PDA

View Full Version : Ibanez Upgrades?



Magic Bean
27 december 2008, 22:18
Afgelopen woensdag, tijdens een tripje richting Boekel, heb ik mijn vriendin verrast met een gitaar: een ibbi RG320 FM AM

Nu is het natuurlijk niet alleen die van haar, maar ook een back-up voor mij. :D

Momenteel zitten de originele elementen er nog in, maar ik die wil ik sowieso vervangen.
Ik zat te denken aan de Tone Zone/Air Zone combinatie die veel gebruikt word.
Zijn er nog andere PASSIEVE elementen die aan te raden zijn? Stijl is vooral rock/metal.


Zijn er nog andere upgrades die de gitaar verbeteren?

Pots?
Tremolo-upgrades?
Tuners?

Bram+
27 december 2008, 23:42
Die Infinity 3 en 4 pickups zou ik inderdaad er ook uit wippen. Tone Zone brug en Air Norton neck is inderdaad een beproefde (Ibanez) combinatie en zal in deze ook prima gaan. De volume en tone pots zijn in principe prima, maar als je toch het e.e.a. aan electronica gaat vervangen, kan het ook geen kwaad die mee te pakken, voor het geld hoef je het niet te laten.

Tuners zou ik lekker laten zitten, die zitten toch achter de locking nut en zijn daarvoor betrouwbaar genoeg.

Wat betreft de tremolo: er zit waarschijnlijk een Edge III op als het een hele nieuwe is of een Edge Pro II als het een iets oudere is. Allebei niet het beste van het beste, maar desalniettemin zou ik de trem ook niet meteen vervangen als het nog niet nodig is, aangezien je dan toch gauw weer 100 á 200 euro verder bent wil je er echt in kwaliteit op vooruit gaan en dat is het nou niet meteen waard denk ik. Mocht je het toch willen: als het goed is kun je die in beide gevallen vervangen voor een Edge Pro, al dacht ik dat het soms niet pastte bij een Edge Pro II cavity gek genoeg. Floyd Roses/Schallers passen in beide gevallen niet zonder verder aanpassingen aan de gitaar.

Kellet
27 december 2008, 23:50
Seymour Duncan Distortion(bridge) / Seymour Duncan '59 (neck). Prima voor rock en metal.

Mijne favoriete combo:
DiMarzio Super Distortion (bridge) / DiMarzio PAF Pro (neck)

Over tremolo's. Als ik me niet vergis past de Ibanez Edge Pro in de cavity van de Edge III.
Ik heb zelf een RG320FM en nog research ernaar gedaan, maar uiteindelijk niet gedaan omdat ik in een versterker ging investeren.

Thom TK
28 december 2008, 01:46
Die Infinity 3 en 4 pickups zou ik inderdaad er ook uit wippen. Tone Zone brug en Air Norton neck is inderdaad een beproefde (Ibanez) combinatie en zal in deze ook prima gaan. De volume en tone pots zijn in principe prima, maar als je toch het e.e.a. aan electronica gaat vervangen, kan het ook geen kwaad die mee te pakken, voor het geld hoef je het niet te laten.

Tuners zou ik lekker laten zitten, die zitten toch achter de locking nut en zijn daarvoor betrouwbaar genoeg.

Wat betreft de tremolo: er zit waarschijnlijk een Edge III op als het een hele nieuwe is of een Edge Pro II als het een iets oudere is. Allebei niet het beste van het beste, maar desalniettemin zou ik de trem ook niet meteen vervangen als het nog niet nodig is, aangezien je dan toch gauw weer 100 á 200 euro verder bent wil je er echt in kwaliteit op vooruit gaan en dat is het nou niet meteen waard denk ik. Mocht je het toch willen: als het goed is kun je die in beide gevallen vervangen voor een Edge Pro, al dacht ik dat het soms niet pastte bij een Edge Pro II cavity gek genoeg. Floyd Roses/Schallers passen in beide gevallen niet zonder verder aanpassingen aan de gitaar.


Ja maar als je de trem al gaat vervangen had ie beter een 2e hands 5xx kunnen nemen...Ik persoonlijk zou de elementen vervangen maar niet meer, dat is de gitaar niet waard vind ik.
Maar: het is een mening :)

Dimarzio Evolution is ook een heel mooi element trouwens.

Thundermane
28 december 2008, 10:56
Dimarzio Evolution is ook een heel mooi element trouwens.

Is inderdaad een prima pickup!
Het is jammer dat Dimarzio geen Blaze variant hebben voor 6snarige gitaren, want Blaze pickups zijn naast evolution wat mij betreft het beste van Dimarzio.

Bram+
28 december 2008, 11:12
Over tremolo's. Als ik me niet vergis past de Ibanez Edge Pro in de cavity van de Edge III.
Ik heb zelf een RG320FM en nog research ernaar gedaan, maar uiteindelijk niet gedaan omdat ik in een versterker ging investeren.
Ja wat ik zei inderdaad, Edge Pro kan in Edge III cavity.


Ja maar als je de trem al gaat vervangen had ie beter een 2e hands 5xx kunnen nemen...Ik persoonlijk zou de elementen vervangen maar niet meer, dat is de gitaar niet waard vind ik.
Maar: het is een mening :)
Dat vind ik eerlijk gezegd ook hoor, dat zei ik ook al. Vervangen als ie versleten is, maar anders nog even lekker laten hangen.

Thundermane
28 december 2008, 11:20
Ja maar als je de trem al gaat vervangen had ie beter een 2e hands 5xx kunnen nemen...Ik persoonlijk zou de elementen vervangen maar niet meer, dat is de gitaar niet waard vind ik.
Maar: het is een mening :)

Uiteindelijk kan je gewoon zeggen dat het niet eens meer "mening" is. Het is sonde van het geld, bij elkaar zou je meer uitgeven dan het waard is. Kan je net zo goed van te voren gewoon een dure/betere gitaar kopen.
Daarnaast, je kan niet eeuwig sleutelen aan een gitaar, de hele tijd in en uit elkaar halen van een gitaar zal niet altijd goed gaan.

Magic Bean
28 december 2008, 12:55
Bedankt voor alle reacties!

Ik was niet van plan om de hele tremolo te gaan vervangen, precies om de redenen hierboven.
Maar er zijn een aantal upgrades gemaakt voor Floyd Roses, dus ik dacht dat die er mssn ook wel waren voor de Edge varianten. (big blocks, andere zadels enz)

Het gaat n beetje mijn klusgitaartje worden, waarop ik dingen wil uitproberen.
Bij ibanez dacht ik altijd direct aan dimarzio elementen.
Zijn er nog verdere elementen die goed passen bij een basswood body?

De Beer
28 december 2008, 13:18
Ik denk dat ik in de mijne (470) 2 p-railsen ga proberen.
Mijn trem is dus wel versleten, komt niet mooi meer terug op zijn nul punt.
DIt is een Lo-TRS trem weet iemand of die cavity bruikbaar is voor een ander(beter) type?

Sowieso ben ik een refinish van plan dus en beetje frees werk is ook niet zo'n ramp.

Bram+
28 december 2008, 13:23
In een Lo TRS of Lo TRS II-cavity past als het goed is een Floyd of een Schaller, geen Edge/Lo Pro Edge.

Madcow
28 december 2008, 13:29
Ik heb dus een ibanez rg 370 uit 2004. En wat slijt er dan van de ibanez trem. ik heb hem al een tijdje en merk er nietecht veel van.

De Beer
28 december 2008, 13:54
Het " scharnierpunt", waar de zo genaamde "Knife edge" tegen de "stud" aan gedrukt wordt, is aan slijtage onderhevig. Knife edge wordt bot en dan komt de trem dus niet helemaal meer op z'n nulpunt terug en is dus een tikkie vals na tremolo gebruik.
Goedkopie trems van mindere kwaliteit staal doen dit dus eerder dan goeie.