PDA

View Full Version : Gitaren uit de US of A kopen deel II



Maiden Michiel
11 maart 2003, 16:33
Ik ben vandaag voor school naar de kamer van Koophandel geweest, afdeling Internationale Handels Bevordering (IHB).
Ik kwam hier met wat vragen over invoerrechten. Ze hebben daar pillen van boeken met allerlei productcodes, en de daarbij behorende invoerkosten.
Gitaren vallen onder de "andere snaarinstrumenten" waarvan de invoerrechten 3,2% zijn.
Dit betekent dat wanneer je een gitaar in Amerika koopt en op het vliegtuig terug stapt je in Nederland 3,2% over het factuurbedrag betaalt. Daarna betaal je over het factuurbedrag plus invoerrechten 19% BTW. Dit komt erop neer dat wanneer je een gitaar uit Amerika haalt die 1000 euro kost, je het ding voor 1228 euro in je Nederlandse huisje hebt. Is toch best te doen lijkt me? Volgens mij is het alleen erg duur als je dat ding verpakt laat overkomen. Kijk maar naar guitarasylum.com, daar betaal je voor transportkosten nog eens 225 euro extra.

Mis ik iets?

staartmans
11 maart 2003, 16:40
ik heb vanmiddag gebeld met de douane.

1. als je binnekomt/gitaar op laat sturen kunnen ze om een bon vragen met idd specifieke gegevens.

2. je betaald eerst 3,7% over de aankoopprijs, verscheping, verzekering

3. dat bedrag bij elkaar wordt belast met 19% belasting.

4. ze hebben door de jaren heen allerlei catalogie bij elkaar gesprokkeld en hanteren o.a. de Bluebooks van 2003, welke vrij hoog in de prijs zitten.

5. als je gepakt wordt: toch alles betalen plus de boete die er nog eens overheen gaat.


Greetz, Martino!

Sj03rd
11 maart 2003, 17:14
Ik ga in juli een half jaar naar amerika maar ik zit er toch echt aan te denken om daar wat coole 19" apparatuur (2e hands) te gaan kopen. Als ik bijv een poweramp heel goed verpak en die als handbagage meeneem of in mn koffer doe moet dat toch lukken. Ook een Korg rack tuner moet toch lukken dacht ik zo!! en wat emg elementjes :grin:

DAT WORDT LEUK!!!

Maiden Michiel
11 maart 2003, 17:17
Maar ik bedoel, 228 euro extra, daar zou ik nog wel mee kunnen leven, mits de gitaar voor zijn merk goedkoop is in Amerika.

Trouwens, hoe komen ze bij die 3,7%?
Kijk hier eens: http://www.douane.nl/taric-nl/aktueel/M/S18/C92/Chapter_92_2FS.htm

Daar staat 3,2% niet dat het erg veel uitmaakt trouwens....

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Maiden Michiel op 2003-03-11 17:31 ]</font>

Patrick M.
11 maart 2003, 17:51
Ik heb al drie keer een gitaar rechtstreeks in Amerika gekocht. Ja er komt iets van 22% bij de prijs op, en er komen nog vervoerskosten bij van rond de 200 dollar, en dan nog kan het goedkoper zijn dan in Nederland bestellen. In Amerika is het heel gebruikelijk dat je 30% korting krijgt op de adviesprijs, in Nederland is het heel gebruikelijk dat je gewoon de volledige adviesprijs betaald (als je de gitaar die je zoekt al kunt vinden in Nederland).

Maiden Michiel
12 maart 2003, 09:55
Klopt, bestel maar een JEM7D bij guitarasylum, gaat je ongeveer 1650 euro kosten.
In de winkel kost hij je wel 1900 euro denk ik?

Jeee
12 maart 2003, 10:47
Ik heb al twee gitaren laten overkomen.

Een Gibson Sg Faded, die kostte taks incluis 800 Euro, hier betaal je er 1100 voor.
Een Fender American telecaster, 942 Euro betaald, hier kost ie meer dan 1200.

Scheelt heel wat geld ...

Dirtypool
12 maart 2003, 11:33
Ja, maar hoe zit dit dan met 2e hands spullen?
Stel ik koop van iemand een Les Paul Goldtop 70 voor 50$$ :smile:
Hoe maakt deze persoon dit aannemelijk bij het inklaren en verschepen?
Of hanteert men dan een vanafprijs?
Zitten er hier nog meer buitengewoon opsporingsambtenaren die in die hoek werkzaam zijn ?

Grtz Richard

Dirk_Hendrik
12 maart 2003, 12:00
Een andere optie, als je em kunt regelen tenminste, is de gitaar in brokken schroeven en die op verschillende momenten (laten) meenemen. Zeg maar, jij neemt de body mee. Je oom die volgende week langs komt voor zakenbezoek sjouwt de hals mee en de slagplaat gaat weer met een ander. Is complex maar je sjouwt geen gitaar meer mee.

Maiden Michiel
12 maart 2003, 12:11
Op 2003-03-12 11:33, schreef Dirtypool:
Ja, maar hoe zit dit dan met 2e hands spullen?
Stel ik koop van iemand een Les Paul Goldtop 70 voor 50$$ :smile:
Hoe maakt deze persoon dit aannemelijk bij het inklaren en verschepen?
Of hanteert men dan een vanafprijs?
Zitten er hier nog meer buitengewoon opsporingsambtenaren die in die hoek werkzaam zijn ?

Grtz Richard


De douane heeft hele catalogi met prijzen. Wanneer ze het niet vertrouwens zoeken ze de standaard prijs op en betaal je dus lekker veel!

Izegrim
12 maart 2003, 12:33
maar voor tweede hands betaal je veel minder BTW. 8% ofzo, weet niet precies.

Sj03rd
12 maart 2003, 12:39
Ja? is dat echt zo?
dat zou wel heel relaxed zijn...maarja, hoe kunnen zij zien dat iets 2e hands is.

Shay
12 maart 2003, 12:39
kan je niet gewoon een gitaar van 50 euro meenemen naar usa en die daar inruilen (ofzo) en de nieuwe daar in de plaats voor weer terugmeenemen??