PDA

View Full Version : jim root!



Ronaldo
28 december 2008, 11:54
Hey allemaal,

ik wil graag zelf een jim root telecaster bouwen. Of beter gezegd : in elkaar zetten.

ik zou op ebay een body (150 euro) een neck (50 euro) een stelletje pickups (150 euro) kopen. Nog stemmechanieken, snaren en wat extra's (slagplaat, afdekplaatje, batterijtje, ...)

zet alles rustig in elkaar en klaar is kees! ik laat hem wel eventueel nog afstellen door iemand die er wat van kent.

bovenstaande prijzen zijn +- maxima, met wat geluk vind ik alles nog wat voordeliger en heb ik voor 350 a 450 euro een gitaar die nieuw op ebay toch minstens 650 euro kost.

is het zo eenvoudig of zitten jullie al smakelijk te lachen terwijl je dit leest?

GibsUn
28 december 2008, 12:01
Als je een stelletje pickups (2X EMG 81) koopt, dan zit je al over je €150 vrees ik :dontgeti:

Mr.Fingers
28 december 2008, 12:05
Een telecaster is een relatief eenvoudige gitaar om in elkaar te zetten.

Wat heb je nodig

- Body
- Hals (passend op body qua hielvorm)
- Neckplate + 4 schroeven
- 6 tuners
- 1 of 2 strintrees
- 2 EMG's + bijbehorende electronica (potmeters, draad, jackinput)
- frees (je moet de batterijen ergens kwijtgeraken, een telecaster heeft daar normaal geen voorziening voor, maar onder de slagplaat is wel plaats)
- 2 strapbuttons
- slagplaat + schroefjes
- brug (strat hardtail lijkt me aan te raden) + schroeven
- tele control-plate
- lak voor hals & body (& grainfiller, en schuurpapier,...)
- GEDULD!

Het leuke is dat je je gitaar kunt customizen zoals je wilt, nadeel is wel dat zo'n ding geen hol waard is op de 2ehandsmarkt, want het is maar een home-made mockup, en geen Fender.

Ronaldo
28 december 2008, 12:28
Als je een stelletje pickups (2X EMG 81) koopt, dan zit je al over je €150 vrees ik :dontgeti:

ik heb er op ebay gevonden voor 75 euro per set (nu kopen prijs) 1 x emg 81 en 1 x emg 60, dus dat moet lukken.

Mr.Fingers
28 december 2008, 12:30
Ohja, en de routing voor een telecasterbrug & element is geheel anders als je er een EMG gaat in plaatsen, dus dat moet je ook nog gaan uitfrezen

Ronaldo
28 december 2008, 14:38
Ohja, en de routing voor een telecasterbrug & element is geheel anders als je er een EMG gaat in plaatsen, dus dat moet je ook nog gaan uitfrezen

ja dat wordt dus al wel moeilijker. moet er dan ook opgevuld worden?

Mr.Fingers
28 december 2008, 14:42
durf ik niet te zeggen, ik denk het niet een, die EMG's zijn groter dan een standaard Fender singlecoil

Ronaldo
28 december 2008, 14:44
ja da's misschien nog wel te doen dan.

ander vraagje : wordt zo'n neck eigenlijk geleverd met een trussrod erin? en heeft een body een voorziening om ze in vast te zetten?

Mr.Fingers
28 december 2008, 14:49
halzen zijn altijd met trussrod geleverd, en wat bedoel je met "voorziening in de body". een neckpocket is al op voorhand gefreesd, en de schroefgaten ook

Ronaldo
28 december 2008, 15:07
halzen zijn altijd met trussrod geleverd, en wat bedoel je met "voorziening in de body". een neckpocket is al op voorhand gefreesd, en de schroefgaten ook

ik bedoelde gewoon "draad" om je trussrod in te draaien.
maar ik begrijp dat die er dus is.

bedankt voor de informatie. al bij al toch maar eens goed nadenken en tellen hoeveel prijsverschil er eigenlijk op zit.

voor 100 of 150 euro lijkt het me niet echt de moeite. voor meer dan 200 dan misschien weer wel.

Hedge
28 december 2008, 19:17
Als je voor het prijsverschil wilt bouwen, dan zou ik er zeker niet aan beginnen. Bouwen doe je wat mij betreft voor de fun. Niet voor niets staat er in het onderdelenlijstje van Mr.Fingers GEDULD.
Je kunt niet verwachten dat je eerste gitaar een super goed klinkende en spelende gitaar wordt.

Ronaldo
28 december 2008, 19:58
mmm tja. dat was eigenlijk mijn onderbewuste vraag : als je zelf met goede onderdelen zo'n ding in elkaar zet, krijg je dan ook automatisch een goede gitaar?
of zit de "magic" in de assemblage?

Hedge vindt blijkbaar van wel.

Iemand een andere opinie?

pasqual
28 december 2008, 21:54
ik wil je niet ontmoedigen maar zou je je niet eerst ff een beetje in de materie verdiepen voordat je van alles gaat aanschaffen? er komt toch wel meer bij kijken als alleen maar de zooi in elkaar te schroeven. of doe het met hulp van een ervaren knutselaar. in ieder geval veel plezier gewenst.

groeten pasqual.

barno
28 december 2008, 22:19
+1, je kan er zeker aan beginnen maar de meerkost van een productiegitaar tov onderdelen zit hem natuurlijk in het craftmanship van de assemblage. Er zijn zo van die onderschatte dingen als : een goede topkam vijlen, gitaar lakken (echt moeilijk), afstellen enz...

Ik ben nu bezig aan mijn zesde gitaar (volledige zelfbouwweliswaar) maar nog kom ik -vervelende-verrassingen en moeilijkheden tegen.

oknarb180
28 december 2008, 23:37
Hey Ronaldo,

Leuk idee, maar is het niet zonde om zoveel geld in een assemblage-project te pompen?
Voor dat geld kun je beter een knap stuk hout kopen en er zelf een gitaar uit beitelen en dan alles zelf bouwen!!

Misschien is dit wat voor je!
http://www.bouwjeeigengitaar.nl/

Hier kun je een tele-kitje bestellen voor weinig en upgraden!
Lakken, schroeven en setupje draaien.
Leuk setje EMG's erin, en gaan met die "banaan"!!!
Dan gaat ie echt wel scheuren.
En dan heb je ook niet zoveel van die zelfbouw rompslomp, toch?

vr.gr.

Branko

orreltak
29 december 2008, 10:30
weet niet of je echt voor 100% dezelfde replica wil bouwen.
qua uiterlijk wel te realiseren maar qua materiaal kun je niet verwachten dat het dicht in de beurt komt.
las uit wat specs dat het james rootmodel een mahonybody en ebben toets heeft.
die kom je niet zo 1.2.3 tegen in tele`vorm` tenzij je echt er voor op zoek gaat bij warmoth ofzo.
dan zul je al merken dat je ver over je budget gaat.
weet niet hoeveel die emg`s het geluidskarakter van het hout zal beinvloeden.

oknarb180
29 december 2008, 22:01
weet niet of je echt voor 100% dezelfde replica wil bouwen.
qua uiterlijk wel te realiseren maar qua materiaal kun je niet verwachten dat het dicht in de beurt komt.
las uit wat specs dat het james rootmodel een mahonybody en ebben toets heeft.
die kom je niet zo 1.2.3 tegen in tele`vorm` tenzij je echt er voor op zoek gaat bij warmoth ofzo.
dan zul je al merken dat je ver over je budget gaat.
weet niet hoeveel die emg`s het geluidskarakter van het hout zal beinvloeden.


Aha!

Da's dus andere koek, verre van standaard tele begrijp ik!
Ik ging een beetje van het standaard gebeuren uit, Ik ken verder hele James Root niet, maar daar ga ik nu even op Youtuben!!!

vr.gr.

Branko

Ronaldo
29 december 2008, 22:37
Ja ik vind inderdaad geen mahonie bodies voor een tele. bij Warmoth trouwens ook niet zo direct.

Wel een hele goeie tip van je, Branko. Thanks. Lijkt me wel wat om eens te proberen.

Ik denk dat ik die Jim Root telecaster maar gewoon ga kopen (na nog een beetje sparen :( ). Maar de zin om zelf iets te maken is er nog wel. Dan maak ik meteen de allereerste Ronaldocaster!