PDA

View Full Version : SPOED!! Groot probleem met mijn topkam



hugo123
28 december 2008, 21:03
Hallo, ik verving net mijn snaren en toen viel mijn topkam eraf, moet ik deze nu gewoon los laten zitten en dat de snaarspanning hem naar beneden houd, of kan ik dit met wat houtlijm(?) vastplakken?
Ik heb hem snel nodig, dus met spoed!!

Woml
28 december 2008, 21:06
Klein drupje secondelijm er tussen. Houtlijm heb ik hier ook wel eens voorbij horen komen, maar ik neem meestal de secondelijm.

hugo123
28 december 2008, 21:09
Volgens mij heb ik geen secondelijm hier, kan het ook met houtlijm of liever tot morgen wachten en het dan doen..

--=HANS=--
28 december 2008, 22:02
Gewoon lekker los laten zitten, kan geen kwaad.
Hij is er van zelf uitgevallen dus hij zat blijkbaar al niet gelijmd. Bij mijn klassieke gitaar zit hij ook los als de snaren er niet op zitten. Zou trouwens wel eens te maken kunnen hebben met de lage luchtvochtigheid op dit moment. Als de luchtvochtigheid hoog is zet het hout uit en kan de boel dus geklemd zitten, andersom kan bij een lage luchtvochtigheid de boel dus ook net niet meer klemmen.

hugo123
28 december 2008, 22:15
Oke, maar hij kan dan niet verschuiven onder het spelen ofzo?

wietse
28 december 2008, 22:18
Volgens mij heb ik geen secondelijm hier, kan het ook met houtlijm of liever tot morgen wachten en het dan doen..

houtlijm is zoals het al zegt om hout te lijmen, en aangezien je topkam niet van hout is zal dat niet zo goed werken.
kan geen kwaad dat hij loszit maar is lastig bij het snaren verwisselen, morgen effe een druppie secondelijm er onder en klaar.

Blend
28 december 2008, 22:36
Kwestie van slechte topkam lijkt me zo. Een goede topkam hoef je niet eens te lijmen, die zit gewoon goed, precies de juiste grootte.

Op m'n 12string ook gehad, 1tje laten snijden uit been, past perfect. Op m'n Seagull ook, ook niet gelijmd, je kan 'm eruit tikken als je wilt, maar dat is niet nodig.

Ik zou een nieuwe topkam erop laten zetten. Een relatief kleine investering, die je stemvastheid zeker goed bevorderd!

just my 2 cents...

Nils47
29 december 2008, 08:55
Heel toevallig heb ik afgelopen nacht hetzelfde gehad met mijn Epiphone les paul custom.

Seconde lijm ertussen en die raakt nooit meer los!

Pais
29 december 2008, 22:20
en die raakt nooit meer los!

Dat lijkt me juist een nadeel... Wie weet moet je na het vlakken van je frets ook je topkam aanpassen. Dan zou ik wel even balen, als hij is vastgelijmd....

hugo123
30 december 2008, 09:52
Ooh, nou heb k hem net vastgelijmd, nou ja..

pasqual
31 december 2008, 13:14
als je ooit je topkam wilt vervangen kun je 'm er zo uit tikken via de zijkant met een schroevendraaier. je "breekt" dan de lijmverbinding zonder schade.
tenminste, het is me tot nu toe iedere keer gelukt. misschien zijn er ook minder gefortuneerde voorbeelden bij mede GN-ers.

groeten Pasqual.

Nils47
31 december 2008, 13:20
Boeie, we zullen wel weer zien...

Op de topkam zaten ook lijmresten dussss... ik heb geen zin om telkens met snaren vervangen m'n topkam in de gaten te houden of ie scheef zit of wat.

wietse
31 december 2008, 19:18
Kwestie van slechte topkam lijkt me zo. Een goede topkam hoef je niet eens te lijmen, die zit gewoon goed, precies de juiste grootte.


dat kan je bij de meeste gitaren vergeten, alleen als ze in een gleufje zitten zoals je wel strats ziet, maar als het echt het einde is dan zit hij tussen trusrod plaat en fretboard.
en dat klemt niet zo goed.