PDA

View Full Version : Orgel-geluidjes: Wat is er zoal op de markt?



Nielsje
27 december 2008, 17:35
Mijn pedaltrain JR heeft een paar lege plekken.
En dat doet pijn.

Nu ben ik al een tijdje geďnteresseerd in de EHX Micro-POG. Lijkt me gewoon leuk om daarmee het geluid van de band eens wat in de diepte te trekken. De afmetingen zijn normaal, en voor 170 euro heb je hem op je bord staan.

http://www.americanmusical.com/ProductImages/Large/p47483.jpg

Z'n grote broer, de gewone POG, schijnt iets minder goed te tracken, is groot, duur, maar heeft wel weer de detune functie, waarmee je wel weer iets beter het 'hammond-geluidje' kan simuleren.

http://images.miretail.com/products/full/ElectroHarmonix/632866105613067538.jpg

Je met beide pedalen ook 'gewoon' een octaafje d'r bij of d'r af doen, zodat je leuk een 12 snarige gitaar kan simuleren.

Het zijn natuurlijk gewoon uitgebreide octave-pedalen, daar zijn er meerdere van. Zoals de MI Audio Pollyanna. MI Audio pedalen zijn betaalbaar, zitten fysiek degelijk in elkaar, en hebben ook fatsoenlijke afmetingen. Deze heeft helaas ook meteen een ingebouwde fuzz, en alhoewel dat 'classic-verantwoord' is, heb je meteen een pedaal wat een stuk minder bruikbaar is, vanwege die fuzz.

http://www.themadape.com/v/vspfiles/photos/MIA-POLLY-2T.jpg

Maar nu vraag ik me eigenlijk af: Zijn er meerdere pedalen op de markt die het kunstje kunnen, maar die (net als de micropog) gewoon clean kunnen octaveren?

vulvasonic
27 december 2008, 20:20
Ook de EHX micro synth geprobeerd?
Het is de enige die ikzelf ooit heb getest. Je krijgt er een echt orgelgeluidje uit, maar accoorden kan ze niet aan, hoewel het geluid wel zo dik te krijgen is dat het toch als zodanig klinkt (paar octaven, plus een duidelijk hoorbare kwint).

En verder (zelf nooit getest echter) zou de HOG moeten kunnen doen wat je verlangt (en meer). Het ding is echter niet goedkoop, dus je moet jezelf wel afvragen in hoeveel zo'n 'geintje' voor je waard is.

Buiten de digitale mogelijkheden, waarvoor je een apart elementje nodig hebt), zou je nog even kunnen kijken of een van de MOOG pedalen iets voor je is.

robert-gitarist
27 december 2008, 20:27
Vergeet niet de Digitech Whammy ;)
Sommige Boss pedalen kunnen overigens ook wel interessant zijn zoals de pitchshifter etc. Bij sommige van deze Boss pedalen moet je de tijd nemen om een leuke setting die voor jouw van belang is te vinden (tenminste, dat had ik met mijn PS-2. Kon er eerder niks mee, weer uit de kast gehaald, nog maar eens klooien en nu staat ie voor vast op mijn board ;) )

shredneck
27 december 2008, 20:40
Ik heb de PollyAnna, met de sensitivity knop stel je de fuzz en trackingsgevoeligheid in. De fuzz staat niet per definitie aan of zo. Je kan er ook gewoon clean mee octaveren.

Cool ding overigens, orgelsounds geen punt, funky pedaaltje.

tubeonly
27 december 2008, 21:11
idd de EXH micro synth. Verder de Digitech space station. "Vreeeeemde" kwaliteit voor als je pingpong wilt spelen of alien geluiden wilt maken. ;)

Dan is wel meteen je board vol...

Nielsje
27 december 2008, 21:25
-Microsynth moet ik dus ook maar eens proberen.
-De HOG vind ik echt te duur..
-Digispul/rack apparatuur is voor mij een no-go.
-Whammy? Die kan toch alleen omhoog, of omlaag, maar toch niet tegelijkertijd?
-Boss spul eens proberen, kan die ook beiden tegelijk?
-De pollyanna dan ook maar eens proberen, heb je misschien een clean voorbeeldje shredneck? MI Audio claimt dat het pedaal analoog is, maar hoe is de tracking dan?

shredneck
27 december 2008, 21:35
Nee, heb geen voorbeeld klaarstaan of uberhaupt opgenomen. Misschien op youtube?

Het pedaal is analoog, tracking is goed als het inkomende signaal niet te zwak is. Het laagste octaaf -2 is fokking heavy. Daar heeft zelfs mijn stack heel veel moeite mee.

FruscianteFan
27 december 2008, 22:20
Buiten de digitale mogelijkheden, waarvoor je een apart elementje nodig hebt), zou je nog even kunnen kijken of een van de MOOG pedalen iets voor je is.Er is geen enkel Moog pedaal dat iets met octaven doet. Moet wel zeggen dat ze (in ieder geval de Freqbox!) zeer verslavend zijn en naar meer smaken.

Nielsje
27 december 2008, 22:57
Wat filmpjes geluisterd van de pollyanna, maar ik heb er nog niet een kunnen vinden waarin hij clean gebruikt wordt. De sens. wordt in elk voorbeeld opgedraaid, met fuzzy, synth achtige geluiden als gevolg. Leuk, maar daarvoor zoek ik niet een dergelijk pedaal. Er staat er wel een op gitaarmarkt voor een gunstig bedrag, maar ja..

Op het moment heeft de micro POG de hoogste score..

Luke-wannabe
28 december 2008, 12:07
Je begint wel een beetje op Rick te lijken heh Niels! Nu nog zo'n ruige baard!

Nielsje
28 december 2008, 12:20
Je begint wel een beetje op Rick te lijken heh Niels! Nu nog zo'n ruige baard!

Vind je? Rick en ik hebben gewoon allebei een goeie smaak qua pedalen, maar daar houdt het eigenlijk wel op...

Luke-wannabe
28 december 2008, 21:50
Vind je? Rick en ik hebben gewoon allebei een goeie smaak qua pedalen, maar daar houdt het eigenlijk wel op...
Jah dat bedoel ik!

rickert
28 december 2008, 21:59
Het is echt zonde om de POG alleen voor "orgelgeluidjes" te gebruiken...

Realeigo
28 december 2008, 22:05
Het is echt zonde om de POG alleen voor "orgelgeluidjes" te gebruiken...

Solo's met een octaaf erboven zijn ook supergaaf! :soul:

rickert
28 december 2008, 22:09
Daarom!!!!

Nielsje
28 december 2008, 22:10
Ja, maar daar kan je ook 'gewoon' een octaver voor gebruiken.
Ik ben gewoon geďnteresseerd in pedalen die een octaaf erboven en eronder kunnen maken, én dat ook nog eens clean kunnen doen.

rickert
28 december 2008, 22:12
Ja maar waarom zou je je daarbij met dat pedaal beperken tot orgelgeluidjes:dontgeti:

Nielsje
28 december 2008, 22:16
Ja maar waarom zou je je daarbij met dat pedaal beperken tot orgelgeluidjes:dontgeti:

Niet :) Wellicht had ik m'n topictitel wat anders moeten formuleren. De grap met de pog is dat je én solo's / loopjes met een octaaf kan doen, en orgelgeluiden, 12 string, weet ik veel. Met alleen octaver gaat dat wat minder.

rickert
28 december 2008, 22:16
Koop gewoon die POG joh dikke.

Lexvandoef
28 december 2008, 22:38
Vind je? Rick en ik hebben gewoon allebei een goeie smaak qua pedalen, maar daar houdt het eigenlijk wel op...

En een studiocage.... ;)

Maare, Niels, je wilt gewoon die micropog, koop hem inderdaad nou maar ;)

Aimé
28 december 2008, 22:57
Ja maar waarom zou je je daarbij met dat pedaal beperken tot orgelgeluidjes:dontgeti:

Omdat iemand misschien alleen dat geluid nodig heeft.....duh

rickert
28 december 2008, 22:59
Maar het kan veel meer, en het is niet raar dat ook te gaan gebruiken toch?

Aimé
28 december 2008, 23:13
Goh ja, tklinkt onlogisch, maar als ik die kleine POG zou hebben, zou ik me meer concentreren op de mogelijkheden dan de grote; das namelijk een ***** om constant opnieuw af te stellen.

rickert
28 december 2008, 23:15
Ja, dus? Wat is het punt nou?

Aimé
28 december 2008, 23:17
Dat je een effect aanschaft, met een bepaalde bedoeling...khad de indruk alsof het een verplichting was elke optie van een pedaal te moeten gebruiken :) doelloze discussie nogal

rickert
28 december 2008, 23:20
Ja nogal.

Nielsje, al bestelt?

JeroenSchaaf
28 december 2008, 23:24
Duurt langggg ;)

ieme
31 december 2008, 16:05
eh bass micro synth werkt ook erg goed voor gitaar...

Mitch
31 december 2008, 17:40
Ik gebruik deze, voldoet prima.
http://www.vintagesynth.com/yamaha/s30.jpg