PDA

View Full Version : door de lak heen gegaan met polijsten! please help!



RS-Rik
27 december 2008, 19:53
Wat moet ik nu doen?
een tijd geleden heb ik mn gitaar een nieuwe finish gegeven en deze afgelakt met 2 componentenlak. ik heb zeker 5 lagen aangebracht en ben daarna gaan schuren/ slijpen met p1000 tot MF (extreem fijn schuurpapier) Hiermee ben ik door de bovenste laag gegaan en nu zitten er van die kringetjes in. Mn schilderleraar (sier-decoschilderbobo) zegt dat ik dat eruit krijg met een aantal lagen commandant 7. Nu zit de 4e laag erop maar ik zie weinig verschil.

Wat nu? met P1500 erover heen en nog een laag lak aanbrengen en opnieuw, dit keer voorzichtiger het proces herhalen??

wietse
27 december 2008, 20:14
Wat nu? met P1500 erover heen en nog een laag lak aanbrengen en opnieuw, dit keer voorzichtiger het proces herhalen??

de enige oplossing lijkt mij, ik heb het ook wel eens meegemaakt bij een project.
als ik polijst gebruik ik geen schuurpapier maar alleen maar commandant, het is niet voor niks een polijst pasta.

fred dons
28 december 2008, 08:54
Wat moet ik nu doen?
een tijd geleden heb ik mn gitaar een nieuwe finish gegeven en deze afgelakt met 2 componentenlak. ik heb zeker 5 lagen aangebracht en ben daarna gaan schuren/ slijpen met p1000 tot MF (extreem fijn schuurpapier) Hiermee ben ik door de bovenste laag gegaan en nu zitten er van die kringetjes in. Mn schilderleraar (sier-decoschilderbobo) zegt dat ik dat eruit krijg met een aantal lagen commandant 7. Nu zit de 4e laag erop maar ik zie weinig verschil.

Wat nu? met P1500 erover heen en nog een laag lak aanbrengen en opnieuw, dit keer voorzichtiger het proces herhalen??

wat Wietse zegt, nadeel van een 2 componenten lak laag is dat de lagen niet in elkaar smelten, met als gevolg dat als je door een laag heen schuur op polijst je dus "jaarringen"gaat zien van de eerdere lagen . Zorg daarom dat je met de eerste lagen een glad oppervlak krijgt door tussen de nieuwe lagen door te schuren met 400 droog of 600 nat (en dan mag je best door de lagen heen) waardoor je met de laatste lagen minimaal hoeft te schuren
succes

RS-Rik
2 januari 2009, 18:02
Dat is dus echt helemaal anders dan die kerel me vertelde, maar volgens mij hebben jullie wel gelijk.

Wat zal ik dan nu doen? Ik heb nu een glad oppervlak, ondanks jaarringen. Dit zou ik licht op kunnen schuren en er dan nogmaals met 2-c lak overheen gaan en dat dan netjes, zonder door de lagen heen te gaan te polijsten.

Het aanbrengen van 2c lak is overigens wel erg lastig, het is dik spul dat langzaam vloeit.

gengar
2 januari 2009, 18:10
heb vandaag nog 2k lak gespoten in de normale 2:1 verhouding met 10% thinner en bij 20 graden gespoten die voor deze lak staat.
Als je het idee hebt dat de lak niet goed vloeit klopt er iets niet, want hij moet gewoon goed vloeien.