PDA

View Full Version : De ultieme hendrix Fuzz



SaferSephy
27 december 2008, 17:30
Ik ben bezig met effecten bij elkaar aan het verzamelen voor m'n set up. Mijn doel is om zoveel mogelijk vintage klinkende effecten bij elkaar te krijgen. Ben net begonnen hiermee, heb nu:

Fender Blues Deluxe amp
Maxon OD9
Vox V847 Wah

Wil nog:

Fuzz
Octavia
Uni-Vibe


Het liefst ook zoveel mogelijk dezelfde soort uitvoeringen zoals vroeger, en omdat origineel niet echt meer te betalen is kom je snel uit op reissues. Ik zat dan ook te denken voor de Fuzz om een Dunlop Fuzz Face (de blauwe hendrix uitvoering) te halen. Maar omdat de vorm hetzelfde is wil natuurlijk niet zeggen dat die de oude Arbiter's benaderen, vandaar eigenlijk mijn vraag.

Komt deze fuzz face in de buurt voor het origineel of moet ik naar iets anders gaan kijken, ook rekening houdend met het bekende Wah + Fuzz probleem.

Aca Ilic
27 december 2008, 17:46
het schijnt dat Dunlop Fuzz faze sucks. Ik zou (persoonlijk) voor Everman Fuzz gaan.

Chris Winsemius
27 december 2008, 18:13
Heb 'n tijdje terug de nieuwe blauwe Dunlop Fuzz Face meegemaakt en die beviel goed qua klank, scheur en "clean-draaien". Zou icm. met bepaalde amps misschien wat (te) bass-heavy kunnen zijn maar da's dan ook het enige mogelijke nadeel wat dit pedaal betreft.

robert-gitarist
27 december 2008, 18:13
De rode uitvoering van de Fuzz Face vind ik minder, die blauwe/hamerslag kleurige vind ik perfect, hele toffe sound. Ik ken helaas de echte oude Dalles Arbiter faces niet maar het schijnt dat deze Dunlop Fuzz erop gebaseerd is. Ik heb hem getest en vond hem erg goed. Ik heb een aantal verschillende Fuzz pedalen getest (Boss, Ibanez) maar vond deze Fuzz Face uitvoering geweldig! Die moet ik absoluut nog eens hebben.

Waarom kijk je btw niet op Ebay, daar staan wel een aantal Dalles - Arbiter uitvoeringen op die volgens mij niet al te duur zijn. Staat zelfs een op, een uit de 60's als ik me niet vergis, met de orginele verpakking etc, helemaal te gek! Maar voor die betaal je dan ook dik.

robert-gitarist
27 december 2008, 18:14
Heb 'n tijdje terug de nieuwe blauwe Dunlop Fuzz Face meegemaakt en die beviel goed qua klank, scheur en "clean-draaien". Zou icm. met bepaalde amps misschien wat (te) bass-heavy kunnen zijn maar da's dan ook het enige mogelijke nadeel wat dit pedaal betreft.

Dat kan ik me inderdaad iets bij indenken maar inderdaad, ligt grotendeels aande amp natuurlijk maar altijd beter nog dan de Ibanez Fuzz (tonelock geval), die mist juist de ballen ;)

tubeonly
27 december 2008, 18:40
Voeg ook de Axis Fuzz / Classic Fuzz van Roger Mayer aan je to do lijstje toe ;)

Spanjaard heeft nieuwe liggen voor de prijs van een tweedehandsje:

http://www.spanjaardmuziek.nl/shop/index.php?manufacturers_id=91

Persoonlijk vind ik de gitaar het eerste om mee te beginnen als je Hendrix wilt doen. Heb je al een goede Fender Strat?

SaferSephy
27 december 2008, 18:56
Voeg ook de Axis Fuzz / Classic Fuzz van Roger Mayer aan je to do lijstje toe ;)

Spanjaard heeft nieuwe liggen voor de prijs van een tweedehandsje:

http://www.spanjaardmuziek.nl/shop/index.php?manufacturers_id=91

Persoonlijk vind ik de gitaar het eerste om mee te beginnen als je Hendrix wilt doen. Heb je al een goede Fender Strat?

Fender Stratocaster Jimmie Vaughan Signature, heerlijk stratje voor relatief weinig geld.

Moet trouwens terug met de vox wah....zit een nare ruis in als je em open zet :(

Ik dacht dat je enkel de Octavia van Mayer moest hebben...op guitargeek.com zie ik namelijk alleen een fuzz face als fuzz bij hendrix?

robert-gitarist
27 december 2008, 19:01
Ik dacht ergens ooit eens gelezen te hebben dat er in de tijd (begin van Hendrix) niet eens een Fuzz pedaal was, alleen ietsdat er op leek ofzo, zelfbouw achtig iets ofzo. Staat me vaag iets van bij.

tubeonly
27 december 2008, 19:24
De Meastro/Gibson Fuzz is uit 1960, de eerste voxen en fuzz faces is +/- 1966.

Naar verluid waren de kinks de eerste beroemden die Fuzz achtige geluiden maakten door gaatjes in de conussen van hun speakers te maken.

Hendrix liet Roger mayer zijn fuzzes modden, zie oa de site Roger. De Axis Fuzz is genoemd naar het album, ah, je raadt het all, Axis Bold as love. De Axis is wat liever, de Classic Fuzz wat grover. Axis is nice ;)

fuchs
27 december 2008, 21:18
Dit is misschien wel wat voor jou:

http://nl.youtube.com/watch?v=InolbaSQgxA

fredv
28 december 2008, 17:01
Ben zelf ook Hendrix Fan en heb de rode Fuzz-face, maar: ik vind de mijne niet erg gaaf klinken. Schijnt dat ze er vroeger altijd 10 uitprobeerden en dan de beste uitzochten: kan per stuk verschillen, door de grote verschillen (toleranties) tussen de onderdelen zoals weerstanden etc. Op zich stelt de Fuzz face niets voor: zit bijna niets in. Je zou een technische man eens wat kunnen laten experimentenren met diverse onderdelen (vooral weerstanden), tot je de juiste sound gevonden hebt. Die onderdelen kosten namelijk bijna niets. Beste is natuurlijk wel om te proberen wat echte oude onderdelen uit de jaren 60 te pakken te krijgen. Is denk ik veel goedkoper dan allerlei pedalen kopen tot je de juiste hebt.

Ik heb trouwens ook de Mongoose Fuzz van Roger Mayer: erg gaaf, maar ik weet niet of die voor pure Hendrix OK is; misschien iets te heftig.

future2future
28 december 2008, 17:18
Heb hem zelf nooit getest, maar schijnt te gek te zijn: Analog man Sunface

MarkV
28 december 2008, 19:43
Heb hem zelf nooit getest, maar schijnt te gek te zijn: Analog man Sunface

Yep te gekke fuzz, heb er 1. Mooi stukje pedaal, leuke fuzz die goed opschoont als je het volume terug schroeft, en een handige "sundial" waarmee je de fuzz kan tweaken alsof de batterij bijna op is.

Nadeel is dat er geen led op zit (zou teveel vergen van de batterij: 4x meer verbruik), maar het is een Fuzz, dus je hoort wel of ie aanstaat :satisfie:

Voor de rest kan ik weinig vergelijkingen/verschillen aangeven, aangezien ik verder alleen de Big Muff ken (en die is wel erg anders qua geluid en clean)

Epic
29 december 2008, 16:23
..Je zou een technische man eens wat kunnen laten experimentenren met diverse onderdelen (vooral weerstanden)..
Het fuzz face geluid komt met name uit de germanium transistoren die gebruikt werden.. Deze waren helaas niet erg consistent in hun specificaties, waardoor sommige fuzz faces erg goed klinken en andere weer niet.
http://www.geofex.com/Article_Folders/fuzzface/fffram.htm

SaferSephy
30 december 2008, 23:45
Nou ik heb vandaag een fuzz face maar was me iets te ongecontroleerd. Wat mijn gitaarmeneer wel vernoemde was een Dunlop Octavio, dus deze maar even opgezocht en holy shit, die is wel errug vet:

http://www.youtube.com/watch?v=TDssde6C8tY

Iemand ervaring hiermee?

tubeonly
31 december 2008, 09:24
Nou ik heb vandaag een fuzz face maar was me iets te ongecontroleerd. Wat mijn gitaarmeneer wel vernoemde was een Dunlop Octavio, dus deze maar even opgezocht en holy shit, die is wel errug vet:

http://www.youtube.com/watch?v=TDssde6C8tY

Iemand ervaring hiermee?

Ik klink als een junkie, maar check ook de Roger Mayer Octavia. Die stond toevallig ook bij meneer JH op zijn board ;)

SaferSephy
31 december 2008, 11:00
Ik klink als een junkie, maar check ook de Roger Mayer Octavia. Die stond toevallig ook bij meneer JH op zijn board ;)

hmm waar verkopen ze die Roger Mayer effecten? Ik wil die Axis fuzz en Octavia welleens proberen!

rocker_71
31 december 2008, 11:30
hmm waar verkopen ze die Roger Mayer effecten? Ik wil die Axis fuzz en Octavia welleens proberen!

In post 6 staat hiervoor een linkje.
Ik gebruite zelf een Big muff voor Hendrixachtige solo's. Zal voor de pursiten vast wel vloeken in de kerk zijn, maar klonk prima.
Tegenwoordig heb ik een MEK (uit Duitschland) fuzz. Met Germanium trasistoren, net even wat subtieler en ronder dan de Big Muff.

rocker_71
31 december 2008, 11:34
hmm waar verkopen ze die Roger Mayer effecten? Ik wil die Axis fuzz en Octavia welleens proberen!

[/spammode]

Als je nog een Octavia affect zoekt, ik heb een Hendrix Octavia liggen, die ik niet meer gebruik. Van Dunlop.
Linkje: http://www.woodbrass.com/images/woodbrass/DUNLOP+JIMI+HENDRIX+OCTAVE+FUZZ.JPG

[einde spammode]

SaferSephy
31 december 2008, 12:18
In post 6 staat hiervoor een linkje.


Klopt alleen is dat enkel de Classic Fuzz, en op de site van Mayer zegt ie dat die op de Fuzz Face lijkt. Aangezien ik die te grof vond en tubeonly zei dat de Axis wat "liever" is, komt deze eerder in aanmerking.

Comfortably Daniel
1 januari 2009, 14:03
Kijk eens naar de Sunface NKT275(germanium) of BC108(silicon), de Fulltone '69(germanium) of '70(silicon)Fuzz, de Roger Mayer Fuzz's.
Er is zoveel te koop tegenwoordig dat je soms niet meer weet waar je het moet zoeken, maar sommige pedalen zijn eigenlijk een "no-brainer"...zoals bovenstaanden ;) Al vinden sommigen ook dit niet goed genoeg :confused:

SaferSephy
2 januari 2009, 13:23
Kijk eens naar de Sunface NKT275(germanium) of BC108(silicon), de Fulltone '69(germanium) of '70(silicon)Fuzz, de Roger Mayer Fuzz's.
Er is zoveel te koop tegenwoordig dat je soms niet meer weet waar je het moet zoeken, maar sommige pedalen zijn eigenlijk een "no-brainer"...zoals bovenstaanden ;) Al vinden sommigen ook dit niet goed genoeg :confused:

mjah ik wil juist zoveel mogelijk vintage correcte pedalen dus zit je al gauw aan de Roger Mayer's of de Dunlop Analog series

Comfortably Daniel
2 januari 2009, 17:47
hmm...de Sunface's zijn nou niet bepaald "niet vintage correct". ;)

Speeddemon
2 januari 2009, 17:57
als je vintage correct wil EN zelfbouw/boutique,

zit je met de volgende problemen:
-geen gangbare adapteraansluiting
-geen status-LED
-geen 'ontruisings-elco of weerstand'

en dan moet je iemand hebben die door trial en error z'n germanium trannies beluisterd heeft, want behalve gain en 'lekkage' kan je z'n klankkwaliteit niet echt op voorhand meten. Wil je daarvoor betalen is dan de vraag?

lauke_101
2 januari 2009, 18:06
Heb een zelfgebouwde Fuzz Face kloon met een aantal mods, onder andere de transistoren schakelbaar gemaakt tussen AC127 (germanium) en BC109 (silicium). Bias trimpot naar buiten verplaatst als gewone potmeter om bias makkelijk af te kunnen stellen als ik van transistor wissel.
Meer Hendrix valt er eigenlijk niet in een doosje te proppen denk ik :hippie:

SaferSephy
3 januari 2009, 14:52
Heb een zelfgebouwde Fuzz Face kloon met een aantal mods, onder andere de transistoren schakelbaar gemaakt tussen AC127 (germanium) en BC109 (silicium). Bias trimpot naar buiten verplaatst als gewone potmeter om bias makkelijk af te kunnen stellen als ik van transistor wissel.
Meer Hendrix valt er eigenlijk niet in een doosje te proppen denk ik :hippie:

Damn klinkt goed...heb je hier schema's voor?

lauke_101
4 januari 2009, 09:49
Ik heb zo geen compleet schema voorhanden, maar ik ben uitgegaan van een Build Your Own Clone pcb, van de oude versie van de Fuzz Face clone overigens, maar dat omdat die bij de Gier heel goedkoop te krijgen waren. Met de nieuwe lukt het ook.

En vervolgens heb ik daar deze mods op losgelaten:
-transistor switching
-boost (niet schakelbaar, gewoon gelijk ingebouwd, daar heb je immers een volumeknop voor, niet? ;))
-voltage sag
-adjustable bias
-bass cut
-big phatty

En ik heb ze van deze site Beavis Audio Research (http://www.beavisaudio.com/Projects/FuzzLab/FuzzCloneMods_V2.gif).

Die transistoren met massief draad (telefoondraad gestript en de losse adertjes gepakt) bevestigen en dan ook nog die condensator ertussen was wel even wat gemier overigens. Dat draad breekt zo verdomde snel door :p
Maar het is zeker de moeite waard want het klinkt super. De rest van die mods voegt niet echt veel Hendrix-waarde toe, maar ik vond het wel geinig om te kijken hoe veel mods ik in één kistje kon proppen. De big phatty mod is totaal onbruikbaar trouwens xD

fredv
5 januari 2009, 23:41
hmm waar verkopen ze die Roger Mayer effecten? Ik wil die Axis fuzz en Octavia welleens proberen!

Ik zag er een tijdje gelden nog een bij die muziekzaak in Sittard staan

Comfortably Daniel
6 januari 2009, 07:07
Bij Feedback R'dam staan ze ook nog weleens.

SaferSephy
9 januari 2009, 20:37
Heb zojuist de roger mayer classic fuzz besteld bij Spanjaard...voor 95 euro kun je er dan ook echt geen buil aan vallen. Nieuwprijs bij spanjaard 155 maar zie ze vaker voor 210 (!) euro te koop...vette steal dus :)

Ron Houben
9 januari 2009, 21:33
Goeie deal. Spanjaard had nog oude voorraad. NOS dus. De pedalen zijn nog steeds hetzelfde en gaan niet kapot. Kan je dus geen buil aan vallen. Gefeliciteerd!

Ron

tubeonly
10 januari 2009, 09:39
Daar heb ik de mijne ook gehaald. Prijs van de Spanjaard is echt top. Halen voordat het op is! ;)