of deze tip zinvol is, weet ik niet goed. Ikzelf ben er erg weg van, maar nogmaals ik ben een der weinigen.
Groetjes Jeroen

jazz studio
5 januari 2009, 19:18
nee joh, die ac15 gaat loeiehard volgens mij hoor:blast:

jap, die is zeker goed voor op podia!!
echt ;) t is natuurlijk geen ac30, maart op podiums gaat het wel !!