PDA

View Full Version : Guitar Rig 3



Wilco
28 december 2008, 13:34
Ik overweeg om Guitar Rig 3 met de controller aan te schaffen om zo thuis via m'n iMac gitaar te kunnen spelen op een acceptabel niveau (de buren zijn onderhand wel doof van m'n buizenamps). Opnemen hoeft niet per se, maar mag wel.
Zijn hier mensen met ervaringen met Gitar Rig 3? Wat vinden jullie van de kwaliteit van de sounds? Zijn er in jullie ogen betere opties in dezelfde prijsklasse?

The Lo Lands
28 december 2008, 14:55
Zijn hier mensen met ervaringen met Gitar Rig 3? Wat vinden jullie van de kwaliteit van de sounds? Zijn er in jullie ogen betere opties in dezelfde prijsklasse? Ik heb zelf Guitar Rig 3 op mijn mac draaien. De overstuurde klanken vind ik iets minder tov de cleane en modulatie effecten welke echt top zijn. Persoonlijk heb ik iets meer met IK Multimedia Amplitube welke ook een bijpassende controller aanbied. Wel zal je dieper in de buidel moeten tasten als je alle Amplitube softwarebundels zoals Amplitube 2, Jimi Hendrix en Metal wilt hebben (Total Guitar & Bass Gear Bundle), kosten 450 euro. Kwalitatief vind ik Amplitube met name in de overstuurde geluiden beter dan Guitar Rig 3. Een goed alternatief zou de Peavey ReValver MKIII zijn maar deze heeft niet standaard een controller bijgeleverd.

Wilco
28 december 2008, 15:57
Dank voor je reactie.
Beetje ingewikkeld verhaal, maar ik ben recent van PC volledig naar Mac geswitched. Vroeger had ik een Line 6 Guitar Port, waarvan ik de sounds maar zo zo vond.
Nu heb ik deze Guitar Port eindelijk aan m'n Mac kunnen koppelen, zodat ik de Guitar Rig 3 software kan uitproberen. Enige probleem is: Ik krijg geen geluid via de interne speakers van m'n iMac, alleen via een klein koptelefoontje dat ik op de Guitar Port aansluit.
Iemand enig idee hoe ik dit anders kan doen?
Verder zijn de Guitar Rig sounds (de presets althans) in mijn ogen wat beter dan die van Line 6. Hoe vergelijkt zich dit met bv. Amplitube?

vincent136
28 december 2008, 17:07
Dank voor je reactie.
Beetje ingewikkeld verhaal, maar ik ben recent van PC volledig naar Mac geswitched. Vroeger had ik een Line 6 Guitar Port, waarvan ik de sounds maar zo zo vond.
Nu heb ik deze Guitar Port eindelijk aan m'n Mac kunnen koppelen, zodat ik de Guitar Rig 3 software kan uitproberen. Enige probleem is: Ik krijg geen geluid via de interne speakers van m'n iMac, alleen via een klein koptelefoontje dat ik op de Guitar Port aansluit.
Iemand enig idee hoe ik dit anders kan doen?
Verder zijn de Guitar Rig sounds (de presets althans) in mijn ogen wat beter dan die van Line 6. Hoe vergelijkt zich dit met bv. Amplitube?

Je moet dan instellen dat je inkomend geluid via de guitarport gaat en je uitgaand geluid via je imac. Je gaat dan naar Systeemvoorkeuren - geluid - en dan bij invoer en uitvoer aanvinken welke van de 2, de guitarport of de interne geluidskaart, je wilt gebruiken.

Hoe bevalt je mac? ik ben afgelopen zomer volledig geswitched en ik vind het geweldig..

Wilco
28 december 2008, 17:12
Mac bevalt uitstekend, zou nooit meer terug naar een PC willen.
Die instellingen systeemvoorkeuren had ik gevonden, maar ik krijg het ook zo niet aan de gang. Vreemd toch?

fivelastwords
28 december 2008, 18:42
je kan ook via spotlight (dat vergrootglas rechtboven in de activity balk) zoeken naar "Audio/MIDI configuratie". Daar kan je per geluidskaart aangeven hoe deze zich moet gedragen. Werkt vaak beter dan alleen via systeemvoorkeuren. Succes!

Wilco
28 december 2008, 19:48
Noem me maar een digibeet, maar ik krijg dat niet voor elkaar.
Wat ik nu doe is: gitaar => Guitar Port => USB naar iMac
Daarmee zie ik zowel in de systeemvoorkeuren dat er geluid "aankomt" in de iMac, als in Guitar Rig dat hij geluid ontvangt.
Ik krijg alleen niet voor elkaar dat ik dat geluid via de interne speakers van de iMac krijg uitgestuurd. De headphone uitgang van de Guitar Port geeft gewoon het goede geluid.
Ik neem aan dat als je Guitar Rig met controller koopt, dat deze wel via de interne speakers kan spelen? Ik zit namelijk niet echt te wachten op weer losse speakers (net als bij m'n PC het geval was).
Tips blijven welkom.

On topic: Ik vind de Guitar Rig software handiger in gebruik dan de Line 6 dingetjes. Ook vind ik de presets zo in eerste instantie wat prettiger klinken (ook de distortion).
Wat zijn jullie ervaringen daarmee?

The Lo Lands
29 december 2008, 08:52
Het is zoals eerder gezegt een kwestie van de audio/midi settings in de hulpprogramma's map configureren!

Je geeft aan dat je wilt spelen over je interne speakers van je iMac. Deze speakers zijn niet echt gemaakt in combinatie met GR3 of andere gitaarmoddeling software. Als je een beetje kwaliteit en power (wattage) wilt hebben zul je toch externe speakes op je iMac moeten aansluiten. De interne speakers doen het wel maar hebben totaal geen laag en veel hoog wat het speelgenot niet echt bevorderd IMO! Daarnaast doen deze speakers geen recht aan GR3, Amplitube e.d.

Wilco
29 december 2008, 11:47
OK, daar had ik nog niet bij stilgestaan. Voor gewoon wat internetten en op niet al te luid volume muziek luisteren via iTunes gaat het met die speakers redelijk en vond ik externe speakers niet de moeite waard.
Nu ben ik (voorlopig) niet van plan om opnames te gaan maken, maar alleen om op huiskamer-volume gitaar te spelen. Zouden dan externe speakers beter zijn, of ben ik beter af met een goede hoofdtelefoon (zit nu op m'n iPhone oordopjes te luisteren)?

Wilco
29 december 2008, 13:40
Nu ben ik de demo-versie van Amplitube 2 aan het testen: Gewoon geluid via de interne speakers! Op dezelfde manier met Guitar Port aangesloten, niets aan instellingen veranderd, nu wel geluid.

Wilco
29 december 2008, 13:55
Ik vind, zelfs via de simpele iMac speakertjes, het geluid via speakers beter dan via die kleine oordopjes (niet zo vreemd). Nu weet ik niet zeker of ik Guitar Rig wel via de interne speakers aan de praat ga krijgen en Amplitube dus duidelijk wel.
Ik vind de sounds via de oordopjes redelijk vergelijkbaar in kwaliteit. De software, opties en interface van Guitar Rig vind ik beter/prettiger/uitgebreider dan Amplitube.
In hoeverre denken jullie dat een "echte" koptelefoon" i.p.v. iPod-oordopjes nog verbetering gaan geven?
Zou ik er dan toch maar op gokken dat ik Guitar Rig uiteindelijk nog via de speakers aan de praat weet te krijgen?

The Lo Lands
29 december 2008, 16:11
Nu ben ik (voorlopig) niet van plan om opnames te gaan maken, maar alleen om op huiskamer-volume gitaar te spelen. Zouden dan externe speakers beter zijn, of ben ik beter af met een goede hoofdtelefoon (zit nu op m'n iPhone oordopjes te luisteren)?Je hoeft niet meteen hele dure speakers te kopen, volgens mij heb je voor onder de 100 euro al knappe computerspeakers met ingebouwde versterker voor volumeregeling. Koptelefoon kan ook maar pas op dat je niet je gehoor beschadigt, kies voor een open koptelefoon zodat je niet teveel druk opbouwt op je oren!!

Ik bedenk me net wel dat je ook binnen Guitar Rig 3 je audiosettings kan en moet instellen! Misschien dat je daarom eerder niets hoorde via je interne speakers? Amplitube doet het wel dus kijk even binnen GR3 naar de audio preferences. Succes!

Wilco
30 december 2008, 20:00
Heb de sprong in het diepe maar genomen en vandaag Guitar Rig 3 + Rig Kontrol aangeschaft, met daarbij een heel behoorlijke hoofdtelefoon: AKG K141 MK II.
Daar heb ik dus geen moment spijt van. Werkelijk fantastisch geluid. De GR klinkt nog fantastischer dan gedacht. Daar doen iMac speakertjes of iPod oordopjes absoluut geen recht aan, dat was verwacht, maar dat het verschil met een fatsoenlijke koptelefoon zó groot zou zijn had ik niet gedacht.
Overigens schijnt er wel een oplossing te zijn voor mijn probleem met de interne speakers, maar dan moet je een zgn. "Aggregate Device" aanmaken op je Mac. Dit staat althans in de handleiding, maar ik heb nog niet de behoefte gevoeld om het uit te proberen.
Kortom, ik ben zeer tevreden, heb voor het eerst sinds lange tijd weer pijnlijke vingertoppen van het de hele dag gitaar spelen. Aanrader!

vincent136
30 december 2008, 22:26
Gefeliciteerd :) Tof om te horen.

The Lo Lands
31 december 2008, 18:32
Veel plezier met je nieuwe speeltjes :listen:

Wilco
1 januari 2009, 12:42
Dank jullie wel voor de hulp.