PDA

View Full Version : PRS triple test



Les Paul R8
27 december 2008, 18:13
Vandaag een echt GAS dagje gehad. Vanmorgen bij Kees Dee binnengelopen om een paar PRSi uit te proberen. Het ging mij om de SC Standard trem en de McCarty Korina. Na enig aandringen van de verkoper ook nog de 513 getest.

Helaas hebben ze bij Kees Dee weinig fatsoenlijke amps. Je kan kiezen uit Kuch, Kuch en met een beetje mazzel hebben ze ook Kuch. :)
Er staat wel wat meer. Maar toen ik om een Marshall vroeg, konden ze alleen een TSL bieden. Dus toch maar op de Studiotone XL getest.

SC Standard trem. Ik was erg benieuwd, aangezien dit 1 van de eerste betaalbare PRSi is met nitrocellulose lak. De gitaar speelt erg lekker. De faded lak op de hals voelt erg prettig aan. Humbucker standen klinken goed open (zoals verwacht); veel boventonen. Wel mis ik wat ballen, die juist de HB standen wel moeten hebben. De Single coil standen vond ik eigenlijk beter. Met name de nek pickup klinkt erg mooi bluesy. De volumeknop beetje terugdraaien geeft een hele fijne controle over de gain.

McCarty Korina. Deze is gemeen lekker! Wat een ballen en een heerlijke strakke overdrive sound. Minder veelzijdig dan de SC, maar wat ie kan is echt heerlijk. De SC sounds vond ik minder dan bij de SC, maar zeker wel bruikbaar.

513. Deze moet zowel Les Paul als Strat kunnen. En ik moet zeggen dat hij er best dichtbij kwam. Maar doordat hij geen van beide echt goed doet, kwam deze op mij erg karakterloos over. Als je in een coverband speelt en veel verschillende sounds nodig hebt, is deze te overwegen (al is zn prijs van rond de 3500 behoorlijk pittig). Maar voor mij is de 513 gewoon niet bruikbaar.
Wat ik wel een leuke feature vond, is de mogelijkheid om de humbucker als gewone output en als high output te gebruiken. Maar ja....als het toch wat karakterloos blijft.....

Al met al een paar leuke gitaren, met als duidelijke winnaar de McCarty Korina.
Wat ik wel tegen vond vallen, was dat ik meerdere malen gevraagd ben om het volume terug te draaien, totdat dit op lager dan huiskamervolume stond. Ik kan een gitaar op laag volume gewoon niet goed beoordelen. Ik kom toch voor de hogere klasse gitaren. Toen mijn amp op dat lage volume stond, vond Kees het nodig om wel een (goedkope) gitaar zo hard te demonstreren dat ik mijn eigen testspullen gewoon niet meer kon horen. Behoorlijke afknapper eigenlijk.

ieme
27 december 2008, 18:27
happy new gear!

vulvasonic
27 december 2008, 18:35
Wacht even...........

Je hebt dit jaar een van de mooiste gitaren ooit weten te scoren (je weet welke ik bedoel) en nu heb je NET een mooie strat erbij weten te hengelen, in de mooist denkbare afwerking....... en dan ga je doodleuk een stel PRS'tjes testen?!?!?!?!

Wrijf het er maar in, jongen. Toe maar, wrijf het er maar in.















;)

Tupelo
27 december 2008, 18:50
Had je maar een vak moeten leren... of wacht... nee een sollicitatietraining moeten volgen... het kan ook met lang haar te maken hebben... of... nee... huhh...

Ja hoe financieer je zoiets nou eigenlijk...? :confused:

vulvasonic
27 december 2008, 18:53
Had je maar een vak moeten leren... of wacht... nee een sollicitatietraining moeten volgen... het kan ook met lang haar te maken hebben... of... nee... huhh...

Ja hoe financieer je zoiets nou eigenlijk...? :confused:

En JIJ DAN!!!!!!!
Waarom, in VREDESNAAM, verkoopt je je telesonic?!?!?! :eek:

Les Paul R8
27 december 2008, 18:56
Wacht even...........

Je hebt dit jaar een van de mooiste gitaren ooit weten te scoren (je weet welke ik bedoel) en nu heb je NET een mooie strat erbij weten te hengelen, in de mooist denkbare afwerking....... en dan ga je doodleuk een stel PRS'tjes testen?!?!?!?!

Wrijf het er maar in, jongen. Toe maar, wrijf het er maar in.

;)

Ik moest toch even in Amersfoort zijn voor een goeie whisky. En ik had wat tijd over voordat ik naar de Strat ging kijken. En PRS is ook wel een liefde van me....:D

Tupelo
27 december 2008, 19:02
En JIJ DAN!!!!!!!
Waarom, in VREDESNAAM, verkoopt je je telesonic?!?!?! :eek:
Omdat..

Ik een te slechte gitarist ben om een dergelijke gitaar in mijn bezit te hebben.
Ik ga stoppen met mijn band en mezelf niet snel met een nieuwe band bezig zie.
En mijn Blade gewoon onovertroffen is voor me; is mijn enige echte true love op electrisch gitaar gebied.

Daarom.. overigens, hij hoeft niet weg, maar voor een goed bod... :)

Jiboom
27 december 2008, 19:48
Altijd leuk, zo'n review!

Een Singlecut Trem is inderdaad niet super vet qua sound. Dan kun je beter kijken naar de modellen zonder trem (dus SC250 voor een moderne rocksound, en SC245 voor wat klassieker). Helaas hebben die dan weer geen tremelo. Blijft als alternatief nog de Tremonti over (zeg maar een SC250 met tremelo), voor SC245 is geen alternatief met trem. De meeste van die Satin modellen zijn trouwens alweer uit productie genomen (wegens gebrek aan succes, geloof ik). Ik ben het met je eens dat het singlecoil standje op de hals erg lekker bluesy is, is voor mij de grote verrassing gebleken van dat model (ik heb er zelf een).

Over die McCarty Korina hoor ik veel goeds. Vaak erg resonant en daarnaast ook licht. Fijne combinatie! Trouwens, als je dat model mooi vind check dan ook de nieuwe Korina Limited modellen (KL Series (http://www.prsguitars.com/klseries/index.html)). Lijken me erg lekker.. alleen zou ik weer net een KL1812 met trem willen (hoe zoek ik het weer uit: drie modellen, waarvan twee met trem.. wil ik net die derde met trem hebben).

Wat betreft de 513: karakterloos zou ik het zelf niet noemen. Hij heeft een eigen karakter. Als je inderdaad precies een strat of LP wilt horen, raak je teleurgesteld. Als je een gitaar zoekt met veel variatie (waaronder singlecoil strat-achtig en vet LP-achtig, maar meer dan dat), bevalt ie beter. Sowieso klinkt ie modern. Daar moet je van houden. Ik heb een 513 (met rosewood neck, dat wel), die op dit moment mijn favoriet is (hoewel mijn SC245 momenteel meer speeltijd krijgt, maar die heb ik net).

En over Kees Dee: helaas zijn er bijna geen dealers in Nederland met zoveel PRS-en, dus kan je nauwelijks om hem heen. Ik vind hem alleen echt absurd duur. De kans dat ik er ooit een PRS koop, is dan ook ongeveer gelijk aan nul. Blijf ik dan een beetje lullig vinden om ze daar telkens te komen testen.. maar wel jammer. Toevallig ben ik zelf een Koch fan, dus daar over moeten spelen is dan weer geen issue voor mij. Maar toch probeer je een dergelijke gitaar natuurlijk graag over een amp naar je smaak (moet je kennelijk zelf meenemen dan..).

Wat zoek je precies (als je uberhaupt iets zoekt..)? Misschien heb ik nog wat suggesties om uit te proberen. Mijn eerste gok is dat je een SC245 wel lekker zult vinden.

-laurens-
27 december 2008, 21:57
Wat ik wel tegen vond vallen, was dat ik meerdere malen gevraagd ben om het volume terug te draaien, totdat dit op lager dan huiskamervolume stond. Ik kan een gitaar op laag volume gewoon niet goed beoordelen. Ik kom toch voor de hogere klasse gitaren. Toen mijn amp op dat lage volume stond, vond Kees het nodig om wel een (goedkope) gitaar zo hard te demonstreren dat ik mijn eigen testspullen gewoon niet meer kon horen. Behoorlijke afknapper eigenlijk.

Tja, Kees kan zijn winkel nog wel wat verbeteren op dit soort punten en ook op de afhandeling van klanten. Zijn personeel vind ik klantvriendelijker dan hijzelf. Ik kom er regelmatig maar dat gepiel door elkaar is naar mijn mening ronduit irritant. Sommigen kunnen wel heel goed spelen, maar het kan -goed of slecht- toch heel storend zijn. Bij feedback Utrecht is de service ronduit klote maar daar heb je nog een test cabine, filiaal Rotterdam is overigens veel beter.

Les Paul R8
28 december 2008, 01:33
Wat zoek je precies (als je uberhaupt iets zoekt..)? Misschien heb ik nog wat suggesties om uit te proberen. Mijn eerste gok is dat je een SC245 wel lekker zult vinden.

Ik zoek niet specifiek naar iets, maar ik hoop gewoon iets leuks tegen te komen. Ik heb genoeg gitaren en ben tevreden over mijn sound. Dus een extra gitaar moet wat toe te voegen hebben. Ik ben er niet over uit of de Korina dat heeft. De andere 2 hebben het voor mij in ieder geval niet.

Jiboom
28 december 2008, 02:44
Ik zoek niet specifiek naar iets, maar ik hoop gewoon iets leuks tegen te komen. Ik heb genoeg gitaren en ben tevreden over mijn sound. Dus een extra gitaar moet wat toe te voegen hebben. Ik ben er niet over uit of de Korina dat heeft. De andere 2 hebben het voor mij in ieder geval niet.

Ok, duidelijk. Ik had al zo'n vermoeden.

Nog gekeken naar de Korina modellen uit mijn linkje? Ik vrees alleen dat we ze in Nederland niet/nauwelijks gaan zien, hoogstens bij Max Guitar (die heeft tenminste nog wat nieuwe modellen, zoals de 57/08 en Modern Eagle II).

Les Paul R8
28 december 2008, 07:38
Wel gekeken, maar voor mij niet interessant. Ik wil geen 24 frets modellen. En ook geen 3 pickup gitaar. Dus zijn ze voor mij gewoon niet interessant. Blijft de McCarty Korina :). Toch maar eens uitzoeken of een Brazilian versie naar NL te halen is, zonder dat de douane hem in beslag neemt.