PDA

View Full Version : Aantal vragen over het goed gebruik van mijn versterker



YB
27 december 2008, 17:54
Hallo allemaal,
ik heb tegenwoordig een buizenbakje maar ik wilde nog een aantal dingen weten.

1. Ik las net in een topic over je buizenbak stanbye zetten. Wat wordt hier mee bedoelt? Ik heb namelijk alleen een aan/uit knop op mijn versterker en heb altijd mijn stroomkabel in het stopcontact zitten. Is dit fout?

2. Ik heb ook wel eens ergens gelezen dat een bas niet in een gewone gitaaramp moet. Waarom kan dit niet? Komt dit door het vermogen van de elementen of door de lage tonen?

3. Ik ben zelf een dom speelgoedkeyboardje op batterijen een beetje aan het pimpen en heb er o.a. een output jack opgemaakt. Kan ik zonder problemen met mijn amp dit keyboardje inpluggen of kan er wat kapot gaan in mijn amp.

Groeten Yannick

arcane
27 december 2008, 18:05
1. Als je geen standby knop hebt heb je ook niets waarover je zorgen kunt maken ;)

2. Bas op een gitaar amp kan wel, maar de speakers zijn er niet voor gemaakt.

3. geen idee.

Realeigo
27 december 2008, 18:28
Voor gewoon huis tuin en keuken gebruik van:
- Een bass dan versterk je hem met een basversterker.
- Een keyboard dan versterk je hem met een keyboard versterker, monitor of pa


Voor expirimenteel gebruik:
- Kan een basgitaar worden versterkt door elke versterker die je maar wilt. Wel oppasen met speakers e/d.
- Idem voor het keyboard

YB
27 december 2008, 18:56
Je moet het keyboardje meer vergelijken met een oude wurlitzer piano of een orgeltje. Een wurlitzer wordt namelijk ook vaak op een twin reverb of wat dan ook ingeplugt.

De vraag waarvoor ik eigenlijk het topic wilde openen is:

Ik heb een externe speaker aansluiting waar bij staat 8/16 Ohm
Kan ik hier zowel 8 als 16 op aansluiten zonder problemen?

cluseau
27 december 2008, 19:45
Ik heb een externe speaker aansluiting waar bij staat 8/16 Ohm
Kan ik hier zowel 8 als 16 op aansluiten zonder problemen?

Er is maar een juiste aanpassing mogelijk, als je amp 8 ohm is en je sluit er een 16 ohm speaker op aan zal je er niet het volledige vermogen uit kunnen halen. Is je amp 16 ohm en gebruik je een 8 ohm speaker dan ben je je amp eigenlijk te zwaar aan het belasten. dit is schadelijker dan de eerste situatie. Waarschijnlijk is je amp gemaakt voor 8 ohm, je kan daar zonder schadelijke gevolgen 16ohm op gebruiken.

Jou speelgoed piano kun je rustig aansluiten op je amp. Als de specificatie's niet kloppen hoor je dat snel genoeg en zal je een aanpassing moeten brouwen.

Wat betreft een basgitaar, die kun je naar mijn mening rustig op een gewone gitaarversterker aansluiten. Hij zal er niet stuk van gaan maar of het naar wens klinkt is de vraag.

Als je een amp op standby zet haal je de voedings spanning van de buizen af. Echter de gloeidraden blijven volledig of beperkt actief waardoor de bekende opwarmtijd bij buizen niet nodig is. Heb je deze schakeling niet dan is hij eenvoudig in te bouwen. Je spaart hiermee je buizen en je knip als je amp voor bepaalde tijd niet gebruikt wordt.